Nokia 3310 classic gekocht

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Iets dat ik wil delen;

Ik wou een oude Nokia 3310 kopen. De originele. Op ebay heb ik een aanbieder gevonden van eentje omschreven als "NOKIA 3310 complet chargeur et batterie NEUF grade C".

Koste 25 euro met verzending.

Ik ontving een doos zoals van een volledig nieuwe gsm, van een Nokia 3310, alles schijnbaar volledig nieuw, ingepakt in verzegelde plastiekzakjes. Maar bij de eerste blik was duidelijk dat het namaak was. Slecht nagemaakte doos. Op de cover van gsm-hoes is de sticker met de Nokia-merknaam er scheef opgeplakt.

Er zit een Nokia-handleiding bij die gaat over een ander toestel.

Binnen in het toestel is een sticker die aangeeft dat het een Nokia 3310 zou zijn.

Het toestel zelf werkt en ik verbaasde mij over hoe goed men de gebruikservaring heeft nagemaakt. Dat is net zoals ik mij het herinner een Nokia 3310 werkte. Buiten het Nokia-logo bij het opstarten, dat komt niet te voorschijn.

En dan heb ik het toestel volledig uit elkaar genomen. Ik merkte vuil op en slijtage sporen. Toen ik de sticker met de toestelinformatie en serienummer in het toestel er af trok zat er een andere sticker onder die er echter uitzag dan de bovenste.

Blijkbaar is die Nokia 3310 die ik kocht en er uitzag als volstrekte namaak een echte Nokia 3315. Toch de telefoon zelf. Al de rest is namaak.

Een Nokia 3315 is blijkbaar een 3310 met een paar kleine verbeteringen in de software.

Dus blijkbaar zijn er verkopers van GSM die er uitzien als nep en dan verbergen dat die nep gsm eigenlijk een echte is.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Dus eigenlijk is het een 3315 met namaak covers van een 3310?
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Geef de volgende codes in (elk apart), en druk daarna op bellen:
*#06#
*#0000#
*#92702689#

Wat ze juist weer precies doen, weet ik niet meer, maar ze zullen je het serienummer van de software geven, productiedatum, enzovoort.

Verder beschrijf je redelijk veel elementen van wat een 'refurbished' telefoon is. Het binnenwerk van een oude gsm, al dan niet met een nieuw hoesje errond.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De middelste code geeft de softwareversie en datum weer. Die is V.06.37 van 20-10-04

Het punt/probleem was dat ik mij volledig bedrogen voelde toen ik die ontving. Juist door de knullige namaakdoos en hoes. Aangezien alles zo namaak was en de sticker in het toestel er ook verdacht uitzag veronderstelde ik dat de gsm zelf ook namaak was.

Hoe kan je als verkoper zo dom zijn een gsm te verkopen als 'echt' terwijl uit alles uiterlijk blijkt dat het namaak is? En dan gaat verbergen dat de gsm kern van de gsm een echte Nokia is?

Dit had mij heel veel ergernis kunnen besparen, kwade e-mails naar de verkoper en een negatieve evaluatie van de verkoper. Als ik het niet zelf had ontdekt had ik een klacht gezonden naar de economische inspectie.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat kan je toch nog doen? Een 3315 verkopen als een 3310 met fake cover en doos lijkt me nog steeds niet goed, zelfs al is het een echte Nokia onder de motorkap.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Paar opmerkingen.
  • De datum die je geeft is wellicht de releasedatum van de software, niet het toestel. De laatste code zou je normaal de echte productiedatum moeten geven.
  • Blijkbaar ben je weinig vertrouwd met de Chinese namaakindustrie. Zowat alle componenten worden in enorme hoeveelheden nagemaakt, of zelfs scheefgeslagen in de originele fabrieken. Of iets erop trekt of niet is vaak van weinig tel. Vaak is het bedoeld voor de derde wereld waar men sowieso al niet kritisch is en al lang blij met een werkend toestel. Het lijkt me gewoon iemand die wat nieuw plastiek rond een bestaand binnenwerk heeft geplaatst. Als je een goed idee wil krijgen van wat er daar allemaal gaande is, moet je maar eens volgend filmpje bekijken van een Amerikaan die alle componenten probeert bij elkaar te zoeken om zelf een telefoon te bouwen: Hij komt er zowat alles tegen gaande van origineel, tot perfekte, tot slechte namaak.
  • Verder ben ik er niet van overtuigd of het een goede aankoop is. Het blijft sowieso een meer dan tien jaar oude telefoon. Zelf gebruik ik overigens nog altijd een 6610, ook onverwoestbaar, maar vroeg of laat gaat die wel de geest geven. Electronische componenten zijn onderhevig aan verouderingsprocessen: corrosie en doorbranden. Alhoewel ze vroeger wel robuuster waren dan nu. Dus afwachten hoe lang hij het nog volhoudt. Kan best lang zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”