Boormachine

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Hallo iedereen

Ik veronderstel dat er hier op het forum wel enkele handige Harry's zitten die ofwel professioneel bezig zijn met boormachines of in hun vrije tijd graag boren of verbouwen.

Nu leen ik altijd de boormachine van men Pa maar aangezien deze niet direct in de buurt woont stel ik daardoor kleine werkjes te lang uit, in een eigen woning kan een boormachine wel altijd van pas komen.

Nu heb ik echt geen idee wat te kopen... Op het werk zijn er bij ons een paar professionals en iedereen heeft wel zijn voorkeur. (Spit, Metabo, (blauwe) bosch, ...) nu heb ik ook die toestellen niet nodig die zij dagelijks gebruiken. Ik kwam op Amazon deze Bosch PSB 500 RE (met bits en boren set) tegen.

Typisch gebruik: Gaten boren voor lichten op te hangen, kaders, ...
Waar een accu handiger lijkt zal een bekabelde langer mee gaan. Zeker omdat ik deze niet elke week zal gebruiken.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

Thanks
Afbeelding
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Voor sporadisch gebruik is deze zeker goed. Heb ook een aantal jaren geleden een Bosch gekocht en nog nooit problemen mee gehad.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Over het algemeen zeer tevreden van groene Bosch.

Maar niet over die serie van boormachines, ik had dezelfde serie, het 750 model maar als ik wat hard op de boormachine duwde, ging hij automatisch een beetje klopboren, niet echt aan te raden dus.
Verder ben ik er ook in geslaagd de koolborstelhouder te doen smelten (van met de klokboor denk ik). Maar hij doet het voorlopig nog.
Ik zou toch persoonlijk eerder opteren voor een machine met 2 snelheden, dat heeft zeker en vast z'n voordelen.
In jouw geval kan je sporadisch wel eens een schroefje in of uit draaien met een bitje ofzo (al is het niet zo zorgeloos als een machine met koppelbegrenzer zoals een accuboormachine want de koppen durven afbreken door de grote kracht).

Overweeg zeker ook een boorhamer, dat is een wereld van verschil voor gaten in steen.
Ook geraak je hiermee vlot door beton, in tegenstelling tot een klopboormachine (met veel geduld en versleten boren?).
Je hebt dan wel een bijkomende boorkop nodig voor gewone boren.

Wat accuboormachines betreft, de huidige lithium-batterijen behouden hun capaciteit voldoende om na maanden nog voldoende opgeladen te zijn voor een kleine klus hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Het is niet leuk om iedere keer een (vuile) verlengkabel te moeten leggen. Een accu model is meestal ook makkelijker vast te houden en past in kleinere ruimtes.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

honda4life schreef:Overweeg zeker ook een boorhamer, dat is een wereld van verschil voor gaten in steen.
Ook geraak je hiermee vlot door beton, in tegenstelling tot een klopboormachine (met veel geduld en versleten boren?).
Je hebt dan wel een bijkomende boorkop nodig voor gewone boren.

Wat accuboormachines betreft, de huidige lithium-batterijen behouden hun capaciteit voldoende om na maanden nog voldoende opgeladen te zijn voor een kleine klus hoor.
Wat moet ik me voorstellen bij een boorkop voor gewone boren, kan je een voorbeeld linken? Klopboormachine (waar ik tot nu toe heb mee gewerkt) is een stand op de boormachine. Is zo'n boorkop dan een extra module op een gewone machine? (zonder klopboorfunctie)
cptKangaroo schreef:Het is niet leuk om iedere keer een (vuile) verlengkabel te moeten leggen. Een accu model is meestal ook makkelijker vast te houden en past in kleinere ruimtes.
Daar heb je wel gelijk in, is namelijk ook de verlengkabel die ik gebruik voor o.a. het gras af te rijden. Deze is wel telkens afgekuist maar de werken zullen bijna altijd in kamers zijn die reeds afgewerkt zijn.
Laatst gewijzigd door FunkStar 04 maa 2017, 18:56, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij een boorhamer wordt de boor op een andere manier geklemd dan de klassieke boren. (SDS-boren)
Daarom heb je een verloopstuk nodig om je klassieke boren op te spannen (uiteraard geen steenboren, die worden gewoon kapot geklopt dan).
Het is natuurlijk iets minder compact zo. Een boorhamer heeft een veel grotere slagkracht in vergelijking tot een klopboormachine, het is een ander type machine, geen accessoire.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik stel een Boorhamer 1500W POWXQ5223 van powerplus voor, is ne groene dus 5 jaar garantie, niet te duur en ik heb daar heel mijne bouw mee gedaan. Ik heb wel de vorige versie, en daar zit een slipkoppleling op, weet niet dat dat op deze versie zit. Dat is volgens mij wel een must... zeker als ge door gewapend beton moet. Spaar ook niet op boren, een 4 -snijder kost misschien meer, maar is een plezier om door gewapend beton mee te boren!

