Effectpedaal - potmeter vervangen door weerstand

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb een gitaareffect pedaal met een "Input Level" potentiometer. De potmeter is W100K dus ik vermoed 100 ohm.
Meestal zet ik de knop zo'n 40% open, dit volume is voor mij voldoende. Nu is het echter zo dat door vervoer en wrijving van kabels de potmeter dikwijls van positie veranderd met dus stiller of luider volume als gevolg. Graag zou ik de potmeter "vast" willen instellen.

Afbeelding

Als ik het goed begrijp zou ik de potmeter kunnen desolderen en deze vervangen door 2 weerstanden? Eentje tussen L1 en L2 en nog eentje tussen L2 en L3.

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

trek gewoon de knop er af .... en fixeer het met wat warme lijm.

ik denk wel dat een logaritmische 100 Kilo Ohm potmeter is. dit vervangen door 2 weerstanden is vrij moeilijk.
ja kan hem dessolderen en dan meten, maar een kleine draai aan de knop is een vrij grote weerstands verandering bij deze potmeter.
Afbeelding
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

yep, dit lijkt mij idd eerder 100kohm dan 100ohm. Meestal hebben volume potmeters een logaritmisch verloop ipv een lineair, en betekent dit dat 40% open niet gelijk staat met 60kohm + 40kohm. Best dan in de juiste stand zetten, lossolderen en dan meten. Als je meet terwijl die nog gesoldeerd is, riskeer je eventuele parallelweerstanden mee te meten.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Gewoon vastplakken lijkt me toch ook de makkelijkste oplossing.

Doet me trouwens hier aan denken, en het is nog waar ook. :lol:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”