Boormachine

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Goh, feitelijk wel ja. Werkt veel vlotter vindt ik. Het kan natuurlijk zijn dat een gewone van 40 a 50 Nm vlotter werkt (en zeker stiller) maar zals stuff wat wat preciezie nodig heeft (gyproc juiste verzinking) doe ik er mee.

Het enige waar ik men gewone nu voor gebruikt heb onlangs is het herkableren van mijn electriciteitskast, daar wou ik het niet te hard aanspannen en was de ratelaar van de gewone beter om consistent niet te hard aangedraaide schroeven te verkrijgen.

Ik zou de slagschroevendraaier wel nooit op gevoelige materialen gebruiken zoals bvb kastje in elkaar schroeven of zo, voor schroeven in pluggen te schroeven gebruik ik ook de gewone eerder dan de slag omdat anders het risico te groot is dat je de plug uit elkaar rijt en heel de boel niet echt vast zit. Maar hout op hout, en gyproc etc. allemaal met dat dingetje. Met 3 accus en één oplader kan je in feite non stop werken.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

ik zou mijn 2slag schroevendraaiers niet kunnen missen:-)

maar ook mijn gewone niet.. maar ik ben dan ook gereedschap verlaafd lol..


Hier alles blauwe bosch 18v & 10,8V met 1 uitzondering groene boorhamer PBH240RE .. daar is alles mee begonnen.
Als je gat in betonnen welfsels wil boren heb je echt wel boorhamer nodig :-)

Maar rode snelbouwsteen lukt meestal al met accuboortje ( zonder klopper zelfs ). Assesteen zoals hier heb je toch wel klop of hamerfunctie nodig...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kitt schreef:... met 1 uitzondering groene boorhamer PBH240RE .. daar is alles mee begonnen.
...
Hier dus ook met hetzelfde machientje begonnen, maar dat is kapot gegaan, iets te intensief gebruikt, heb dan beslist om iets meer uit te geven aan de blauwe Bosch GBH 2-28 DFV, en sindsdien koop ik steevast elk jaar een stuk degelijk gereedschap, verbouwing bezig en heb gemerkt dat goed gereedschap toch wel een pak aangenamer werkt.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

MichelJ schreef:
Kitt schreef:... met 1 uitzondering groene boorhamer PBH240RE .. daar is alles mee begonnen.
...
Hier dus ook met hetzelfde machientje begonnen, maar dat is kapot gegaan, iets te intensief gebruikt, heb dan beslist om iets meer uit te geven aan de blauwe Bosch GBH 2-28 DFV, en sindsdien koop ik steevast elk jaar een stuk degelijk gereedschap, verbouwing bezig en heb gemerkt dat goed gereedschap toch wel een pak aangenamer werkt.
wel de mijne heeft verbouwing overleefd hier en doet het na +10jaar nog steeds prima .maar als die ooit stuk gaat wordt het ook de blauwe:)
Mijn mening is ook goed gereedschap is soms het halve werk...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Heel zeker. Om lichtelijk off topic te gaan, ik ben nu bezig met mijn electriciteit volledig te herdoen. en de energie die ik uitgespaard heb door mijn stripax is immens. Kabeltje strippen op 11mm, diepte instellen, knippen en klaar. Op een ladder en maar een hand beschikbaar, geen probleem kabel strippen gaat zo.

Voor stuff tot 6mm² te bekabelen heb ik just maar dat nodig want knippen doet het ook.

als boorhamer heb ik de Makita HR2470 op zich wel content over. Maar heb er wel nog niets meer dan 22mm mee gedaan.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Accu boormachine heb ik van Metabo, die gebruik ik veel voor hout en metaal, prima kwaliteit.
Voor de rest heb ik budget prullen, waarom zou je daar veel geld aan geven als het meer in de kast ligt dan dat het gebruikt wordt.
Er staat nu trouwens een boormachine in de aanbieding bij de Lidl outlet in Temse, 16€ als ik me niet vergis.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

honda4life schreef:
mailracer schreef:Dat is zo met nicd of NiMH batterijen, maar niet bij lithiumcellen.
Inderdaad, al moet je realistisch zijn dat een gewone boormachine over 10 jaar nog zal werken en een accuboormachine de batterij waarschijnlijk niet meer.
Mijn Black&Decker boormachine aangekocht 10 jaar geleden toen ik mijn nieuwbouw aan het inrichten was: De 2 batterijen gaan nog steeds mee. Het boormachientje daarentegen... Dat werkt al stuk minder goed. Raakt snel oververhit waardoor er letterlijk vlammen uit slaan en de klopboorfunctie zuigt de batterij leeg. Maar bon, het werkt nog! :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb ook een B&D modelletje, en dat doet het al 6 jaar prima. Batterijen zijn ook nog prima.
Volgende wordt wel iets krachtiger :)
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Voor de simpele zaken dat jij gaat doen is dat zeker genoeg. Ik snap niet waarom mensen hier boren komen aanraden die €200 meer kosten, hij is duidelijk op zoek naar een budget boor voor simpele zaken. Hij gaat geen grote verbouwingen doen eh. Ivm die type boren waarover men het ook heeft, hiervoor kan je ook een extra kop kopen zodat je de niet sds boren erop kan zetten. Ik heb zelf de Bosch bph 2100 van amazon toen die in promo stond voor €55 en ben er tevreden over, heb die tot nu toe gebruikt om muren af te kappen, tegels verwijderen en boren in baksteen.

