Blikseminslag: apparaten gedeeltelijk kapot

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ben zopas aangekomen in ons appartement in Mallorca, en stelde het volgende vast
  • - Mijn FritzBox heeft geen LAN meer: alle LAN poorten dood. Ook WLAN uitgevallen, met een snel knippende WLAN led (nog nooit gezien, en ook nergens beschreven)
    - Ik krijg geen beeld op TV, noch op de SAT receiver aangesloten via HDMI, noch via antenne (DVB-T)
Blijkbaar heeft het hier tijdens onze afwezigheid enkele keren ferme gebliksemd, en waarschijnlijk de oorzaak van de schade :(

FritzBox.
  • - DECT werkt, maar gezien LAN poorten dood, heb ik geen internet, dus ook geen VoIP
    - DECT smarthome werkt ook
    - maar de LAN poorten (alle 4) dood
Ooit al eens gehoord dat een bliksem een apparaat gedeeltelijk kapot maakt ???
Enige oplossing: nieuwe modem :(

SAT receiver (SAB Titan 3 Combo)
  • - HDMI ingang op TV getest: werkt (Blueray recorder speelt af).
    - AV kabeltje gekocht (rood/wit/geel tulp stekkers) en daarmee TV aangesloten: werkt (maar beeld duidelijk slechter dan wat we gewoon zijn)
Ook hier terug een toestel dat gedeeltelijk kapot is, namelijk de HDMI uitgang ???

Astra 23 LNB defect?
- Ik heb nu terug beeld, maar alleen via AV, en alleen op Astra 19
- Installatie is nogal complex, met splitters en couplers om het signaal vanaf het dak naar beneden te krijgen. Ben nu aan het troubleshooten om stuk voor stuk alles uit te meten, maar ik kom nog nergens: overal waar ik een coupler/splitter/Diseqc switch loskoppel meet ik netjes de 12-13V van de receiver
- Er zal niet anders opzitten dan op het dak te kruipen, waarschijnlijk is de LNB naar de vaantjes...

DVB-T
Ook nog altijd geen beeld op de antenne, hoewel dat mij minder intereseert (lokale zenders)
Geen idee of de tuner van de TV geraakt is, ofwel ik geen signaal krijg van de DVBT antenne :(

Raar verschijnsel zo'n bliksem schade (hoewel: het kon nog erger geweest zijn)
Ik denk dat alles kmt van de Astra 23 LNB, die dan mijn SAT receiver mee beschadigd heeft
En gezien de receiver verbonden is met de router, is deze ook mee beschadigd?

Iemand nog wat tips?
Kan dit vermeden worden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb ooit hetzelfde gehad; blikseminslag op het huis zelf (ook heel wat schade aan dakgoot en gevelsteen dus er was geen twijfel mogelijk).
Twee LNB's kapot, maar de satellietontvangers niet beschadigd. DSL-modem volledig kapot, een aantal poorten van de hub kapot, maar dus niet allemaal. Netwerkkaart op het moederbord kapot maar moederbord zelf wel ok, video capturekaart volledig kapot, en de ingang op de tv waarop die kaart zat ook uitgevallen, maar de tv zelf verder wel ok.
Dus ja, dat kan perfect, dat er delen van apparaten kapot gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ook al eens gehad, maar wel meteen dood-dood, niet half-dood :). Toen waren alle toestellen met een adapter (modem, router, ...) kapot.
In mijn geval werd alle schade gedekt door de verzekering.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zo'n toestel bestaat ook niet uit één onderdeel hé.
De ene component is ook al wat gevoeliger dan de andere hé.

Goede bliksembeveiliging is prijzig, en niet echt economisch rendabel tov. de kostprijs van je toestellen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

De LAN poorten zijn galvanisch gescheiden, precies om potentiaalverschillen over lange kabels op te vangen. Er is een limiet uiteraard.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Tuurlijk kan da.
De beste beveiliging is: stekkers uittrekken als je langere tijd weg gaat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stekkers uittrekken is een optie, maar moeilijk;
- de modem gebruik ik voor een VPN naar huis, zodat ik van thuis uit een en ander in de gaten kan houden (big brother :)). Kan van thuis uit de boiler aan/uit schakelen, enz.
- sat receiver ook liever aan, want anders mis ik de (maandelijkse) activatiepuls van TVV, die mijn smartcard in leven houdt.

PS. Stekkers uittrekken is wsl niet genoeg, dan ook alle LAN en coaxen uittrekken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb vaak voor dat de adapters sneller stuk gaan dan het toestelletje zelf.
Dus meet zeker eerst je adapters uit voor je er (verkeerdelijk) van uit gaat dat het toestel stuk is.
Een adapter vernieuwen is goedkoper dan het hele toestel te moeten vervangen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ooit gehad met de modems (toen nog dial up). Bliksem was in de buurt op telefoonlijnen ingeslagen. De rest werkte nog, van een telefooncentrale slechts enkele poorten etc..., dus ja, het kan zeker :)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik heb ook nog onlangs bij een klant gehad, printer stuk, pc's niet maar switch half, aantal netwerkkaarten. Heeft vaak te maken met overslag op telefoon / netwerk / coax kabels soms kan de inslag meters verder zijn. Pech hopelijk goede brandverzekering zo te horen zal je wel boven je franchise uitkomen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Hier staat nog een obox 3 op zolder, geen blikseminslag​ gemerkt maar de stroom is wel uitgevallen nadien was het modemgedeelte kapot. Dus nog perfect bruikbaar als AP en/of switch :)

Wel een hele week op een nieuwe moeten wachten. Dit was trouwens niet de eerste keer dat dit gebeurde, kan er soms een stroompiek op de telefoonlijn komen? 3-4 keer enkel de modem kapot en 1 keer ook de tv decoder mee de dood ingejaagd (tv zelf werkte nog)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ik heb wel vaker 1 poortje defect op switch door bliksem.

of bij een klant waar bijvoorbeeld al 2 keer op rij alle toestellen verbonden met een vertikale kabel stuk zijn.
kabels welke enkelhorizontaal liepen hadden geen defecte toestellen.
Afbeelding
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

https://en.avm.de/news/the-latest-news- ... ng-damage/ :wink:

maar, serieus nu: een router wordt meestal getest op overspanningsbeveiliging door de K.21 test (https://www.itu.int/rec/T-REC-K.21/en), maar deze bestaat in twee versies/categoriën: standard (1,5kV) en enhanced (6kV) en de FB zal zeker aan de basic test voldoen, maar aangezien enhanced vraagt om duurdere componenten, is dat maar de vraag of die eveneens voldoet aan de enhanced specs. Bovendien is enhanced evenmin garantie dat die een blikseminslag overleeft, maar de kans is wel groter

soit, het grote probleem is dat de bliksem meestal via de tel.lijn binnenkomt, en zich dan de weg van de kleinste weerstand naar de aarde zoekt. Aangezien een DSL router geen aardverbinding heeft (in tegenstelling tot een kabel router via de buitenmantel van de coax) is jammer genoeg de "dichtsbijzijnde" aarde die van bvb een PC die in de LAN poort steekt, en zoekt de overspanning zich langs daar een weg naar buiten, vernielend alle componenten die niet tegen deze overspanning kunnen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb hier geen telefoonlijn.

Ik denk dat de bliksem via de LNB binnengekomen is (LNB defect), dan zijn weg "naar de aarde" gezocht heeft via de SAT receiver (HDMI poort kapot) naar de modem (LAN poorten kapot).

- de modem intussen vervangen.
- voor de HDMI poort is er een back-up: de AV uitgang.
- nu nog de LNB vervangen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”