Thermostatische kranen automatiseren

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

We leven in een appartement met centrale verwarming. Het verbruik wordt met calorimeters gemeten. We hebben overal thermostatische kranen, wat ok werkt. Ik zou dit graag automatiseren om een soort van centrale thermostaat te krijgen die ik kan programmeren. Een kennis die in hetzelfde gebouw woont, raadt me het volgende systeem aan: https://www.amazon.de/gp/r.html?C=3U1WV ... em_1p_5_ti

Ik wou hier even toetsen naar eventuele ervaringen met dit of gelijkaardige systemen.

Wat extra info:
- living, twee radiatoren
- 3 kamers met elk een radiator
- badkamer met handdoekradiator

Moet voldoende programmeerbaar zijn voor mij en heel noob friendly voor mijn vrouw. Bedoeling is voornamelijk om het comfort te verhogen.

Wat installatie betreft, ik heb 2 linkerhanden voor zo'n dingen... Maar zou in principe niet moeilijk moeten zijn? Iemand enige ervaring mee?

Dank bij voorbaat!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zo'n radiatorknop vervangen is echt niet moeilijk hoor.
Natuurlijk in elke radiatorknop batterijtjes... die moeten elk jaar wel vervangen worden dus dat zal de grootste ergernis zijn denk ik (hopelijk blijven de instellingen behouden dan).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 14 keer

Opletten bij de maat van de adapter op de radiator, in Duitsland is de gangbare maat M30x1.5 ,in Belgie is M28x1.5 ook veel voorkomend.
Bij amazon zitten de duitse adapters, zoals ook veel fransen hebben gemerkt.
De software van de max! schijnt vrij onbetrouwbaar te zijn , vastlopres en foute temperatuur .
Verder rekening houden met het geluid dat de motortjes maken, sommige mensen ervaren dat als storend.
Het betrouwbaarste systeem is evohome van honeywell .
honeywell heeft speciale landen versies van zijn bijgevoegde adapters.

http://sb.evohome.honeywell.com/ui-app-dutch/

http://sb.evohome.honeywell.com/nl/

http://www.cv-sanitairkorting.nl/Webwin ... ywell.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op het eerste gezicht lijkt dit een beetje op EvoHome... al lees ik zo meteen niets over een ketelsturing ?

Ik zou zeggen lees eerst eens het Nest topic (wat grotendeels over EvoHome gaat) om de diverse problematieken te begrijpen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er is totaal geen ketel in mijn setup ! Die is centraal voor alle appartementen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dan zou in principe dergelijk systeem voldoen... als het natuurlijk goed werkt.

Misschien best eens wat reviews en gebruikers commentaar trachten te vinden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

In de lidl of aldi komen nu en dan van due thermostatische kranen die programmeerbaar zijn, wel niet stuurbaar.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja, die commentaren probeer ik hier te vinden :-). Zou die honeywel dan ook kunnen werken?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Ja, die commentaren probeer ik hier te vinden :-). Zou die honeywel dan ook kunnen werken?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik heb van die honeywells en die kan je programmeren.
Let wel, als de pomp niet draait doet die eigenlijk niks, je hebt nog een centrale sturing nodig, bv programeetbare thermostaat én er moet minstens 1radiator altijd open staan (of een overdrukventiel)

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Goztow schreef:We hebben overal thermostatische kranen, wat ok werkt. Ik zou dit graag automatiseren om een soort van centrale thermostaat te krijgen die ik kan programmeren.
Ik heb van dit systeem (Conrad FS20) één programmeerbare thermostaat en twee stelaandrijvingen "op overschot".

