Outdoor dome IP cam

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Voor sology kan je gewoon de module Surveillance Station installeren en dat lijkt me meer dan voldoende voor uw noden en dan heb je gewoon alles in 1 en je sprak toch al van een nas om de data op te bewaren dus ik zie niet in waarom je nog een aparte pc zou aanschaffen om de software van blue iris te installeren en zeker niet voor slechts 3 cams.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

BlueIris is Windows only. Je kan em laten wegschrijven naar een Nas, maar ik doe alles gewoon op de interne disk
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ga dit topic nog ff oppikken. Het er iemand ervaring met abus camera's? Zo ja welke? Zijn ze hun meerprijs waard?

Groeten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

hier ben ik terug. Ik heb vorige week 2 IP cameras gehangen. Straks komt Post NL met camera nummer 3 :)

Prima beeld.

Dit zijn de twee vaste dome camera die er reeds hangen: https://tweakers.net/pricewatch/1242475 ... 3g0-i.html
Deze wordt straks geleverd (van op afstand richtbare dome camera): https://tweakers.net/pricewatch/1275637 ... 0-izs.html

Mijn netwerkconfig is als volgt:

In huis: Internet (Orange) -> Switch met daarop alle netwerk toestellen aangesloten (hier komt nog een camera op, de richtbare dome)
Stalling: op de switch van het huis vertrekt er ook ondergrondse utp kabel naar de stalling. Daar staat een PoE switch met daarop 2cameras (komt indien de richtbare dome camera meevalt er nog 1 bij)

Graag zou ik de 4 beelden van de ip camera's gaan opnemen. Welke oplossing adviseren jullie? Een nvr van hikvision?

Alvast bedankt!
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

[Graag zou ik de 4 beelden van de ip camera's gaan opnemen. Welke oplossing adviseren jullie? Een nvr van hikvision?]

Voor opname van hikvision camera gebruik ik een eenvoudige QNAP NAS TS119P II
Werkt perfect met hikvision ip camera's, inclusief licenties
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Voorzie best ook een offsite backup van de opnames...
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb ondertussen al heel wat ervaring opgedaan met camera's. Uiteindelijk heb ik 5 hikvision camera's (gekocht bij aliexpress) draaien op een hikvision nvr. Het grote voordeel van een nvr dat dat ding enorm stabiel is. Je moet er gewoon niet naar omzien.
In het begin had ik me blueiris gekocht , doch dit was een slechte keuze. Je moet dan een "dedicated" pc laten draaien ...en dat kost je een hele duit aan electriciteit, terwijl een nvr slechts een fractie verbruikt.

Mijn advies:
* hikvision camera's (tegenwoordig hebben ze de "darkfighter" versies, die 's nachts prachtig beeld geven).
* hikvision nvr (je kan er zowel dure als goedkope kopen) met WD purple harddisk (speciaal voor beelden te stockeren).
* poe switch
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Een NVR kan je niet vergelijken met BlueIris, das hetzelfde als een lada en een Porsche. BlueIris is vele malen uitgebreider. Energieverbruik valt ook wel mee, zeker met de nieuwere intel CPUs met hardware decoding. Mijn I5 setup van 6-7 jaar oud verbruikt ongeveer 45W continu, dus 400 kWh op jaarbasis. Ik verwacht dat je daar wel ruim onder kan blijven met nieuwere generaties.

Op een NVR ga je nooit cameras van een ander merk kunnen aansluiten, hou daar rekening mee. Alles hangt eigenlijk af van wat je wensen zijn.

Maak je NVR/BlueIris ook niet toegankelijk via internet, tenzij via VPN. De hikvision van mijn schoonvader werd met regelmaat van de klok gehacked (pw reset) - die wou eerst geen VPN.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Je kan een NVR inderdaad niet vergelijken met BlueIris...een NVR is vele malen stabieler...heb het zelf ondervonden. BlueIris werkt fijn ...maar ja, je moet daar een pc dag en nacht laten draaien. Het minste wat er gebeurt (windows update, stroomuitval etc..), moet je ingrijpen. Bij een NVR merk je daar niks van.
Persoonlijk vind ik BlueIris de "hobby VMS". Als je voor een fatsoenlijke systeem wil gaan, dan kies je bijv. voor Witness NX, Milestone etc...maar ja, dan betaal je er ook voor.
Mede door het hoge energieverbruik (inderdaad 45W) en instabiliteit van BlueIris heb ik indertijd overgeschakeld naar een NVR (verbruik 10W).
Op de huidige generatie NVR's kan je alle soorten camera's hangen...dat is geen probleem. Tevens is een NVR goedkoper dan een blueiris (+pc) installatie.

