AA-batterijen van Ikea en Kruidvat kloppen Duracell

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Uit een vergelijkende test van ‘De Inspecteur’ op Radio 2, blijkt dat goedkope AA-batterijen langer meegaan dan dure.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180510_03505867
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wel mega grote verschillen. Bijna het dubbele.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vraag is ook, gaan de goedkope of de dure batterijen lekken als ze leeg zijn. Ik heb het nu niet over 2 dagen, maar eerder maanden. Dat is minstens even belangrijk.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

En de andere vraag: zijn de batterijen die nu in de winkel liggen, dezelfde als die van "toen"? Want die merken veranderen van leverancier en product zonder dat je het merkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mijn ervaring met de goedkope batterijen uit bv. ALDI is dat bij de minste belasting ze meteen plat zijn.

Voor een klokje of iets dat zo goed als geen stroom trekt zijn ze nog bruikbaar maar voor het overige blijf ik ervan af.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Misschien bij de Aldi wel, maar wat is je ervaring met de goedkope kruidvat en Ikea batterijen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aan de resultaten van de test te zien was dat dus toch met een behoorlijk grote load.
noblemo
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2011, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 9 keer

Voor de volledigheid hadden ze moeten vermelden welk type van Duracell en Panasonic ze gebruikt hebben.
Bestaan verschillende (dure en minder dure) soorten van.

Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat Panasonic inderdaad zwak scoort, en de batterijen van Everyday (Colruyt) zeer goed presteren. Die hebben overigens dezelfde prijs als de Ikea batterijen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Allemaal gemakkelijk gezegd en gedaan en geroepen, maar.

1) huismerken van colruyt, aldi, hubo, noem maar op, worden meestal geproduceerd door de fabrikant die op moment van bestelling de laagste prijs geeft. Je kan dus niet uitgaan van een consistente kwaliteit. - Ikea staat er dan weer om bekend om vrij leveranciertrouw te zijn, althans voor hun andere producten, is dat door te trekken naar batterijen - geen idee.

2) de grote merken in 1 slag beoordelen slaat ook nergens op, je hebt duracell hun consumer ranges, maar je hebt ook de procell series...

3) ikea hun AA'tjes zijn dan misschien goed, hun low budget button cells en AAA's zijn dan weer useless.

4) wat is het shelflife van elke batterij

5) zoals brubbel al aanhaalde, corrosiebestendigheid, lekbestendigheid, temperatuurbestendigheid, noem maar op.


Dus infeite kan je op basis van dit onderzoek, euhm, niets zeggen buiten dat op 1 bepaalde momentopname 1 bepaalde serie van batterijen beter scoorden dan een andere op 1 parameter.
En that's it.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Elk vergelijk is een momentopname...

Trouwens dom dat ze gewone batterijen promoten, de herlaadbare varianten zouden ze beter in de schijnwerper plaatsen...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Qua oplaadbare: de bronnen ontglippen mij even, maar ik dacht dat ikea van dezelfde fabrikant waren als de panasonic eneloop pro en ongeveer hetzelfde presteerden. Alle NiMh cellen uit japan komen uit dezelfde fabriek volgens diezelfde bron.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Test van Radio 2: https://radio2.be/de-inspecteur/batteri ... ope-merken

Maar online vind je natuurlijk gedetailleerdere testen:
Bijvoorbeeld de Ikea Alkalisk:
http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... %20UK.html

Vergelijk dat eens met de Ikea Ladda 2450 mAh:
https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html

Conclusie: geen alkaline-batterijen meer kopen, ze presteren doorgaans een pak slechter dan de "Made in Japan" LSD Ni-MH-batterijen na 100 laadbeurten: http://www.aacycler.com/battery/aa/
Laatst gewijzigd door raf1 10 mei 2018, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Hier een setje Ikea AAA's oplaadbare batterijen gemaakt in Japan gekocht (waarschijnlijk Eneloops). Tevreden van tot nu toe.

Ik vind de kwaliteit van de inspecties van de inspecteur niet zo goed. Ze zouden oplaadbare (rebranded) Eneloops moeten testen. Enkel niet-oplaadbare batterijen testen is maar half werk doen. Ik denk dat oplaadbare batterijen voor vele mensen voordeliger en beter voor het milieu zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bizar... als je de conclusie leeft;
IKEA
Bij het hoge vermogen doet Kruidvat het net iets beter maar bij laag vermogen gaan die van Ikea langer mee.
Kruidvat
Toch moeten deze batterijen het onderspit delven bij een hoger vermogen. Daar doet Ikea het beter!
Wat is het nu ???
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Al zeker geen kwaliteitskrant.
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 mei 2018, 15:59, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote = tegen de regels!
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

