Fototoestel + Lens vliegtuig spotten

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Beste ub'rs,

Sinds kort ben ik opzoek naar apparatuur om vliegtuigen te kunnen fotograferen ( geen vliegtuigshows, opstijgen en landen op zaventem )

Heb al heel wat zitten zoeken en gevonden maar ik wou toch eens jullie meningen en ervaringen weten en horen.

Soort fototoestel: Spiegelreflexcamera ( DSLR of SLR ) , advies was zeer lage ISO waarde ondersteuning

Lens: ze adviseren eentje tot zeker 300mm te hebben, meer is zeker goed maar duurder.

Statief en opberg tas zijn te bekijken.

Heeft iemand hier enige ervaringen mee en ook advies, het moet zeker niet het van het zijn maar heb toch graag wat kwaliteit.

Grjs
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik zal het nooit begrijpen. Ik ben er tientallen keren langs gefietst en dat was het stuk dat ik zo snel mogelijk reed.

Maar goed. Advies: Een mobilehome met groot dak en een vastgebonden strandstoel behoren tot de basisuitrusting.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

haha :P

Ga er heus niet kamperen, eerst op zoek naar een deftige camera :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Nikon D750 (tot ISO100 native en 1/4000)
Nikon D810 (tot ISO50 native en 1/8000)

de D5 is voor daglicht een mindere keuze, ondanks topmodel

lens: nieuwe Tamron SP 70-200MM F2.8 AF DI VC USD NIKON G2

Ga je naar een nog langere brandpuntafstand, dan wordt de lens ofwel onbetaalbaar of minder lichtsterk.
Je kan op deze 70-200 G2 ook de 1.4 en 2.0 teleconverter gebruiken van tamron.

Deze G2 verslaat de 2x zo dure Nikon fluorite variant. De goedkopere voorloper van deze 70-200 is ook goed genoeg voor vliegtuigspotters:



Echter ik ben iemand met extreem oog voor detail en ik vind het niet scherp genoeg. Kijk op de bovenstaande flickr groep of de goedkopere voorloper scherp genoeg is, er staan genoeg foto's van spotters.

Tamron heeft ook een extreme lens, maar die werkt vooral goed bij veel licht en geen tegenlicht:




Met de schitterende VC heb je zelfs geen statief nodig, zeker niet overdag.

Nog een truukje is een D500 kopen, dan heb je een cropsensor en wordt die 200m tamron een 300mm

D500 is net geen 2000 retail en de beste APS-C nu op de markt:


Je moet al geoefend fotograaf zijn om het verschil er blind uit te pikken met de 3x zo dure D5.
Pro's zoals Matt Granger nemen de D500 mee voor meer "reach" met dezelfde F2.8 fullframe PRO lenzen te bereiken. Misschien is dat een goed compromis.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Full frame reflex lijkt me niet nodig (DoF, viewfinder lag en autofocus speed lijken me niet van hoofdbelang voor het doel).
Daarom zou ik zelf richting m43 denken aan bv een Pansonic G80 en goede zoom (bv Olympus 300mm F4.0 IS PRO of Panasonic 100-400mm F4.0-6.3) vergeet niet 2x te doen voor full frame equivalent, dan spreken we dus over 600mm en 200-800mm.
Meer lenzen: http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html
Waarom de G80? Goede all-round camera, zeer goede stabilisatie en lekker compact systeem en lenzen (laat die andere fullframe kanonschieters maar lachen).
Enige nadeel is ruis bij hogere iso-waarden als je veel 's nachts zou willen gaan schieten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

buthead schreef:advies was zeer lage ISO waarde ondersteuning
Ik neem aan dat ze hoger bedoelden bij je advies ?

ISO geeft de gevoeligheid van de sensor weer. Dus hoe lager de ISO, hoe meer licht er moet binnenvallen voor goede belichting. Dit kan door diafragma wijd open: weinig scherptediepte (al zal dat met de afstanden bij spotting wel irrelevant zijn), en/of door langere sluitertijden. Dit laatste wil je absoluut vermijden, want hoe langer de sluitertijd hoe lastiger het beeld scherp te hebben door de beweging. Dit is des te meer het geval met lange brandpuntsafstanden (wat sommigen verkeerdelijk wel eens 'inzoomen' heten) in combinatie met bewegende onderwerpen. Een statief helpt echter wel tegen onscherpte van de beweging door je eigen handen.

