EvoHome (OpenTherm)

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik maak deze post aan omdat er toch wel wat mensen zijn met een Evohome hier op het forum en de laatste topic erover van meer dan een jaar geleden is :). Ik heb namelijk nog wat vragen, zowel over het toestel zelf als over mogelijke uitbreidingen :). (en misschien zit hier ook een installateur op het forum, kan dan nog van pas komen :angel: )

Men is bij mij een Atag Q25C komen plaatsen, deze zal instaan voor vloerverwarming boven en beneden + het warm water.
Hoewel ze wisten dat ik een OpenTherm thermostaat ging gebruiken van HoneyWell hebben ze vanalles in die ketel gestoken wat er niet in moet (denk/vermoed ik)...
Een MADQ module + een MADQBrain, deze regelt blijkbaar nu de verwarming en (ik vermoed) het warm water.
Er is ook een 0-10V module (AA00010U) meegeleverd, maar de installateur kende daar niks van dus dat is niet geplaatst :roll: daar is ook geen uitleg van te vinden online dus ik zou niet eens weten waar het voor kan dienen (ik veronderstel voor OpenTherm).
Atag Module.png
Nu wil ik er volgende week in mijn verlof de EvoHome aan koppelen. Dat is een kwestie van de OpenTherm module aan de 2 bus-aansluitingen aan te sluiten en een parameter op 2 te zetten (en gezien die parameter op 3 moet staan voor MADQ zit daar al een conflict) volgens de handleiding. Dus daar voorzie ik geen echte problemen. Echter vraag ik me af of de ketel zonder die MADQ ook het warm water goed kan regelen, voor EvoHome is er namelijk ook een module voor warm water te verkrijgen maar ik weet niet hoe nuttig/nodig dit is.

De redenen dat ik voor de EvoHome gegaan ben zijn eigenlijk verschillend.
- Werkt zonder internet indien nodig (mooi pluspunt).
- Uit te lezen in Home Assistant.
- Werken met zones in vloerverwarming, dit is wel toekomstmuziek want die vloerverwarming modules zijn nogal prijzig en ik heb de indruk dat ik voor 2 collectoren er ook 2 nodig heb, ook al zijn het minder zones.
- Draadloos, ik heb eigenlijk zelfs geen kabel meer voorzien voor een thermostaat in huis.

Een Atag installateur die een kort extra stuk schouw kwam leveren was tegen een HoneyWell thermostaat want dat is rommel, als ik de ketel open doe zijn wel zowat alle onderdelen van HoneyWell dus kwaad zal het wel niet kunnen denk ik dan :roll: .

Dus ervaringen met de EvoHome? OpenTherm of Aan/Uit? Hoe ging de installatie? Warm water module nodig of niet?
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb ook 2 collectoren op mijn evohome hangen en heb het op de volgende manier opgelost.
- beneden één grote zone voor de leefruimtes. Gestuurd door bdr91 relais
— boven 5 zones gestuurd door hce80.

Op deze manier toch paar 100 euro gespaard op de installatie.
Less is more
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

In principe mag bij ons de beneden ook op die manier en boven zouden het maar 3 zones zijn (2 slaapkamer waarvan ik verwacht dat ze meestal uit zullen staan en de badkamer (altijd aan waarschijnlijk).
Op die relais, sluit je daar dan gewoon die motoren op aan die de HCE80 ook gebruikt?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik lees ff mee :).
Ik zoek nog enkele antwoorden bij Vaillant, Evohome en wifithermostaten.nl en dan bestellen en plaatsen tijdens de vakantie. :banana:

Alleen heb ik geen vloerverwarming, maar enkel radiatorknoppen
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Op de relais beneden heb ik de pomp aangesloten. en per kring gekeken welke volledig open en welke een beetje dichtgedraaid.
De HCE80 heeft 1 aansluiting voor de pomp te laten draaien en 5 aansluitingen voor servomotors.