De samenstelling varieert blijkbaar ook nogal in de tijd. Een paar jaar geleden heeft VRT ook een test van batterijen gedaan en toen kwam Panasonic er als winnaar uit. En nu zijn ze laatst...
Beetje zoals met de betrouwbaarheidsscores van harde schijven bij Backblaze, voor het éne type is Western Digital de beste, en voor een ander model bengelen ze onderaan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Hardware.info heeft ook batterij testen gedaan.
https://nl.hardware.info/reviews/7919/2 ... r-krachtig
https://nl.hardware.info/reviews/7167/p ... ren-getest

Kwamen de Ikea en Lidl batterijen ook goed uit.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wel opvallend dat Duracell in deze test wél beter scoort dan Ikea als het op capaciteit aankomt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik vind zo'n vergelijkingen wel interessant, maar alleen op langere termijn.
TestAankoop raadt ook soms een Beko of Whirlpool wasmachine aan, maar als je naar de levensduur van een wasmachine kijkt, komen de betere merken (Miele, Bosch, Siemens, AEG) er toch steevast in de top3 voor.

Het kan wel zijn dat IKEA of Kruidvat nu - per ongeluk - een goede batch hebben, hoe lang gaan ze mee bij niet gebruik etc.

Sowieso een dwaze test want alkaline en niet heroplaadbaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga eens zelf een test doen. Nog een cadeaubon van Ikea liggen en ik heb hier Tado radiatorknoppen die batterijen zuipen (2 AA's om de 4 maand) dus eens zien of Ikea's langer meegaan.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef: Wel opvallend dat Duracell in deze test wél beter scoort dan Ikea als het op capaciteit aankomt.
Dat zijn er andere. In veel winkels verkopen ze drie types met oplopende prijs: Simply Duracell, Duracell Plus Power en Duracell Ultra Power. De VRT-test gebruikte "Simply Duracell", de goedkoopste dus, terwijl de test van Hardware.info de twee duurdere varianten getest heeft.
Prijs/prestatie win je het ook met de duurdere Duracells niet van Ikea, maar in toepassingen waar levensduur belangrijker is dan prijs/kwaliteit (bv lastig te vervangen) kan het de moeite lonen voor de duurste Duracells (of nog iets anders) te kiezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:ik heb hier Tado radiatorknoppen die batterijen zuipen (2 AA's om de 4 maand) dus eens zien of Ikea's langer meegaan.
Mijn EvoHome radiatorknoppen gaan toch dik 1 a 1.5 jaar mee op Duracell batterijen.
IvoDeMeyer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 okt 2017, 18:35
Bedankt: 6 keer

Voor mij geen Duracell batterijen meer! Die lopen vaak uit.

De onderstaande foto is genomen op 27/11/2016. De batterijen liepen nog tot maart 2018. Ze waren dus zeker niet 'over tijd'.

Toen ik contact nam met de fabrikant en de foto's doorstuurde zei die doodleuk aan de telefoon: 'dat kan gebeuren mijnheer'.
20161126_141219_resized.jpg
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dat leeglopen, is een effect dat gebeurt bij volledig lege batterijen.
Dergelijke Alkaline types van alle merken, lekken vaak als ze volledig ontladen zijn.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alkaline_battery

.All batteries gradually self-discharge (whether installed in a device or not) and dead batteries will eventually leak. Extremely high temperatures can also cause batteries to rupture and leak (such as in a car during summer) as well as decrease the shelf life of the battery.

The reason for leaks is that as batteries discharge — either through usage or gradual self-discharge — the chemistry of the cells changes and some hydrogen gas is generated. This out-gassing increases pressure in the battery. Eventually, the excess pressure either ruptures the insulating seals at the end of the battery, or the outer metal canister, or both. In addition, as the battery ages, its steel outer canister may gradually corrode or rust, which can further contribute to containment failure.

Once a leak has formed due to corrosion of the outer steel shell, potassium hydroxide absorbs carbon dioxide from the air to form a feathery crystalline structure of potassium carbonate that grows and spreads out from the battery over time, following along metal electrodes to circuit boards where it commences oxidation of copper tracks and other components, leading to permanent circuitry damage.