Hogere ISO betekent dus wel dat het gemakkelijker is scherpe foto's te nemen. Grootste nadeel is dat er meer ruis in je foto's komt. Of wellicht bedoelden ze in het advies gewoon dat je foto's trekt met zo laag mogelijke ISO. Maar er is totaal geen garantie dat een toestel dat tot ISO 50 kan gaan, minder ruis zal hebben dan een ander toestel dat slechts tot ISO 200 kan.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Tomby schreef:
buthead schreef:advies was zeer lage ISO waarde ondersteuning
Ik neem aan dat ze hoger bedoelden bij je advies ?

ISO geeft de gevoeligheid van de sensor weer. Dus hoe lager de ISO, hoe meer licht er moet binnenvallen voor goede belichting. Dit kan door diafragma wijd open: weinig scherptediepte (al zal dat met de afstanden bij spotting wel irrelevant zijn), en/of door langere sluitertijden. Dit laatste wil je absoluut vermijden, want hoe langer de sluitertijd hoe lastiger het beeld scherp te hebben door de beweging. Dit is des te meer het geval met lange brandpuntsafstanden (wat sommigen verkeerdelijk wel eens 'inzoomen' heten) in combinatie met bewegende onderwerpen. Een statief helpt echter wel tegen onscherpte van de beweging door je eigen handen.

Hogere ISO betekent dus wel dat het gemakkelijker is scherpe foto's te nemen. Grootste nadeel is dat er meer ruis in je foto's komt. Of wellicht bedoelden ze in het advies gewoon dat je foto's trekt met zo laag mogelijke ISO. Maar er is totaal geen garantie dat een toestel dat tot ISO 50 kan gaan, minder ruis zal hebben dan een ander toestel dat slechts tot ISO 200 kan.
Het gaat inderdaad over een zo laag mogelijke ISO waarde heb er enkele gevonden van min 100 ISO. prijsklasse 350-550. Nikon D3300 en D5300 en van nog Canon 1300 die leken zeer goed voor hun prijs en vond ik regelmatig terug.
Die sluitertijd bij bovenstaande was 1/4000 geen idee of dit veel of weinig is..
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

buthead schreef:advies was zeer lage ISO waarde ondersteuning
ISO waardes zijn enkel belangrijk bij weinig licht... ga je dan 's avonds of 's nachts fotograferen ? Trouwens de ISO waarde op zich is niet heilig... wil je echt weten hoe een toestel het doet met weinig licht lees dan professionele re
views van het toestel.
NuKeM schreef:viewfinder lag en autofocus speed lijken me niet van hoofdbelang voor het doel
Bizarre opmerking... om vliegtuigen te fotograferen lijkt me dat net WEL belangrijk !
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Volgens mij zit je toch verkeerd met die iso. Een hoge ISO-waarde wil zeggen dat je toestel nog iets kan doen met weinig licht, niet dat je automatisch meer ruis hebt.
Vergeet niet dat die vliegtuigen bewegen, en redelijk snel ook. Dan ga je een korte sluitertijd nodig hebben (of anders zijn de foto's onscherp). Om dat te bereiken helpt een snelle lens en hoge ISO.

Ik denk dat je eerst je budget moet bepalen en dan eens bij ervaren spotters horen waar zij rekening mee zouden houden.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Mijn budget voor de camera zonder lens hou ik het liefst rond de 350 aangezien het mijn eerste DSLR zal zijn.

Voor de lens heb ik al zeer veel over Tameron gehoord en zal mijn keuze gaan naar hen gezien de prijs/kwaliteit.
bitbite schreef:Volgens mij zit je toch verkeerd met die iso. Een hoge ISO-waarde wil zeggen dat je toestel nog iets kan doen met weinig licht, niet dat je automatisch meer ruis hebt.
Vergeet niet dat die vliegtuigen bewegen, en redelijk snel ook. Dan ga je een korte sluitertijd nodig hebben (of anders zijn de foto's onscherp). Om dat te bereiken helpt een snelle lens en hoge ISO.

