4K TV met schermgrootte 32"

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

De kleinste schermgrootte voor 4K TV's zou 43" zijn maar het is niet duidelijk of er 4K TV's zijn met schermgrootte van 32".
Waarom deze schermgrootte? Heel eenvoudig, omdat ik geen grote TV schermen van 55" en meer moet hebben want deze TV's zijn veel te groot in verhouding tot mijn kamer en bovendien heb ik geen plaats om zo'n grote TV te zetten.
Voor alle duidelijkheid, ik ga nu niet direct een nieuwe TV kopen daar de huidige nog goed speelt, heeft nog altijd een goede beeldkwaliteit en is dus een aankoop van een nieuw TV toestel nog niet aan de orde, ik zal dus pas een nieuwe TV kopen als de huidige niet meer zo goed speelt of zelfs helemaal kapot is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Akkoord, maar als je TV pas binnen een jaar stuk is, dan zal er mss wel een aanbod zijn voor kleinere 4K schermen. Maar ik vermoed dat een 32 inch 4K monitor toch ook wel je tv-programma’s zal weergeven. Weliswaar heeft dat geen extra functies, maar daar kan je eenvoudig weg een mediabox voor aanschaffen en een reciever voor plaatsen als je meerdere bronnen wil afspelen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

4K op 32" is goed als monitor, maar als TV zie ik het nut er niet van in. Of je zit ook op een 40-50cm van uw TV af?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Op een grote on-line winkel merk ik op dat de kleinste 4K tv bestaat in 40 inch formaat.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Zou je echt een verschil zien met fullhd op zo'n klein scherm vanop enige afstand?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij een 4K tv kan je groter gaan op de zelfde afstand. Wij hebben hier een 55" staan, terwijl dit ervoor een 42" was. Het wennen aan een grote TV gaat veel vlotter dan omgekeerd :p
Ik dacht dat 43" het minimum was. Ik zou persoonlijk ook niet kleiner gaan.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je,zo als de topic starter aanhaalt, geen plaatst hebt voor iets groter dan 32 inch, dan is de keuze zeer beperkt op dit moment. Het kleinste formaat is 40 inch dat ik vind op het net.

https://www.coolblue.be/nl/televisies/b ... naal:1.016
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

apestaart schreef: Waarom deze schermgrootte? Heel eenvoudig, omdat ik geen grote TV schermen van 55" en meer moet hebben want deze TV's zijn veel te groot in verhouding tot mijn kamer en bovendien heb ik geen plaats om zo'n grote TV te zetten.
Hoe groot is je TV nu dan ? Als je content bent met 32” (en daar is niets mis mee) dan ga je m.i. ook even content zijn met FullHD dan met UltraHD. Een groter formaat draagt veel meer bij aan de kijkervaring dan een hogere resolutie. Ik kan thuis zelf op mijn 65” TV nauwelijks verschil zien tussen een BluRay en een 4K titel op bvb Netflix. Het grote schermformaat en de goede beeldkwaliteit hebben een veel grotere impact dan 4K.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Tomby schreef:
apestaart schreef: Waarom deze schermgrootte? Heel eenvoudig, omdat ik geen grote TV schermen van 55" en meer moet hebben want deze TV's zijn veel te groot in verhouding tot mijn kamer en bovendien heb ik geen plaats om zo'n grote TV te zetten.
Hoe groot is je TV nu dan ? Als je content bent met 32” (en daar is niets mis mee) dan ga je m.i. ook even content zijn met FullHD dan met UltraHD. Een groter formaat draagt veel meer bij aan de kijkervaring dan een hogere resolutie. Ik kan thuis zelf op mijn 65” TV nauwelijks verschil zien tussen een BluRay en een 4K titel op bvb Netflix. Het grote schermformaat en de goede beeldkwaliteit hebben een veel grotere impact dan 4K.
Mijn huidige TV is 32" maar blijkbaar begrijp je me verkeerd, ik moet niet persé een 4K TV hebben, ik wou gewoon weten of een 4K TV bestaat in 32" niet meer en niet minder.
Ik ben tevreden met mijn huidige Full HD TV laat dat duidelijk zijn dus het is mogelijk dat de volgende TV nog altijd een Full HD zal zijn en waarschijnlijk zullen er 32" 4K TV's beschikbaar komen.
Zoals ik eerder zei is een aankoop van een nieuwe TV nog niet aan de orde.
Alfrodo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 mei 2018, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Tegen dat je huidige tv versleten is, gaat 8k de standaard zijn :lol:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Alfrodo schreef:Tegen dat je huidige tv versleten is, gaat 8k de standaard zijn :lol:
Dan mag ik concluderen dat mijn TV nog 10 jaar zal meegaan want die 8K zal zeker nog niet voor de eerste 10 jaar zijn. :mrgreen:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