Ik heb gekozen om de slaapkamers ook te doen voor als de kinderen later groot zijn en daar willen sturen of met hun liefje zitten :-)
Momenteel is er op de kamers ook geen vraag naar warmte omdat de set point 2 graden lager is dan actuele temperatuur.

Het probleem dat ik ondervond toen ik evohome wou installeren was dat de meeste installateurs er geen ervaring mee hebben.
Dus op een bepaald moment alle kabels van de oude installatie doorgeknipt en alles beginnen aansluiten.
Less is more
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

In mijn geval is er slechts 1 pomp, als ik beneden alles toe draai dan staat boven ook alles uit helaas :(.
Moest ik aan de EvoHome gewoon thermostaten kunnen hangen om de zones uit te lezen en dan hiermee thermostatische kranen kon aansturen op de collectoren (weliswaar de temperatuur van die knop negerend) was het probleem waarschijnlijk al opgelost. Die HCE80 is belachelijk duur gezien er dan nog geen servomotoren bij zitten.
In principe als ik iets heb om die servomotoren aan te sturen via Z-wave kan ik de benedenverdieping al eenvoudig afsluiten met Home Assistant. Als de temperatuur van de Evohome ok is, draai maar toe (al denk ik dat de HCE80 dat beter zal kunnen).

Ik heb blijkbaar wel een HoneyWell installateur niet ver van de deur. Maar ik vermoed dat die ook in verlof zal zijn. Die van Atag kende het inderdaad niet, nuja dat neem ik hem ook niet kwalijk. (Ik neem het de leverancier wel kwalijk dat ze modules meeleveren van Atag die de installateur zelfs niet kent en blijkbaar niemand binnen Atag, toch niemand die we aan de lijn kregen :roll: Zeker als die 200+ Euro kosten).
heist_175 schreef:enkele antwoorden bij Vaillant, Evohome en wifithermostaten.nl
Antwoorden op welke vragen, misschien kan je ze hier dan wel vinden :wink: Met thermostatische kranen valt het eigenlijk goed mee, enkel de juiste 2 draden verbinden in de ketel :) (of OpenTherm module laten plaatsen bij sommige ketels, klik aan/uit is blijkbaar nog gemeengoed).

Op die site van Wifithermostaten.nl staat overigens voor de Atag Q-serie nvt bij OpenTherm, maar mijn handleiding spreekt dat tegen :) Al vraag ik me af of daar dan weer die 0-10V module weer niet voor nodig is...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik heb de vragen al eens gepost, zonder antwoord.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 25#p722825

- Hoe is mijn huidige thermostaat aangesloten? Moet ik die "afkoppelen" als ik een EvoHome/VR33 steek?
- Waar/hoe sluit ik de EvoHome aan?
- Wat moet ik met al die brugjes doen op "burner on/off", "24V=RT" en "-|+ BUS"?
- Ik heb een 470F en er is niets aangesloten op die "-|+ BUS"? Maar de 470F werkt wel...

Ik heb nu een modulerende ketel, maar zonder OpenTherm.
Ik zou eerst de OpenTherm module moeten kopen (VR33 - €100) en dan moet ik de EvoHome daar op aansluiten. Maar ik weet dus niet hoe ik de EvoHome moet aansluiten op die VR33 module (bij NL ketels is die module standaard al voorzien/aangesloten).
Los van het aansluiten van de ketel, weet ik niet wat ik met mijn huidige thermostaat en buitenvoeler moet doen.
En hoe krijgt mijn EvoHome mijn buitentemperatuur? Via wifi, gok ik?

@installateur: ik heb niemand in BE gevonden die het wil installeren. Langskomen wel (en hun en mijn tijd verschijten), maar ze komen zelfs niet tot een offerte. Vermoedelijk door het Vaillant verbod in BE.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vaillant verbod o.O Ik wist niet dat fabrikanten dat mochten verbieden. De nonkel van men vriendin plaatst Vaillant, weet wel niet wanneer ik hem zie met de feesten.

Buitentemperatuur is inderdaad via wifi.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

MClaeys schreef:Vaillant verbod
Niemand mag de VR33 module aanbieden in BE, het is een Vaillant module, dus Vaillant kan dat afdwingen.
Als ze verder de installateurs in BE verbieden het te plaatsen, is de cirkel rond natuurlijk.