Ik denk dat je eerst je budget moet bepalen en dan eens bij ervaren spotters horen waar zij rekening mee zouden houden.
Jammer genoeg ken ik nog geen spotters op dit moment.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

buthead schreef:Jammer genoeg ken ik nog geen spotters op dit moment.
Ik heb het vermoeden dat je die kan vinden in Nossegem. Misschien eens een klapke gaan doen daar met die mensen?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zodra ik men 1e dag gekozen heb om eens te gaan spotten zal ik dit zeker doen.

Uiteraard zal het de bedoeling zijn dat de foto's op een website/fb pagina zullen komen om dat moois te delen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Hier een Nikon D5300 en Tamron 18-270 te koop...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb hier eventueel wel interesse in. Zal je een PM sturen


Enig idee of deze goed zou zijn lijk wel goed gerief te zijn voor beginners
zag tevens zonet een aanbieding Canon EOS 1200D + 18-55mm DC III + 75-300mm DC III voor 449 te koop
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
NuKeM schreef:viewfinder lag en autofocus speed lijken me niet van hoofdbelang voor het doel
Bizarre opmerking... om vliegtuigen te fotograferen lijkt me dat net WEL belangrijk !
Wel, hangt er van af. Voor het trekken van BiF (birds in flight, vogels dus) is het belangrijk omdat die zeer snel kunnen reageren, veranderen etc. Vliegtuigen lijken mij iets logger. Natuurlijk als zo'n vliegtuig recht op je af komt, je bent extreem ingezoomd of het zijn stuntpiloten, dan is dat mogelijk wel van primair belang :) al denk ik dat de meeste hedendaagse camera's dat wel de baas kunnen.
Voor de rest denk ik dat de topicstarter met zijn budget beter voor een superzoom met goede lens kan gaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

buthead schreef:Het gaat inderdaad over een zo laag mogelijke ISO waarde heb er enkele gevonden van min 100 ISO. prijsklasse 350-550. Nikon D3300 en D5300 en van nog Canon 1300 die leken zeer goed voor hun prijs en vond ik regelmatig terug.
Die sluitertijd bij bovenstaande was 1/4000 geen idee of dit veel of weinig is..
Ik snap nog altijd dat advies niet. Hoe lager de ISO, hoe lager de gevoeligheid, dus je hebt MEER licht nodig. Bij een ISO 50 heb je dubbel zoveel licht nodig dan met een ISO 100. Dus als je bij ISO 100 kunt trekken aan 1/4000, dan zal dat bij ISO 50 1/2000 moeten zijn.

De enige reden waarom je een heel lage ISO zou willen is, als je bij veel licht, toch absoluut een langere sluitertijd wil (bvb om doelbewust bewegingsonscherpte te hebben zoals bij de wielen van een race-auto of water van een waterval), of absoluut een groot diafragma (bvb om doelbewust een heel beperkte scherptediepte te krijgen). Geen van beide zijn imho van toepassing bij het shooten van vliegtuigen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Momenteel aan het chatten met een winkel en ze raden een Canon aan omdat deze sneller en iets scherper zijn.
Canon EOS 700D raden ze aan + lens Tamron 70-300mm
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Heb ook EOS700D en zeer, zeer tevreden. Is inderdaad 'snel'.

Heb zelf 18-200 mm van Canon zelf maar aan die Tamron (tot 300 mm.) zul je ongetwijfeld ook veel plezier beleven.

En de service van Canon is tout court zeer goed ... Zie mijn post ivm. vuiltjes in mijn zoeker ....
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

koenraaddeconinck schreef:Heb ook EOS700D en zeer, zeer tevreden. Is inderdaad 'snel'.

Heb zelf 18-200 mm van Canon zelf maar aan die Tamron (tot 300 mm.) zul je ongetwijfeld ook veel plezier beleven.

En de service van Canon is tout court zeer goed ... Zie mijn post ivm. vuiltjes in mijn zoeker ....
Top denk dat mijn keuze zal vallen tussen D5300(Nikon) of de EOS700D(Canon) + Tamron lens tot 300mm

Heb indd jouw topic gezien en zat lekker mee te lezen :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:Voor de rest denk ik dat de topicstarter met zijn budget beter voor een superzoom met goede lens kan gaan.
Inderdaad... de DSLR's die ik hier zie passeren zitten met dergelijke lens minstens al aan het dubbele van z'n budget.

