18V - 36V - 40V

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wat is het voordeel van hogere voltages van batterijen?

Ik heb nu een Bosch haagschaar, elektrisch en met draad.
Ik heb al meermaals de draad doorgesneden, plus die draad is ongelooflijk onhandig als je aan het snoeien bent.
Vandaar zoek ik een model met batterijen. Niet super dringend, want de Bosch werkt nog wel. Maar toch, het kan handiger.

Black&Decker heeft 3 verschillende types:
1. 18V - GTC1845L20 - 18V 45cm Lithium Ion Heggenschaar 2.0Ah
--> 2,6kg
--> langte 45cm
--> laadtijd 3u
--> snijbreedte 18mm
==> €90 (Amazon)
2. 36V - GTC3655L20 - 36V Lithium Ion Heggenschaar 2.0Ah (55cm)
--> 3,1kg
--> langte 55cm
--> laadtijd 1u
--> snijbreedte 22mm
==> €180 (Amazon)
3. 40V - LHT2436 - 40V 60cm
(enkel te krijgen in US blijkbaar, op de BE/NL site staan ze niet)

Los van het aantal centimers van het blad, waarom zou je 40V of 36V verkiezen boven 18V?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb maar 1 vraag: Waarom B&D?

En lijkt me duidelijker 36V is krachtiger dan 18V. Heeft idem aan capaciteit. Dus totale batterijcapacitiet is dubbel, maar gezien het krachtiger is, zal het niet veel langer werken waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Die vraag had ik wel verwacht.
Vroeger kocht ik enkel Bosch materiaal. Toevallig eens een B&D promo accu "klopboormachine" gekocht (HP148F4L) en ik ben daar ongelooflijk tevreden van. Ondertussen heb ik ook een boorhamer van BD (KD1250K) en ook daar ben ik ontzettend tevreden van. Ik heb er heel mijn verbouwing mee gedaan.
En B&D is goedkoper dan Bosch, dat spreekt.

Over het voltage.
Dus door het voltage te verhogen, verhoog je de capaciteit van de batterij? En dus is 18V > 36V een verdubbeling van de capaciteit.
In het praktische gebruik zal het verschil niet "dubbel" zijn, omdat de 36V-versie krachtiger en langer is (28mm <> 22mm en 45cm <> 55cm)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik heb nu een Bosch haagschaar, elektrisch en met draad.
Ik heb al meermaals de draad doorgesneden, plus die draad is ongelooflijk onhandig als je aan het snoeien bent.
Gewoon de draad over je schouder leggen :wink:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Meer volt => meer vermogen bij zelfde stroom(/ interne kabeldikte) => krachtiger.

En aangezien je de batterijen in serie moet zetten om aan dergelijke voltages te komen (en er overal 2Ah bijstaat) geldt hier ook meer volt is meer batterijcapaciteit, maar wel quasi even snel leeg aangezien ze meer verbruiken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Hoe moet je de kracht van een batterij-toestel vergelijken met een elektrisch toestel?
Elektrisch is altijd vermogen in Watt, batterij is in Volt :)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Andere reden is ook kosten/gewichtsbesparing.
P = U * I
Als men dus het voltage verhoogd, kan men de stroom laten zakken voor hetzelfde vermogen (cfr HS netten), wat dus dunnere draden tot gevolg heeft, met als resultaat minder koper en minder materiaal = goedkoper voor de producent, maar niet voor de consument.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Bosch is eigenlijk goedkoper (door de cashback):
http://www.heggenschaarshop.be/product/ ... informatie
En als Viking krijg je nog eens 4% terug :-)

Voor mij iig nooit B&D. Wat een bucht.

Ga eens naar een lokale bouwmarkt? Makita is echt degelijk spul en prijs zal waarschijnlijk rond de 120€ liggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Makita met vergelijkbare (lichtjes lagere) specs (slagkracht) kost €350, die B&D boorhamer kostte €125.
Idem accuboormachine, vergelijkbare (lichttjes lagere) specs kost bij Makita nu €180, ik heb die klopboormachine al 3 jaar en heb er toen €99 voor betaald :). Heb er een tuinhuis mee gebouwd, een plaatdak van ons houtkot mee gelegd, mijn elektrische installatie gedaan (stopcontacten, zekeringkast, ... vastvijzen), ik ben echt tevreden van.

