DAB+ radio zonder +

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Vorige week heb in de UK waar ik op vakantie was in de supermarkt een - dacht ik - koopje gedaan, een DAB+ / FM-radio voor £20. Eenvoudig ding, maar dat was goed.

Nu blijkt dat een enkel DAB radio is. Op de achterzijde van de doos bij de specificaties staat;
# DAB + FM radio

... en dat heb ik fout begrepen.

Dit is hem;
http://www.sainsburys.co.uk/shop/gb/gro ... io-ne-6208

Maar als ik kijk naar deze;
https://www.radioshop.be/product/679033 ... zwart.html

... dan is dat gewoon hetzelfde toestel. Toch van uiterlijk.

Wat denken jullie? Zou er een hardware verschil tussen zijn en zou het niet ontvangen van DAB+ enkel een software kwestie zijn? Dat ding heeft geen USB-poort, wifi of RJ45. Zou die firmware te vervangen zijn?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Zou er een hardware verschil tussen zijn en zou het niet ontvangen van DAB+ enkel een software kwestie zijn?
Het verschil tussen DAB en DAB+ is bij mijn weten puur software: de audiocodec MPEG-1 Audio Layer II is gewijzigd naar HE-AAC v2.
WalterB1 schreef:Zou die firmware te vervangen zijn?
Theoretisch is dit perfect mogelijk, het probleem is natuurlijk dat de fabrikant dit moet ondersteunen en meestal is dat voor zulke goedkope toestellen commercieel gezien niet rendabel. Intern zal er wel een interface op de printplaat zitten waarmee men in de fabriek de firmware kan opladen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@raf1 Bedankt voor uw gedacht. Ik dacht dit ook maar ik wou het ook eens van een ander horen. Irritant een toestel te hebben dat iets expres niet kan.
freggy
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer

Ik betwijfel of dit altijd aan te passen is met een firmware update. De codec die DAB+ gebruikt, vraagt namelijk een stukje meer rekencapaciteit dan die in DAB en het is niet zeker dat de hardware in een DAB-toetsel dus snel genoeg is om dat te decoderen. Ook is het goed mogelijk dat de decoderig puur hardwarematig gebeurt, en dan moet je dus ook die chip vervangen door een exemplaar dat HE-AAC v2 decodeert.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat het ook is, naar mijn mening zou er een Europese richtlijn moeten zijn om te verbieden om verouderde technologie te verkopen.

In 2017 radio's verkopen die enkel FM of enkel DAB zonder + ondersteunen zou niet mogen. Dit om de consument te beschermen en ter preventie van toekomstig afval van vroegtijdig waardeloze toestellen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Momenteel gebruikt de VRT toch maar MP2 om hun DAB-uitzendingen te encoderen, dus zou die DAB(zonder +) wel moeten werken, of niet?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

WalterB1 schreef:Wat het ook is, naar mijn mening zou er een Europese richtlijn moeten zijn om te verbieden om verouderde technologie te verkopen.

In 2017 radio's verkopen die enkel FM of enkel DAB zonder + ondersteunen zou niet mogen. Dit om de consument te beschermen en ter preventie van toekomstig afval van vroegtijdig waardeloze toestellen.
Weer een extra wet om mensen tegen hun eigen domheid te beschermen?
We hebben nu al een half wetboek dat volstaat met dat soort wetten, en elke dag slagen mensen erin om nieuwe stommiteiten te doen.

De mensen zouden eens moeten leren zichzelf te informeren vooraleer iets te kopen, contracten af te sluiten, of eender welke deal aan te gaan. Dan konden we een pak wetten schrappen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:naar mijn mening zou er een Europese richtlijn moeten zijn om ...
Hebben we al niet genoeg regeltjes :-( :-( :-( ?

Een toestel in het buitenland kopen is altijd risky.
Misschien is DAB+ nog altijd geen issue in de UK.
En als UK straks uit de EU gaat, dan moeten ze ook geen Europese regeltjes meer volgen :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

James. schreef:Momenteel gebruikt de VRT toch maar MP2 om hun DAB-uitzendingen te encoderen, dus zou die DAB(zonder +) wel moeten werken, of niet?
Ja, in België is een DAB-only toestel zeker nog bruikbaar met de VRT/RTBF-zenders. Maar er zijn extra zenders op DAB+ die je niet kan ontvangen. (o.a. BBC WorldService)

In Nederland had men DAB maar is men daarmee gestopt ten voordele van DAB+. Dus met een enkel DAB-radio ben je daar niets meer.

In de UK maakt men massaal gebruik van DAB en waarschijnlijk nog lang maar is men ook aan het testen met DAB+ uitzendingen.