Wat hij wenst te doen kan je volgens mij evenzeer met bv. een Sony DSC-HX350 die zelfs lichtjes over z'n budget zit.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

buthead schreef:advies was zeer lage ISO waarde ondersteuning
Lees dit eens aub http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... sdriehoek/

bij iso 100 heb je meer licht nodig dan bij iso 3200 om met dezelfde sluitertijd en diafragma een identieke belichte foto te maken.

om vliegtuigen te fotograferen heb je geen pro (top)-toestel nodig, geen duur objectief, maar wel een statief.

wil je kwaliteit, gebruik dan geen zoom, maar een objectief met vast brandpunt, bij 300mm. Maar een zoom geeft je wel meer ruimte om creatief te zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Geen geld? Koop een oude 70-210 schuifzoom, deze is scherper dan de vorige generatie tamron uit 2012, die 1200 kost voor een lens!!! Heb ze beide naast mekaar gehad en heb zelfs de test patterns ervan. Kan je ook mee schuiven tot het vliegtuig juist geframed is. Deze kost 2dehands 70 €

http://www.kenrockwell.com/nikon/7021056.htm

Enkel de nieuwe Tamron G2 is minstens even scherp, maar die kost 1600€, vandaag net gekocht.

Koop een Nikon body met een focus moter pin en klaar. Bvb een tweedehands D610:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d610.htm

DX spul gaat nooit zo goed zijn .... buiten dan misschien een D500 maar die is boven je budget.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Na veel te zoeken gaat men keuze gaan naar een Canon model ook tevens op advies van vliegtuigspotters :)
Blijkbaar zijden de meesten dat canon net dat tikkeltje beter is en sneller is om beelden vast te leggen

Als jullie enkele DSLR weten ( body alleen ) ben ik al erg goed geholpen.

Ga normaal dit weekend eens in de winkels langs voor te testen en verdere info
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Goh, Canon of Nikon is weer zo'n heilige oorlog tussen fanatiekelingen.

Het is zo dat de sensor in de lower tier Nikons een pak beter is dan die bij de Canons van dezelfde klasse. Het AF-systeem dat weet ik zo direct niet, maar ik weet wel dat de Nikon D5300 dezelfde AF-module heeft als de D7000 indertijd die best OK was.

Over de sensor(-kwaliteit): de low-end Nikon zoals de D3x00 en D5x00-reeks zijn onovertroffen en beter dan bij de Canons, maar dat valt vooral op bij heel goeie lenzen of bij weinig licht.

Minstens zo belangrijk is het gebruiken van een goeie lens, zeker als de sensor al heel kwalitatief is. De sensor op goedkope Nikons is momenteel een Sony 24Mp-geval, maar weinig goedkope lenzen halen effectief die 24Mp aan 'informatie', ze zijn vaak zo zacht en dof qua beeld dat de foto even goed een veel lagere hoeveelheid pixels had kunnen hebben.

@advies om een cropsensor te gebruiken ipv een FF voor 'reach', dat is enkel het geval als die cropsensor fysiek kleinere pixels heeft dan de FF. Vaak is dat het geval, omdat een FF minstens 2,25x zo veel pixels moet hebben vooraleer zijn pixels zo klein zijn als bij de cropsensor. Voor een FF-sensor, om minstens zo veel 'reach' (of 'bereik' voor mensen die nederlands kunnen :angel:) te hebben als een cropsensor, is het dus nodig dat die minstens 2,25x zoveel pixels heeft, iets dat moeilijk is als een cropsensor 24Mp bezit. De Canon 5DS is er bijna met zijn +50Mp, maar er zijn amper andere FF-bodies met even kleine pixes als crop, helaas.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

buthead schreef:Blijkbaar zijden de meesten dat canon net dat tikkeltje beter is en sneller is om beelden vast te leggen
Kijk eens naar een Sony a6500 als je spreekt over "sneller"... al is de prijs lichtjes buiten je budget :lol:

Het geeft je meteen iets anders om over na te denken... waarom geen mirrorless ipv een DSLR ?

