rookmelders

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Heeft er iemand weet van rookmelders die op een "beschaafde" manier kunnen laten weten als hun batterij bijna leeg is? Dus niet zoiets dat midden in de nacht de hele straat wakker maakt, maar bijvoorbeeld met een subtiel ledje? Of beter nog: eerst een paar dagen een ledje en daarna pas lawaai? Lawaai is goed voor melders die in ruimtes hangen waar je zelden komt, maar voor pakweg de slaapkamers is een ledje meer dan voldoende aangezien je daar toch elke dag/nacht bent. Een intelligente rookmelder à la nest is natuurlijk ook een optie, maar als je in elke kamer zoiets hangt ben je een fortuin kwijt...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

de nestrookmelders zijn hier alweer vervangen door de oude rookmelders.... te dikwijls vals alarm naar mijn zin (5x op een dik jaar!)

Maar dit topic ga ik even volgen.... wel benieuwd naar de reacties aangezien ze hier ook een hels lawaai maken als de batterijen plat zijn (en ja, ook 's nachts)

Houd nu zelf wel bij wanneer laatste maal batterijen vervangen zijn, zodat ik tijdig kan ingrijpen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb er die op vol volume een heel korte piep geven als de bat. leeg is.
Maar het is wel zo dat je (ik althans) niet direct wakker wordt als die piept.

deze dus:
http://www.eielectronics.com/images/pdf ... sheetC.pdf
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan je niet beter gewoon rookmelders kopen met een batterijduur van 10j? Na 10j moet je toch de hele rookmelder vervangen omdat de sensor degradeerd...

Ps. Iemand een idee welke een goeie rookmelder is (met batterijduur van 10j?).
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Wij hebben hier 3 keer een Kidde 10Y29 hangen. Batterij gaat 10 jaar mee, en enkele weken voor de batterij leeg is, begint het lichtje vaak en snel te knipperen. Je krijgt dus eerst nog een visuele melding alvorens dat ding gaat piepen omdat de batterij leeg is.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ikheb volgend Kickstarter project gefund, dat een intelligente batterij voor bestaande rookmelders maakt:
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Die slimme batterij had ik ook al ergens zien passeren, dat is op zich wel interessant, maar nog niet direct beschikbaar natuurlijk. Als die Kidde 10Y29 inderdaad eerst een beetje gaat flikkeren en dan pas lawaai gaat maken, dan is dat exact wat ik bedoelde :-) Ik ga die eens verder bekijken, merci voor de tip!

Edit: hoe belangrijk is volgens jullie of ze draadloos koppelbaar zijn of niet? Lijkt me best handig, maar het wordt dan wel een stuk duurder.

@kippewit: hoe lang heb je die Kidde 10Y29 melders? Al last gehad van vals alarm? Als dat 's nachts afgaat zonder reden, daar zit niemand niet op te wachten...
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Ik heb die rookmelders sinds september, nog nooit een vals alarm gehad. Het handige aan deze rookmelder is ook dat de knop in het midden (om bvb een vals alarm te stoppen, of om te testen) heel groot is. Je kan dus makkelijk met een bezem vanop de grond op die knop duwen ipv dat je op een stoel of ladder moet klimmen. Luiheid boven alles :-)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Neen, veiligheid voor alles, zo zal men niet van een ladder donderen. :-)
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

BMaster schreef:Heeft er iemand weet van rookmelders die op een "beschaafde" manier kunnen laten weten als hun batterij bijna leeg is?
Koop u gewoon deftige rookmelders.
kippewit schreef:Het handige aan deze rookmelder is ook dat de knop in het midden (om bvb een vals alarm te stoppen, of om te testen) heel groot is. Je kan dus makkelijk met een bezem vanop de grond op die knop duwen ipv dat je op een stoel of ladder moet klimmen.
+1

Ik heb hier 6 rookmelders van het type Ajax Kidde 29D, 3 Abus rook- en hittemelders HSRM30000 en dan nog enkele rookmelders van First Alert (deze laatsten zijn aangekocht via de provincie). Ze hebben hun nut al bewezen en zichzelf al terugverdiend bij iets dat in de oven in brand was geschoten en bij problemen met de luchtafvoer van een condensatieketel.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Jammer dat die Ajax Kidde 29D (en andere die hier besproken zijn) niet onderling met elkaar communiceren. Als het brandt in ons waskot dan vrees ik dat ik het geluid niet zal horen terwijl ik ligt te slapen. Dus ben ik op zoek naar rookmelder/brandalarm die allemaal afgaan als er ééntje brand/rook detecteert.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De meeste kan je met een kabeltje aan elkaar hangen.
Of er ook modellen zijn die draadloos te koppelen zijn, weet ik niet. Maar de prijs zal navenant stijgen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

In de VS heb je de First Alert Onelink familie. Ongeveer $50 voor eentje en dus allicht wat je zoekt. Maar helaas hier niet te verkrijgen... :(
ooh. shiny.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Er zijn zeker draadloos-koppelbare examplaren, zie maar op eender welke rookmelder-verkoop-site. Ze kosten inderdaad wel wat meer...
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Is het aansteken en uitblazen van een lucifer een aanvaardbare manier om de werking van een rookmelder te testen? Ik heb 3 drie lucifers uitgeblazen 5 cm onder onze rookmelder en geen alarm. De batterij en signaal zijn wel nog OK.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb ooit een test gezien en dat was met heel wat meer rook... dus een lucifer gaat het heus niet doen vrees ik.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Sinds gisteren hangt hier een Nest Protect V2 (https://www.alarmsysteemstore.be/produc ... 1490313534). Deze hebben een pak betere recenties van de V1 die inderdaad VEEL problemen had in verband met false positives.

