Halogeentransfo voor LED

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hoi
Net valse plafond(je) uitgebroken omdat we met die sneeuw van een paar weken geleden water hebben binnengekregen.
Het dak zal wel hersteld raken met een goede dakwerker maar mijn ogen vielen op een vijftal halogeentransfo's die op het gyproc lagen en elk één spot bedeelden.
Aangezien er al lang GU10 LED-spots in gebruik zijn dacht ik eraan om die 5 transfo's te reduceren naar 1 (en die te steken op een plaats waar ik hem evt in de toekomst kan vervangen bij defect). De transfo's zijn 12 V en kunnen een vermogen van 20-70 W leveren. Met telkens één LED-spot per transfo ging dit al jaren goed. Kan ik er vanuit gaan dat 5 spots (van ong. 5 W elk) ook probleemloos gaan werken? Of verlies ik iets uit het oog. Ik zou werken met zo'n een 'boite' waarin ik alles monteer en verdeel naar de spots.
Overschakelen naar 230 V is m.i. geen optie want de ruimte is vaak vochtig dus ik vermoed dat men destijds 12 V heeft gekozen omwille van de veiligheid?
Merci voor het advies!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

dat zal werken.

Het verbaast me wel dat het nu werkte, die dingen durven al eens een minimumbelasting hebben die niet gehaald worden met LED's.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard werkt dat minstens even goed, scheelt je ook weer wat verliezen in de transformatoren, al kosten de materialen om alles op een goede manier door te lussen wel meer dan dat.

Elektronische transfo's is dan weer wat lastiger is m'n persoonlijke ervaring.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik zie niet goed in waarom je 12V LED's gaat steken en geen 230V? Geen transfo's, geen verliezen, geen extra stukken die kapot kunnen, ...
Als je in een "badkamer" 230V wil steken, moet je gewoon zorgen dat je minstens IP44 hebt.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is het niet makkelijker om alle transfo's weg te halen en te switchen naar 220v?
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Is een bijkeuken met inloopdouche. Kan er soms wel eens bedampen en de toenmalige elektricien deed het met 12 V.

Persoonlijk ben ik ook niet voor transfo's en al zeker niet als ze weggewerkt zitten in een vals plafond. Heb er al eens één mogen uitpeuteren die defect was.

Dus voor 230V gaan (ip44) is misschien het beste nu alles open ligt?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”