Platenspeler aansluiten op mini keten

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer

Platenspeler aansluiten op mini keten

Berichtdoor fieldoxide » 24 Jul 2017, 16:32

Beste forumleden,
mijn ouders willen graag een mini keten aanschaffen ( dus zo een all in one met cd speler en radio).
Mijn oog is gevallen op dit systeem:
https://www.denon-hifi.nl/nl/product/co ... ni/dm41dab
Nu heeft mijn vader nog een ruime collectie van lp's die hij eveneens wil afspelen.
De bedoeling is om eveneens een platenspeler aan te schaffen. Mijn vraag is nu de volgende: kan er op zo een mini keten via de analoge ingang ( dus de ingang waar je normaal die kabels met rode en witte fiche) op aansluit een platenspeler op aansluiten?
Als ik me niet vergis dient deze platenspeler een voorversterker te hebben?
Ze kunnen niet echt met losse stereocomponenten werken waar die phone ingang meestal is voorzien wegens plaatsgebrek.
Alle info om de platenspeler aan te sluiten is welkom.

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 213 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer

Re: Platenspeler aansluiten op mini keten

Berichtdoor nickz » 24 Jul 2017, 17:48

Als ze ook een nieuwe platenspeler gaan aanschaffen, dan zit daar meestal een voorversterker in geïntegreerd. De plantenspeler heeft dan ergens (meestal achteraan) een schakelaar waarmee je kan kiezen tussen PHONO of LINE. De instelling PHONO geeft dan het normale, zwakke uitgangsniveau van een platenspeler, welke je dient aan te sluiten op een versterker met een speciale PHONO-ingang, terwijl de instelling LINE een signaal geeft op lijnniveau (zoals bv. een CD-speler) en dus op een standaard lijningang kan worden aangesloten.

Voorbeeld van zo'n platenspeler (budgetvriendelijk model, volledig geautomatiseerd met START en STOP knoppen): https://www.hificorner.nl/audio-technic ... 60usb.html
Zoals vele platenspelers tegenwoordig, beschikt deze ook over een USB-poort zodat je platen kan digitaliseren met een computer (naar mp3 of een ander formaat).

Afbeelding

TanknaT
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor TanknaT » 24 Jul 2017, 17:50

Om een klassieke platenspeler te verbinden met een versterker heb je een speciale voorversterker nodig. Bij vinylplaten worden de bastonen stiller op de plaat gezet (om de beweging van de naald te beperken). Met een geschikte voorversterker worden dan de bastonen meer versterkt dan de hoge tonen en zo is alles weer in evenwicht. Vroeger hadden versterkers een speciale ingang voor platenspelers en dan zat die speciale voorversterker al gemonteerd in de versterker.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor fieldoxide » 24 Jul 2017, 18:26

TanknaT schreef:Om een klassieke platenspeler te verbinden met een versterker heb je een speciale voorversterker nodig. Bij vinylplaten worden de bastonen stiller op de plaat gezet (om de beweging van de naald te beperken). Met een geschikte voorversterker worden dan de bastonen meer versterkt dan de hoge tonen en zo is alles weer in evenwicht. Vroeger hadden versterkers een speciale ingang voor platenspelers en dan zat die speciale voorversterker al gemonteerd in de versterker.

Maar zoals Nickz wist te melden bestaan er nu ook platenspelers waar ook een voorversterker is in geïntegreerd dus dan kan ik deze gewoon aansluiten aan de audio ingang van de mini sterksten vermoed ik?

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 213 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer

Berichtdoor nickz » 24 Jul 2017, 18:38

Inderdaad, gewoon de schakelaar op LINE zetten dan.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer

Berichtdoor mailracer » 24 Jul 2017, 18:42

https://www.homecinemacenter.be/category/251885/platenspelers.html?189907=Y

Hier een selectie met platenspelers met voorversterker, zo kan je deze op de gekozen denon aansluiten op de auxilary ingang.

Denon staat er ok tussen

https://www.homecinemacenter.be/product/370336/category-251885/denon-dp-300f-zwart.html

fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor fieldoxide » 24 Jul 2017, 18:50

mailracer schreef:https://www.homecinemacenter.be/category/251885/platenspelers.html?189907=Y

Hier een selectie met platenspelers met voorversterker, zo kan je deze op de gekozen denon aansluiten op de auxilary ingang.
De auxiliary ingang is hetzelfde als de analog in ingang?

Denon staat er ok tussen

https://www.homecinemacenter.be/product/370336/category-251885/denon-dp-300f-zwart.html

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer

Berichtdoor mailracer » 24 Jul 2017, 19:16

Auxilary en analoge ingang is idd hetzelfde.

WalterB1
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor WalterB1 » 24 Jul 2017, 19:38

Ik ben ook een fan van platenspelers, dus ik kom hier ook graag tussen;

Een optie die nog niet is besproken (denk ik) is een platenspeler zonder ingebouwde voorversterker (phone-stage) en een versterker zonder phono-ingang. In zo'n opstelling kunt u er ook een externe voorversterker aansluiten tussen beide.

Dat kost vanaf een 55 euro (Pro-ject Phono box E). Ik geef het maar mee om volledig te zijn.

Die Audio-Technica AT-PL60USB ziet er heel goed uit voor zijn prijs. En gebruiksvriendelijk. Maar wat vooral van belang is, mensen die er echt verstand van hebben zijn positief over dit toestel als een budget-startmodel;
https://www.whathifi.com/audio-technica/lp60-usb/review

Er zijn platenspelers die heel veel duurder zijn. Maar met die Audio-Technica heeft u toch al een echte platenspeler, geen brol zoals een platenspeler-koffermodel van 29 euro te koop bij het Kruitvat (type Crosly).

Terug naar “Elektrische apparaten”