Reden? Onbekend. Vaillant heeft niets dat in de buurt komt van de functionaliteit van de EvoHome.
Tado biedt out-of-the-box support voor Vaillant, misschien betaalt Tado een fee aan Vaillant?
Anyway, Tado is geen optie. Ik wil een warm huis ook als ik geen internet heb en/of Tado er de brui aan gegeven heeft...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Op die relais, sluit je daar dan gewoon die motoren op aan die de HCE80 ook gebruikt?
Bij de BDR91 (wat volgens mij een aan/uit sturing was voor de ketel, al kan daar blijkbaar ook je daar blijkbaar ook een zone mee regelen) maakt men geen melding van de servo motoren, wel van de Y-VC8615 wat een "zoneklep" is. Geen idee hoeveel servo's je nodig zou hebben maar aan 28 euro per stuk kan je er al 4 aankopen voor de prijs van de Y-VC8615.

PS. Ik heb hier trouwens nog een ongebruikte BDR91 liggen (wegens aanschaf OpenTherm module).
heist_175 schreef:Niemand mag de VR33 module aanbieden in BE, het is een Vaillant module, dus Vaillant kan dat afdwingen.
Niemand kan jou verbieden die gewoon in het buitenland te bestellen, al staat er wel de vermelding: "De VR33 werkt niet op de meeste Belgische Vailalnt ketels" ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zo een zonepomp zit in de ketel zelf wel heb ik gezien. Ik vrees dat die module niet het vermogen gaat hebben om zo een Servo aan te sturen (de zonekleppen hebben namelijk een eigen stroomvoorziening om dat op te vangen).


Die Vaillant module kan je ook bestellen en als het niet werkt terugsturen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Niemand mag de VR33 module aanbieden in BE, het is een Vaillant module, dus Vaillant kan dat afdwingen.
Niemand kan jou verbieden die gewoon in het buitenland te bestellen, al staat er wel de vermelding: "De VR33 werkt niet op de meeste Belgische Vailalnt ketels" ?
Idd :)
Ik lichtte even toe hoe het verbod van Vaillant eruit ziet.
Als consument kan je dat omzeilen, maar dan moet je de installatie geheel zelf doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:maar dan moet je de installatie geheel zelf doen.
Van wat ik las op Tweakers kan dat geen probleem zijn voor iemand die een schroevendraaier kan vasthouden.
MClaeys schreef:Zo een zonepomp zit in de ketel zelf wel heb ik gezien
Heb je dan meerdere zones in je ketel ?

Ander vraagje... heeft iemand een bypass ventiel in z'n installatie ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je er voor zorgt dat je pomp niet draait terwijl alle kranen dicht staan, weet ik niet of zo'n ventiel veel meerwaarde heeft.
De EvoHome zorgt er net voor dat je ketel (en pomp) alleen maar actief worden als er ergens warmtevraag is (en er dus een kraan open staat).

Tenzij iemand mij tegenspreekt natuurlijk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 4 keer

Joe de Mannen schreef:Als je er voor zorgt dat je pomp niet draait terwijl alle kranen dicht staan, weet ik niet of zo'n ventiel veel meerwaarde heeft.
De EvoHome zorgt er net voor dat je ketel (en pomp) alleen maar actief worden als er ergens warmtevraag is (en er dus een kraan open staat).

Tenzij iemand mij tegenspreekt natuurlijk.

J.
Een circulatiepomp blijft nog steeds een tijdje nadraaien, ook als er geen warmtevraag meer is om de warmte in de leidingen nog een tijdje door de installatie te sturen. In de recente ketels zit er meestal al een bypass. (in mijn Vaillant toch)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Zo een zonepomp zit in de ketel zelf wel heb ik gezien
Heb je dan meerdere zones in je ketel ?