Dit is de booradapter voor gewone boren, als je het al nodig hebt:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk ook dat voor hetgeen je er wilt mee doen dit een goede keuze is.

Voor sporadisch huis- tuin- en keukengebruik is een toestel met draad beter dan een oplaadbaar toestel want over 20 jaar zal dit toestel nog werken terwijl je dan al lang geen vervangbatterijen meer zult vinden voor je oplaadbaar toestel :-(

Voor boren in beton heb je natuurlijk een boorhamer nodig maar als je dit regelmatig doet heb je al lang zo'n toestel en anders kun je dit altijd lenen/huren/kopen voor die ene keer dat je dit nodig zult hebben.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Daar ben ik het wel mee eens. Maar ofwel zit je zo rond de 60 euro, ofwel boven de 200 vindt ik. Een toestel van zo 150 uit den DHZ is mossel noch vis en kan je net zo goed iets meer betalen voor degelijk materiaal.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of lenen bij vrienden/buren/familie met de kans dat het kapot gaat. Ik zou dan toch wel een nieuw toestel kopen/herstelkosten betalen.
Dan heb je uiteindelijk niets.
Ik leen ook vaak toestellen van familie of vrienden en als het defect gaat moet je deze natuurlijk repareren of een nieuwe kopen maar ik ben niet akkoord dat je dan niet meer hebt. Je heb nog altijd een goede vriend met een nieuwe toestel en als je het nog eens zou nodig hebben zal deze zonder problemen uitlenen.

Ik heb zo vorige zomer een Bosh Blauw boorhamer geleend om electriciteit te leggen. De schakeleaar was al ziek toek in deze kreeg en is tijdens de werken gestorven. Ik heb deze gerepareerd en beter teruggegeven dan ik deze heb gekregen.
Volgende week leen ik van diezelfde vriend zijn aanhangwagen :-) terwijl hij nu mijn Makita RP2300FC bovenfrees gebruikt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

boran_blok schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Maar ofwel zit je zo rond de 60 euro, ofwel boven de 200 vindt ik. Een toestel van zo 150 uit den DHZ is mossel noch vis en kan je net zo goed iets meer betalen voor degelijk materiaal.
Ben ik het niet mee eens.
Ik heb een B&D van €100 en die gaat al vlot 6 jaar mee en wordt behoorlijk intensief gebruikt
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

De grote prijsverschillen in hetzelfde merk is ook een graadmeter voor de kwaliteit.
Ik had ooit een goedkoop vlakschuurmachientje van Black en Decker. Toen het defect was heb ik het goedkoopste van Powerplus gekocht, dat na enige tijd ook defect was. Uiteindelijk waren dat 2 identieke Chinese machines. Ik heb de Powerplus gerepareerd met onderdelen uit de B&D.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Update:

Vandaag is de Bosch PBH 2100 RE toekomen.

Ik heb er van de eerste keer ook de Bosch SDS-Plus Adapter bij gekocht.

€ 77 + € 21,6

Nu nog een setje deftige SDS-plus boren kopen en eens uittesten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Leuk, die heb ik ook.
Maar wat ga je met die gewone adapter doen?
Gewone steenboren klop je zo kapot, en voor andere werkzaamheden is het vrij onhandig en de snelheid regelen is ook wat lastiger.

Laat me even weten wat jouw ervaringen daar mee zijn ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

sporadisch een bitje voor iets los te draaien, vast te vijzen. Houtboortje?

Dat was de bedoeling toch, we gaan zien hoe vlot dat gaat. :banana:
Afbeelding
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Of lenen bij vrienden/buren/familie met de kans dat het kapot gaat. Ik zou dan toch wel een nieuw toestel kopen/herstelkosten betalen.
Dan heb je uiteindelijk niets.
Als je eigen toestel kapot gaat heb je toch ook niets :wink:
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Bababa schreef:Als je eigen toestel kapot gaat heb je toch ook niets :wink:
Volledig mee akkoord, nu ik veronderstel dat ik gewoon de spanningen wil ontlopen mocht er iets kapot gaan, zeker als je gaat lenen bij buren ofzo.
Niet iedereen zal daar even goed mee kunnen om gaan. Waarschijnlijk dat echt goede vrienden daar niets van maken maar ik heb niet direct zo iemand dichtbij wonen. #nofriends ;-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Maar wat ga je met die gewone adapter doen?
- ijzer- & houtboor (als je meer vermogen nodig hebt dan je accuboor kan leveren)
- betonmixer
- ...

Ik heb ook zo'n adapter op mijn SDS boorhamer en heb dat al vaker nodig gehad voor bovenstaande doelen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oh ja in der veronderstelling dat je geen gewoon boormachine hebt is dat zeker een goede tussenoplossing.
Toch wel een beetje oppassen met speedboren, klokboren en dergelijke, daar is de motor niet krachtig genoeg voor, zeker niet op lage snelheid.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”