...en het is inderdaad best een VPN te nemen.
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Bedankt voor de reacties. We gaan waarschijnlijk voor een Hikvision NVR. Er komen momenteel 4 camera's. Welke zouden we nemen? Qua schijf zouden we de WD purple 4 of 6 TB nemen. Hoe lang kun je opnemen per Tb? En is dat dan continue opnemen of enkel bij beweging?

Alvast bedankt!
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

@daydreamke,
Als je een NVR koopt,is het best er eentje te kiezen die enerzijds 8Mp camera's aankan en H265+ (hierdoor kan je heel wat meer beeldmateriaal opslaan). Zodoende ben je gewapend naar de toekomst toe :)
Ook er op letten of je een nvr wil met of zonder POE. Zelf heb ik er eentje zonder POE, wat inhoudt dat ik een aparte POE switch geinstalleerd heb.
Je kan best eens kijken op de hikvision website. Daar kan ja al de producten mooi zien.
Wat de camera's betreft zou ik zeker voor de "darkfighter" camera's gaan. Deze werken best in slecht lichtomstandigheden.
Zelf heb ik met mijn vijf 4Mp camera's een 4Tb WD purple...beelden worden 24/7 continu opgenomen aan 30fps en ik kan gemakkelijk een maand teruggaan naar mijn beelden.

PS: een alternatief voor aliexpress is www.use-ip.co.uk in Engeland. Prijzen zijn redelijk en support is zeer goed.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Inderdaad de darkfigher reeks, maar let op dat meer pixels niet noodzakelijk betere kwaliteit betekent. De 3 MP camera's (en zelfs 2 MP) zijn vaak veel beter in donkere situaties (ik heb hier een mix van 3 en 4). Let wel dat je geen dome koopt met zo een glazen koepel rond, best neem je een EXIR camera

Mijn camera's nemen continu op. Je wil niet dat de motion niet gedetecteerd was op het moment dat je het nodig hebt. Ik neem persoonlijk op 10 of 12 FPS (uit mn hoofd), veel meer is echt compleet overbodig en zal je disk alleen maar sneller vullen. 30 FPS is imho complete waanzin

Bekijk zeker dit filmpje eens


@Catchthemoment buiten het hoge energieverbruik (wat dan weer ligt aan mijn setup, volgens mij kan je < 30W geraken), herken ik geen van de problemen die jij ondervonden hebt. Je NVR ligt er ook uit bij een stroomonderbreking. Mijn PC start gewoon op als de spanning terug is, en windows updates staan uit (ik installeer ze manueel als ik het nodig vind). Tuurlijk zijn er betere pakketen, maar in BlueIris 4 (die volgende week beschikbaar komt) zit al persoonsdetectie met AI (apart abonnement weliswaar) en in de toekomst LPR (License Plate Recognition).

@daydreamke: Misschien dat je een hikvision NVR online kan kopen om te testen (en terug te sturen). Misschien ben je wat teleurgesteld over de motino detection van die dingen.

LET OP
Je kan problemen krijgen als je een hikvision op AliExpress besteld. Soms zijn deze manueel voorzien van een firmware in het engels, en bij een update kan ie naar het Chinees switchen. Google daar maar eens op.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Het prijsverschil met Aliexpress is niet meer zo groot, vandaar dat ik de link naar de Engelse site gegeven heb. En ja,als je bij Ali koopt, opletten dat je een upgradebare Engelse versie koopt.
Wat betreft het AI gedeelte...ook Hikvision werkt daar aan, zie de "deepinmind" technologie...doch, zelf denk ik dat het nog wat te vroeg is voor deze dingen.
Ik zou nog wat wachten tot deze technologie op punt staat.

Ik heb indertijd heel veel geëxperimenteerd met de verschillende mogelijkheden voor "motion detection" (line crossing detection etc...), doch heb het uiteindelijk opgegeven omdat ik regelmatig vals alarm (mail van mogelijke detectie op mijn smartphone) kreeg. Heb dan een PIR geplaatst en deze op mijn NVR aangesloten. Dit werkt perfect. Telkens er iemand binnenkomt op mijn inrit, krijg ik een mail van de detectie (met foto's etc...). Belangrijk : ik krijg geen enkel vals alarm meer .Meer moet dat niet zijn :-D .

