TL lampen armatuur naar led...hoe?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Wie helpt mij concreet op weg:

Ik heb hier in de living een armatuur (die ik graag wil behouden)
er zitten daar 2 tl lampen in van 36W. Ook 2 starters en ik vermoed ook ballasten.

Kan dit vervangen worden door led tl ? zo ja hoe, en waar vind ik die goedkoop?
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik bestel m'n led's meestal hier : https://www.ledlampendirect.nl/led-tl-buis.html

Nu een TL armatuur in uw living, dat lijkt me ook niet echt aangenaam? Kan je niet beter het armatuur vervangen door bv. een led plafonniere?
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

spacekiek schreef:Ik bestel m'n led's meestal hier : https://www.ledlampendirect.nl/led-tl-buis.html

Nu een TL armatuur in uw living, dat lijkt me ook niet echt aangenaam? Kan je niet beter het armatuur vervangen door bv. een led plafonniere?

sorry, verkeerd was in keuken :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb onlangs ook al mijn TL in mijn bureel vervangen door LED's
Ik ben ingegaan op een i-bood offer voor 2 dozen van 8 lampen Osram LED substitute 8 Watt (60cm)

In sommige gevallen kan je eenvoudig de TL's gewoon vervangen door de LED's, en ook de starters door de meegeleverde "pseudo-starters" (het zijn niet echt starters meer zekeringen).

In mijn geval werkte dit niet, gezien de TL's per 2 in serie staan op 1 ballast.
Ik heb dus de 2 ballasten eruit gegooid, en een en andere herkableerd volgens het bijgeleverd schema.
http://ibood.link/gfx/OsramInstalleren.pdf

Misschien had ik beter maar de helft gebruikt, want 4 armaturen van 4 LED's van 8 Watt (800lm) is wel héél veel licht.
IMG_20180305_123004.jpg
IMG_20180305_134449.jpg
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Ik heb onlangs ook al mijn TL in mijn bureel vervangen door LED's
Ik ben ingegaan op een i-bood offer voor 2 dozen van 8 lampen Osram LED substitute 8 Watt (60cm)
Op de foto's afgaande zou'k daar eerder gaan voor een LED paneel. Valt best mee qua prijs en geeft mooi egaal licht.

Eerste neiging is meestal om bestaande armaturen te gebruiken met LED, maar soms ben je goedkoper/beter af met een volledig geïntegreerd armatuur.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”