OLED TV : 55” of 65” ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Hi

Nu m’n 50” het begeven heeft, ga ik voor zo’n OLED gaan denk ik. Los van het feit dat ik mss beter een gewone lcd aanschaf (of qled) ... zit ik enorm te twijfelen tussen 55 en 65” ?! We zitten 2,5m van het scherm af, dus 55” lijkt zo het max volgens de algemene richtlijnen. Maar bij 4K veranderd dit natuurlijk ... al zal de enige 4K content eerder Netflix zijn. Of mag ik daar upscaled 1080p daar ook bijrekenen ?! Grrr twijfel alom ! :roll:
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ikzelf heb een redelijk uit de kluiten gewassen 70" TV, maar enkele weken nadat ik hem had (en dus gewoon was), bekroop me het gevoel "mmh, mag eigenlijk nog wat groter"... :mrgreen: Ik zit wel wat verder van m'n TV (pakweg 4m), maar mijn advies is toch een zo groot mogelijke TV te kopen (welke je budget toestaat uiteraard).
ooh. shiny.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zou ook een oled TV willen kopen ma ik twijfel ook eigenlijk.

Ik denk dat jij hetzelfde probleem ervaart. Ik vind 55 inch groot genoeg omdat ik van 40 inch kom.
Mss is 65 inch toch beter :)
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Same here. Jaren terug een 50 inch Pio kuro plasma gekocht, en na in gebruik genomen te hebben kwam heel snel volgende gedachte: hmm, bij deze beeldkwaliteit mocht het een 60" zijn, eigenlijk. Als je budget het toelaat, ga groot genoeg :)

Verleden jaar overgeschakeld naar 65" OLED, en het went zeer snel, een groter beeldformaat. Ik zit ook op een 3m80 afstand. Gewone blurays zagen er upscaled ook beter uit en als je dan bv. een Dunkirk of Guardians Of The Galaxy Vol. 2 in UHD bluray kijkt, is het gewoon zalig om voor een groot scherm te zitten en de details te mogen bewonderen. Andersom, slechte bluray transfers of bv. je regionale nieuwszender die Telenet/Proximus op een bitrate-dieet hebben gezet zien er niet uit, eerlijk gezegd (RingTV althans). Garbage in, garbage out.

Heb wel geen ervaring met Netflix 4K..

TLDR; go big or go home :lol: Maar uiteindelijk is het aan jou om te bepalen of het prijsverschil het waard is (for me it was)
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn vrouw gaat zó niet akkoord zijn :roll: :-D

Moest ik ook bijna +- 4m van m’n scherm zitten zou ik ook wel voor 65 durven gaan ... maar 2,5m ?!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik zit een 3m van mijn 55" oled.
Al dik spijt van.... niet van de oled, wel het formaat. 8)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lintmeterke meenemen naar een showroom?

Uit vorige threads had ik de indruk dat sommigen zich niet storen aan het zodanig dicht bij een tv te zitten dat je overzicht verliest en je ogen/hoofd moet draaien als de actie van de ene kant van het scherm naar de andere gaat. Ik had een wagenziekte gevoel toen onze 49" (LED) eerst een paar dagen op 2.50m stond (wel met de default volle lichtsterkte, interpolatie, en hdr e.d.) dus ik was toen wel blij dat hij nog een tiental cm achteruit kon maar nu de calibratie naar m'n goesting is, denk ik ook dat 55" of meer misschien ook nog te doen is op die afstand. Met de hoge contrasten van OLED is dat waarschijnlijk wel een andere situatie.

Wel enigszins irritant dat je de instellingen qua scherpte en contrast een beetje moet compromiteren om de SD kanalen er niet te slecht te laten uitzien. Voor mij is 4K het waard ondanks het huidige beperkte aanbod.

btw, huidige QLEDs zijn nog geen "echte" QLEDs maar LEDs.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

cptKangaroo schreef:btw, huidige QLEDs zijn nog geen "echte" QLEDs maar LEDs.
Idd, pure marketing. In de hoop dat mensen het verschil niet zien tussen de "Q" en de "O" in de winkel...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Er bestaan wel wat "richtlijnen" hier en daar al dan niet door een te vertrouwen organisatie, maar hoe ver of dichtbij je van diameter X zit is helemaal een persoonlijke keuze. Sommigen zitten liever dichterbij, anderen liever verderaf, of dat nu van een groot scherm of van een klein scherm is.