Ook uw kassaticket goed bijhouden, indien kapot geven die direct een nieuwe mee..
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

honda4life schreef:het is een ander type machine, geen accessoire.
Bedankt, weer bijgeleerd :!:
Doktor Avalanche schreef:Ik stel een Boorhamer 1500W POWXQ5223 van powerplus voor
Ik bekijk deze, 5jaar garantie is toch wel mooi (zeker als ze niet lastig doen).
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Van een boormachine naar een boorhamer van 10 kg zeg... Ik vrees dat dat helemaal overkill is ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

3.8 Joule en 10kg, stevig beestje om is een kader of licht op te hangen :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik had een Bosch zoals de TS overweegt te kopen (750W versie, 10 jaar geleden in de Gamma €110).
Ik heb die 5 jaar geleden vervangen door een klopboormachine op batterijen (38Nm) en een boorhamer van 4J.
We spreken dan niet over dezelfde prijscategorie, maar die combinatie presteert gewoon beter dan enkel de Bosch.
Klein en licht werk: vijzen, boren in hout, ... kan prima met een batterijboormachine (let wel dat ie krachtig genoeg is, ik zou niet onder de 40Nm koppel gaan, dat ga je u beklagen).
Zwaarder werk, inclusief een gaatje boren voor een spreekwoordelijk kaderke: eens je zo'n SDS machine hebt gehad, ga je echt niet terug naar een pruttelende klopboor. !!! kies idd zeker een model met slipkoppeling, de mijne heeft dat niet en dat is echt gevaarlijk voor uw polsen

Snoerloze boormachine, koppel 40+Nm: €100-150
Boorhamer: €100-150
Tezamen een veelvoud van een groene Bosch klopboormachine

Alles hangt af van wat je ermee wil doen.
Als je 1 machine wil, en enkel voor kleine gaatjes, neem dan een snoerloze met 50-60Nm ofzo (€200). Dat ga je u niet beklagen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb een accuboormachine met klopboorfunctie, voor in lichte en/of slechte kwaliteit baksteen te boren of in de voegen meer dan goed genoeg(zeker voor een boortje van 6 of 8 ), dat is toch geen zwaar werk??

De boorhamer voor de grotere diameters, dieper boren en in zwaarder materiaal zoals beton of een al iets steviger baksteen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Voor accasioneel gebruik raad ik. Een accuboormachine aan van 18volt lithium. Je hebt deze ook met klopboor functie.
https://www.boormachinestore.be/product ... -maxx.html

Gaten in beton tot 10 mm zijn toegestaan.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Het zal voornamelijk boren zijn in rode snelbouwsteen maar het kan wel handig zijn om ook makkelijk in beton te boren.
Het zal beetje wikken en wegen zijn tussen iets mobiel (accu) en het totaal pakket (opberg box, bits en boren, kracht etc...).

Had ook niet direct een budget in mijn gedachten, nu heb ik toch al een idee.
Mocht er iemand een promo tegenkomen laat zeker een bericht achter!
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gereedschap is duur maar als je alles moet laten doen... kost het je meer.
Kijk ook eventueel eens tweedehands, je ziet snel of een machine afgeleefd is of niet (maar accuboormachines zou ik daar toch niet kopen).