Voordeel is dat je maar één keer hoeft te programmeren per ruimte.
Als het systeem je wat lijkt mag je ze wel eens testen (PM).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

bruma schreef:
Goztow schreef:Ja, die commentaren probeer ik hier te vinden :-). Zou die honeywel dan ook kunnen werken?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik heb van die honeywells en die kan je programmeren.
Let wel, als de pomp niet draait doet die eigenlijk niks, je hebt nog een centrale sturing nodig, bv programeetbare thermostaat én er moet minstens 1radiator altijd open staan (of een overdrukventiel)

Sent from my D6000 using Tapatalk
Ik ben ofwel te neofiet om het te begrijpen, ofwel niet duidelijk genoeg. Er zijn 200 appartement die worden bevoorraad door één warmteketel. Er is bijgevolg altijd heet water beschikbaar. Het enige wat ik wil, is dat mijn individueel systeem de thermostatische kranen op een bepaalde temperatur zet.

Ik heb deh oneywel website eens doorlopen en heb gekozen voor een aan / uit ketel, dat lijkt me mijn situatie het best te beschrijven. Ik kom dan op een schatting van iets onder de 1.000 euro. *gulp* Maar dit zal wel maximaal ingeschat zijn.
willem2 schreef:
Goztow schreef:We hebben overal thermostatische kranen, wat ok werkt. Ik zou dit graag automatiseren om een soort van centrale thermostaat te krijgen die ik kan programmeren.
Ik heb van dit systeem (Conrad FS20) één programmeerbare thermostaat en twee stelaandrijvingen "op overschot".

Voordeel is dat je maar één keer hoeft te programmeren per ruimte.
Als het systeem je wat lijkt mag je ze wel eens testen (PM).
Dank voor het voorstel maar wat is een stelaandrijving? :-S
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een stelaandrijving zijn die automatische thermostaatknoppen.
Inderdaad, je hoort ze draaien en op een slaapkamer zou het mij zeker en vast storen als ze in het holst van de nacht bijregelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Ik ben ofwel te neofiet om het te begrijpen, ofwel niet duidelijk genoeg. Er zijn 200 appartement die worden bevoorraad door één warmteketel. Er is bijgevolg altijd heet water beschikbaar. Het enige wat ik wil, is dat mijn individueel systeem de thermostatische kranen op een bepaalde temperatur zet.

Ik heb de honeywel website eens doorlopen en heb gekozen voor een aan / uit ketel, dat lijkt me mijn situatie het best te beschrijven. Ik kom dan op een schatting van iets onder de 1.000 euro. *gulp* Maar dit zal wel maximaal ingeschat zijn.
Indien je steeds warm water hebt (en de ketel dus altijd actief is) dan hoef je de ketelsturen van Honeywell niet aan te schaffen... dan heb je louter de controller, kranen en de internet gateway nodig.

Ik vond zonet een starterkit (controller en 3 kranen) voor 299 euro, en de internet gateway voor 109 euro (er is ondertussen wel een recentere versie waarbij de gateway bij in de controller zit maar hier kan ik niet meteen zo'n staterkit vinden zonder dat er dan weer een ketelmodule bij is).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dank je wel, r. Dat maakt dat alweer duidelijker. Heb je soms een link?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dit is een link naar de nieuwe controller, en dit naar een kraan (waarvan je er dus drie nodig hebt) al kan je die elders goedkoper vinden.

De vorige prijzen die ik gevonden had was bij Conrad, deze zijn dus iets duurder maar je hebt wel de nieuwe generatie controller.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je toevallig over een FritzBox beschikt, zou je de thermostatische kranen "Comet DECT" van Eutronic kunnen overwegen.
Zelfde prijklasse (58-60 EUR bij amazon/conrad).

De verbinding met de router loopt via DECT (maximaal 12 thermostaten per FritzBox).

Voordeel is dat je geen extra controller/internet gateway nodig hebt: de FritzBox bevat de nodige software, in te stellen via de web interface of een DECT telefoon, en ook de bestaande Fritz Apps kunnen gebruikt worden voor besturing vanaf smartphone, tablet, MyFritz, etc.

Werkt met Firmware 06.50, dus nog enkele maanden wachten voor die door PX goedgekeurd wordt (in geval je de FritzBox ook als VDSL2 modem gebruikt).