Ik ben geen professional hé :). Voor af en toe iets weg te breken en of en toe iets te boren/vijzen, heeft die BD we nog nooit teleurgesteld.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

En indien het echt maar voor af en toe is. Kijk eens naar PowerPlus. Niet dat ik reklaam wil maken, maar die zijn nog goeikoper en doen ook hun werk.
Ik heb zo een aantal machientjes (pneum. boorhamer, cirkelzaag, verstekzaag, wipzaag) al redelijk wat (mis)bruikt en die doen hun werk ook voor een fractie van de prijs.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Powerplus en B&D ontlopen elkaar toch niet zo erg qua prijzen?
Persoonlijk ervaar ik Powerplus als minder kwalitatief dan B&D. Aangezien ik geen Powerplus toestellen heb, is het puur subjectief.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

StarWing schreef:Andere reden is ook kosten/gewichtsbesparing.
P = U * I
Als men dus het voltage verhoogd, kan men de stroom laten zakken voor hetzelfde vermogen (cfr HS netten), wat dus dunnere draden tot gevolg heeft, met als resultaat minder koper en minder materiaal = goedkoper voor de producent, maar niet voor de consument.
De redenering klopt, maar voor batterijtoestellen heb je dan ook weer meer batterijcellen nodig om dat voltage te krijgen en dat kost waarschijnlijk meer dan 20cm iets dikkere draad.
heist_175 schreef:Hoe moet je de kracht van een batterij-toestel vergelijken met een elektrisch toestel?
Elektrisch is altijd vermogen in Watt, batterij is in Volt :)
Hangt er vanaf, stel dat je met dat 36V exemplaar 1 uur kan doen op een volle lading. Dan heb je 36V*2Ah /1h = 72Watt. Heel veel zegt dat natuurlijk niet, want je gaat waarschijnlijk meer uit de batterij trekken als je een dik stuk haag tegenkomt dan dat je in de lucht zit te 'haagscharen'. Dus dan zal je vermogen op dat moment weer wat meer zijn.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Even een rekensommetje :
Makita heggenschaar (voorbeeld) van prima kwaliteit op netspanning = 670 watt.
Nemen we 500 watt :
Stel dat we dit vermogen op een accu heggenschaar willen :
500 w/36v = 13 A stroom !
Laten we er nog speciale accu van 4 Ah in steken (in plaats van 2 of 3) :
dan heb je 4/13 = 19 minuten snoeiplezier, en dan zijn we heel optimistisch geweest.

Blijkbaar heel moeilijk om de specificaties van dergelijke accu heggenscharen te vinden, maar ik ben zeker dat er geen 500 w motor in zit. Misschien de helft ?

Besluit : Uiteraard verbruik je niet continu het maximum vermogen. Toch is een accu heggenschaar bedoeld voor het kleine werk en korte periode. Of het nu 18, 36 of 40 volt is, je kan er geen tientallen meters haag mee doen, en al zeker niet met dikkere takken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij is het niet noodzakelijk zo dat de motor van een 36V toestel meer vermogen levert dan die van een 18V toestel, dus het zou me niet verbazen dat de batterij van het 36V toestel wél langer meegaat. Maar zoals Sylvester correct aanhaalt blijft de batterijcapaciteit beperkt. Met een 36V model heb je 72 Wh aan energie in de batterijen zitten. Die Makita heggenschaar van 670 W zou daarmee op vol vermogen iets meer dan 6 minuten kunnen werken :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Het is inderdaad niet noodzakelijk, maar de kans is wel groot. Een haagschaarfabrikant gaat er geen 100v batterij in zetten als er slechts 100Watt/1A max uit getrokken wordt door de motor. Dan kiest de fabrikant voor een simpelere lager voltage batterij en wat meer stroom door de kabels.
Pas wanneer de motor zodanig veel vermogen zal trekken dat de kabels echt te dik worden, dan zal een fabrikant de overweging maken om een hoger voltage batterij (duurder) te gebruiken om het aantal Ampere te beperken in de kabels van en naar de motor.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet als het beoogde doel batterijcapaciteit (dus langer werken) is. Als je li-ion cellen van 3,6V/2Ah hebt, kan je die ofwel in serie ofwel parallel plaatsen om meer capacteit te verkrijgen. Je zou als fabrikant dus kunnen kiezen voor een battery pack van 18V/4Ah (telkens 2 cellen parallel) of 36V/2Ah (alle cellen in serie). Welk scenario je ook kiest, je hebt 10 cellen nodig. En dan zou serieschakeling wel eens makkelijker kunnen zijn omdat de vermogenelektronica in je machine (bv voor het zacht aanlopen van een boormachine) dan minder stroom moet regelen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Even dit topic omhoogschoppen... de aankoop van een degelijke haagschaar dringt zich hier op.
Nu altijd wat manueel geknipt en af en toe een elektrisch schaartje geleend maar de de haag is ondertussen alleen maar groter geworden, wat ook de bedoeling was.
Ik zie het niet zitten om met draden te werken dus wordt het benzine of accu.
Mijn voorkeur is eigenlijk akku maar ik heb toch redelijk wat haag te doen en ik vrees inderdaad de autonomie.
Kan je met zo'n Akku toestellen een uur of twee aan de slag?
Ondertussen iemand met concrete ervaringen?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Kijk eens op coolblue naar de reviews.
Tip : koop een 2e batterij dan kan je opladen terwijl je verder werkt
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik was vorige week ook de prijzen aan het vergelijken, maar een heggenschaar met accu is toch duurder dan eentje met draad of eentje op brandstof... Als je er dan een 2e accu voor dient bij te kopen... Daar koop je al bijna een nieuw machientje met draad voor. :s

