Slimme schakelaar bij Action

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

JamesEarlGray schreef:Is het niet 13u30 in België wanneer het in China 19u30 is? De zon gaat toch van oost naar west?
Inderdaad, het uur loopt daar voor. Ik onthoud dat omdat men Japan het land van de rijzende zon noemt, daar komt de zon dus eerder op ;).

Trouwens, ik heb daar nog niemand over horen klagen bij de Mihome app, ben je zeker dat je niet gewoon met de mainland China servers kan verbinden en dan zelf de tijd instellen?
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

lanadekat schreef:
JamesEarlGray schreef:Is het niet 13u30 in België wanneer het in China 19u30 is? De zon gaat toch van oost naar west?
Inderdaad, het uur loopt daar voor. Ik onthoud dat omdat men Japan het land van de rijzende zon noemt, daar komt de zon dus eerder op ;).

Trouwens, ik heb daar nog niemand over horen klagen bij de Mihome app, ben je zeker dat je niet gewoon met de mainland China servers kan verbinden en dan zelf de tijd instellen?
Vreemd, ik zal dat bij gelegenheid nog eens degelijk uittesten, maar voor zover ik dat voorheen al eerder gedaan had, wou dat niet echt werken als ik de lokale tijd gebruik. Ik meen zelfs ergens eens in een of andere user review gelezen te hebben dat sommige anderen ook al met dat zelfde probleem kampten. Ik zou het ook liever hebben dat je lokale tijden kan gebruiken, want dat is nogal verwarrend. Bij de Yeelight app heb ik dat dan weer niet, ook niet bij de LIFX app.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Overdag gaat het wel goed, ook inschakelen op het uur. Alleen die twee keren savonds slaat hij de bal volledig mis
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Overdag gaat het wel goed, ook inschakelen op het uur. Alleen die twee keren savonds slaat hij de bal volledig mis
Zou het dan bijvoorbeeld goed mogelijk zijn dat de (Chinese) server waarmee uw slimme schakelaar contact moet maken, net in die tijdspanne steeds 'overbelast of niet goed bereikbaar' is, en daarom dan geen of foutieve commando's doorzendt naar uw slimme schakelaar?
Vandaar dat een populaire tegenhanger van uw schakelaar, de Sonoff S20 (en ook nog vele andere Sonoff producten) geflasht kunnen worden met andere/eigen firmware, zodat je geen beroep meer moet doen op deze exotische externe servers, die soms niet altijd betrouwbaar zijn.
https://bitbucket.org/xoseperez/espurna ... studio-s20
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Of je zou het NTP-verkeer naar die Chinese servers moeten omleiden. In OpenWRT kan dit. Ik heb dit indertijd geconfigureerd in een poging mijn Snowbox terug leven in te blazen:

Code: Selecteer alles

iptables -t nat -A PREROUTING -d 94.139.63.174 -p udp --dport 123 -j DNAT --to-destination 85.88.55.5:123
Enkel die het IP-adres 94.139.63.174 zou je moeten vervangen door het IP-adres van die Chinese NTP-server.
Bovenstaande regel kan wellicht nog beter, maar in mijn geval deed het wat het moest doen.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een NTP server wordt normaal maar eens om de zoveel uur gecontacteerd en zelfs als dat niet lukt is er nog steeds geen probleem (je klok blijft namelijk gewoon doorlopen, ze wordt alléén niet gesychroniseerd).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Definieer 'normaal gezien'... we weten niet hoe die Chinese firmware in elkaar zit hé. Het is best mogelijk dat die om de 5 voet naar huis belt. Dat doen die slimme schakelaars die den Aldi indertijd verkocht heeft, ook (zie draad Smart Energy Plug hier op het forum). Reden om ze op de firewall enkel NTP-out te geven. Dat er dan een lampje rood blijft branden zal mij worst wezen.
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik het hier allemaal even goed volg (en ook mijn eigen ervaring ondertussen erbij betrek), dan maakt "mijn" slimme schakelaar ergens een verbinding met een server aan de andere kant van de wereld? Enkel en alleen om aan en uit te schakelen?
Ben ik dan niet beter af met een slimme schakelaar die gewoon een bereik heeft binnen mijn eigen draadloze netwerk maar niet daarbuiten gaat kijken? Beetje gek om de halve wereldbol af te reizen als schakelaar om te schakelen tussen on en off.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik vind dat ook maar een vreemd verhaal. Dat zou dan willen zeggen dat wanneer die server ooit permanent offline gaat, je je 'slimme' schakelaar (die dan blijkbaar toch niet zo slim is) in de vuilbak kan gooien?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Als ik het hier allemaal even goed volg (en ook mijn eigen ervaring ondertussen erbij betrek), dan maakt "mijn" slimme schakelaar ergens een verbinding met een server aan de andere kant van de wereld? Enkel en alleen om aan en uit te schakelen?
Wat de ALDI schakelaar betreft is het zo dat deze inderdaad contact zoekt met een externe server (niet voor NTP trouwens) zodat je de schakelaar via een app kan bedienen (deze contacteert namelijk ook deze server). Moest men dit niet doen dan zou je de nodige port forwarding moeten gaan doen wat voor de gemiddelde consument al te complex is.

