Is een powerbank met groot vermogen (20.000 mAh) wel veilig?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb een 20,000 mAh powerbank gekocht van Anker. Het blijkt een zeer goed merk te zijn aan de reviews op de site van de verkoper te zien en tot nu ben ik er toch ook heel blij mee.

Maar nu ben ik teweten gekomen dat er een LiPo batterij inzit en ben ook teweten gekomen dat Li-ion powerbanks eigenlijk vrij zeldzaam zijn.

Ik was me er niet van bewust en ging er van uit dat de Anker powerbank gewoon Li-ion was.

Nu heb ik het niet zo voor LiPo batterijen. Ze vliegen naar wat ik hoor nogal redelijk vaak in de fik. En toen ik het merk van mn powerbank op YouTube ingaf was er tot mijn grote schrik dan ook nog een filmpje van zo'n powerbank die ontploft is.

Ik heb dan nog wat verder zitten lezen op internet en kwam posts tegen van mensen die zeiden dat zo'n batterij een aaneenschakeling van tientallen batterijen is en als er zo 1 ontploft alles ontploft en het eigenlijk tikkende tijdbommen zijn. Daar stond dan ook nog 'ns een berekening bij dat zo'n ontploffing de kracht van +/- 2700 9mm kogels kan hebben.

Is dat allemaal bangmakerij of is het inderdaad een zéér idioot idee om zo'n powerbank op zak te hebben? Ik heb 'm gekocht om later deze maand naar wat festivals te gaan en ga 'm altijd in m'n broekzak hebben (waarin het dus redelijk warm kan worden) en vind het idee om m'n middel weg te blazen niet zo aantrekkelijk eigenlijk. :P

Thanks voor de inlichtingen alvast!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Moest het zo een groot probleem zijn was er vast wel een vlogger te vinden die het kon uitleggen zonder te eten of smakken tussen zen uitleg :-(
Als ik zoek op Anker batterijen die ontploffen vind ik vooral smartphone batterijen, geen powerbanks dus ik denk dat dit al bij al nog wel zal meevallen dan. Ik dacht dat er van die brandwerende zakjes te koop waren om batterijen in te steken, dus als je echt wat geruster wil zijn kan je hem bvb opladen met de batterij in zo een zakje :-) .
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 5 keer

Er zijn massa's powerbanken op de markt, en relatief weinig meldingen van ongelukken. Zeker met die Pokemon hype was de verkoop in stijgende lijn... Ik zou mij dus niet teveel zorgen maken.
Wat wel aannemelijker is, is dat zo'n batterij opzwelt. Ik heb zelf een Anker (trouwens inderdaad een goed merk!) en mijn eerste powerbank van hen was na een tijd ook opgezwollen. Dit mocht ik wel van hen ruilen na rechtstreeks contact met hen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Ik dacht dat er van die brandwerende zakjes te koop waren om batterijen in te steken, dus als je echt wat geruster wil zijn kan je hem bvb opladen met de batterij in zo een zakje :-) .
Ik denk dat het aan te bevelen is dat je steeds aanwezig bent bij het opladen van batterijen... eenmaal opgeladen is de kans volgens mij veel kleiner dat er iets spontaan fout gaat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

antutu schreef:Is dat allemaal bangmakerij of is het inderdaad een zéér idioot idee om zo'n powerbank op zak te hebben?
Ik lees het volgende in de veiligheidsvoorschriften van powerbanks:
- Niet blootstellen aan vloeistoffen
- Niet laten vallen
- Niet blootstellen aan extreme temperaturen

Op een festival waar je in volle zon op een wei staat en bier gemorst wordt, geduwd en getrokken wordt en je zelf dronken wordt, is dat dus zeer idioot.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Ontploffende batterijen hebben ook héél vaak te maken met toestellen die dagenlang (soms wekenlang) aan hun oplader hangen om dan uiteindelijk de geest te geven. Typisch scenario: er wordt een hoverboard gekocht om mee te doen met de algemene hype. De eerste weken wordt dat ding intensief gebruikt, daarna is de lol er een beetje af en staat hij ergens in een hoekje te verstoffen, maar wél met aangesloten lader.
Een maand later artikel in de krant over de zoveelste ontplofte hoverboard en hoe gevaarlijk die Lithium-Ion batterijen wel niet zijn...

Bij powerbanks is het vaak niet anders: in de vakantie veel gebruikt daarna ineens veel minder. Als je dan die dingen maanden op zo'n goedkope Chinese oplader laat hangen dan is het niet zo verwonderlijk dat het af en toe is mis gaat...

Het risico wordt al gigantisch veel kleiner als je apparaten niet nodeloos aan de oplader laat hangen als ze 100% opgeladen zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

My_download schreef:staat hij ergens in een hoekje te verstoffen, maar wél met aangesloten lader.
Een maand later artikel in de krant over de zoveelste ontplofte (...) en hoe gevaarlijk die Lithium-Ion batterijen wel niet zijn...