The leaking crystalline growths can also emerge from seams around battery covers to form a furry coating outside the device, that corrodes any objects in contact with the leaking device.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 11 mei 2018, 10:01, in totaal 3 gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Energizer geeft bij mijn weten effectief garantie tegen lekken. Metalen apparaten waarbij de batterijen achter elkaar zitten, kunnen wel eens finaal onbruikbaar worden door een lekkende batterij. Ik denk hierbij bv aan een Maglite zaklamp of een Apple keyboard. Als je dat aan de hand hebt met een Energizer batterij, betaalt Energizer je het apparaat (en de batterij :) ) terug.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

lanadekat schreef:Ik denk dat oplaadbare batterijen voor vele mensen voordeliger en beter voor het milieu zijn.
Oplaadbare hebben toch een hoop andere praktische problemen :
* Kosten 10x zoveel dan gewone, dus je moet ze al gebruiken in toepassingen waarbij batterijen op korte termijn al leeg zijn, zoals bvb camera-flitsers, speelgoed dat vaak gebruikt wordt, ...
* Oplaadbare batterijen lopen langzaam spontaan leeg, dus als je ze gebruikt in iets dat je ineens een hele tijd niet nodig hebt, heb je het risico dat ze leeg blijken te zijn op het moment dat je ze nodig heb (ok, dan vervang je ze, maar toch..).
* Laden duurt rap een paar uur, dus je moet ook altijd een extra opgeladen setje klaar liggen hebben. En dan liefst evenveel als dat er maximaal gebruikt worden in een toestel. Bvb Lego Boost vreet batterijen, en ik moet daarom eigenlijk 6 extra AAA's klaarliggen hebben.
* Oplaadbare batterijen leveren slechts 1.2V en voor sommige toepassingen is dat al te weinig. Bovendien is het voltage-verloop van dien aard dat de overgebleven capaciteit zeer moeilijk te bepalen is, en de meeste toestellen die een batterijduur aangeven gaan ofwel constant zeggen dat de batterij bijna plat is, of gaan ineens uitvallen zonder dat er een warning kwam.
* Je hebt ook een goede oplader nodig die bvb elke batterij individueel kan laden. Veel laders werken per 2 waardoor het weer een gedoe wordt om je batterijen deftig te gaan gebruiken, in de zin dat je enkel batterijen combineert met eenzelfde (ont)lading.

Ik heb hier hopen dingen in huis die op batterijen werken en als je een beetje goed met oplaadbare batterijen wil werken, moet je een hele administratie bijhouden om het goed te doen. I.e. je wil eigenlijk wel bijhouden welk apparaat welke batterijen heeft en hoe lang die er al in zitten, enz. Ik probeer dat nu zelfs te doen met niet-oplaadbare in de zin dat batterijen die in 1 toestel al te zwak zijn, in een ander nog perfect kunnen werken. Ik heb hier bvb een Logitech muis die enorm zuinig is en enorm weinig V nodig heeft. Bij nagenoeg elke batterij die voor iets 'plat' is, werkt die nog perfect in mijn Logitech, zelfs zonder Low Battery indicator.
r2504 schreef:Mijn EvoHome radiatorknoppen gaan toch dik 1 a 1.5 jaar mee op Duracell batterijen.
Eerlijk gezegd al wat spijt van mijn Tado. Die radiatorknoppen zijn gewoon brol. Heb er al 8 (ACHT!) van de 10 moeten omruilen. En dan dat batterijverbruik. Is niet zozeer het verbruik, maar het feit dat ze 1.30V nodig hebben om deftig te werken (waardoor ook oplaadbare niet gebruikt kunnen worden). Elke batterij die niet meer goed is voor Tado is nog perfect elders te gebruiken. Zo stapel ik hier dus de half-gebruikte AAs op die ik dan verder gebruik in andere toestellen.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
Mijn EvoHome radiatorknoppen gaan toch dik 1 a 1.5 jaar mee op Duracell batterijen.

Eerlijk gezegd al wat spijt van mijn Tado. Die radiatorknoppen zijn gewoon brol. Heb er al 8 (ACHT!) van de 10 moeten omruilen. En dan dat batterijverbruik. Is niet zozeer het verbruik, maar het feit dat ze 1.30V nodig hebben om deftig te werken (waardoor ook oplaadbare niet gebruikt kunnen worden). Elke batterij die niet meer goed is voor Tado is nog perfect elders te gebruiken. Zo stapel ik hier dus de half-gebruikte AAs op die ik dan verder gebruik in andere toestellen.
Geen Tado, maar ik gebruik in mijn elektronische radiatorknop van die AA lithium-batterijen, en die gaan toch een stuk langer mee. Wel ook niet herlaadbaar.
i will live forever.... or die trying!
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Het is inderdaad soms wat proberen met herlaadbare batterijen, maar Eneloops zouden zo goed als geen discharge mogen hebben. Je kan ze opladen een jaar wegleggen en ze zouden maar een paar % van hun lading mogen verloren hebben (althans bij het duurdere model).

