mp3's op oude stereo installatie via smartphone

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Heb wat zitten zoeken en ben eigenlijk uitgekomen bij Raspberry pi3 om via een SD kaartje mp3's af te spelen op de 'oude' stereo installatie (via een composite aansluiting dus).
De bedoeling is om deze zonder TV( of scherm) via de smartphone te bedienen.
Is een bijkomende soundcard voor de raspberry echt aangewezen?
Of zijn er personen die een andere oplossing hebben?

alvast bedankt voor een ntwoord.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Is een Google chromcast audio wat je zoekt
http://www.google.com/intl/nl_be/chrome ... #?discover
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

De bedoeling is eigenlijk om de muziek op een drager te plaatsen die aan te sluiten is op de stereo installatie + bedienen via smartphone. De chromecast speelt eigenlijk de muziek vanop de smartphone als ik me niet vergis. Dat is dus een ander concept, en vermits ik geen SD kaart in mijn Nexus 5X kan plaatsen is dit geen alternatief voor mij.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ikzelf gebruik Logitech Media Server + Squeezelite, maar je kan ook één van de vele MPD distributies (bv Mopidy) gebruiken. Die doen wat jij wil.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

AfAX schreef:De bedoeling is eigenlijk om de muziek op een drager te plaatsen die aan te sluiten is op de stereo installatie + bedienen via smartphone. De chromecast speelt eigenlijk de muziek vanop de smartphone als ik me niet vergis. Dat is dus een ander concept, en vermits ik geen SD kaart in mijn Nexus 5X kan plaatsen is dit geen alternatief voor mij.
chromecast speelt af wat via DLNA gedeeld word als media op het netwerk. Hier een synology als mediaopslag, een tablet als remote en een chromecast om af te spelen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er zijn tegenwoordig heel wat 'internetradios/mp3 spelers' op de markt die je met een app kan bedienen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Moest je toch gaan voor een RPi zou ik je zeker wel een andere geluidskaart aanraden. Zelfs die USB dingetjes die maar een paar dollar kosten klinken toch al iets beter dan de jack op de Pi zelf. Ik merk vooral heel veel ruis op de jack van mijn Pi, vermoedelijk slecht afgeschermd doordat de onderdelen zo dicht op elkaar zitten.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Volumio: geweldige tip.
Heb mezelf een RPI3 met DIGI+ module cadeau gedaan.
Qua noob-proof-heid is dat wel een aanrader. Image op SD kaart knallen, opstarten en klaar. Seamless!

Geeft prima geluid en kan bediend worden vanop elk toestel met een browser.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Volumio had ik een tijd geleden ook al geprobeerd maar toen was het nogal een rommeltje. AirPlay werkte niet meer met de laatste iOS, dependencies gaven errors, webinterface hing met haken en ogen aan elkaar, ... Blij dat ze er terug volledig voor zijn gegaan want het ziet er echt wel goed uit nu! Zie net dat ze ook een iOS app hebben voor control, in de week nog eens uitproberen.

Slightly off-topic: iemand die al geprobeerd heeft Volumio te laten afspelen via een Bluetooth speaker? De 3,5mm jack is erbarmelijk qua kwaliteit en een extra DAC kopen lijkt me wat verspillend moest het ook gewoon lukken via Bluetooth. Zou makkelijk zijn om gewoon alles via AirPlay naar Volumio te sturen ipv steeds de speaker te moeten ontkoppelen/koppelen.

Heel leuk alternatief voor een Chromecast audio geworden wel, hopen krijgen ze wat traction en komt de plug-in ontwikkeling ook goed op gang.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Op 't werk gebruiken we:
https://www.logitech.com/nl-be/product/ ... io-adapter

Ik gebruik mijn gsm, anderen hun laptop. Werkt netjes.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf overweeg ik om Roon te gebruiken, vooral voor HiRes audio en in het bijzonder Tidal Masters MQA.
Ik kijk uit naar een Networked Audio Adapter zoals de SOtM sMS-200 of de microRendue en een MQA enabled DAC zoals de Mytek Brooklyn.
Niet goedkoop maar in vergelijking met andere hobby's ook niet extreem duur. :wink:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”