Ander vraagje... heeft iemand een bypass ventiel in z'n installatie ?
Kwas mis, blijkbaar een driewegklep, met dat grijze blokje erop dacht ik dat dat hetzelfde was.
Die bypass zit er bij mij niet op, toch niet in die vorm. Er zit wel een hydraulische cilinder tussen onze doorvoer en retour. Functionaliteit is mij onbekend, maar het leek mij voor zo iets te dienen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik weet ondertussen wat ik wil
- Evohome Wifi
- 12 kranen
- VR33 module

Ik had eerst alles gezien bij wifithermostaten.nl voor €1067, maar ze krijgen niet zo'n goeie rating bij tweakers

Ik ben wel tevreden van Amazon, maar ik vind nergens productcodes (bv EAN) om op te zoeken bij Amazon.
Als je gewoon zoekt op "EvoHome", krijg je zoveel resultaten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Suggesties van EAN of andere product codes?
Suggesties van ANSI codes bij Amazon?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Prijzig met die 12 kranen. De kranen zijn alvast hier te vinden: https://www.amazon.de/evohome-THR92H100 ... 00P12BJNO/. Ook per 4 te verkrijgen.
De Evohome wifi, Op Amazon vind ik hem wel maar telkens met de aan/uit module, de OpenTherm module is wel afzonderlijk te verkrijgen maar dan is het meteen een pak duurder dan op Bol.com. Dat is diegene die ik besteld heb. (Hier dezelfde kit met al 4 kranen)(Volgens Tweakers nog een paar Euro goedkoper bij CVKoopjes.nl, maar geen idee qua betrouwbaarheid).

De VR33 module, niet bij winkels waar ik bekend mee ben, maar als wifithermostaten slechte reviews heeft kan je nog proberen bij Saniglow of Thermostatenkoning.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De links bij Amazon had ik ook al gevonden, maar EvoHome vermeldt steevast HR92WE als product ID en Amazon vermeldt THR92H1002?
Dus ja...

De centrale unit had ik idd niet gevonden bij Amazon, alleen een oude versie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Beide nummers zijn hetzelfde (er is ook nog een HR92UK)... louter andere verpakking voor zover ik kan vinden.

Zie ook https://ensupport.getconnected.honeywel ... controller en http://www.automatedhome.co.uk/vbulleti ... difference
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wel, sinds vandaag is de OpenTherm module aangesloten op de ketel, echter zit ik met een probleem (waar hopelijk iemand het antwoord op weet, gezien er nogal wat EvoHome users hier aanwezig zijn).

De ketel is een Atag Q25C, dat stond hier reeds. In de handleiding staat dat deze kan werken met diverse kamerthermostaten/regelingen. Deze moeten op positie 20 en 21 aangesloten worden, met daar ook nog eens expliciet de vermelding "of elk ander merk volgens OpenTherm-protocol (Parameter 60 altijd op 02). (zie bijlage Aansluitschema.png en Parameters.png, te groot om inline te plaatsen en vlot lezen te behouden).

Op onderstaande foto is het interne paneel te zien. Op aansluiting 20 en 21 zitten een blauwe en bruine draad, deze gaan naar een netwerkpotje naar de technische ruimte waar de ontvanger ook hangt. (zie bijlage aansluiting-zoom)

Het probleem is nu, zodra ik de OpenTherm module aansluit zie ik aan de module zelf dat deze actief is (groene led pinkt af en toe eens). Als ik de connectietest uitvoer op de Evohome pinkt de rode led 5 keer, wat een goed signaal aantoont. Bij de ketel heb ik parameter 60 op 02 gezet (deze stond op 03 vanwege de vorige thermostaat).
Als de module is aangesloten heb ik geen verwarming (deze slaat niet aan, het was 14 graden in huis, ik plaatste de thermostaat op 18 graden maar geen reactie op de ketel). Maar ook het warm water van de ketel stopt.
Koppel ik de OpenTherm module los, dan slaat de ketel aan en warmt het waterreservoir gewoon op (verwarming heb ik dan nog steeds niet, maar dat is logisch lijkt me).
Er loopt dus iets mis, maar wat? Iemand al iets gelijkaardig gehad? (eventueel met een andere Opentherm Thermostaat op een Atag ketel ofzo). Het lijkt me iets stom dat ik over het hoofd zie... :? En zeker deze dagen is een verwarming wel welkom (14 graden is goed om in te werken, maar we verhuizen deze maand en dan is een aangenamere temperatuur toch gewenst :-) ).
Bijlagen
aansluiting
aansluiting
Mogelijke parameters
Mogelijke parameters
Aansluitschema
Aansluitschema
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Opentherm heeft in princiepe geen polariteit maar ergens las ik toch iets van een ATAG welke problemen gaf.