Canon, Nikon, Sony, ... hebben allen prima toestellen maar puur op basis van je vragen denk ik niet dat je een ervaren fotograaf bent (welke het onderste uit dergelijke camera's gaat halen).
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Als je voor Canon gaat, mijdt dan de 75-300 lenzen...deze zijn antiek en niet echt super.

Voor vliegtuig spotten is een beetje zoom en crop wel aangenaam, dan zou eigenlijk een 55-250 lens (met IS, dus stabilisatie) een mooi begin zijn. Goed scherp, en niet te duur.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Blijkbaar zijn er ook spotters met Nikon:



Ik heb 2 Nikon camerabodies omdat ik al 10 lenzen van familie had en een simpele DX body, nadien een aantal zaken in FX bijgekocht.
Zit nu op pro/semi-pro niveau. Als ik vanaf 0 zou beginnen zou ik Nikon of Sony overwegen.

Ik val nog steeds achterover wat soms uit een simpele DX D5000 body te halen is en een 40j oude 28mm lens, neem ik mee op skiverlof in de skirugzak.
Voor spotting wil je uiteraard iets met VR en 70-300 range. Voordeel van Nikon is dat alle oude lenzen werken van 40j geleden tot nu, kan je enorme koopjes mee doen.

Ik schroef op mijn D750 en D5000 zowel oude als splinternieuwe lenzen. Met die oude manuele dingen kan je zeer veel leren, en kwaliteit moet niet echt onderdoen als je er maar tijd in steekt.
Bijlagen
dx.jpg
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Bedankt voor de tip :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hebben jullie advies waar deze te kopen, blijkbaar is er in NL een winkel die goedkoper dan alle is en vrij gekend is ( geen idee va' waar of firma naam )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik bezocht vaak bartok in Hasselt of fotokonijnenberg in Turnhout ? om mijn gear aan te schaffen. Mijn advies zou zijn om iets tweedehands te kopen, dan te leren hoe je omgaat met de instellingen en leert om foto's te maken, en dan zelf uitmaakt wat je wil. Zelf moet je ook uitmaken wat je met de foto's gaat doen. Is het om wat klein fotootjes op het internet te zetten, dan kan je zelfs met een degelijk compactje snapshot maken van een vliegtuig.
Dpreview.com en belgiumdigital.com zijn websites die zeker het bezoeken waard zijn.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Bedankt voor de 2 sites, zal deze eens doorlezen.

Het is eerder voor vliegtuigen te fotograferen an verderaf en zeer goed kwaliteit te verkrijgen :) het echte spotterswerk
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

buthead schreef:van verderaf en zeer goed kwaliteit te verkrijgen
Dan vrees ik dat je je budget maal 10 mag doen... als is "kwaliteit" een rekbaar begrip.

Gezien je "beginnersstatuut"... koop je een goeie compact camera met een deftige zoom... die zal meer dan voldoen en valt binnen je budget.

Als beginner ga je daar vermoedelijk zelfs betere foto's mee maken dan een dure DSLR.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Gisteren langs gegaan bij een betrouwbare winkelketen van NL die er ook één heeft in BE tevens ook op advies.

Heb een Canon EOS 750D gekocht is de opvolger van de 700D
Hier had je meer MP 24 ipv 18 dacht ik te menen en nog enkele zaken die beter zijn.
Ondertussen toch al 24h verder na men aankoop en kan zeggen dat ik tevreden ben van de aankoop :)

Lens zat in de kit erbij 18-55 van canon zelf + stabilisator aanwezig ->> Top lens en super kwaliteit
Extra lens tamron AF70-300mm F/4-5.6 zonder stabilisator ( met was x2 van prijsklasse ) ->> waar voor je geld, nog aan het oefenen voor hoe en wat

Momenteel nog volop workshops aan het doorlezen :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hmm zeggen dat Sony iets is voor de beginners is toegeven dat je er niks van af kent :-) Ik heb hier diverse Sony camera's en tot nu toe nog niks tegen gekomen wat ik nodig heb, en ik niet kan oplossen of dat ik voor de oplossing naar Nikon of Canon moet kijken ...

