Rpi en pulsen van waterverzachter

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Een simpele vraag wellicht voor kenners, maar dit is mijn eerste ervaring met rpi en ik verdwaal wat. Heeft iemand voor mij een stappenplan?

Ik zou het volgende willen doen: ik heb waterverzachter die kan signaleren 2 relais die sluiten gedurende een minuut) wanneer hij water verbruikt en wanneer het zout op is. Ik zou in die gevallen een email willen krijgen.

Het is dus geen meter maar puur een signaal. Eventueel later zou ik ook een meetsysteem willen toevoegen maar laten we beginnen met puur die signaaltjes die een email triggeren. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Ik ben van plan een Raspberry pi 3 te kopen.
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

hey,

een RPI3 is wat overkill om dit te doen. je zou beter een arduino kopen met een ethernet shield op.
er zijn veel projectjes te vinden op het net die dit out of the box kunnen, is wat puzzelen.

ik heb er één die mijn gasmeter telt, water, elektricteitsverbruik en mijn zonnepanelen. Allemaal op pulsen. Deze stuurt me elke dag een output via e-mail en pusht de data ook naar een website. Dit nu al 3 jaar zonder onderbrekingen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb iets gelijkaardigs gedaan met een Raspberry, vond dat makkelijker dan met een Arduino werken en voor de kost moet je het niet laten...

Je moet GPIO installeren en dan kan je met een python scriptje een actie aansturen.
Als je Raspbian gebruikt:
apt-get update
apt-get install sudo unzip python python-dev gcc make sudo git-core curl nano
wget http://pypi.python.org/packages/source/ ... 6.2.tar.gz
tar zxf RPi.GPIO-0.6.2.tar.gz
cd RPi.GPIO-0.6.2
python setup.py install
cd ..

Python scriptje aanmaken zoals in bijlage, en
python waterverzachter.py&
in je opstartscript zetten.
GPIO14 = pin 8 op de Raspberry.
Het relais van je waterverzachter moet pin 8 naar de GND leggen om de mail uit te sturen.
Bijlagen
waterverzachter.txt
(460 Bytes) 52 keer gedownload
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zoiets dus. Bedankt, Geweldig, maar nog iets te ingewikkeld voor mij, misschien wordt het duidelijk eens ik zo een rpi of arduino heb. Heb nog nooit een geïnstalleerd.

Ik heb precies ook een lichte voorkeur voor een rpi, iets minder geknutsel niet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:Ik heb precies ook een lichte voorkeur voor een rpi, iets minder geknutsel niet?
Een RPI is een volledige computer met Operating System (Linux)... op zich is het dus veel complexer (al heb je zo ook veel meer mogelijkheden) dan een Arduino waar je enkel een programmaatje moet inladen.

Beide hebben dus hun nut... al maakt de prijs nog weinig verschil.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Een RPI is een volledige computer met Operating System (Linux)... op zich is het dus veel complexer
Dat is relatief. Ik heb heel wat ervaring met Debian, en voor mij is het feit dat ik naar dat ding kan ssh'en en features kan installeren met apt-get een voordeel.

Een Arduino heeft volgens mij vooral nut als je de "overhead" van een operating system (in de praktijk vooral stroomverbruik) wil vermijden. Voor batterijgevoede toepassingen moet je niet twijfelen, daar moet je voor Arduino kiezen. Voor toepassingen waar netstroom is vind ik een Raspberry gewoon makkelijker.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En kun je meer dan een impuls op een rpi zetten? En ook andere dingen laten doen?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uiteraard, het is een volwaardige linux-computer. Ik gebruik er bv ook één met Squeezeplay als Sonos-alternatief :)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ESP8266
Wifi inbegrepen, kost nog geen 2€, je hebt enkel nog een voeding nodig.

Stuur me maar PM, wil eventueel wel eens met jouw mee redeneren wat je wil, en programmeren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Interessant! Ik mail je.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”