bliksemstroomafleider

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Zijn er hier mensen die in hun elektriciteitskast een bliksemstroomafleider hebben (bijvoorbeeld blitzductor of aanverwanten), eventueel gecombineerd met een centrale overspanningsafleider?
Met de vele onweders tegenwoordig, vraag ik me af of dit een nuttige toevoeging kan zijn.
Deze zou volgens de beschrijving een gecombineerde zijn, die zowel bliksemafleiding alsook overspanningsbeveiliging in slechts één afleiderstap realiseert
https://www.conrad.be/p/dehn-dv-m-tnc-2 ... &utm_term=

Of opteer je in een bestaande installatie dan eerder voor aparte (opbouw)overspanningsbeveiligingen die per stopcontact worden gemonteerd?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Geen ervaring mee, ik heb een verdeelbox met overspanningsbeveiliging liggen aan de PC-hoek.

Hetgeen jij toont lijkt me wel een pak eenvoudiger. Alleen vraag ik me wel af wat dit doet in combinatie met een PV-installatie.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je die zou kopen, let dan wel op dat je waarschijnlijk de (duurdere!) TN-S variant hebt. TN-C heb je nodig voor een driefasig systeem zonder nulleider, maar dat kom je in België niet meer vaak tegen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

yezzer schreef:Zijn er hier mensen die in hun elektriciteitskast een bliksemstroomafleider hebben (bijvoorbeeld blitzductor of aanverwanten), eventueel gecombineerd met een centrale overspanningsafleider?
Of opteer je in een bestaande installatie dan eerder voor aparte (opbouw)overspanningsbeveiligingen die per stopcontact worden gemonteerd?
Dit zal al een veel betere gemoeds rust geven.
De kostprijs natuurlijk .
https://www.bliksemafleiders.be/bliksembeveiliging.
Is in bvb duitsland een standaard bij nieuwbouw.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”