Berichtdoor WalterB1 » 01 Mei 2017, 22:45
Aangaande een invertor;
Dus een toestel om van een sigarettenaansteker van 12 volt of 24 volt (vrachtwagen) een gewoon stopcontact te maken van 230 volt wisselspanning.
Ik ben zopas terug van vakantie met de tent. En ik heb speciaal zo'n invertor gekocht om mijn electronica op te kunnen laden. 12 v naar 23O volt / 150 watt maximaal.
Dat werkte heel goed. Tot ik na diverse dagen het gebruikt te hebben met de motor uit maar wel ritten gedaan te hebben tussen in de invertor piepte dat de autobatterij lage spanning had. Ik stopte direct om de batterij te belasten.
De volgende dag kon ik niet meer starten. Platte batterij. Met de hulp van de pechverhelping terug vertrokken.
Later heb ik die invertor enkel nog gebruikt tijdens het rijden zelf. Niet meer met de motor uit. Geen verdere problemen. Tot de laatste dag van de vakantie dat ik merkte dat de invertor niet meer werkte. Snel bleek dat er gewoon geen stroom meer zat op de 12 volt aansluiting van de auto.
Ik vermoede een gesprongen zekering en bleek ook zo te zijn. Een autozekering kost bijna niets. Misschien is het niet zo bij uw auto maar bij mij, een Toyota IQ, zit die zekering op een extreem onhandige plaats. Je moet al erg koppig zijn en uw hand durven steken in een donker gat met de hulp van een spiegeltje en een lamp terwijl je gewrongen zit bij de pedalen. Als je er voor naar de garage moet gaan dan gaat dat een heel dure zekering worden.
Een invertor is dus wel een idee maar wees voorzichtig. De autozekering is eentje van 12 ampere bij mij. De invertor heeft er zelf ook eentje van 15 ampere. Wanneer ik de zekering van de auto heb vervangen ga ik die van de invertor ook vervangen door eentje van 10 ampere. Hopelijk heb ik het dan niet meer voor. Toch niet de zekering van de auto. Die van de invertor vervangen is heel eenvoudig. En enkel tijdens het rijden gebruiken.