apestaart schreef: Mijn huidige TV is 32" maar blijkbaar begrijp je me verkeerd, ik moet niet persé een 4K TV hebben, ik wou gewoon weten of een 4K TV bestaat in 32" niet meer en niet minder..
dat heeft geen zin wegens te klein, of je moet bijna in je tv kruipen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat heeft wel zin: zelfs al zit de resolutie boven de zichtbare limiet van het menselijk oog dan kan het beeld er nog steeds beter uit zien door verminderde aliassing. Klinkt raar maar het is een feit.

En daarnaast gaat het bij 4K-, of beter UHD-TV's, om veel meer dan enkel een hogere resolutie. UHD brengt ook volgende zaken met zich mee: grotere kleurruimte (REC2020 ipv REC709), groter dynamisch bereik (maakt ook HDR mogelijk), hogere framerates mogelijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Persoonlijk raad ik minstens 49" TV aan anders komt 4K niet volledig tot zen recht vind ik,heb ik meermaals ondervonden.
Tevens ook op aanraden van kenner :P
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

ddd schreef:4K op 32" is goed als monitor, maar als TV zie ik het nut er niet van in. Of je zit ook op een 40-50cm van uw TV af?
1207 schreef:
apestaart schreef: Mijn huidige TV is 32" maar blijkbaar begrijp je me verkeerd, ik moet niet persé een 4K TV hebben, ik wou gewoon weten of een 4K TV bestaat in 32" niet meer en niet minder..
dat heeft geen zin wegens te klein, of je moet bijna in je tv kruipen.
@apestaart:
100% akkoord!
Ik zit in dezelfde situatie, MAXIMUM 32".
Ik zit gemiddeld tussen 1 à 1.50m van mijn TV, 32" is méér dan groot genoeg!

Mijn living is ca. 3.35x 3.35m groot (eigenlijk klein!), de TV staat tussen de doorgang van het salon naar de eetkamer, deze doorgang van 145cm is actueel nog 45cm breed door de 32".
Gelukkig weeg ik maar 52kg...

@ 1207:
In je tv kruipen?
Niet iedereen heeft een living van 100+/ m²....
Ik walg van die mensen die "vinden" dat als je geen 55+inch TV hebt niks betekenen.... :cry:

Ter informatie:
Ik kijk actueel naar een 32" Samsung 32UEB7020WPXXN TV, aangekocht in augustus 2009 voor ca. 1500€ (één van de eerste "LED" backlighted TV's ingevoerd in België)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Turbokeu schreef: @ 1207:
In je tv kruipen?
Niet iedereen heeft een living van 100+/ m²....
Ik walg van die mensen die "vinden" dat als je geen 55+inch TV hebt niks betekenen.... :cry:
zeg ik nergens

ik zeg alleen dat voor 32" 4K, 8K, Oled,... redelijk zinloos is. om vd kwaliteit te genieten moet je dan inderdaad bijna in je tv kruipen
ik kijk tv op 2-4m afstand. in theorie zou ik hier 55" of meer meoten zetten.
doe ik nooit want dan wordt de tv net iets te dominant en total geen zicht qua indeling. hier staat 40" en meer komt hier niet binnen maar logischerwijze zou fullhd perfect volstaan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

zinloos in die maat

bijna zinloos op 50 inch

pas bij 65 inch ga je het maximale uit 4K halen en dan mag je niet extreem ver zitten