Hier een Sony A65. Wil gerust ns mee gaan naar Zaventem om wat te spotten.
Kleine tip : als je ooit wilt spotten in Nederland : Schiphol heeft een platform over de hele vlieghaven die vrij toegankelijk is, en waar je een mooi overzicht hebt van alle bewegingen. Zeker de moeite dus!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

buthead schreef:Heb een Canon EOS 750D gekocht is de opvolger van de 700D
Lens zat in de kit erbij 18-55 van canon zelf
Dan zit je qua budget al aan bijna aan het dubbele van wat je had opgegeven.
buthead schreef:Top lens en super kwaliteit
Ik heb nog niet specifiek gekeken naar de Canon z'n kitlens... maar kitlenzen zijn meestal beneden niveau van kwaliteit.

Bizarre opmerking trouwens voor iemand die geen enkele ervaring heeft in fotografie om dit zo meteen even te vertellen ?
buthead schreef:Extra lens tamron AF70-300mm F/4-5.6 zonder stabilisator ( met was x2 van prijsklasse )
Een 300mm zonder stabilisatie op een toestel wat zelf ook geen stabilisatie heeft... succes ermee maar ik vrees dat je nog veel onscherpe foto's gaat maken (tenzij in prima lichtomstandigheden met een enorme korte sluitertijd, en dan liefst op een statief met een timer).
krisken schreef:Hmm zeggen dat Sony iets is voor de beginners is toegeven dat je er niks van af kent
Grappige uitspraak inderdaad... als je kijkt naar de Sony a7, a900, a6500 reeksen dan weet je dat Sony vandaag de dag koploper is.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ieder merk heeft voor en nadelen canon is in het algemeen goed nikon en sony ook .
De 750D is een instap model zie je op de site.

@krisken top ik hou je op de hoogte, na de zomer zou er in Brussel ook 2 platformen moeten klaar zijn :D
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik ben vandaag naar de nieuwe spotter plek gegaan in Steenokkerzeel.
spotbase01.jpg
Er was een andere Nikon shooter met een 80-400 lens op een DX body, daarmee had hij dus tot 600mm reach.
Hij zat rond de 200mm, dus met crop factor zit je dan aan het equivalent van 300mm.

Er waren veel Canon shooters eerder de dag, met 70-200.

Dus ik denk dat je met 70-200 2.8 op een fullframe degelijke foto's gaat kunnen maken. Zelf heb ik de Tamron 70-200 G2, een lens die zo goed is, dat wanneer je cropped, alle pixels nog scherp zijn.

Vandaag had ik helaas enkel een 15-30 en 24-70 want ik ging auto's fotograferen, maar op terugweg lukte het met de 24-70 ook, mits een beetje croppen ;)
spotbase02.jpg
maroc.jpg
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Puntje van positieve kritiek, als het mag en kan?

- de eerste foto: is overgesatureerd + vignette is veel te fel voor deze foto
- Ik denk dat je inderdaad veel meer aan de 70-200 2.8 L gaat hebben, enkel kost ze wat duiten :) Maar deze is wel ragscherp, heb ze hier ook liggen.
Je ziet duidelijk aan deze foto's dat er gecropped is: ruis en onscherpte toch ook nog wel

Maar.. Rome is ook niet op één dag gebouwd dus.. hoe meer je kan oefenen, experimenteren, .. hoe beter.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

1e foto was de bedoeling ;) ja 't is er over
cropped foto opmerking klopt, maar ik had dan ook een 24-70 mee en niet de 70-200

Ik heb de tamron 70-200 G2 en die is perfect scherp. Ik heb ook nog een oude 70-210 schuifzoom en die is ook haarscherp, enkel wat minder contrast dan de tamron g2 en minder lichtsterk. Echter in volle zon zoals gisteren wil je niet in 2.8 shooten. Echter de twee tele's had ik niet mee.
Laatst gewijzigd door TiTanium 22 apr 2018, 12:11, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote = tegen de regels!
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Het is niet omdat je een 2.8 hebt dat je ook volopen op dat diafragma moet foto’s nemen. :)
Elke lens heeft zijn sweetspot, en dat is “bijna” nooit volopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”