Over promo's in de DHZ-zaak, deze hebben vaak een licht anders model nummer dat niet terug te vinden is op de website van de fabrikant.
Zoek daarvoor maar eens wisselstukken mocht het nodig zijn ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

DEWALT DCD790S2
> 60Nm koppel
> 2 accu's
> incl koffer
> koolborstelloze motor
Coolblue: €220

DEWALT DCD796D2
> 70Nm koppel
> 2 accu's
> incl koffer
> koolborstelloze motor
Coolblue: €290
Amazon: €245 (WarehouseDeal €190/205)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:DEWALT DCD790S2
> 60Nm koppel
> 2 accu's
> incl koffer
> koolborstelloze motor
Coolblue: €220

DEWALT DCD796D2
> 70Nm koppel
> 2 accu's
> incl koffer
> koolborstelloze motor
Coolblue: €290
Amazon: €245 (WarehouseDeal €190/205)
Een beetje prijslijk toch voor het beoogde gebruik?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

honda4life schreef:Gereedschap is duur maar als je alles moet laten doen... kost het je meer.
Of lenen bij vrienden/buren/familie met de kans dat het kapot gaat. Ik zou dan toch wel een nieuw toestel kopen/herstelkosten betalen.
Dan heb je uiteindelijk niets.
honda4life schreef:Een beetje prijslijk toch voor het beoogde gebruik?
Alle toestellen met meer dan 14.4V en een Li-Ion batterij vallen zowat in die prijscategorie.

--

Ik merk wel dat er niet iets tussen de 2 bestaat. Ofwel zit je met een goedkoop toestel die waarschijnlijk iets te zwak zal zijn of wat mindere kwaliteit is ofwel zit je in een hogere prijscategorie.

Of ik heb de juiste aanbieding nog niet gevonden, nu zit ik al even zonder zo'n machine dus ga ik ook niet direct het eerste het beste gaan kopen.
Ik zoek liever wat op en leer ondertussen wat bij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb een zware hitachi gekocht met sds kop. Heel goed toestel maar veel te zwaar voor het occasionele kluswerk. Als deze het begeeft wordt ze vervangen door een lichter model.
Accu toestellen zijn leuk, maar om te boren verkies ik toch een snoer. Niet dat die snoer zo handig is, maar je hebt gewoon veel meer vermogen voor veel minder geld. Een schroefmachine daarentegen vind ik dat die altijd met accu moet zijn. De mijne heeft ook klopfunctie, dus het enkele gat achter in de tuin kan ik er ook mee boren in steen zonder draden te moeten leggen, maar ik denk niet dat het geschikt is om er een hele dag gaten mee te boren in steen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

FunkStar schreef: Ik merk wel dat er niet iets tussen de 2 bestaat. Ofwel zit je met een goedkoop toestel die waarschijnlijk iets te zwak zal zijn of wat mindere kwaliteit is ofwel zit je in een hogere prijscategorie.
En je zit na een paar jaar met vier toestellen in je garage. :oops:

Een licht toestel op batterijen om te schroeven, 12 volt Nicd.
Een iets zwaarder op batterijen voor iets zwaarder werk, 18volt lithium
Een licht elektrisch toestel
Een zwaar toestel met sds boren waar je ook beton mee kan pikeren.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Over het algemeen zeer tevreden van groene Bosch.

Maar niet over die serie van boormachines, ik had dezelfde serie, het 750 model maar als ik wat hard op de boormachine duwde, ging hij automatisch een beetje klopboren, niet echt aan te raden dus.
Verder ben ik er ook in geslaagd de koolborstelhouder te doen smelten (van met de klokboor denk ik). Maar hij doet het voorlopig nog.
Ik zou toch persoonlijk eerder opteren voor een machine met 2 snelheden, dat heeft zeker en vast z'n voordelen.
In jouw geval kan je sporadisch wel eens een schroefje in of uit draaien met een bitje ofzo (al is het niet zo zorgeloos als een machine met koppelbegrenzer zoals een accuboormachine want de koppen durven afbreken door de grote kracht).