Ook zijn niemand zijn ogen gelijk, er zit nogal veel verschil in de "20/20" vision, het kan zijn dat de ééne persoon wel detail opmerkt op afstand A van diameter X, en niet van afstand B op diameter Y en een andere persoon omgekeerd. Allemaal heel persoonlijk.

Wat wél is, is dat je bronmateriaal genoeg kwaliteit moet zijn om het verschil in afstand te rechtvaardigen. Deze kwaliteit is niet enkel en alleen te omvatten in de 720p, 1080p, 2160p, 4K etc classificatie, veel meer hangt af van de gebruikte codec en compressiebandbreedte. Zo kan een 4K met een hele zware compressie er slechter uitzien dan een 1080p met weinig compressie, en dan zéker voor bewegende beelden, omdat bij bijvoorbeeld films de "beweging" opgeslagen zit in de frames, elk frame van je film is geen haarscherpe foto, maar een arm die beweegt staat er bijvoorbeeld "uitgesmeerd" op, de beweging zit al in dat frame/beeld.

Als je dus op een te-zwaar-gecomprimeerd 720p beeld zit te kijken op een 65" op 2 meter afstand dan gaat dat geen haarscherpe kwaliteit zijn. Zit je op 2 meter op een 65" TV maar kijk je naar een 4K film met een dikke bandbreedte dan kan je de poriën van de acteurs zien tijdens actiescenes (en nee, ik bedoel niet waar jullie nu aan denken :-p )

Wij zitten thuis ongeveer 3 meter af van een 65" LED-TV en bij goed materiaal is de onderdompeling helemaal compleet - temeer nog met het 5.1 geluid dat erbij hoort.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

ALs je veel naar films kijkt zou ik zeggen hoe groter hoe beter. Als je eer een nieuwskijker bent zou ik niet te groot gaan.

Ik kijk films op een 100" doek op 3.5 meter afstand maar voor het nieuws, "dagelijkse kost",... kijk ik liever op een 55" vanaf dezelfde afstand.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat vind je van het beeldformaat van je huidige 50" ? Zoals hierboven gezegd moet je niet afgaan op richtlijnen maar wat jij zelf goed vindt, dus vergelijk met wat je nu hebt.
Als je die 50" nu eigenlijk te klein vindt, dan moet je m.i. voor de 65" gaan. Uiteindelijk is 55" slechts 10% meer dan nu, dus echt groot gaat het verschil niet zijn. Met 65" ga je er echter al 30% op vooruit.

Zelf wil ik geen LCD TV Meer. Ik kom zot van het Dirty Screen Effect, en da's gewoon eigen aan alle LCD TVs. Op rtings.com testen ze TVs hier ook op : https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... effect-dse en als je dan de foto van 'good gray uniformity' ziet, dan vind ik dat nog altijd niet zo denderend. Onze 10j oude plasma TV heeft op dat vlak gewoon een perfect beeld. Op een volkomen grijs oppervlak is er echt geen enkele vlek te zien.
Aan hun tabel is ook te zien dat OLED ook op dat vlak superieur is aan LCD. Enige dat me tot nu toe nog altijd tegengehouden heeft, is burn-in. Ik lees toch af en toe over problemen met image retention of burn-in. Nu, onze plasma hebben we dus 10j en eigenlijk nog geen burn-in problemen. Image Retention (i.e. tijdelijk) is er wel altijd geweest.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jan007 schreef:Lees dit misschien eens:

https://www.fwdmagazine.be/news/155315#!prettyPhoto
het zal in een woonkamer altijd een compromis zijn
volg ik de theorie moet ik 60 in m'n woonkamer zetten. zet ik 60 in de woonkamer kan er niets anders meer bij en smijt, gegokt, 90% vd madammen u buiten :)

nu staat er 40 en dat mag, binnen het interieur, maximaal 50 worden (en da's al echt op het randje en eigenlijk erover).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Enige dat me tot nu toe nog altijd tegengehouden heeft, is burn-in. Ik lees toch af en toe over problemen met image retention of burn-in. Nu, onze plasma hebben we dus 10j en eigenlijk nog geen burn-in problemen. Image Retention (i.e. tijdelijk) is er wel altijd geweest.
Bij Plasma sprak men destijds ook over burn-in... en dat heb je ook niet ervaren (en zie ik bij m'n ouders ook niet).