Geen ervaring, ik zag dat toevallig bij de nieuwigheden van Firmware 06.50
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Voordeel is dat je geen extra controller/internet gateway nodig hebt: de FritzBox bevat de nodige software
Maar tegelijk ook een nadeel dat je vast hangt aan zo'n Fritzbox.

Ik zie nog liefst afzonderlijke toestellen die goed zijn in hun gebied... en dan liefst ook nog open zijn zodat je ze kan integreren met andere dingen (geen eenvoudige combinatie trouwens).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat ik het systeem van honeywell eens ga proberen in onze living, puur voor het gebruiksgemak. De uitbreiding naar badkamer lijkt me weinig nuttig, voor de slaapkamers ben ik wel wat bang van het geluid. Dank voor de tips.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Ik denk dat ik het systeem van honeywell eens ga proberen in onze living, puur voor het gebruiksgemak.
Voor één kamer lijkt het me een beetje nutteloos... de echte kracht zit hem net in de zones.
Goztow schreef:voor de slaapkamers ben ik wel wat bang van het geluid
Onze slaapkamer heeft zomer en winter steeds het raam op kipstand en nooit de verwarming aanstaan (heb er dan ook gewoon m'n ouder thermostatische kranen laten staan).

Bij een constante vraag hoor je de kranen ook amper omdat ze dan maar minuscule aanpassingen moeten doen... bij volledig open/dicht hoor je ze iets meer (al betwijfel ik of je dat kan horen als je slaapt).
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bij mij komen ze volgende week langs om dat Honeywell systeem uit te leggen en rond te kijken om een offerte te maken (is niet het enige, maar als er dan toch werken aan de Chauffage moeten Gebeuren ...)

Ik woon nu in een huis met 4 slpk en 2 badkamers, over 3 verdiepen (glv, 1ste en 2de) en alles werkt met maar 1 thermostaat en buiten 1 slaapkamer nergens thermostatische kranen ... Dat mocht wel eens aangepast worden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Proficiat dat je een chauffagist gevonden hebt die het kent :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mja, gewoon een verdeler gezocht via de Honeywell site. Als die mensen dat kunnen installeren dan is dat al voldoende hè, de rest kan ik wel zelf.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kan je me zijn naam PB'en ajb, en je ervaring?
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Vorig jaar Evo home gekocht (meest recente versie met kleuren LCD) en zelfs geplaatst, redelijk wife/kid proof.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien gaan we hier nog een EvoHome topic moeten starten voor gebruikers ervaringen te delen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:Proficiat dat je een chauffagist gevonden hebt die het kent :)
Ik heb net "onze" chauffagist gebeld, die wist ook wat het was enzo (kon er meteen een leuke uitleg over geven) en heeft het systeem al geïnstalleerd.
Als we terug centen hebben en ik mijn vrouw overtuigd krijg, denk ik dat er hier ook een EvoHome komt (eerst offerte afwachten tegen dat het zover is).

Ik gok materiaal aan 6% en weinig arbeidsuren :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een dik jaar geleden was dat anders, toen wisten de meesten het bestaan er nog niet vanaf.
Maar des te beter dat het zo evolueert.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hierbij de offerte die ik net kreeg, alles exclusief 6 % BTW:
* per kraan 75 €
* 295 € voor de unit
* 110 € plaatsing

Bij mij thuis komt dat dan op zo'n 6 * 75 + 295 + 110 + mogelijks nog 75 € voor een extra thermostaat in de living = zo'n 1.000 € als ik alles wil automatiseren. Comfort heeft zo zijn prijs.

Als ik het zelf installeer, met mijn twee linker handen, dan kom ik mogelijks op een kleine 850 € maar ook met potentieel best wat miserie (zelfkennis... :) ) die ik liever vermijd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Uw 21% btw niet vergeten als je het zelf plaatst...

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Je zou ook TheraPro HR90 thermostaatkranen kunnen installeren. Op Amazon.de kan je die bestellen aan € 299 voor 6 stuks (incl. verzending naar België en BTW). Je hebt dan geen centraal bedieningspaneel, maar je kan wel elke kraan afzonderlijk programmeren.