Overweeg zeker ook een boorhamer, dat is een wereld van verschil voor gaten in steen.
Ook geraak je hiermee vlot door beton, in tegenstelling tot een klopboormachine (met veel geduld en versleten boren?).
Je hebt dan wel een bijkomende boorkop nodig voor gewone boren.

Wat accuboormachines betreft, de huidige lithium-batterijen behouden hun capaciteit voldoende om na maanden nog voldoende opgeladen te zijn voor een kleine klus hoor.
Ik zocht een tijdje geleden ook iets om sporadisch te gebruiken, en was uitgekomen op een 750 reeks, welke paar weken later kapot gegaan is omdat ik een gat wilde boren met een klokboor. (klopboor functie is overigens ook niks waard) Ik heb nu een BOSCH PBH 3000 gekocht in de plaats. Wat een verschil!
Die 750 reeks was mijn slechtste aankoop in jaren.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

beont schreef:Ik zocht een tijdje geleden ook iets om sporadisch te gebruiken, en was uitgekomen op een 750 reeks, welke paar weken later kapot gegaan is omdat ik een gat wilde boren met een klokboor. (klopboor functie is overigens ook niks waard) Ik heb nu een BOSCH PBH 3000 gekocht in de plaats. Wat een verschil!
Die 750 reeks was mijn slechtste aankoop in jaren.
Bedankt om je ervaring te delen met me.
Ik zou inderdaad pas terug een Bosch kopen vanaf de 850 modellen met 2 snelheden.
M'n vader z'n Bosch van dat kaliber nooit problemen mee gehad en die heeft al heel wat gedaan hoor.
Ik denk dat je die kleine modellen toch iets te gemakkelijk overbelast zonder het zelf te beseffen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

De Makita HR2470 is de bestseller op amazon.de. Goedkoper dan de Bosch PBH 3000.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

"ozze Pa z'n Boormachien", altijd de beste! Blijkbaar bij iedereen :-D
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik zou een accu toch sterk afraden. Als die lang stilligt, gaat de capaciteit toch achteruit. En als het toch is om niet vaak te gebruiken, is een verlengkabel nu maar een kleine moeite.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat is zo met nicd of NiMH batterijen, maar niet bij lithiumcellen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Dat is zo met nicd of NiMH batterijen, maar niet bij lithiumcellen.
Inderdaad, al moet je realistisch zijn dat een gewone boormachine over 10 jaar nog zal werken en een accuboormachine de batterij waarschijnlijk niet meer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

FunkStar schreef:
cptKangaroo schreef:Het is niet leuk om iedere keer een (vuile) verlengkabel te moeten leggen. Een accu model is meestal ook makkelijker vast te houden en past in kleinere ruimtes.
Daar heb je wel gelijk in, is namelijk ook de verlengkabel die ik gebruik voor o.a. het gras af te rijden. Deze is wel telkens afgekuist maar de werken zullen bijna altijd in kamers zijn die reeds afgewerkt zijn.
Voor occasioneel werk in propere ruimtes: mijn advies
Koop eentje met een draad en koop een goedkoop "merk" (powerplus of zo uit de hubo met vijf jaar garantie)
- veel krachtiger dan op batterijen en gaat langer mee
- veel goedkoper
- koop er ne nieuwe verlengkabel bij die je proper houdt
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Iets wat ook vaak vergeten wordt: Koop u deftige boorkoppen (of hoe die dingen ook noemen), m.a.w. de apart verpakte, en geen goedkope setjes à la 30 € voor 20 boorkoppen. Dat is echt een wereld van verschil. Deftige boorkoppen = schone gaatjes met een kop die "als boter in uw muur glijdt". Goedkope boorkoppen = lelijke veel te grote gaten en misérie om een deftig gat te boren.

