Sonos 5.1 "surround"

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Hi,

Thuis heb ik een installatie staan met Denon versterker en 5.1 speakers.
De rest van het huis heb ik voorzien van Sonos, zeer tevreden van (toen bestond playbar en co nog niet)
Gezien de Denon op fysiek andere plaats staat en we soms conflicten hebben met HDMI CEC etc ... heb ik veel zin om die DENON weg te doen. (en ook echte 5.1 hoeft voor mij ook niet meer. Soundbar + goeie Sub klinkt ook al vrij goed)
Mijn vrouw , kinderen en babysit haten die installatie trouwens ook :lol:

Ik zou liever switchen naar een playbar + Sub, alleen zit ik een beetje in met hun optical gezever. Op zich wel een eenvoudige manier van aansluiten, maar zeer beperkt als ik het zo lees : Gaat max tot DD 5.1 én dan moet je TV dit signaal dan nog downmixen/doorgeven ?

Ik zit met een Kodi player (NUC), Nintendo Switch en Telenet Digicorder. Maar gaat dit wel goed komen ? Zou best jammer zijn moest er enkel een stereo signaal opgeschaald worden naar virtueel surround :?

Ben meer te vinden voor de Denon Heos, maar dan moet ik alles omzetten naar dat eco-systeem en ik heb hier toch al een paar Sonos AMP's staan nu ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

spacekiek schreef:Ik zit met een Kodi player (NUC), Nintendo Switch en Telenet Digicorder.
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt hoe je TV met alles omgaat. Ik heb bijvoorbeeld m'n versterker via optical aan de TV hangen (is nog een oudere Sony 5.1 versterker die geen HDMI heeft) en krijg op die manier alles netjes door (inclusief DD 5.1 en DTS) wat via andere bronnen aan m'n TV is aangesloten.

Als je natuurlijk een versterker hebt met HDMI en daarop Sonos kan aansluiten is mogelijks weer een andere configuratie... ik vrees dat je het pas echt gaat weten als je het eens kan testen (misschien eens gaat kijken bij een Sonos verdeler hoe het daar is aangesloten en wat wel of niet werkt).

Persoonlijk vind ik het Soundbar en sub gebeuren gewoonweg veel te duur bij Sonos (en andere merken).
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef: Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt hoe je TV met alles omgaat. Ik heb bijvoorbeeld m'n versterker via optical aan de TV hangen (is nog een oudere Sony 5.1 versterker die geen HDMI heeft) en krijg op die manier alles netjes door (inclusief DD 5.1 en DTS) wat via andere bronnen aan m'n TV is aangesloten.
Hm ik dacht dat toslink geen DTS aan kon ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Op het eerste zicht heb je best goed genoeg materiaal in huis en aangezien de hoofdreden 'gebruiksgemak' is, zie ik een veel eenvoudigere en goedkopere oplossing (die hier door de vrouw al jaar en dag zeer gesmaakt wordt), namelijk een Logitech Harmony remote.

Add: Toslink kan zeker DTS 5.1 aan, sowieso zou ik altijd DTS kiezen, DD is (voor mij) hoorbaar minder goed.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Niet elke apparaat ondersteund DTS. Ik heb me laten vertellen dat een producent een fooi moet geven aan de ontwikkelaar om het te implementeren. Goedkope TV’s hebben daarom die mogelijk niet. En zijn enkel compatibel met de dolby standaard. Je moet soms goed kijken in de handleidingen.wil je zeker zijn.

Mijn Philips heeft ook een toslink, maar kan niet overweg met dts
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Goedkope TV’s hebben daarom die mogelijk niet.
Uit mijn TV komt ook geen DTS (logisch, heeft beperkte speakers)... uit de TOS-link echter wel !
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wanneer ik beeld en geluid via hdmi naar mijn tv stuur, dan gaat er geen dts geluid naar mijn versterker via de tos-link, tenzij ik de blu-rayspeler deze laat coderen naar pcm. Nu mijn tv is al enkele jaren oud, dus het kan dat nieuwe er niet zo moeilijk mee omgaan.

ik heb dit enkele maanden geleden ondervonden bij het aansluiten van een speler op mijn tv, omdat mijn ouder receiver geen vrije hdmi-stekkers had.
nu mijn receiver gemoderniseerd is, heb ik dat probleem niet meer en word alles mooi via een pioneer versterker geregeld.

mss ben je met volgende link iets als het over dts en sonos gaat.

https://sonos-nl.custhelp.com/app/answe ... een-geluid
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”