Die dingen zijn overigens heel eenvoudig te installeren (zelfs voor onhandige mensen). Je draait gewoon de oude thermostaatkraan los (meestal is er ring die je moet losdraaien) en dan krijg je dit:

Afbeelding

Wanneer die pin wordt ingedrukt is de kraan dicht. Hier draai je dan gewoon je nieuwe (elektronische) thermostaatkraan op. Je hoeft dus absoluut geen schrik te hebben dat er water zal uitkomen of zo... :-)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja, die 21 % BTW is meegerekend, daar ik dan online ga aankopen wat goedkoper is.

Het centraal bedieningspaneel is net het interessante voor mij, omdat dit een grote WAF heeft (wife acceptance factor).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hier zou het ook enkel met centraal display komen, ik had ook al op €1000 of meer gerekend.
Voor een offerte is bij ons nog te vroeg, eerst de aankoop en verbouwing financieel verteren...
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Best wel veel vind ik persoonlijk, vorig jaar evohome unit + 3 kranen gekocht op Amazon DE voor minder dan 300 euro.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Inderdaad, zelfs voor een set met 6 kranen zou je maar € 438,32 betalen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik me niet vergis, is dat wel de vorige versie en niet de laatste nieuwe. Als je hiermee via app wil bedienen, heb je nog de gateway nodig. Dan kom je nog altijd "maar" aan 500 € wat nog steeds een groot verschil is, maar het is dus niet dezelfde versie als de nieuwste, toch?

Noem me nu ouderwets, maar voor zo'n dingen waar ik zelf niks van af weet, ben ik wel bereid om een zekere meerprijs te betalen in geval van nood... zeker als ik anders mijn vrouw op mijn dak krijg :P.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Daar heb je gelijk in! Met die gateway er bij komt het op € 513,28. Dat nieuwere model (evohome Wi-Fi) is er blijkbaar nog niet in Duitsland.
Je kan het wel kopen op bol.com voor € 289,00 en dan de 6 kranen op Amazon.de voor € 390,60, in totaal € 679,60.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Plus een thermostaat.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

philippe_d schreef:Als je toevallig over een FritzBox beschikt,
....
Geen ervaring, ik zag dat toevallig bij de nieuwigheden van Firmware 06.50
Ik lees bij Amazon:
Systemvoraussetzungen: FRITZ!Box 7490 oder 7390 / FRITZ!OS ab 6.35
Bij Conrad:
Systemvoraussetzungen: FRITZ!Box 7490 oder 7390 / FRITZ!OS ab 6.50

Dus niet voor het kleine broertje 7360 :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Plus een thermostaat.
Waarom een thermostaat ? Iedere kraan is z'n eigen thermostaat ! Wat ik hier wel niet zie is de ketelmodule (aan/uit of opentherm) ?
nickz schreef:Je hebt dan geen centraal bedieningspaneel, maar je kan wel elke kraan afzonderlijk programmeren.
En wie gaat de ketel aansturen... of ga je je ketel/pomp constant laten draaien ?
Goztow schreef:Noem me nu ouderwets, maar voor zo'n dingen waar ik zelf niks van af weet, ben ik wel bereid om een zekere meerprijs te betalen in geval van nood... zeker als ik anders mijn vrouw op mijn dak krijg :P.
De kranen plaatsen is gewoon de bestaande losdraaien en de nieuwe erop... enige wat misschien wat moeilijker is is de ketelsturing al is Opentherm gewoon twee draadjes aansluiten (en het maakt zelfs niet uit welke waar). Voor de configuratie van EvoHome zelf kan je genoeg filmpjes vinden op YouTube trouwens.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ben jij getrouwd, r25? ;-)

Onze ketel werkt voor 200 appartementen,ik moet die niet sturen. In de living zit de chauffage onder marmeren tabletten, dus de thermostaat van de kraan Is niet betrouwbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”