https://www.coolblue.be/nl/product/7600 ... ccessoires zag er mee wreed interessant uit... Aan de andere kant, een 2e accu kost 120 euro. SLIK.

Na 3 jaar heeft de batterij van mijn buxus heggenschaar het ook begeven. Toch iets om rekening mee te houden...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met een lus achter een ceintuur zit een draad niet echt in de weg. Het makkelijk ingedrukt kunnen houden van de veiligheidsknop, en het gewicht van de machine (als het niet gebalanceerd is), alsook de lengte van het zwaard, vind ik belangrijker. De vorm van de tanden speelt ook een rol maar ik weet niet wat de beste vorm is.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik had vroeger een deftige elektrische haagschaar (met verlengkabel) en moest hiermee ongeveer 3 dagen per jaar snoeien in de tuin. Gemiddeld sneed ik ook 1x per jaar de verlengkabel door.

Na 15 jaar is deze gesneuveld en heb ik deze 5 jaar terug vervangen door een Stihl op benzine. Ik snoei nu nog 1 dag per jaar (= 3x sneller). Dit toestel heeft gewoonweg meer power dan eentje op elektriciteit en dan vraag ik me af hoeveel power een accumachine heeft ten opzichte van eentje met kabel.

Nadeel is natuurlijk dat deze duurder en zwaarder is en meer lawaai maakt en na een dag Rambo spelen met de Stihl voel je dit wel in je armen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

tb0ne schreef: concrete ervaringen?
Ik heb de Bosch gekocht waar iemand hierboven naar verwees: Bosch AHS 45-15Li.
Ik heb me dat nog niet beklaagd. De haag scheren is sneller gedaan en het is minder vermoeiend. Het weegt minder, is wendbaarder. Maar we hebben ook nog altijd de "grote" elektrische voor het zwaardere werk. Maar de elektrische gebruik ik bijna nooit, die wordt meer gebruikt door familieleden die die komen lenen.

De haag die wij er mee doen, is maar 10m lang. Dus of je er 2u kan mee werken, kan ik niet zeggen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een (reserve) accu een fortuin kost...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Batterijen kosten wel veel in verhouding tot het toestel.
toestel: 180€
https://www.coolblue.be/nl/product/6994 ... 20-li.html
batterij : 80€
https://www.coolblue.be/nl/accessoire/6 ... 20-li.html

Batterijen kan je natuurlijk wel op meerdere toestellen gebruiken als ze zelfde type gebruiken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Idd, maar dit is wel een krachtiger type (50-20Li 18V/2,5Ah) dan waar ik naar verwees (45-15 10,8V/1,5Ah)
De capaciteit van die 50-20Li is wel veel groter dan mijn 45-15Li, misschien heb je dan geen 2de batterij nodig?

