4K Tv: Sony KD-55XD7005 of Samsung UE55KU6470

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Vamos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:32

Hey Userbase forumleden,

Binnen een maand verhuis ik naar mijn nieuwe woning en daar hoort een 4K televisie bij.
Er is een zodanig groot aanbod dat ik het bos door de bomen niet meer zie.
Ook reeds naar Mediamarkt en andere elektrozaken geweest om info te vragen en de verschillende modellen aan het werk te zien.

Na heel wat opzoekwerk heb ik mijn keuze kunnen vernauwen tot:
Sony KD-55XD7005
https://www.krefel.be/nl/tv-audio/telev ... 8_31000695

of
Samsung UE55KU6470
https://www.krefel.be/nl/tv-audio/telev ... oCeZjw_wcB

Beide kosten 799€ en dat is wat ik aan een 55" 4K TV wil geven

Welke zouden jullie aanraden en waarom?
Een vergelijking van de specificaties kan je hier terugvinden: http://www.displayspecifications.com/en ... n/f1ced030

Shoot!
Thanks voor jullie reacties!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zou zeker ook eens naar Panasonic kijken... al zit je dan blijkbaar aan 949 of 999 euro.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zou me wat verdiepen in IPS vs VA panels (type LCD-scherm). Beiden hebben voordelen en nadelen t.o.v. elkaar. Dan spelen uiteraard je eigen voorkeuren en vereisten (bv kijkhoek)
lees er meer over: http://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd

Ook zie ik dat de Sony een "full" LED-backlight heeft ipv edge-led bij de Samsung. De full-variant zou in principe een meer egale belichting van het lcd-panel moeten geven, maar met spiegelkes kunnen ze veel...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou zeker ook eens goed testen op Dirty Screen Effect : (het was bij mij overigens met exact datzelfde spel dat het zo duidelijk was thuis - maar ook bij voetbal valt het op). Zie ook : http://www.rtings.com/tv/tests/picture- ... effect-dse .
Hebben hier een 48" Panasonic LCD TV en keer op keer werkt dat ferm op mijn zenuwen. Het beeld van onze 11 jaar oude Panasonic HD-Ready plasma is nog altijd vele malen mooier. Mijn volgende wordt dan wellicht direct een OLED.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waarom 4k?
Hoever zit je van je TV en kun je het verschil zien tussen 4K en FullHD?
Liever voor deze prijs een goede FullHD dan een instap 4K.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Yep, kijkafstand is heel belangrijk bij hogere resoluties ... Uiteraard is dat een heel persoonlijk gegeven - iedereen heeft andere ogen, de eene al wat slechter of beter dan de anderen - maar vanaf een bepaalde afstand maakt het niet meer uit of je naar een 1080p of 1440p of 2560p beeld aan het kijken bent. Daarom zitten wij ook op 3,5 meter van een 65" 4K TV af, en zo hebben we samen met het 5.1 geluid een hele immersive ervaring als we een film of een serie kijken...

Er bestaan berekeningen en tabellen over de ideale afstand, maar zoals ik al zei is dat toch meer een persoonlijke voorkeur - al is die voorkeur dan toch gelimiteerd, en komt het psychologisch aspect bij grotere afstanden kijken "ik denk dat ik nog een verschil zie". Ik denk niet dat er hier iemand zit die het verschil tussen een FullHD en een 4K beeld ziet op 7 meter afstand.

Let er ook wel op dat de beeldkwaliteit van Telenet of Proximus een pak minder is dan Netflix of BR... Bij die eersten ga je je storen als je te dicht op de TV zit, omdat de slechte beeldkwaliteit dan beter zichtbaar is, bij de 2 laatsten ga je net méér detail hebben als je dichter bij het scherm zit.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Vamos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:32

Bedankt alvast voor de reacties!

De link met het verschil tussen IPS en VA panels en de post met dirty screen effect is erg interessant! Thx!

Even wat extra duiding:
De kijkafstand had ik al berekend. De breedte van de living is 4m30 dus - 1m van de zetel en rekeninghoudend met wat plaats tussen zetel en muur kom ik op +/- 3 meter. Een 55" TV lijkt me dan ook perfect?

Waarom een 4k?
Ik ben er me van bewust dat Telenet en andere TV providers slechts uitzenden in full HD maar we zijn fervente Netflix kijkers en dan zou het jammer zijn om niet in 4k te kijken...

Daarnet nog even een elektrozaak binnen geweest en volgens de verkoper geeft Sony de kleuren waarheidsgetrouw weer. Terwijl Samsung eerder voor overdreven fel en gekleurd beeld gaat. Any thoughts?

Wat betreft de kijkhoek:
Er komt een L zetel in de living. Wanneer je aan de ene kant van de zetel zal zitten zal de kijkhoek aanzienlijk zijn, maar dat valt altijd op te lossen met een muurbeugel!

Soit... Ik wou eigenlijk gewoon enkele meningen of persoonlijke ervaringen van jullie horen :wink:

P.s.: Daarnet ook nog volgend model gezien: Sony KD-55XD8599BAEP. Wel een prijs van 999€ ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vamos schreef:Daarnet nog even een elektrozaak binnen geweest en volgens de verkoper geeft Sony de kleuren waarheidsgetrouw weer. Terwijl Samsung eerder voor overdreven fel en gekleurd beeld gaat.
De verkoper zal op de Sony meer marge pakken/krijgen dan op de Samsung ofzo?
Als waarheidsgetrouwe weergave belangrijk is, koop (of leen) u een calibratietoestel? Ik denk dat "waarheidsgetrouw" vooral eigen smaak/goesting is. Ik heb al TV's gezien waar de gebruikelijke kijkers geen graten zijn in oranje mensen (overgesatureerd), anderen kijken naar een groene grasmat waarbij het precies gesneeuwd heeft (in de zomer).
Ik zou zeker ook kijken naar
- aansluitingen: USB, ethernet/wifi (N), VGA, elfendertig HDMI poorten (waarvan sommigen vlot bereikbaar)
- bezel
- geluidskwaliteit, hoewel dat ook subjectief is (en tenzij dat je externe boksen aansluit)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

heist_175 schreef: Ik zou zeker ook kijken naar
- aansluitingen: USB, ethernet/wifi (N), VGA, elfendertig HDMI poorten (waarvan sommigen vlot bereikbaar)
En als het voor 4K is zeker letten op de HDMI versie.
HDMI 1.4 kan 4K weergeven maar op max 30Hz, voor 60Hz heb je minimum HDMI 2.0 nodig.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Vamos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:32

Nee ik denk niet dat hij meer marge heeft op Sony. Hij is keukenverkoper bij Krefel maar zelf televisie- beeld en Filmfreak. Hij kon me echt veel technische en relevante informatie geven en zei "duurder is niet altijd beter"!

Met oversaturatie worden je ogen moe en dat is volgens verschillende verkopers wel het geval bij Samsung.

Thx voor de tips!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Als je de Sony nog niet gekocht hebt... Hij staat nu bij bol.com in de solden voor 599 voor de Sony KD-55XD7005, zelfde als de Sony KD-55XD7004, alleen een ander gekleurde voet... Ik heb hem vandaag besteld, eigenlijk naar aanleiding van dit topic en de toch wel goeie reviews dat deze tv krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”