LED-spotjes die "vochtbestendig" zijn

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Ik zoek een GU10 spotje voor buitenverlichting.
Het probleem is dat deze na enkele keren te branden steeds kapot gaan, en nee er zit geen zichtbaar water in de verlichtingsarmaturen.
Vermoedelijk gaat het wel om vochtproblemen en condensatie op de elektronica.
Als laatste oplossing zou ik pas voor gewone halogeenlampen gaan.

Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald merk / type, mag uiteraard ook Chinees zijn.

Zelf heb ik enkele G4/G9 Led's die ingegoten zijn in een soort silicone, maar deze vind ik helaas niet in combinatie met GU10... Eventueel een verloopstukje kopen.


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Bizar...

Ben je zeker dat het aan vocht ligt? (en dat je niet gewoon slechte/goedkope leds hebt gekocht? )

doe eens een defecte open en bekijk de elektronica, vochtschade is normaal duidelijk herkenbaar.

Wat type verlichtingsarmatuur is het, sealed of open? En hebben we het over 230V of 24V GU 10's. (hoe zeldzaam ze ook zijn, ze bestaan wel degelijk).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het zou echt niet aan de spot mogen liggen.
Als uw armatuur buiten mag, zorgt de armatuur voor de bescherming.
Ik plaats buiten enkel IP65 (of beter), dat is maar gedeeltelijk overkill.

https://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code
6x = stofvrij - Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Volledige bescherming tegen stof.
x5 = sproeidicht - Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek

Voor een badkamer moet je bv minstens IP44 hebben, maar daar heb je
- geen regen
- vochtigheid is hoog voor een beperkt deel van de dag

Buiten heb je af en toe
- regen voor langere periode
- hoge vochtigheid

Ik zou het dus eerder niet zoeken in de vochtbestendigheid van de spot, maar van de armatuur.
Het enige waar een spot last van heeft is temperatuur: elke spot heeft een temperatuurindicatie voor de omgevingswarmte (van -20° tot +70° bv).
NIet elk lampje kan je in een diepvriezer en/of een oven hangen bv
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen enkel merk uit de doe-het-zelf zaak houdt het lang vol vandaar ik een beetje radeloos aan het worden ben.
Ik zal er nog maar eens een nieuw lampje in steken en openen binnen enkele dagen :lol:
Het zijn armaturen voor buiten, die nog onder het dak hangen, dus echt nat worden ze niet. Er zit zo'n rubberen dichting tussen het melkglas en de houder.
Ik twijfel ook of het zo goed is dat de spots naar boven schijnen voor de warmte, op den duur weet je het echt niet meer.

Andere armaturen kopen lijkt me toch wat nutteloos daar ze nog in nieuwstaat zijn en geschikt zouden moeten zijn voor buiten.

PS: Ik weet heel veel van elektriciteit (installatieverantwoordelijke), dus geen "eenvoudige dingen" zoals IP-klasse uitleggen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Als je echt vermoed dat het aan vocht ligt, koop een ledspotje, prul het open, giet het vol met 2 componenthars, terug dicht, laten uitharden, en steek het in je armatuur en kijk wat het resultaat is. Andere optie is een zakje silicagel bij in de armatuur proppen om achterblijvend vocht op te slorpen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Silicagel zal ik zeker eens proberen, maar ik vermoed dat dit niet eindeloos werkt.
't is voor m'n broer dus de volgende keer ik er kom zal ik er nog eens een nieuw spotje in draaien, de andere 4 kapotte zijn al weggegooid helaas.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

heel stomme vraag mss, maar de bekabeling al eens gedubbelchecked?

had hier op zolder een lamp die nooit langer als een maand leefde (en in die maand mss maar 10 minuten brandde),
bij vervangen van de volledige lamp en armatuur (en een stuk kabel), merkte ik op dat er gewoon een deel kabel naar isolatie toe heel erg slecht aan toe was.
dat ook meevervangen en sindsdien 0 issues gehad.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

GU10 spotjes, wel mooi inbouw spotjes buiten, maar dat zou ik nooit gebruiken.
Ik denk dat het moeilijk wordt lampjes te vinden die bestand zij tegen condensatie.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Worden ze niet gewoon te warm? LED's kunnen slecht tegen hoge temperaturen, zelfs al worden ze een stuk minder warm dan halogeen lampen. In een volledig afgesloten armatuur zou het wel eens kunnen dat ze hun warmte niet kwijtkunnen en daardoor heel snel de geest geven.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

led spots kunnen door veel zaken stuk gaan.

- te warm doordat de zon erop schijnt
- te lage of te hoge spanning bij 240 Volt.
- Armatuur niet geschikt voor buiten (corrosie op de voet), waardoor een te lage spanning.

er bestaan nmlk geen spots speciaal voor buiten, wel armaturen. Zelf heb ik gewone ledlampen steken in mijn buitenarmaturen en ze zijn nog steeds niet vervangen geweest sinds 5 jaar.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier komt GU10 nooit meer binnen. Ten eerste omdat de spotjes veel moeilijker in te schroeven waren dan met de oude E14/E27 sockets, en ten tweede omdat de spotjes (spaarlampen) echt absurd kort meegingen -- er was er zelfs eentje dat binnen een dag kapotging, en de meesten waren na een enkele maanden al aan het dimmen en flikkeren. Telkens waren er bruine brandvlekken rond één van de contactpootjes, of aan de verluchtingsgaatjes van de lampen. Ik had al eens rondgekeken voor LED ipv spaarlampen maar als ik ze omwissel, zal het toch niet met GU10 socket zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

GU10 is nochtans een deftige socket... veel beter dan G4/GU4 sockets.