Zonder batterij: €82 (Amazon)
Met 1 batterij: €149 (Δ €67) (Amazon)
Aparte batterij: €72 (Amazon)

Dus grofweg de helft van de kost van een haagschaar is de batterij :)
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Powerplus en B&D ontlopen elkaar toch niet zo erg qua prijzen?
Persoonlijk ervaar ik Powerplus als minder kwalitatief dan B&D. Aangezien ik geen Powerplus toestellen heb, is het puur subjectief.
Ik had ooit een vlakschuurmachientje van B&D dat na korte tijd de geest gaf. Omdat ik er niet veel werk mee had kocht ik een machientje van Powerplus dat het ook niet lang uithield. Machientjes opengedaan: ze waren volledig identiek. Met onderdelen van beide heb ik terug een werkende machine gemaakt. Deze merken komen bij mij niet meer binnen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik denk dat het toch benzine zal worden dan, hier is het ongeveer 40m, aan twee kanten.
Er bestaan wel professionele dingen met batterijen maar dat gaat ook al naar 600 a 700 euro.
Misschien tweedehands eens rondkijken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

pevepe schreef:
heist_175 schreef:Powerplus en B&D ontlopen elkaar toch niet zo erg qua prijzen?
Persoonlijk ervaar ik Powerplus als minder kwalitatief dan B&D. Aangezien ik geen Powerplus toestellen heb, is het puur subjectief.
Ik had ooit een vlakschuurmachientje van B&D dat na korte tijd de geest gaf. Omdat ik er niet veel werk mee had kocht ik een machientje van Powerplus dat het ook niet lang uithield. Machientjes opengedaan: ze waren volledig identiek. Met onderdelen van beide heb ik terug een werkende machine gemaakt. Deze merken komen bij mij niet meer binnen.
Powerplus en BD, maar Bosch net zo goed, hebben verschillende categoriën.
Blauwe Bosch kan je niet vergelijken met groene Bosch, vooral qua duurzaamheid bij frequent gebruik.
En bij BD heb je dat ook: ze hebben echt el-cheapo plastiek spullen en ook wat beter gerief.

Ik suggereer niet dat iedereen tevreden zal zijn met BD, wel dat BD soms een prima value-for-money biedt.
De post waar je naar verwijst dateert van 2015, de "klopboormachine" van BD is ondertussen 7 jaar oud en heeft al veel dienst gedaan. Idem de breekhamer van BD. In beide gevallen heel goed besteedde €100 :).
Niet iedereen kan of wil €280 geven aan een Makita/Metabo breekhamer hé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tb0ne schreef:Ik denk dat het toch benzine zal worden dan, hier is het ongeveer 40m, aan twee kanten.
Ik heb ook dergelijke afstanden te doen maar doe dit gewoon elektrisch… stekker erin en gaan met de banaan :banana:

Benzine lijkt me eerder iets voor tuinbedrijven die het echt heel veel gebruiken (en dus ook geen problem hebben met het onderhoud ervan en het sleuren van benzine).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

En dan nog niets gezegd over het geluid. Ik heb er zo twee buren die een haagschaar hebben met benzinemotor.
Dat geluid is om gek van te worden. Een ganse dag geratel en geknetter, met op en neergaand geluid. Zeer vervelend.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Als ik mij dat goed herinner werken de toestellen op 18/36V en zijn de batterijen op max. 20/40V.

De firma's die adverteren met 20V of 40V zijn dus marketing aan het uitbuiten (zou ik ook links laten liggen), terwijl de pro's weten waarover ze het hebben (18/36V).

Ik heb een kantjesmaaier en een heggeschaar van Makita. 36V heeft (je raad het al) 2x meer kracht dan een 18V en zeker bij tuinmachines zoals een kantjesmaaier kan dat wel handig zijn. Omdat je die 36V ook kan instellen op een lager vermogen/ lagere snelheid kan je -als je dat wenst- langer werken dan met een 18V. Dit houdt wel in dat je telkens een zelfde capaciteit gebruikt (bijvoorbeeld 5Ah/batterij).

Batterijen met lagere capaciteit (2Ah, 1.5Ah) gaat vaak niet alleen minder lang mee, maar leveren ook minder kracht (door beschermingsmechanismes denk ik) en zijn niet geschikt voor tuinproducten. 3Ah lijkt mij een absoluut minimum als je niet elke kwartier wilt herladen.

Let wel dat een 36V met twee dikke batterijen meteen al een vrij zwaar toestel wordt, je kan je dan afvragen of je niet beter gaat naar een lichter benzinemodel. Voordelen van elektriciteit boven benzine: geen onderhoud, geen opstart of carburatorproblemen, stilte (niet in elke gemeente mag je op zondag een machine op benzine gebruiken). Een 36V machine op 5Ah gaat ongeveer evenlang mee op een laadbeurt als een tank van een lichte benzinemachine.