Misschien dus een proberen om toch 20-21 om te draaien ?

Op https://www.regelvisie.nl/pages/Woninge ... /atag.html staat er een bizarre opmerking.... "draadloos opentherm" (al is de module op zich wel draadloos natuurlijk) ?

PS. Heb nog een EvoHome aan/uit module liggen ;-)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb de kabel reeds omgedraaid om te kijken of dat inderdaad enig effect had (want voor hun eigen thermostaten gebruiken ze ook bus-kabels en die hebben wel een polarisatie dus je weet maar nooit), maar nope, geen resultaat.
De vraag is natuurlijk wat ze daar met draadloos OpenTherm bedoelen, de module is wel draadloos, maar hangt wel met kabel aan de ketel, dat de thermostaat draadloos communiceert met de ketel zou niet mogen uitmaken dan, toch?

Aan uit op een modulerende ketel :( Om tijdelijk niet zonder verwarming te vallen zou ik nog durven, maar toch niet als blijvende oplossing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:De vraag is natuurlijk wat ze daar met draadloos OpenTherm bedoelen, de module is wel draadloos, maar hangt wel met kabel aan de ketel, dat de thermostaat draadloos communiceert met de ketel zou niet mogen uitmaken dan, toch?
Nee, het zou niet mogen uitmaken maar waarom dan die bizarre opmerking ? Heb je al eens met ATAG/Honeywell contact opgenomen ?

Ik kom wel regelmatig dergelijke uitspraken tegen... dus ergens is er toch iets met de ATAG opentherm ?
Wel weet ik dat Honeywell Round Connect opentherm niet goed werkt, Toon OpenTherm werkt ook niet goed. Alleen de Honeywell Touch lijkt het goed te werken.
MClaeys schreef:Aan uit op een modulerende ketel :( Om tijdelijk niet zonder verwarming te vallen zou ik nog durven, maar toch niet als blijvende oplossing.
Het is inderdaad beter dan in de kou te zitten.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ga hen vandaag proberen bellen. Al heb ik daar geen goede hoop op, die laatste recentie komt akelig overeen met de ervaringen van onze installateur.
Goedendag,

Ik ben een installateur en heb zeer slechte ervaring met de service van ATAG.

Ik zal dan ook een ieder adviseren om geen ketel te kopen !!
Ze zijn meerdere keren niet bij een klant geweest, nadat ik weer belde lieten ze me niet uitspreken en hingen ze gewoon de telefoon op!!. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Onze installateur belde tijdens de opstart naar Atag om een instelling te verifiëren legden ze ook gewoon op. Had ik het op voorhand allemaal geweten...

Ik heb ook alvast een mail naar Honeywell gestuurd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:ik plaatste de thermostaat op 18 graden maar geen reactie op de ketel
Heb je dat via de app gedaan of via de controller ? Via de app moet je soms tot enkele minuten geduld hebben namelijk.

En als je je er echt in wil verdiepen is dit misschien een tip... https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1653967
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Op de thermostaat zelf, de app gebruikte ik voorlopig alleen om te zien wat de temperatuur is in huis omdat we er nog niet wonen.
Ga ik eens doorlezen, maar met CV tuning gaan we al ver denk ik. Zo een toestelletje solderen is nog te doen, maar ik heb niks om de chip te programmeren. Das meer iets om mij mee bezig te houden als mogelijke uitbreiding later na de verhuis.
In de buurt is er een Atag technieker die ook Honeywell verdeler is, die ga ik straks eens proberen bellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Ga ik eens doorlezen, maar met CV tuning gaan we al ver denk ik.
Niet meteen met het idee van tuning te doen... wel om te troubleshooten waarom het niet werkt.