Persoonlijk vind ik dat als je BlueIris gebruikt, dat je er dan regelmatig mee bezig moet zijn...het moet als het ware een hobby zijn. Een NVR plaats je en je kan er jaren vanaf blijven. Zoals ik reeds aangaf...ik vind BlueIris niet slecht, doch als ik ooit terug zou gaan voor een VMS, dan zou het "Witness NX" zijn...daarmee zit je op een totaal ander niveau. Spijtig dat het zo duur is.

Over je filmpje van de framerates gesproken...op onderstaand filmpje doen ze ook een vergelijk, doch hier is het verschil dan wel goed zichtbaar :
[youtube]VHOGnVTtz1I[/youtube]

Met de H265+ technology van Hikvision maakt het niet meer veel uit...je hebt sowieso 80% minder data: [youtube]0kcEfrI7Pr8[/youtube]
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik wil er geen welles-nietes spelletje van maken, maar mijn BlueIris installatie loopt al jaren zonder problemen :-). Jaar geleden wel mn trigger zones eens aangepast, en dat was het dan ook.

Er is natuurlijk een (duidelijk) verschil in die frame rates, maar waarvoor heb je 30 FPS nodig ? Als het is omdat je voorbijrijdende autos wil opnemen om LPR op te doen, dan kan het inderdaad wel belangrijk zijn. In alle andere gevallen is 10 FPS meer dan voldoende. Meer wou ik met dat clipje niet aanhalen.

Maar alles hangt er vanaf wat daydreamke er mee wil gaan doen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Met de NVR die ik vroeger had kon je toch elk merk van camera laten werken, dus niet merk gebonden.
Als mijn NVR toen uitviel door een stroomuitval, startte deze ook terug op als er terug stroom was.
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

AnD schreef:Met de NVR die ik vroeger had kon je toch elk merk van camera laten werken, dus niet merk gebonden.
Als mijn NVR toen uitviel door een stroomuitval, startte deze ook terug op als er terug stroom was.
Dat heet ONVIF standaard. De codering wordt door de camera gedaan en de NVR capteert slechts de stream naar de harde schijf en/of scherm. Ik heb zelf een Dahua 8-poorts POE NVR en ben er zeer tevreden van. Laag stroomgebruik en je kunt alle merken eraan sluiten zolang die voldoen aan de ONVIF standaard en neemt op in H.265 standaard. H.265+ kan eventueel ook, maar dan kan de NVR die zelf niet weergeven als je er een scherm aansluit. Gebruik je SmartPSS om de NVR aan te spreken dan zie je de beelden wel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

devastator schreef:Ik wil er geen welles-nietes spelletje van maken, maar mijn BlueIris installatie loopt al jaren zonder problemen :-). Jaar geleden wel mn trigger zones eens aangepast, en dat was het dan ook.
Idem hier... en qua motion detection ed. is BleuIris veel beter dan wat ik ooit al gezien heb.
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

Ondertussen hangen er 3 Hikvision 4MP camera's:

2 x vast dome 4mp camera: 1 x aan stal buiten die achterkant en ingang stal bewaakt en 1 x aan garage die die de oprit bewaakt
1 x beweegbare PTZ camera die in de stal hangt

Nu zijn we nog aan het kijken om eventueel een extra camera bij te hangen namelijk deze :

https://www.webstore4ipcameras.nl/Hikvi ... N4425IH-DE Dit is een ptz 4MP camera en ik zou monteren met een hoekbeugel. Mijn vragen zijn:

1. is dit zo een darkfighter camera waar jullie over spreken?
2. deze camera heeft 100m IR nachtzicht. Zou dit echt zo ver werken 's nachts?
3. Deze camera kost 600EU in deze webshop. Is deze echt zijn geld waard of kijk ik beter voor goedkoper alternatief?

Als ik deze camera zou bestellen , dan bestel ik er ook een nvr bij namelijk deze : https://www.webstore4ipcameras.nl/Hikvision_HWN-4108MH

Het is een Hikvision HWN-4108MH HiWatch nvr. Is nog niet lang beschikbaar en kan tot 8 streams opnemen.
Zou deze de 4 streams tegelijkertijd constant kunnen opnemen met 4MP resolutie? Zo ja, neem ik best een WD purple HD van 4TB of van 6 TB?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

zonder naar de camera te kijken, 600 euro is veel geld, vooral als je bedenkt hoe klein het gezichtsveld is tov 2 (of zelfs 3) camera's van 200 euro.
Bedenk je eerst of je een PTZ nodig hebt, zo niet zijn meerdere camera's bijna altijd een beter idee.

100m IR is ver (de mijne zijn 50), maar vergeet het om ook maar iets te herkennen op 100m afstand :-)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”