Blokkeer je dus de poort op je firewall (als je dat tenminste kan) dan blijft de schakelaar gewoon prima werken... je zal hem alléén niet via de app kunnen bedienen (misschien nog wel lokaal). Je kan echter nog wel op de webpage van de schakelaar zelf (intern IP adres) een schedule ingeven en bepaalde dingen raadplegen.

Of de schakelaar van de Action gelijkaardig werkt kan ik niet zeggen (al vermoed ik van wel).
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Als ik het hier allemaal even goed volg (en ook mijn eigen ervaring ondertussen erbij betrek), dan maakt "mijn" slimme schakelaar ergens een verbinding met een server aan de andere kant van de wereld? Enkel en alleen om aan en uit te schakelen?
Ben ik dan niet beter af met een slimme schakelaar die gewoon een bereik heeft binnen mijn eigen draadloze netwerk maar niet daarbuiten gaat kijken? Beetje gek om de halve wereldbol af te reizen als schakelaar om te schakelen tussen on en off.
Ja, zo kun je dat wel stellen dat uw wifi schakelaar ergens met een verre exotische (Chinese) server een verbinding maakt om de commando's door te sturen.Dat is dus ook zo het geval met de wifi lampen.
Vandaar dat velen de populaire sonoff basic & aanverwante modules (die meestal gebaseerd zijn op de ESP8266 en ESP8285) her programmeren met andere firmware om van die exotische servers vanaf te zijn, en dus rechtstreeks via de eigen wifi kunnen benaderen.
Daarom gaf ik van in het begin van uw thread al aan om eventueel toch voor de sonoff S20 te gaan, hoewel deze 'maar' 10A aankan.
Wat ook wel zo is volgens ik eens nagevraagd heb bij de Itead helpdesk, dat is dat bij de sonoff (althans bij de basic versie toch) de timer instellingen behouden worden als de wifi verbinding wegvalt, op voorwaarde natuurlijk dat de sonoff onder stroom blijft staan. Dus de router uittrekken in dit geval, zou geen verlies van de schakelmomenten betekenen. Dat schijnt ook zo te zijn bij de Broadlink SC1, die nu in promo staat voor € 5,84 (https://www.banggood.com/Broadlink-SC1- ... rmmds=cart).
Misschien draag je uw slimme schakelaar dan maar best terug en ga je eventueel voor deze?
Moet wel erbij zeggen: bij mijn wifi lampen is dat dus niet het geval: wifi router platleggen en ze reageren niet meer bij het eerstvolgende schakelmoment.
Kwestie van dit eventueel via OPEN WRT op te vangen: dan moet je toch wel een router hebben die compatibel is dacht ik, of niet?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Je kan echter nog wel op de webpage van de schakelaar zelf (intern IP adres) een schedule ingeven en bepaalde dingen raadplegen.

Of de schakelaar van de Action gelijkaardig werkt kan ik niet zeggen (al vermoed ik van wel).
Schakelaar van Action heeft intern IP adres maar vraagt username en password. Daarvoor heb ik contact opgenomen met de verdeler maar de reactie luidde "wij geven geen paswoord of username aan de eindgebruiker".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dan zou ik het sowieso terugbrengen. Security by obscurity... niet (meer) met mij!
Computer(k)nul
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

kun je het verkeer tussen die toestellen niet "sniffen" met wireshark en het username/password toch zien passeren?
t'is wifi...iedereen kan dat onderscheppen en decrypteren met eenzelfde wpa key?
tzou met niet verbazen dat dit verkeer over HTTP gaat .... net zoals sommige gemeentes doen :-)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Jack Daniels schreef:Schakelaar van Action heeft intern IP adres maar vraagt username en password. Daarvoor heb ik contact opgenomen met de verdeler maar de reactie luidde "wij geven geen paswoord of username aan de eindgebruiker".
Vreemde reactie. Als je zo'n schakelaar aankoopt dan is dat toch uw eigendom. Dat zou dan beveiligd zijn met een wachtwoord dat je niet mag weten? Ik vind dat onaanvaardbaar.

Wat is trouwens de website van de fabrikant/verdeler?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Email heb ik gestuurd aan [email protected]
Hun exacte antwoord was:

Beste xxx,
De username en wachtwoord wordt niet gedeeld aan de eindgebruiker. Ervan uitgaande uw zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Rob van Egmond
HomeWizard Support & Sales
www.homewizard.nl
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik heb zelf ook eens contact opgenomen, wat verder doorgevraagd en van deze zelfde persoon uiteindelijk het volgende antwoord ontvangen:

"Ik heb het even nagevraagd aan mijn collega van de technische dienst waarom deze gegeven niet vrij wordt geven. Achter deze instellingen bevind enkel je wifi configuratie en de connectiviteit met onze server. Ook nog allemaal in het chinees. Alle taken en schakelingen wat je ziet is cloud gebonden. De cloud server is overige wel verbonden in Nederland. Als je wel bij kan in deze webinterface, kan alleen het alleen maar toe leiden dat het niet meer werkt. 

Hopende op u begrip en vanuitgaande u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht er nog onduidelijkheden of vragen zijn naar aanleiding van dit bericht, laat het ons dan gerust weten!"

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”