Het feit dat de OTGW ook een soort van relay is maakt misschien dat mogelijke problemen met signaalwaardes ook opgelost zijn.
MClaeys schreef:Zo een toestelletje solderen is nog te doen, maar ik heb niks om de chip te programmeren.
Bij Nodo shop kan je een versie bekomen welke volledig gesoldeerd is en trouwens ook voorzien is van WIFI (goedkoper dan de oude versie bij Conrad).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De versie bij Nodo heeft geen wifi, dat is er afzonderlijk nog bij bestellen :) wel goed om weten dat dat gaat. Om te troubleshooten lijkt het interessant inderdaad (maar wel duur, bijna 70 Euro voor het toestelletje, wifi en adaptor).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef: Anyway, Tado is geen optie. Ik wil een warm huis ook als ik geen internet heb en/of Tado er de brui aan gegeven heeft...
Tado werkt toch gewoon verder zonder internet? Alleen dan niet via de apps, maar dat is bij Evohome niet anders. (bron)

Volgens alles wat ik lees (dank aan R2504 om me daar op weg te helpen met die pagina van compatibiliteit) en intussen ook bevestigd heb gekregen via Honeywell werkt mijn ketel dus niet samen met de draadloze OpenTherm module :roll: . Waarom is mij een raadsel, want de handleiding van de ketel spreekt dat alle OpenTherm thermostaten compatibel zijn. En de draadloze module van de Lyrec T6 werkt wel, dus dan ligt het eerder aan de thermostaat/module dan aan de ketel.
Maar in nood leert men zijn collega's kennen en een collega helpt me uit de nood met een aan-/uit module, vanaf vanavond normaal dus opnieuw vloerverwarming! :banana:

Dan bekijk ik nu 2 mogelijkheden. De Evohome terug verkopen (er is zelfs nog een warm water module onderweg omdat ik het warm water er ook mee wou beheren :cry: ) en overschakelen op Tado (ik heb alvast even geïnformeerd naar de compatibiliteit en qua prijs komt het op hetzelfde neer), deze zijn ook te beheren via Home Assistant. Of die OpenTherm gateway er proberen tussen hangen en dan zien of ik de signalen van de draadloze module eventueel kan vertalen naar die dat de ketel wel begrijpt (of misschien is het wel gewoon een stroomprobleem en lost die gateway het al op door er tussen te zitten).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:En de draadloze module van de Lyrec T6 werkt wel, dus dan ligt het eerder aan de thermostaat/module dan aan de ketel.
Is inderdaad iets bizar... de vraag blijft natuurlijk wat.
MClaeys schreef:(of misschien is het wel gewoon een stroomprobleem en lost die gateway het al op door er tussen te zitten).
Heb je ondertussen al met een kortere kabel getest tussen OT module en je ketel ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jep, tot 20cm lengte, zelfde resultaat helaas. En Honeywell wist wel te melden dat het niet werkt, maar niet waarom.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

MClaeys schreef:
heist_175 schreef: Anyway, Tado is geen optie. Ik wil een warm huis ook als ik geen internet heb en/of Tado er de brui aan gegeven heeft...
Tado werkt toch gewoon verder zonder internet? Alleen dan niet via de apps, maar dat is bij Evohome niet anders. (bron)
Ze bedriegen u natuurlijk :).
Als de tado geen internet heeft, kan je de verwarming alleen "aan" en "af" zetten, zoals bij een "gewone" thermostaat. Maar uw programma's/schema's worden niet meer uitgevoerd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Aha, goed om weten, dan zal het toch eerder de Opentherm gateway zijn dat ik eens wil proberen om het op te lossen.

