rookmelders

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Rverm schreef:Ook verkrijgbaar op batterijen met draadloze onderlinge communicatie ;) TG510A :)
Lijkt mij duur in vergelijking met de Nest Protect die toch meerdere detectie methodes heeft.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Lijkt mij duur in vergelijking met de Nest Protect die toch meerdere detectie methodes heeft.
Adviesprijzen moet je altijd met een korrel zout nemen, voor 85 euro zijn ze ook te vinden. Maar inderdaad, vrij prijzig in vergelijking met een Nest Protect 2 voor 119 euro. Heb je echter wel de mogelijkheid om kabels te voorzien, kom je met 30 euro per stuk toe en dat is (imo) best goedkoop voor gekoppelde rookmelders.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben aan het uitkijken naar een kwalitatieve rookmelder die 10 jaar moet meegaan zonder problemen. Liefst niet te duur en een eenvoudig model.

Welke rookmelder raden jullie aan? Welke rookmelders zijn af te raden? Ik zoek dus goede en slechte ervaringen met rookmelders.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Vind nest persoonlijk een goed rook en koolstofmonoxide melder maar het heeft als nadeel dat ik zo goed als elke maand batterijen moet wisselen. Heb al van alle merken batterijen geprobeerd maar telkens weer zijn die snel leeg gezogen. Voor de rest zeer goede melder en tevens ook een thuis detector.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zoek een rookmelder die 10 jaar feilloos werkt zonder er naar om te kijken. Dus Nest valt al af.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

raf1 schreef:Ik zoek een rookmelder die 10 jaar feilloos werkt zonder er naar om te kijken. Dus Nest valt al af.
dat zal dan al geen slim beestje zijn, maar een standaarddetectortje:

https://www.brandbeveiligingshop.be/ale ... _tab-specs


zelf verkies ik om de rookmelders van het alarmsysteem (jablotron 100) te gebruiken, een aantal bedraad en een aantal draadloos.
zo weet ik ook op de baan als er wat misloopt, en heb ik met 1 app alles wat ik nodig heb.
komt dan ook nog bij dat ik zelf (momenteel toch nog) gecertifieerd ben voor alarmsystemen, dus het ook gewoon allemaal zelf installeer en onderhou :)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

raf1 schreef:Ik zoek een rookmelder die 10 jaar feilloos werkt zonder er naar om te kijken. Dus Nest valt al af.
Die bestaan niet want je moet elke maand ff testknop induwen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zoek vooral ervaringen. Een krant die rookmelders verkoopt, vertrouw ik niet. Als men belooft dat de batterij 10 jaar meegaat, wil ik ook 10 jaar garantie.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik volg dit ook eventjes mee.

Wij gaan ze volgend jaar hier moeten vervangen, zijn dan 10 jaren oud.
Ik zou graag buiten de ervaring van rookmelders, ook naar die van gasmelders willen peilen.

Wat zouden wij willen:
- 5 koppelbare rookmelders met een lange batterijduur.
10 jaren, daar geloof ik trouwens niet in, want door het af en toe te testen, mindert de capaciteit ook
- 2 gasmelders, die liefst koppelbaar zijn aan de rookmelders
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf al enkele jaren de hele Nest rimram in huis als beta tester (alle cams, de thermostaat en 6 protects)

Over de protects kan ik kort zijn: ze hangen er nu 4 jaar, night-light geactiveerd, maandelijkse audio test en zo af en toe een alarm als ik in de keuken weer eens iets laat aanbranden.... nog niet een keer de batterijen moeten vervangen of een battery low alert gehad, in tegenstelling tot de IRISCO detectoren die ik ook hangen heb en waar de batterij amper een jaar meegaat....

P.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

6 protects? Dat is een kostelijk grapje :-(
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef:Dat is een kostelijk grapje :-(
Op kosten van Google.... Beta test...

Test Nest als sinds voor de introductie op de Belgische markt.

Tip voor mensen die graag willen beta-testen en Free gadgets hebben: www.betabound.com

P.
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

Deze avond, toevallig, interessante uiteenzetting gehad van electrogroothandel.
Korte samenvatting:
- veel goedkope rommel
- nest is fun en fancy maar als brand kans groot geen stroom = geen wifi ... wat dan?
Essentie blijft alarmering bij aanwezigheid in huis.
- goede branddetector heeft lithium batterij, en optische is minstens 4-tal cm hoog. (Warme luchtlaag verhinderd detectie)
- hoe meer fantasietjes en functies hoe kleiner de kans dat 10j zal zijn.
- kwaliteit van opbouw detector: grote rookkamer, vrije doorgang, ...

Draadloze koppelbare systemen bestaan, ook met 10jaar batterij duur.

