scart-toestel aansluiten op recente TV

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik probeerde een toestel met een scart-aansluiting aan te sluiten op mijn nieuwe TV en dat was niet evident. Dit is mijn TV; http://www.lg.com/uk/tvs/lg-43UH603V

Die heeft geen klassieke scart-aansluiting meer. Er is een component aansluiting (groen/blauw/rood + rood/wit-audio) die ook kan gebruikt worden als een composiet aansluiting (geel/wit/rood). Dat zijn dan 5 stekker ingangen op een rij en naargelang de bedoeling moet je de stekker in de juiste opening steken.

Leek duidelijk. Behalve dat het volstrekt niet werkte. Ik probeerde met twee verschillende scart naar composiet-kabels. En dit met twee verschillende brontoestellen. TV geeft geen kick. Ik heb er zelf een Playstation I gaan bijhalen. Dat heeft ook een composiet-aansluiting. Direct aangesloten op de TV: geen reactie.

En dan heb ik in mijn bakken met elektronicaspullen nog dit gevonden;
http://adaptermuseum.com/?p=108

Een scart-stekker met composiet aansluiting en een schakelaar "input / output". Ik heb eigenlijk niet verwacht dat het iets ging uitmaken maar ik probeerde het toch maar. Schakelaar op output natuurlijk.

En het werkte! Beeldkwaliteit kan beter maar valt relatief gezien heel goed mee voor de gebruikte slechte input technologie.

Ik ga eens uitkijken naar een scart naar component-kabel maar ik zou denk ik eentje moeten hebben die ook zo'n input/output schakelaar heeft met mijn ervaring met de composiet. En eens zien of de beeldkwaliteit dan beter is.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Grappig, ik heb die letterlijk een paar minuten geleden terug weggenomen. Ik heb dit toestel; http://www.dx.com/p/scart-hdmi-to-hdmi- ... ack-129829

Ik heb dat jaren gebruikt op mijn vorige TV en was daar erg tevreden over. Maar nu ik die aansluit op mijn nieuwe TV is dat beeld uitzonderlijk mottig. Het signaal via AV is vele malen beter. Verslikt mijn huidige TV zich in het signaal dat uit dat doosje komt of is die converter stuk gegaan? Ik weet het niet.

Maar eigenlijk wil ik geen upscaler gebruiken. Mij lijkt het dat mijn TV zelf veel beter in staat is om het beste te maken van het input-signaal dan zo'n bakje. Het AV-signaal en het beeld van de ingebouwde DVB-T tuner is opmerkelijk goed. Van scart naar component zou in theorie nog beter moeten zijn.

Aanvulling;

Blijkbaar kraaide ik te snel victorie. Ik heb dan wel mooi beeld via AV maar de menustructuren van het aangesloten toestel worden niet weergegeven. Het geeft niets of zwart. Het is een DVB-T twintuner PVR dus dat is wel nuttig.

Ik heb terug mijn scart-naar-hdmi convertor aangesloten en met die heb wel de menu's. Het beeld is nog steeds minder goed dan met AV maar veel minder slecht dan eerst. Ik denk dat de warmte van het toestel er iets mee te maken heeft. Nu is het pas opgezet, eerder was het al meer dan 12 uur aan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

WalterB1 schreef:Blijkbaar kraaide ik te snel victorie. Ik heb dan wel mooi beeld via AV maar de menustructuren van het aangesloten toestel worden niet weergegeven. Het geeft niets of zwart. Het is een DVB-T twintuner PVR dus dat is wel nuttig.
Waarschijnlijk kan je dit in de instellingen van jouw PVR wijzigen.
Ik herinner mij dat dit ook het geval was bij de Telenet digicorders: de menus werden niet weegegeven op de Video uitgang, als die op HDMI ingesteld stond.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”