Net terug van het aansluiten van de aan/uit module, groene led brand, ketel schoot in gang. Max watertemperatuur van de ketel op 25 gezet, thermostaat op 13 (gezien het in huis nu een 11 graden is). Hoewel de temperatuur op de thermostaat 17 aangaf (omdat ik hem een tijd vast had) bleef de ketel wel stoken, ik neem aan dat dat een eigenschap is van aan/uit :? . De aanvoertemperatuur ging alleszins naar 25.

Edit: het gaat wat een leerproces zijn, toen ik thuis was stond de temperatuur terug ok, 11,5 graden toen al. Dus stoken naar 13 zou hij dan moeten doen (speciaal programma, continue, want blijkbaar kunnen er problemen zijn met laminaat en tegels als je te snel opstookt bij vloerverwarming). Vanmorgen was de temperatuur 14 graden, inmiddels terug 13,5 dus ik schat dat hij gestopt is bij 13 met stoken maar dat door de resterende warmte die de leidingen dan afgeven de temperatuur nog een graad gestegen is :) (corrigeer gerust als ik fout redeneer, tis men eerste ketel dusja, kheb op momenten toch wat spijt dat ik geen bekabelde aansluiting heb voorzien... alleja, in principe kan ik die overal steken waar een netwerkpotje zit maar dat is wat laag bij de grond voor een thermostaat :p).

Edit 2: inmiddels is het alweer gezakt naar 11,5, terwijl ik de temperatuur vanmorgen omhoog heb gezet. Bizar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heeft vloerverwarming geen trage reactie tijd ? Ik dacht altijd dat je die best op een constante temperatuur liet staan ?

Heb je trouwens een HCC80R om dat te sturen ?

Ik gebruik trouwens de temperatuursensor van de controller niet, wel die van de kranen (maar die heb jij dan niet ?)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het is de bedoeling later uit te breiden naar meerdere zones en dus inderdaad een HCC80R te plaatsen. Echter nu zou ik al blij zijn moest het gewoon verwarmen overal.
Blijkbaar is het systeem toch weer om een of andere reden uitgevallen, de thermostaat staat op 15 graden en het is er nu 11 :(. En ik weet dus niet waarom. Daarnet daar geweest, de stekker stak nog in, alle kabels goed aangesloten. Druk ik op het knopje dan gaat de groene led aan en zie ik dat de ketel in gang schiet. Dat valt na een paar minuten uit. Connectietest vanop de thermostaat toont goede connectie... Begrijpe wie begrijpe kan (ik alvast niet :bang: ).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Drukken op het groene knopje is een tijdelijke (geen idee hoelang) "overide" van de module... normaal gebruik je dit dus niet.

Feit is dat de groene LED moet aangaan van zodra jou Evohome een temperatuur vraagt die hoger is dan de gemeten temperatuur.

Als je dus 15 vraagt en het is slechts 11 dan moet de groene LED zeker aan gaan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is al even geleden dat ik mijn evohome heb geinstalleerd maar kon je nergens de hysteresis instellen ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Probleem gevonden, op t eerste zicht toch.
Stom stom stom, blijkbaar als ge vloerverwarming kiest negeert hij die aan/uit module want dan wil hij zo een HCC module. Dat was me alles behalve duidelijk, ook omdat hij de module successvol had gekoppeld. Ik heb een reset gedaan nogmaals (op aanraden van r2504), en dan er toevallig op gevallen bij de begeleide installatie, daar thermostaat gekozen deze keer. :oops: stom stom stom. Momenteel warmt het dus op het eerste zicht wel op, ik hou het nog even in het oog. (en dit weekend heb ik de OpenTherm Gateway normaal, dus vanaf het hier wat een deftige temperatuur is kan ik daar eens mee gaan experimenteren om te zien of ik zo toch de draadloze module aan de praat krijg).

Tnx allemaal voor het meedenken, das het fijne aan deze community :beerchug: :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:blijkbaar als ge vloerverwarming kiest negeert hij die aan/uit module want dan wil hij zo een HCC module.
En wat indien je dan een gemengde setup hebt... bijvoorbeeld beneden vloerverwarming en boven radiators ?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”