Mijn 49 inch 4K tv die ik als photo en dtp station gebruik, wel daar kan je het kleinste font onder de thumbnails van rawtherapee 1m verder al niet meer lezen, dus op 3m afstand al zeker niet. 4K is dan ook vrij zinloos tenzij op extreem grote tv's genre 65 en groter

op een 50 inch op 3m afstand geeft 4k tov 1080p een marginale verbetering
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Ik denk dat we hier allen unaniem zijn dat 4k UHD op een 32" vrij nutteloos is, maar een vraag die ik mij hierbij stel:

Zijn er 32" tv's die wel volledig compatibel zijn en HDR kunnen weergeven, of is 32" een maat die enkel nog gepaard gaat met "old tech".

Aan de TS: waar je 10-15 jaar geleden nog High End 32" TVs nog kon vinden is dat deel van de markt volledig verdwenen. Als je voor hetzelfde geld (of minder!) een grotere TV kan halen dan koopt niemand nog een kleine TV.
Misschien nog bij een B&O of een Loewe nog een duurdere 32" zal treffen, maar dan betaal je meer voor afwerking en audio; ik vrees dat er gewoon geen gevorderde ontwikkelingen meer plaatsvinden op kleine schermformaten. Wil je kwaliteit in klein formaat dan zal je moeten kijken naar monitoren (er zijn wel 4K UHG 32" monitoren, misschien zelfs OLED).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Zoals al eerder gezegd maakt men ook hier nog steeds de fout om enkel te focussen op de resolutie wanneer men aan UHD denkt.
Dat op zich heeft volgens mij ook nog steeds een meerwaarde, maar zelfs al laat je dat volledig weg dan zijn er nog zaken als kleurruimte en dynamisch bereik. Zijn meer kleuren en HDR zinloos op 32"?

De HD specificaties voorzien niet in dezelfde kleurruimte en dynamisch bereik als de UHD specificaties mensen!

Dat is dan ook meteen de reden dat je zo goed als geen FHD TV's vind met HDR.
Nu is de realiteit, helaas voor de TS, wel zo dat fabrikanten nog geen UHD modellen hebben in 32" en zich nog focussen op de grotere formaten. Maar dat komt ongetwijfeld nog in de toekomst. Net zoals je nu 22" FHD TV's kunt kopen, terwijl velen ook zullen zeggen dat dat geen zin heeft en SD meer dan voldoende is.

@ub4b: als je een font niet kan lezen op een UHD scherm is je software niet aangepast om te werken op hoge resoluties/verre afstanden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

apestaart schreef:
Alfrodo schreef:Tegen dat je huidige tv versleten is, gaat 8k de standaard zijn :lol:
Dan mag ik concluderen dat mijn TV nog 10 jaar zal meegaan want die 8K zal zeker nog niet voor de eerste 10 jaar zijn. :mrgreen:
8K is al te koop...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

MaT schreef: Zijn meer kleuren en HDR zinloos op 32".
zo'n beetje dezelfde discussie als die pixeldiscussie op gsm's en da retinaverhaal
het heeft geen zin als het blote oog het niet meer kan waarnemen en dat heb je bij 32" als je er niet vol op zit.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Je kan geen extra kleuren en HDR waarnemen op 32"?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

skynetbbs schreef:
apestaart schreef:
Alfrodo schreef:Tegen dat je huidige tv versleten is, gaat 8k de standaard zijn :lol:
Dan mag ik concluderen dat mijn TV nog 10 jaar zal meegaan want die 8K zal zeker nog niet voor de eerste 10 jaar zijn. :mrgreen:
8K is al te koop...
In Japan misschien maar zeker nog niet in België en Nederland zelfs nog niet in Europa, ik heb nog geen enkele 8K TV zien in de winkels zelfs niet online en als het al te koop zou zijn dan is dat nog onbetaalbaar en bovendien zinloos want er is nergens 8K content te bespeuren via geen enkel kanaal (TV zenders, Netflix, Blu-ray, ...enz).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