En hier nog altijd fan van boormachines met draad. Ja, een accu is veel handiger maar die met draad hebben gewoon veel meer vermogen. Iemand die mij trouwens een deftige boorhamer kan aanraden? (moet geen materiaal voor dagelijks gebruik zijn, tis niet dat ik een heel huis moet zetten ofzo)
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Zowel schroef- als klopboormachine kopen zodat je niet telkens moet wisselen tussen boortjes en schroefbits. Met gele Powerplus kan je al een eindje voort en kan je waarschijnlijk 2 aparte machines kopen ipv 1 van een pro merk.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je zegt er zo al iets, inderdaad zo van die setjes die kunnen soms wel handig zijn voor de speciallekes.
Maar inderdaad, die boren zijn zo sterk niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Wij hebben destijds deze gekocht maar is precies niet meer leverbaar.
Zeer tevreden van, zelfs bruikbaar om schroeven in te draaien.

https://www.boormachinestore.be/product ... e-710.html

Deze lijkt een soort opvolger te zijn, echter iets minder krachtig (650 ipv 700w)

https://www.boormachinestore.be/product ... obile.html
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik heb ook ooit een 750 met 2 snelheden gekocht.

Die zit nu te beschimmelen eerlijk gezegd. Al mijn echt boorwerk doe ik met mijn makita boorhamer. En al het lichtere werk in hout en zo doe ik met mijn draadloze boormachine of slagschroevendraaier (dat laatste is echt wel een aanrader vindt ik, als je dat ooit gebruikt heb gebruik je quasi nooit meer een gewone accuschroevendraaier voor dingen vast te schroeven)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

echte boorwerk hier Bosch GBH 2-28 DFV
en een accusetje van Makita, DHP458 - boor/schroefmachine, DTD146 slagschroevendraaier (zeer goed, alleen heel veel lawaai)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Hier een accu schroevendraaier boormachine voor het lichtere werk: sb 18 bl van metabo. Bl staat voor brushless motor.

Maar wat is een slagschroevendraaier? Is dat niet eerder voor bouten?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

ja, maar toen ze mijn gevel zijn komen opbouwen (houtconstructie) gebruikte de aannemer ook zo'n slagschroevendraaier om die lange houtvijzen er in te draaien, en dat ging zeer vlotjes op die manier :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ik heb een heel lichte slagschroevendraaier (de TD090DWE) en ik noem dat mijn klein monstertje. Dat ding weegt nog geen kilo en kan tirefonds van 14mm zo hard de balken indraaien dat de koppen afbreken.

Ook voor veel schroefwerk zoals het vastzetten van mijn osb heb ik dat gebruikt. Het maakt een gigantische herri, maar is veel lichter op je pols dan een gewone schroevendraaier.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

boran_blok schreef:ik heb een heel lichte slagschroevendraaier (de TD090DWE) en ik noem dat mijn klein monstertje.
koppel = 90Nm, kan geloven dat er dan "ongelukken" gebeuren :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

dat is dus de lichtste die ze hebben peins ik, oudere 7 volt modellen waren waarschijnlijk nog minder krachtig.

Voor thuisgebruik is dat echt wel een zalig toestel om mee te werken, er is quasi niets wat ik er niet mee kan schroeven en het zwakke punt is vaak de schroef en niet de schroevendraaier. Kwaliteitsijzerwaren zijn dus ook belangrijk (geen schroeven van uit de dhz bijvoorbeeld)

Ik heb ongeveer dit setje gekocht maar dan nog met een zaklamp en 3e accu er bij. Was toen 240 euro. En dat was het dubbel en dik waard. De gewone schroevendraaier kan je goed gebruiken voor meer gecontroleerde werkzaamheden. De slagschroevendraaier voor alles wat goed vooruit mag gaan, of echt wel redelijk groot is zoals balken aan elkaar schroeven.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dus met die slagschroevendraaier van Makita ga je ook het werk doen dat eigenlijk voor de gewone schroefboormachine was?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”