Presentatie en info ligt nog in de auto. Bij interesse zet ik wat meer info online tijdens het weekend.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

oliviermaes schreef:Bij interesse zet ik wat meer info online tijdens het weekend.
Graag!
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Na dezelfde constatatie als de topic starter. Het veelvuldig wisselen van batterijen in de rookmelder een 2-tal jaar geleden. Ook eens de zoektocht gestart naar rookmelders met batterij van 10j uiteindelijk heb ik 2 fireangels WST-630-BNLT en deze zij simpel onderling met elkaar te koppelen. Had dit eens getest bij installatie met wierrook onder melders en dan ging het alarm af op beide rookmelders. Ook knippert er om de minuut een rood ledje. Er is ook een testknop maar die heb ik nog niet gebruikt.

Heb in de technische ruimte waar men cv ketel hangt ook een fireangel co melder geplaatst.
WST-630-BNLT-Front-View.jpg
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wuter schreef:Ook knippert er om de minuut een rood ledje. Er is ook een testknop maar die heb ik nog niet gebruikt.
Hebben niet alle toestellen dat ? Ik heb hier thuis 8 rookmelders die me op 1DF maar een goeie 5 euro per stuk gekost hebben. En die hebben ook gewoon een bevestigingsLED en testknop. De reden dat ze zo goedkoop waren is echter wellicht omdat de bijgeleverde 9V batterijen bijna op expiratiedatum zaten. Dus het is maar de vraag of ze de geafficheerde 5 jaar zullen halen. De toestellen zelf zouden 10j moeten meegaan maar ook daar kan het natuurlijk zijn dat ze al een paar jaar van hun leeftijd kwijt waren op voorhand.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

jphermans schreef:Vind nest persoonlijk een goed rook en koolstofmonoxide melder maar het heeft als nadeel dat ik zo goed als elke maand batterijen moet wisselen. Heb al van alle merken batterijen geprobeerd maar telkens weer zijn die snel leeg gezogen.
Nest is heel duidelijk: enkel de Energizer Ultimate Lithium zijn geschikt. Hangen hier al een aantal jaren omhoog, zonder dat vervanging nodig is.
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

bitbite schreef:
oliviermaes schreef:Bij interesse zet ik wat meer info online tijdens het weekend.
Graag!
Zeer geïnteresseerd in wat meer info.
Ik lees ondertussen bij de reviews op Amazon dat de Kidde 10Y29 toch geen 10 jaar zou meegaan en valse meldingen geeft. Iemand gelijkaardige ervaringen?
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

cloink schreef:
jphermans schreef:Vind nest persoonlijk een goed rook en koolstofmonoxide melder maar het heeft als nadeel dat ik zo goed als elke maand batterijen moet wisselen. Heb al van alle merken batterijen geprobeerd maar telkens weer zijn die snel leeg gezogen.
Nest is heel duidelijk: enkel de Energizer Ultimate Lithium zijn geschikt. Hangen hier al een aantal jaren omhoog, zonder dat vervanging nodig is.
Heb deze ook al gehad en deze deden het misschien iets langer maar dan ook snel leeg.
Internet via Mobile Vikings
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

raf1 schreef: Ik lees ondertussen bij de reviews op Amazon dat de Kidde 10Y29 toch geen 10 jaar zou meegaan en valse meldingen geeft. Iemand gelijkaardige ervaringen?
Kidde (uitgesproken als "Kiddie") is gekend voor voor ionische rookmelders. Een goede Kidde is de KN-COSM-BA.
First Alert is gekend voor optische rookmelders. Een goede First Alert is de SCO5CN
Beide modellen zijn overig combi's.

Beide merken produceren modellen voor beide technologieen, maar ik zou persoonlijk geen Kidde kopen voor optische (zoals de 10Y29) of First Alert voor ionische.

Je moet nooit op één paard wedden - wat diversiteit in huis inzake technologie en merken is dan ook aan te raden. Ionische melders detecteren sneller een uitslaande brand die weinig rook produceert. Optische detecteren dan weer de dikke rook van smeulend vuur sneller.

Heb zelf zowel de de KN-COSM-BA als de SCO5CN en beide geven iig geen valse meldingen. Hoelang de batterij meegaat moet ik nog zien :-) dit zijn geen 10-y modellen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

jphermans schreef:Heb deze ook al gehad en deze deden het misschien iets langer maar dan ook snel leeg.
Dan zou ik toch eens contact opnemen met de helpdesk, lijkt me niet normaal. Zoals gezegd doen mijn batterijen het hier al zeker 5 jaar (mét nightlight, al wordt dat zelden getriggerd en staat deze wel op de meest gedimde stand).
ooh. shiny.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat nest betreft: ik heb de protect2 een tijd in de garage gehad. Daar ging af en toe co alarm af als de auto buitenreed. Die batterij ging ook pijlsnel leeg. Nadien in de garage een ander merk gehangen en de nest verhuisd naar het huis. Geen probleem meer. Zou het iets met co te maken kunnen hebben?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Desnoods: plaats eender wat, wat een paar jaar meegaat! Afgelopen donderdag een serieus drama vermeden, dankzij de rookmelders (waarvan we de dag ervoor nog de batterijen hadden vernieuwd) die afgegaan zijn in ons verhuur-appartement. 2 Jonge mensen waren er die dag in ingetrokken, en hadden de houtkachel aangemaakt (je wil het gezellig maken he).