Ik zou het dus eerder als non-argument zien als dat je twijfel is.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ok everybody, kogel is door de kerk ... het is ne 65” OLED geworden ! Hij hangt nog niet omhoog, nu nog bezig met wall mount op correcte hoogte te vijzen en co. Scherm is echt huge, maar bij films vond ik dit best meevallen. Aangezien we toch vrij weinig live TV (Telenet) kijken, toch maar de 65” genomen.

Bij deze heb ik wss ook een echtscheiding aan mijn been ... laat jullie nog weten :lol:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ziet dan wel dat bij de verdeling van den inboedel gij den TV krijgt he :lol: .
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tel de kijkuren eens op en de prijs zal al niet meer zo zot lijken.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Pics or it didn’t happen!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

spacekiek schreef:Ok everybody, kogel is door de kerk ... het is ne 65” OLED geworden !
LG? Welk model precies?
(je gaat het je niet beklagen :-) )
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

En nu is het geduldig wachten op de "goh, eigenlijk, ne 75" zou ook nog wel niet misstaan..." :mrgreen:

:beerchug:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Nee, 't is ne Sony A1 geworden. Paar redenen voor ... Android TV vind ik wel handig. Sony geeft ook deftig surround door op z'n optical voor m'n Sonos soundbar.

Het ophangen was geen sinecure, zeker niet met die houten wand dat we hebben. Moest daar een vrij groot stuk van uitzagen om het dikste stuk (die wegklapbare ezelsvoet) van de tv weg te werken.

Last but not least, de vrouw was niet in alle staten. Ze zei, 'amai groot he' ... gevolgd door een stilte ... en toen heeft ze me geholpen mee op te hangen. :P 8)

Ah btw, nu ik een 4K TV heb, stel ik Kodi best in op 4K of laat ik die best gewoon op 1080p staan ? (en TV laten upscalen? )
Bijlagen
unnamed.jpg
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

spacekiek schreef:en toen heeft ze me geholpen mee op te hangen. :P 8)
het is niet mij ipv mee?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wow, mooie keuze. Zowat de beste TV die je vandaag kunt krijgen. Ben wel benieuwd naar de nieuwe A8F die dit jaar moet uitkomen en toch al een pak budget-vriendelijker is. Grootste nadeel van de A1 vond ik wel dat hij naar achter helt (de A8F ook in mindere mate).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Grootste nadeel van de A1 vond ik wel dat hij naar achter helt (de A8F ook in mindere mate).
Dit heb ik ook bij m'n Samsung F8000 (wel geen OLED)... en hoe hoger je TV staat hoe "erger" dit is.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

spacekiek schrijft: of laat ik die best gewoon op 1080p staan ? (en TV laten upscalen? )...

ja, dat ook aub! En ons hier vertellen of die upscale chip goed werk levert :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Uiteindelijk is 55" slechts 10% meer dan nu, dus echt groot gaat het verschil niet zijn. Met 65" ga je er echter al 30% op vooruit.
Totaal irrelevant voor dit topic, maar toch een (wiskundige) correctie. Als je "meer" of "groter" zegt, vind ik wel dat je in oppervlakte mag rekenen en niet slecht met één lengte (de diagonaal). Uiteindelijk kijken we - gelukkig maar - in 2 dimensies tv (tv in 1 dimensie iemand :p ). Je pak melk koop je toch ook in liter en niet per cm²...

In 16:9 is een 55" ongeveer 21% meer schermoppervlakte dan een 50"
en een 65" is ongeveer 69% meer schermoppervlakte dan een 50".

handige tool ;-)
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

wied schreef:spacekiek schrijft: of laat ik die best gewoon op 1080p staan ? (en TV laten upscalen? )...

ja, dat ook aub! En ons hier vertellen of die upscale chip goed werk levert :-D
Ja full HD van goeie kwaliteit is echt prima upscaled. Beter dan ik had verwacht.

Ook wat aan het experimenteren met 4K materiaal, maar mijn Kodi verslikt er zich in ... stutter fest! (NUC6i5 model)
De Kodi app van Android TV gaat dan echter perfect en smooth :eek:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”