(...)

Het risico wordt al gigantisch veel kleiner als je apparaten niet nodeloos aan de oplader laat hangen als ze 100% opgeladen zijn.
Advies van Koga bij hun elektrische fietsen (met LiIon batterij): altijd aan de lader, ook al is ie opgeladen.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Dat is dan weer de andere kant van de medaille: te veel / te lang aan de lader (en zeker een cheap ass Chinees ding met te weinig electronica om te detecteren wanneer hij moet stoppen met laden) en het resultaat = hot, hotter, boem.
Niet laden + ergens wat stroomverlies = na x dagen/weken een platte batterij en nog eens zoveel weken later een echt dode batterij die op geen enkele manier meer terug in leven te krijgen is.

Laat een elektrische fiets een half jaar in de garage staan zonder op te laden en je kan een nieuwe batterij kopen.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat Koga er van uit gaat dat hun laders van een voldoende kwaliteit zijn om "overladen" te voorkomen en dat ze daarom inderdaad aanbevelen om de fiets altijd aan te sluiten als hij niet in gebruik is.

Als je je GSM aan een (relatief) dure Aukey oplader hangt zie ik die ook niet snel ontploffen, zelfs al hangt hij daar weken aan een stuk aan.

Het is vooral de combinatie goedkope lader, goedkoop toestel en veel te lang laden dat gevaarlijk is. En aangezien ze overal van die 1-2€ laders naar je kop gooien (Action, Hema, Lidl, ...) is het niet verwonderlijk dat het zo vaak mis gaat. Hoeveel van die ontplofte GSM's ook effectief aan de "eigen" lader hingen wordt nooit echt vermeld maar ik vermoed dat dat aantal erg laag zal zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

My_download schreef:Hoeveel van die ontplofte GSM's ook effectief aan de "eigen" lader hingen wordt nooit echt vermeld maar ik vermoed dat dat aantal erg laag zal zijn.
Ik zou juiste verwachten dat de gsm zelf de nodige protectie en laad circuit heeft ingebouwd.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

20 000 mAh is geen groot vermogen, maar dat is een uitdrukking van capaciteit.
20 000 mAh is ook geen grote capaciteit.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

antutu schreef:I [...] in m'n broekzak hebben (waarin het dus redelijk warm kan worden) [...]
Stoefer 8)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Bababa schreef:20 000 mAh is geen groot vermogen, maar dat is een uitdrukking van capaciteit.
20 000 mAh is ook geen grote capaciteit.
Even verduidelijking: 20Ah = 20 C*h/s = 20 C * 3600s / s = 72 000 C

Maar met ladingcapaciteit zijn we niet veel, we weten liever hoeveel energie zo'n powerbank bevat.

Gelukkig is dat simpel, want hun output is USB en dus (hopelijk) exact 5 Volt.

De energie-inhoud in zo'n powerbank van 20Ah is dus:

72kC * 5V = 72kC * 5J/C = 360kJ = 86,04kcal = (exact!) 0,1kWh, oftewel ongeveer zo veel energie als een mini snickers uit zo'n Celebrationsdoos bevat.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

James. schreef:
Bababa schreef:20 000 mAh is geen groot vermogen, maar dat is een uitdrukking van capaciteit.
20 000 mAh is ook geen grote capaciteit.
Even verduidelijking: 20Ah = 20 C*h/s = 20 C * 3600s / s = 72 000 C

Maar met ladingcapaciteit zijn we niet veel, we weten liever hoeveel energie zo'n powerbank bevat.

Gelukkig is dat simpel, want hun output is USB en dus (hopelijk) exact 5 Volt.

De energie-inhoud in zo'n powerbank van 20Ah is dus:

72kC * 5V = 72kC * 5J/C = 360kJ = 86,04kcal = (exact!) 0,1kWh, oftewel ongeveer zo veel energie als een mini snickers uit zo'n Celebrationsdoos bevat.
Capaciteit is vaak beschreven aan nominale batterijspanning van de powerbank, en dat is (+-) 3.7V geen 5V. Capaciteit is dus 20Ah*3.7V=74Wh

(over de 0.1kWh=100Wh mag zelfs niet mee op het vliegtuig)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het vermogen maakt niet zoveel uit, eerder de kwaliteit van cellen en lader. Als er door een defect een te hoge celspanning ontstaat, dan word deze extreem warm, maar ook als er vocht aan het lithium komt, dan heb je een reactie om u tegen te zeggen. maar in mijn broekzak steken zou ik niet doen alhoewel een gsm bij de meeste in de achterzak zitten zonder dat de batterij ervan weet.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

AndRo555 schreef:Capaciteit is vaak beschreven aan nominale batterijspanning van de powerbank, en dat is (+-) 3.7V geen 5V. Capaciteit is dus 20Ah*3.7V=74Wh

(over de 0.1kWh=100Wh mag zelfs niet mee op het vliegtuig)
Today I learned...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”