Verder heeft een socket niets te zien met het stuk gaan van je lampen, het knipperen of de verluchting.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als de socket zelf een slecht contact uitlokt, dan heeft het er alles mee te maken. Als je 10 minuten moet staan vloeken met een zuignap om die pootjes er eindelijk in te draaien, dan is dat geen goeie oplossing en zeker niet ivm de simpele schroefbeweging van de E14/E27.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

FlashBlue schreef:Ben je zeker dat het aan vocht ligt? (en dat je niet gewoon slechte/goedkope leds hebt gekocht? )
De LED-markt werd zeker in het verleden inderdaad overspoeld met goedkope brol.

Maar sinds begin dit jaar is de juiste LED kiezen voor mij toch eenvoudiger geworden:
Philips heeft begin dit jaar de efficientie van LED plotsklaps verdubbeld met de Dubai Lamp: http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product

Deze lamp is jammer genoeg niet te verkrijgen in België, wie vrienden of familie heeft in Dubai kan die lampen hier kopen: http://www.luluwebstore.com/products/lu ... 16402.aspx

Philips bewijst hiermee dat ze de efficientste LEDs produceren, niemand doet hen dit na.

In Europa moeten we het momenteel stellen met een iets minder efficiente LED-lamp: http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product
Goedkoop te vinden bij https://www.leds.de/philips-classic-led ... 74913.html

Voor de vervanging van halogeenspots heeft Philips ook goede LED-spots, de nieuwste is de Dubai Lamp MR16 variant: http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product
Uitsluitend te koop in Dubai: http://www.luluwebstore.com/products/lu ... 16406.aspx

Voor de Europeanen onder ons, kijk je best eens naar de Master Value MV serie: professionele lampen die vermoedelijk 25 000 uur zullen branden.

Voor GU10 vind je dan deze spot: http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product In Belgie zijn deze spots moeilijk te vinden, maar een pak van 10 zo'n spots heb je voor iets meer dan 50 euro thuisgeleverd via https://www.amazon.co.uk

Als iemand weet welke antwoorden de concurrentie heeft op deze Philips-lampen, hoor ik het graag. Maar ik vind voorlopig nergens zo'n efficiente lampen.

Zelf heb ik 3 jaar geleden via AliExpress 10 stuks GU 5.3 op 12V spots gekocht, de A-spot van de Chinese fabrikant Signcomplex: http://data.signcomplex.com/product/index169.html
Die werken al 3 jaar feilloos, zijn zeer degelijk gebouwd(maar ook duur), door lager energieverbruik ondertussen gelukkig terugverdiend, maar zijn momenteel niet concurrentieel meer met wat Philips verkoopt.
Laatst gewijzigd door raf1 04 dec 2017, 17:43, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

r2504 schreef:GU10 is nochtans een deftige socket... veel beter dan G4/GU4 sockets.

Verder heeft een socket niets te zien met het stuk gaan van je lampen, het knipperen of de verluchting.
Dat denk ik er ook over. Het hele huis hing vol met G4/GU4 halogeen spots + transfo's, die ik vervangen heb met GU10 LEDs op 230V. Nog nooit miserie gehad.

Buiten op terras hangen deze LED spots:
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Aansluitend op deze vraag: iemand die inbouwspotjes weet (niet richtbaar, rond of vierkant, metaal, zonder lamp) die een gat van 90-100mm kunnen afdekken?
Reden: helaas door slechte pleisterwerken zijn de 80-85mm spotjes niet overlappend :(
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

axs schreef:Aansluitend op deze vraag: iemand die inbouwspotjes weet (niet richtbaar, rond of vierkant, metaal, zonder lamp) die een gat van 90-100mm kunnen afdekken?
Reden: helaas door slechte pleisterwerken zijn de 80-85mm spotjes niet overlappend :(
Je kan hiervoor een soort verloopring kopen die er nog vrij goed uit ziet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Oh? Heb je een voorbeeld ergens?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Eventueel zelf nog wat uitplakken?

Is het voor volle gewelven, of in valse plafond?
Bij volle gewelven heb je spots met bladveren nodig, in valse plafond kan je bladveren of springveren gebruiken. De meeste spots die je vind zijn met springveren.
De SLV new TRIA zijn met bladveren en hebben een buitenomtrek van 93mm.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Bijplakken is helaas geen optie. Te weinig materiaal om aan te hechten en bij verwijderen vh spotje om reden xyz brokkelt het gewoon af.
Plakker raadde aan om eventueel een stuk buis erin te plaatsen om zo meer hechtingsoppervlakte te krijgen, maar geen garantie op succes / barstvrije oplossing.
Gaat hier helaas om 49 spotjes.... en zou dit graag proper opgelost zien voor we verder gaan met verfwerken.

De oplossing met een ‘verloopring’ lijkt me wel wat.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”