En als je een 8K scherm wilt :)

http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/del ... ccessoires

En daarbij bij monitoren en videcontent moet je de regel van de kip en het ei volgen ;)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Kan je een normale 32 inch computermonitor gebruiken in combinatie met een reciever en Digibox/corder om te genieten van alle voordelen van 4K. Okee je hebt dan geen tuner en smartfunctie op je scherm, maar een tv doet toch niets meer dan de content op een scherm plaatsen. Een goed computerscherm dat HDMI 2.2 ondersteund moet dat toch kunnen. Met een degelijke reciever en blu-ray speler en/of. Smartbox moet dat toch mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Er zijn al voldoende 32" 4K monitoren te vinden maar niet veel ervan ondersteunen al HDR, laat staan de HLG standaard die veelal gebruikt word voor TV uitzendingen :sad: Ook is de prijs best fors om als TV in te zetten.

Als het niet dringend is wacht je best tot er 32" UHD TV's beschikbaar komen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

@TS
Jean-Luc Dehaene

Je moet de problemen pas oplossen als ze zich stellen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Och ja, er is zelfs iemand geweest die al vroeg welke GSM hij moest gaan kopen in december... :-) :roll:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

32 inch monitor met HDR en 4K bestaat wel degelijk.

https://www.monitorstore.nl/product/780 ... 2ud99.html
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap niet dat er zovelen roepen 'zinloos'.
Als je op 3m naar een 65" kijkt, dan heeft iemand die op 1.5m naar zijn 32" kijkt gewoon dezelfde beeldhoek en dus dezelfde geobserveerde resolutie. En ja, op 1.5m ziet die 32" er wel enorm uit, maar dat is niet anders dan dat die 65" er uit ziet vanop 3m afstand. Alles heeft dus te maken met kijkafstanden.
Sowieso vind ik 4K resolutie wel overroepen en als ik naar gewone content kijk, is het niet dat ik denk 'wow 4K' of 'damn jammer dat het maar FullHD' is. Het verschil tussen beide is imho zeer subtiel en misschien enkel goed merkbaar als je echt enorm dichtbij zit. Het is zeker niet zoals het verschil tussen SD en HD waar ik wel direct zie dat ik naar een DVD kijk ipv BluRay (of dat ik met mijn Digicorder naar een SD kanaal zit te kijken). Maar ook kijkafstanden zijn iets persoonlijk. Ik vind de 25° kijkhoek die ik nu heb op 3m van mijn 65" al meer dan genoeg, maar dan zie je dat SMPTE en THX zelfs resp. 30° en 40° graden aanhalen in hun standaard.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het is allemaal persoonlijk natuurlijk, ik geef het maar mee...