Nu vervang ik ook niet alles door oplaadbare batterijen maar wel in toestellen die ik vaak gebruik. Ookal doen die soms maanden met niet-oplaadbare batterijen, de mogelijkheid om de batterijen op te laden voor je een toestel nodig hebt en even niet kunt missen geeft toch wat zekerheid. Anders moet je batterijen op reserve hebben liggen en die zijn net altijd op als je ze nodig hebt.

Ik heb een goede smart charger die zover ik weet batterijen in minder dan een uur kan opladen, zelf 50% in 15 minuten ofzo. Al let ik daar niet echt op, ik kan altijd wel een paar uur wachten op mijn batterijen en meestal laad ik ze dan ook op, ga iets anders doen en merk dan een tijd later dat ze opgeladen zijn.

Uiteindelijk heb ik nog niet echt een nadeel ondervonden van herlaadbare batterijen (in toestellen die goed werken met herlaadbare batterijen), misschien zijn ze niet goedkoper maar het feit dat je nooit zonder batterijen zit en het beter is voor het milieu is het voor mij waard.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik gebruik al jaren AA batterijen, vooral Eneloop, en ik moet zeggen dat de recente die ik kocht Ikea echt steengoed zijn. Mijn lader kan uitmeten hoeveel maximale lading ze kunnen bevatten in de praktijk (een cyclus van volledig ontladen en dan traag opladen) en ik kan je zeggen dat ze allemaal de vermelde waarde (2450ah) of vaak zelfs meer halen. Dat had ik niet met de echte eneloops die ik vorig jaar in Duitsland kocht.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

lanadekat schreef:de mogelijkheid om de batterijen op te laden voor je een toestel nodig hebt en even niet kunt missen geeft toch wat zekerheid. Anders moet je batterijen op reserve hebben liggen en die zijn net altijd op als je ze nodig hebt.
Deze redenering houdt toch totaal geen steek imho, ofwel begrijp ik je verkeerd. Als de batterijen in je toestel ineens plat zijn, en je hebt het toestel direct weer nodig, dan moet je gewoon batterijen op reserve liggen hebben, of dat nu oplaadbare zijn of niet. En als je ze niet hebt, en toch dringend nodig hebt, spring je op de fiets naar de dichtsbijzijnde winkel om er te kopen, terwijl je met oplaadbare toch zeker minstens een uur of 2 moet wachten.
Ik zou ook denken dat de meeste mensen sowieso wel altijd batterijen op voorraad liggen hebben, of ben ik de enige die er gewoon een hele batch koopt voor het geval nodig ? :) Kocht regelmatig bij 1DF en dat was dan per 24 of meer. Nu toch eens Ikea doen, en dat zal dan toch ook een paar pakskes van 10 zijn :P.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een interessante reportage over de kwaliteit en prijs van AA batterijen. Vind je terug op de rekenkamer.

https://www.npo.nl/de-rekenkamer/17-04-2014/KN_1656833

Zink is zink of het nu in batterijen zit of in de titanic... :lol:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Tomby schreef: Deze redenering houdt toch totaal geen steek imho, ofwel begrijp ik je verkeerd. Als de batterijen in je toestel ineens plat zijn, en je hebt het toestel direct weer nodig, dan moet je gewoon batterijen op reserve liggen hebben, of dat nu oplaadbare zijn of niet.
Ik had het misschien verkeerd verwoord. Bv. Ik heb een GRM nodig voor een examen wiskunde. Om mezelf gerust te voelen steek ik de batterijen de dag voordien even in de lader zodat ze zeker het examen door kunnen. Bij niet-oplaadbare batterijen is de enige optie reserve batterijen meenemen. Hetzelfde voor een fotograaf die op locatie met een flits op AA's moet werken. Met oplaadbare batterijen kan hij ze opladen en weet hij ongeveer hoe lang ze zullen werken. Bij niet-oplaadbare is het raden of ze het zullen halen. Tenzij je steeds reserves hebt.

tl;dr: Het feit dat ik weet dat ik de dag er op iets zal nodig hebben en de batterijen kan opladen maakt dat ik geen reserves nodig heb.

Ps: ik weet goed dat oplaadbare batterijen geen heilig goed zijn, ik beweer niet dat ze altijd beter zijn. Enkel dat ze in sommige toepassingen handig kunnen zijn. Al moet ik toegeven dat de laatste jaren bij die toepassingen meestal gebruik wordt gemaakt van ingebouwde li-ion of li-po cellen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik heb er eens gehad van kruidvat.
Die werkten niet in mijn radiogestuurd weerstation.
procell duracell nu industry geen enkel probleem.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”