Mogelijks door verkeerde na-isolatie (vorig jaar 16 cm PUR + roofing laten bijplaatsen op het plat dak, maar mogelijks werd die té dicht bij de afvoerbuis aangebracht) begon die extra laag + het vals plafond eronder te smelten en smeulen. Huurders zagen geen vlammen en zijn gaan slapen, maar door de rookmelders toch op tijd terug wakker gemaakt.

Als je foto's wil zien ,vraag ze gerust, maar ik kan je zeggen: 2 mensen en 3 poezen ongedeerd. De rest is verzekering, maar de loping en de geur die je met niks wegkrijgt zijn niet te harden.

Hangen dus die rookmelders!!

Echt kachelbrand was het natuurlijk niet, was isolatiebrand!

https://radio2.be/west-vlaanderen/huis- ... achelbrand
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ik was op zoek naar nog een paar melders die 10 jaar meegaan.
In mijn zoektocht kwam ik telkens op hetzelfde resultaat: de meeste gaan geen 10 jaar mee, sommigen zelfs amper een paar jaar.
In dit draadje zijn er personen die ook liefst z lang mogelijk doen eer er een interactie nodig is, evenals in het draadje van de smart rookmelders.

Dus even 'my two cents'...

Had reeds een https://www.eielectronics.nl/producten/650-serie/ die het reeds 3 jaar uithoudt, en goede beoordelingen had. Heb er dus een paar bijbesteld.
Heb persoonlijk liever melders die een aantal jaar meegaan met zekerheid van een melding voor een goede 20E, dan goedkopere modellen waar je regelmatig batterijen moet vervangen. Ook hierover las ik dat de melders waar de batterij een jaar zou moeten meegaan elke paar maanden een nieuw batterijtje vereisen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind het ook jammer dat deze dingen amper 10 jaar meegaan.
Gezien de kostprijs en het aantal rookmelders dat je moet hangen om het goed te doen...

Had graag voor de bovenverdieping een oplossing met rookmelders die met 12V overweg kunnen, dat zou pas makkelijk en zorgeloos zijn, omdat ik op zolder toch 12V heb liggen en dit eenvoudig en veilig te bedraden is.

Neemt niet weg dat ik nu 3 rookmelders en 2 CO-melders heb hangen van onbekende kwaliteit zoals ik denk dat het het beste is en niet omdat het plots een verplichting is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

honda4life schreef:Ik vind het ook jammer dat deze dingen amper 10 jaar meegaan.
Het echte probleem zit niet bij de batterij, die zou zelfs nog verwisselbaar kunnen gemaakt worden moesten ze dat willen. Het probleem zit bij de sensoren die na 10 jaar geen gegarandeerd goede werking meer hebben. Door de levensduur van de batterij gelijk te zetten met de zekere werkingstijd van de sensor kan je niet meer in de verleiding komen om 20 jaar met dezelfde sensor aan de slag te gaan.

Het is dus een kwestie van eventjes een nieuwe sensor te ontwikkelen met andere woorden :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

honda4life schreef:Ik vind het ook jammer dat deze dingen amper 10 jaar meegaan.
"amper" :-D
Ik vervang elk toestel sowieso na 5 jaar en wij hebben enkel toestellen met vervangbare batterijen. Op de rookmelder schrijf ik de aankoopdatum en als bij het vervangen van de batterij blijkt dat ie 5 jaar oud is, gaat ie weg.
Mijn huis en leven is me meer waard dan een rookmelder van een paar euros.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ik had het enkel over de batterij die 10 jaar zou moeten meegaan. Ik vervang de detector ook wel als die batterij het begeeft. Maar heb geen zin om jaarlijks gepiep te horen bij modellen met vervangbare batterijen van 1 jaar. Als je 4 detectoren hebt is het om de paar maanden prijs. Daar bedank ik voor.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb er nu die 5 jaren zouden moeten meegaan.
Volgens mij is die 5 of 10 jaren als je geen maandelijkse test doet.
En dan nog geloof ik daar niet in.
Maar beter dan ervoor, want die dingen gingen bij ons altijd het 's nachts af.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”