Het punt is dat een toestel zo geschikt mogelijk moet zijn voor de toekomst. Mensen kopen een radio. Men kan niet verwachten dat de gemiddelde consument hiervan op de hoogte is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

In jouw DAB-radio zit bijna zeker een Frontier Silicon Kino4 SoC.
DAB+ functionaliteit is dus mogelijk, ik zou toch nog meer eens goed nakijken of DAB+ niet gewoon werkt in een regio waar je zeker dekking hebt: http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking/

Als het niet werkt, contacteer je de fabrikant om een oplossing aan te bieden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:ik zou toch nog meer eens goed nakijken of DAB+ niet gewoon werkt in een regio waar je zeker dekking hebt: http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking/
Dat is zeker niet het probleem. Ik zit in Brussel. Ik heb een micro-hifi met DAB+ tuner die ze wel kan ontvangen.
raf1 schreef:Als het niet werkt, contacteer je de fabrikant om een oplossing aan te bieden.
Heb ik gedaan. Ze bevestigen dat het een DAB-only radio is. En dat ze mijn opmerkingen over de formulering op de doos over DAB/DAB+ gingen meenemen naar de volgende evaluatievergadering van hun producten.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik vind hier nog een ander toestel met identiek hetzelfde uiterlijk én typenummer, maar met een andere merknaam en met DAB+ ondersteuning: https://www.conrad.de/de/dab-kofferradi ... 16077.html

Het zou natuurlijk kunnen dat Sainsbury geen licentiekosten wou betalen voor een AAC-decoder (vereist voor DAB+) om de prijs te drukken (aangezien het toestel toch exclusief voor de Britse markt is bestemd) en dat er daarom een andere software in het toestel zit zonder DAB+ ondersteuning.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

WalterB1 schreef:Wat het ook is, naar mijn mening zou er een Europese richtlijn moeten zijn om te verbieden om verouderde technologie te verkopen.

In 2017 radio's verkopen die enkel FM of enkel DAB zonder + ondersteunen zou niet mogen. Dit om de consument te beschermen en ter preventie van toekomstig afval van vroegtijdig waardeloze toestellen.
Dat zou willen zeggen dat je bvb geen autoradio met cassetjes meer 'mag' kopen/verkopen...of zelfs niet meer met CD's wegens al voorbij...
Maar als je de lijn doortrekt wil dat ook zeggen dat je geen vervangstukken meer gaat vinden, support voor oudere toestellen gaat ook verloren. Ik kan van één kant je redenering volgen maar het lijkt me nogal kort door de bocht.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

WalterB1 schreef:Wat het ook is, naar mijn mening zou er een Europese richtlijn moeten zijn om te verbieden om verouderde technologie te verkopen.
Maar je hebt dat toestel gekocht in de UK en daar is DAB nog de meest gebruikte standaard. Men is daar pas DAB+ beginnen uitzenden in 2016.
Die richtlijn zou dus niets uitgemaakt hebben voor u. Integendeel, je zou vast nog minder twijfel gehad hebben dat je het juiste toestel kocht.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Einde 2013 wou ik een micro-hifi installatie kopen. Als geïnteresseerde in technologie wou ik een toestel met DAB+. Op Amazon UK heb ik een toestel gevonden met DAB+ tuner en FM-tuner.

In de webshops op het continent was dat toestel ook te koop in een andere versie, met enkel een FM-tuner. En dit voor een gelijkaardige prijs.

Toen ik het kocht waren er dus nog geen DAB+ uitzendingen in België of de UK. Toen de uitzendingen in DAB+ begonnen hier in Brussel had ik reeds een toestel dat geschikt was.

En dat is nu juist het punt. Men weet dat er nieuwe technologie in aantocht is maar die worden door de fabrikanten niet spontaan op de markt gebracht ten nadele van toestellen met een beperkt toekomstprespectief.

Dat is nadelig voor de consumenten en het maakt het ook moeilijker om een nieuwe technologie door te laten breken. Maar kom, het is wat is het. Ik stel voor om het hier bij te laten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:
WalterB1 schreef:Wat het ook is, naar mijn mening zou er een Europese richtlijn moeten zijn om te verbieden om verouderde technologie te verkopen.

In 2017 radio's verkopen die enkel FM of enkel DAB zonder + ondersteunen zou niet mogen. Dit om de consument te beschermen en ter preventie van toekomstig afval van vroegtijdig waardeloze toestellen.
Dat zou willen zeggen dat je bvb geen autoradio met cassetjes meer 'mag' kopen/verkopen...of zelfs niet meer met CD's wegens al voorbij...
Maar als je de lijn doortrekt wil dat ook zeggen dat je geen vervangstukken meer gaat vinden, support voor oudere toestellen gaat ook verloren. Ik kan van één kant je redenering volgen maar het lijkt me nogal kort door de bocht.

J.

Niet helemaal.
Een autoradio met cassetjes is nl nog nuttig, cassetjes bestaan nog en worden zelfs terug gemaakt (weer zo'n nostalgische bevlieging).
Eentje met CDs ook.
Maar een radio verkopen met een technologie die niet meer werkt zou dubieus zijn.

Nu, daar gaat het hier niet over.
Het gaat hem erover dat de radio als "DAB+FM" werd aangeprezen op de doos, wat toch een serieuze verwarring kan veroorzaken.
Men bedoelde nl "DAB" *en* "FM", maar dat leest een koper zeer makkelijk als "DAB+".
Dat is op z'n minst serieus misleidend.

Soit, een "verouderde" technologie verbieden zou te ver gaan.
Buiten het feit dat je dan enorme discussies gaat krijgen over wat verouderd is (wat de ene "nieuwe tech" en "verouderd" vindt, is voor de ander "experimentele bucht" en "bewezen gestandardiseerde technologie"), zou je zo oa platenspelers enzo verbieden, terwijl die net terug in de lift zijn.

Ik volg de redenering wel, dat je geen moderne technologie meer zou mogen aanbieden die het nieuwste niet aankan *binnen dezelfde standaard familie*. Bv geen pure DAB meer, maar DAB en DAB+.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik heb gisteren bij Asda radio's gezien die wel DAB+ ondersteunen, ook voor £20.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”