Radio controlled klok

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb reeds lang een radio gestuurde klok in huis echter sinds het vervangen van het batterijtje wil deze niet meer synchroniseren.

Wanneer ik de nieuwe batterij erin steek beginnen de wijzers te draaien tot een bepaalde tijd (laatste keer was het 3:00:00), dan wachten de wijzers enkele seconden en beginnen ze opnieuw te draaien tot op een bepaalde tijd (laatste keer was dit 6:00:00), dan wacht de klok één a twee seconden en verspringt ze nog één seconde (dus 6:00:01).

De klok heeft al meerdere dagen aan een raam gestaan zonder enig gevolg (wijzers blijven gewoon stilstaan op 6:00:01). Voordien stak je een nieuw batterij en bleef te gewoon draaien tot het juiste uur... iemand een idee wat de betekenis is van z'n huidige gedrag ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb recent iets gelijkaardigs gehad.
Eerst dacht ik: lege batterij. Dus batterij opnieuw opgeladen, maar het probleem bleef.
Ik heb er dan een 'voll' niet-oplaadbare batterij ingestoken en toen werkte het plots wel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Onlangs had m'n vader een synchronisatie probleem op dergelijke polshorloge... en dat was inderdaad de batterij.

Maar hier heb ik ondertussen al geprobeerd met drie verschillende nieuw niet-oplaadbare batterijen (oa. Duracell) dus dat kan ik normaal wel uitsluiten vermoed ik dan.

Ik vind het een beetje raar dat hij op het einde zo nog één seconde verspringt... maar kan niet meteen iets wat dit zou betekenen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

van horen zeggen: synchronisatie gaat sneller als je, na het vervangen van de batterijen, de klok op 12 uur zet.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb ook al dit probleem gehad. Is opgelost door die gewoon op zijn plek te hangen en af te blijven. Een aantal dagen later stelde ik vast dat die juist stond.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Aan de klok valt niets in te stellen... je kan het uur dus zelfs niet manueel instellen.

Zie alléén twee kleine gaatjes maar met een paperclip hierin duwen lijkt niets te doen... geen idee of het schakelaars zijn.

Klok ligt er ondertussen al een week... zonder enige beweging.

Misschien ga ik ze eens buiten leggen als het weer het toelaat.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op een ander muur hangen ( onder hoek van 90° t.o.v. vorige) kan helpen. Als de antenne op Frankfurt gericht is lukt het beter.
Probeer eens met de as van de wijzers ongeveer in de richting van Frankfurt te hangen. Dan staat de interne ferrietantenne dwars daarop.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrietstaafantenne
's Nachts gaat het ook beter (lange golf).
Ik had ook al klokken met kuren.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb in een vintage Junghans keukenklok een radiogestuurd binnenwerk laten steken. Werkt voor 95% van de tijd naar behoren maar zo nu en dan staat ze enkele uren verkeerd. Minuten,seconden kloppen wel, maar de kleine wijze staat enkele uren verkeerd. Dit herstelt zich na een tijd wel weer. Maar de uurwerkmaker die het binnenwerk er in gezet heeft raadde volgende truuk aan om de klok te verplichten om zich goed te zetten. Je haalt de batterij er uit en steekt ze er met omgekeerde polen even in. En dan terug in originele normale stand. De klok zet zich dan naar 12uur en wacht dan op de volgende puls om zich juist te zetten.

Al enkele keren geprobeerd en dat werkt inderdaad. Ik weet niet of dat voor andere dan Junghans klokken ook kan werken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Inderdaad eens tijdens de nacht naar buiten gaan om het receptiemechanisme als oorzaak al dan niet uit te sluiten.

We hebben eigenlijk eens nood aan iemand die een μDCF77 wil maken, want receptie wordt hoe langer hoe moeilijker met de stijgende RF pollutie.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat de normale sync start om 2u en elk uur herhaalt tot 6u. Bij slechte ontvangst is dit een probleem

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bruma schreef:Ik denk dat de normale sync start om 2u en elk uur herhaalt tot 6u
Volgens mij is het gans de dag door: Wikipedia
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:
bruma schreef:Ik denk dat de normale sync start om 2u en elk uur herhaalt tot 6u
Volgens mij is het gans de dag door: Wikipedia
Hij bedoelt wellicht de tijdstippen waarbij een specifiek horloge dagelijks gaat syncen, want afaik zijn er geen horloges die 24/24 receptie doen. Overdag is vrij zinloos. 2-5u is het moment met de beste kansen.

Mits ontvangst kan je uiteraard gans de dag syncen. Een horloge dat uit een cold boot komt zal dat ook doen. Maar bij problemen is het het beste om zelf op die nachturen de ontvangst proberen te forceren.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Inderdaad eens tijdens de nacht naar buiten gaan om het receptiemechanisme als oorzaak al dan niet uit te sluiten.

We hebben eigenlijk eens nood aan iemand die een μDCF77 wil maken, want receptie wordt hoe langer hoe moeilijker met de stijgende RF pollutie.
Deze link heeft NIETS met DCF77 te maken. Dit werkt via GPS. Je haalt 2 dingen door elkaar.
DCF77 is inderdaad continu. De tijd doorsturen duurt 1 minuut, 1 bit per seconde (lange golf hé) . Onmiddellijk daarna herbegint hij, voor de volgende minuut.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MarkDM schreef:
CCatalyst schreef:Inderdaad eens tijdens de nacht naar buiten gaan om het receptiemechanisme als oorzaak al dan niet uit te sluiten.

We hebben eigenlijk eens nood aan iemand die een μDCF77 wil maken, want receptie wordt hoe langer hoe moeilijker met de stijgende RF pollutie.
Deze link heeft NIETS met DCF77 te maken. Dit werkt via GPS. Je haalt 2 dingen door elkaar.
DCF77 is inderdaad continu. De tijd doorsturen duurt 1 minuut, 1 bit per seconde (lange golf hé) . Onmiddellijk daarna herbegint hij, voor de volgende minuut.
Dat weet ik. WWVB is de US variant van DCF77. Heb je het artikel helemaal gelezen?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt. Ik heb het artikel wat te vlug overlopen.
Waarschijnlijk is het alleen de software die moet aangepast worden voor DCF77.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:Maar de uurwerkmaker die het binnenwerk er in gezet heeft raadde volgende truuk aan om de klok te verplichten om zich goed te zetten. Je haalt de batterij er uit en steekt ze er met omgekeerde polen even in. En dan terug in originele normale stand. De klok zet zich dan naar 12uur en wacht dan op de volgende puls om zich juist te zetten.
Nope... eerst naar 11u, daarna naar 2u en 2:00:01 :bang:

Misschien moet ik vannacht een kwartiertje gaan buitenstaan :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”