Als je bereid bent om online te kopen -in het buitenland- dan zal je "betere" toestellen kunnen kopen voor de prijs van een "prut" machine in de lokale DHZ-zaak. Mijn heggeschaar kocht ik zo voor 109GBP (een 36V 55cm) en mijn kantjesmaaier voor 125GBP (36V met U-handle). Batterij (5Ah) en heb ik voor 65euro/stk gekocht (kwamen en komen goed van pas in bouw). Terwijl je lokaal wellicht een veelvoud daarvan betaald zou hebben (399 voor de heggeschaar alleen en schandalige prijzen voor een batterij). Mocht ik niet reeds in het bezit zijn van het makita-systeem, en ik zou enkel tuinproducten nodig hebben, dan had ik gekeken naar de lithium reeks van stihl.

Een benzine-machine zou ik persoonlijk wel altijd lokaal kopen, bij Stihl hebben ze regelmatig ook promoties en meestal valt er wel een mooie korting te regelen buiten de promoties. Benzine-machines uit DHZ-zaken, bezint eer ge begint! Ten eerste zijn het goedkope chinese namaakproducten (koop dan rechtstreeks de OEM op alibaba), ten tweede zal je kunnen rekenen op 0,0 service. Als mijn machine stuk gaat tijdens het snoeiseizoen, dan wil ik niet anderhalve maand wachten op een eventuele verlossende email van de brico/hubo/...

Wat je nodig hebt zal een beetje afhangen van jouw tuin en hoe oud de planten zijn. Met 10m jonge haagbeuken zou ik voldoening nemen met een manuele heggeschaar.


PS: @ Sylvester: ik weet niet waar je woont, maar op de boerenbuiten maken mensen nu eenmaal geluid omdat hun hobby's geluid maken. :-D Wil je stilte en rust dan moet je in 't stad of een stedelijk buitenwijk (maar dan krijg je weer ander soort overlast). Ik vind tweetakt niet irritant klinken, integendeel!
Laatst gewijzigd door road rebel 21 jun 2018, 12:05, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Sylvester schreef:Even een rekensommetje :
Makita heggenschaar (voorbeeld) van prima kwaliteit op netspanning = 670 watt.
Nemen we 500 watt :
Stel dat we dit vermogen op een accu heggenschaar willen :
500 w/36v = 13 A stroom !
Laten we er nog speciale accu van 4 Ah in steken (in plaats van 2 of 3) :
dan heb je 4/13 = 19 minuten snoeiplezier, en dan zijn we heel optimistisch geweest.
Die redenering klopt niet. Zo'n heggeschaar heeft dan wel een vermogen van 600 a 700 Watt, maar dit vermogen spreek je enkel aan bij de dikste takken waar de machine dus soms worstelt om erdoor te geraken.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

AndRo555 schreef: Hangt er vanaf, stel dat je met dat 36V exemplaar 1 uur kan doen op een volle lading. Dan heb je 36V*2Ah /1h = 72Watt. Heel veel zegt dat natuurlijk niet, want je gaat waarschijnlijk meer uit de batterij trekken als je een dik stuk haag tegenkomt dan dat je in de lucht zit te 'haagscharen'. Dus dan zal je vermogen op dat moment weer wat meer zijn.
Zal eerder 5-10minuten zijn :wink: Met een dual18V*2*5Ah doe ik 25-30min op full power. In de praktijk zal een 36V machine evenveel kracht hebben als een een degelijk gebouwde exemplaar met draad (maar die zijn meestal vrij goedkoop gebouwd). Dus je vergelijkt appelen met peren.

Ter vergelijk: Bij Makita wordt een klopboormachine op 18V (115Nm) vergeleken met een 600W exemplaar.

Wat betreft de gebruikstijden van een heggeschaar: het merendeel van de tijd ben je in de lucht bezig en dus gaan die vrij lang mee. Met een 36V exemplaar doe ik gelijkaardig werk (zelfde dikte takken) als mijn 45CC heggeschaar op benzine.
Met draad kan ik niet vergelijken omdat het mij niet praktisch lijkt (ik heb er vroeger ene van Bosch gehad en het was ok, maar niet om 100m verlengkabel eraan te hangen en uiteindelijk is die gewoon doorgebrand).


Maar als ik mijn kantjesmaaier gebruik dan gaat die wel flat-out, en dan weet ik dat 2x5Ah geen halfuur meegaat, en 2X1.5Ah is binnen de twee minuten volledig leeg. 2x 3Ah is maximaal 15minuten.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”