Afbeelding


Bij mij eens nagemeten omdat ik mijn 55" toch te klein vind. 8)
Ik zit op 2,6m van het scherm. De graph geeft me gelijk... Eens overleggen voor een 65" OLED. :wink:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Niets persoonlijk, je hebt volledig gelijk, het is net door de pixels te verkleinen dat een kortere kijkafstand wenselijk en ook mogelijk is. Maar persoonlijker gaat het hem om de beleving. En sommige hebben dan genoeg aan een kleiner scherm, terwijl er dan zijn die een groot scherm nodig hebben.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik volg mailracer. Sowieso is die grafiek, die ook al jaren meegaat, al vaak in vraag gesteld, omdat ook niet iedereen een even (on)scherp zicht heeft. Sommigen beweren wel degelijk verschil te zien waar de grafiek zou aangeven dat dat niet kan, en wie ben ik om hen niet geloven.
Sowieso is het belangrijkste aspect in kijkafstand niet de geobserveerde resolutie maar wel de kijkhoek die je daarbij bekomt. En als ik die grafiek mag geloven moeten er velen dan geen 4K TV kopen, want met de formaten die ze aanraden bij een bepaalde afstand zit je al met een enorme kijkhoek (minstens 30° schat ik) die voor veel mensen al te groot zou zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik heb met 43 inch genoeg, terwijl ik naar meer dan 100 inch moet gaan. Ik zit op meer dan 4 meter van mijn scherm. Helaas laat mijn portefeuille dat niet toe. Iemand die wil doneren. :think: :lol2:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

(short throw) projector hangen he? :banana:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

:funny: daar mag je ook voor sponseren natuurlijk, maar je mag ook mee zoeken naar een model dat ik in 2025 waarschijnlijk 2e hands zal aankopen. :banana:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ddd schreef:4K op 32" is goed als monitor, maar als TV zie ik het nut er niet van in. Of je zit ook op een 40-50cm van uw TV af?
Ja, maar een TV is niet goed als monitor.

Waarom niet?

Omdat die ten eerste vaak geen 4:4:4 chroma subsampling ondersteunt, waardoor je beeld en met name tekst er nogal raar uitziet.

Ten tweede omdat TV's vaak verschrikkelijk hoge input-lag hebben, wat eender welk computerwerk een extra laagje irritatie geeft.

EDIT: ten andere wordt de nuttigheid van UltraHD (of UHD of '4k' - bweik) in vraag gesteld.

Voor videomateriaal is die hogere resolutie inderdaad niet heel nuttig, want bij bewegend beeld kunnen onze hersens toch maar zo veel detail tegelijk verwerken. Wanneer het beeld zodanig veel detail heeft, wordt het vaak nogal druk qua beleving.

Waar het echter wél zeer geschikt voor is, is voor het beter en organischer renderen van een platte grafische interface - die van computers, telefoons en tablets, inderdaad.

Het rare is dus dat UHD-schermen voor computers véél meer zin hebben dan om te gebruiken als TV, maar helaas zie je net het omgekeerde worden gepusht vanuit de markt: elke TV is ondertussen UHD, maar er worden nog steeds belachelijk veel te veel armzalige FullHD-monitors verkocht. Dat mag van mij best omgekeerd, want alle resoluties hoger dan FHD geven direct een meerwaarde aan het computergebruik.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Realiteit is dat niemand ‘scoort’ met een 4k monitor, maar wel graag uitpakt met een zo groot mogelijke tv
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:32 inch monitor met HDR en 4K bestaat wel degelijk.

https://www.monitorstore.nl/product/780 ... 2ud99.html
Een monitor is dan ook iets anders dan een TV natuurlijk.
Bij een monitor voor je computer zit je erg dichtbij, dan zie je effectief die details nog.
Bij je TV zit je op een veel grotere afstand, dan heeft het niet veel zin meer om altijd maar de resolutie te verhogen.

Maar... één zaak staat vast, met je 4K TV heb je meer content ter beschikking, ook al is het 4K aanbod op dit moment nog zeer beperkt.
De dynamische kleuren zouden ook beter tot hun recht komen.
En OLED lijkt mij op elke schermgrootte nuttig.

Maar zelf ga ik mijn 37" Full HDTV maar vervangen als er echt een aanbod van 4K inhoud is dat ik de moeite vind.
Als je ziet dat er een BBC 4K kanaal is op sat, of de VRT met 4K uitzendingen lineair, etc., dan zal ik het eens overwegen.
Nu zien wat het eerst gebeurt : de TV die sneuvelt, of dat aanbod dat er is.
Als de TV sneuvelt en ik moet hem vervangen, zie ik mij ook voor het 4K aanbod gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”