Op een andere locatie hangen er zo 3 stuks, en daar werkt alles prima (eveneens in combinatie met Nest Thermostaat). De enige keer dat daar een Nest alarm heeft gegeven was na het zetten van een plastieken potje op een warm vuur (correct alarm dus). Soms durft het ook wel eens afgaan als men de haard open doet, maar hier kan je weinig aan doen vermoed ik...

Wat de lucifer betreft : dat zal niet lukken. Maar probeer eens met wat papier in brand te steken? Dat zou zeker moeten gaan!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij ons er ook aan gedacht om de nieuwe Nest te hangen, maar eigenlijk moeten die dingen gewoon alarm geven bij brand en CO², toen ik op de site dingen begon te lezen over een app etc... was de interesse wat verzonken. Dan liever 5 a 10 jaar batterij bij een simpele (en jammer dat die dingen altijd zo lelijk zijn om op te hangen).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Die app is net wat ik het handige vind er aan. Als je op vakantie bent en je Nest geeft alarm kan je bvb de buren verwittigen of ze even willen kijken. Of als je alarm krijgt van alle Nests in één huis dan kan je er van op aan gaan dat er zeker iets loos is, en de hulpdiensten bellen vanuit het buitenland om even te gaan kijken.

Het instellen gebeurd overigens inderdaad helemaal met de applicatie. Maar voor de rest is deze ook functioneel als stand-alone apparaat : het alarm gaat ook af vanaf dat toestel, en dus niet alleen via je smartphone of tablet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Bijkomende vraag: wat is de goedkoopste rookmelder die werkt op AA batterijen en niet de dikke platte MN 1064
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Puur rookmelder? Die van de Action gok ik? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

krisken schreef:Die app is net wat ik het handige vind er aan. Als je op vakantie bent en je Nest geeft alarm kan je bvb de buren verwittigen of ze even willen kijken. Of als je alarm krijgt van alle Nests in één huis dan kan je er van op aan gaan dat er zeker iets loos is, en de hulpdiensten bellen vanuit het buitenland om even te gaan kijken.

Het instellen gebeurd overigens inderdaad helemaal met de applicatie. Maar voor de rest is deze ook functioneel als stand-alone apparaat : het alarm gaat ook af vanaf dat toestel, en dus niet alleen via je smartphone of tablet.
dag Krisken, ik zou dat ook overwegen, handige features, o.a. dus de wifi functionaliteit, koppelbaar, de app (voor bvb op vakantie), het handige nachtlicht, enz..
heb de link in de andere thread aangeklikt, maar niet alle 395 reviews doorlezen, vandaar mijn vraag: het model op 6x AA batterijen, zoals het uwe: hebt u een idee hoe lang deze batterijen meegaan, en zouden (goede) oplaadbare kunnen gebruikt worden?
en zouden de bedrade onderling koppelbaar zijn met de modellen op batterijen?

THX !
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

krisken schreef:Het instellen gebeurd overigens inderdaad helemaal met de applicatie. Maar voor de rest is deze ook functioneel als stand-alone apparaat : het alarm gaat ook af vanaf dat toestel, en dus niet alleen via je smartphone of tablet.
Dat is net wat het onnodig duur maakt in mijn ogen (en onhandig). Er zijn vast wel rPi scripts die een alarm kunnen horen en een sms kunnen sturen (of nog betere systemen). Met een app moet je al een compatibele gsm hebben en mag je hopen dat ze de ondersteuning niet stoppen. Het zijn wel veruit de schoonste modellen en handig dat ze zeggen waar er alarm is.

@hierboven
Bedraad en batterij is onderling koppelbaar. Die met batterij hangt af hoe vaak de verlichting aan gaat qua levensduur.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klinkt wel interessant.
Rookmelders die mekaar int oog houden en allen afgaan als er een alarm is.
Liefst dan wel met indicator ergens (bv knipperlicht) om te weten welke de "prime alerter" is.

Via wifi vind ik niet zo'n leuk idee, nogal single-point-of-failure als de wifi nekeer platligt voor een of andere reden.
Via zigbee lijkt me nog een interessante optie, dat is een mesh netwerk en zouden ze mekaar dus moeten kunnen zien zonder de server-client relatie die wifi verwacht.
Daar een zigbee bridgeke bij om de link naar internet te maken, en een server applicatie (bv raspi) die de informatie verzamelt en je verwittiging stuurt.

Lijkt me verder wel een leuk concept; zigbee (of andere meshprotocol) capable alarmen met een open protocol om zelf via api dingen mee te doen.
Heeft er iemand weet van toestellen die dat kunnen?
Voor mij is het wel belangrijk dat de serverapplicatie zelf gehost is, geen cloudmiserie dus.

Om goed te zijn zouden zo'n toestellen wel KISS moeten zijn (een lokaal alarm kunnen geven is primair) de gecompliceerdere architectuur is secundair.
Anders krijg je volgende toestanden ;-) :
Afbeelding
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Met alle rookmelders vind ik het "vals alarm" het grote probleem.
Je zou kunnen zeggen, beter één keer te veel alarm dan één te weinig, maar 's nachts is zo'n vals alarm echt niet leuk.

Op Amazon heb ik veel reviews gelezen en zelfs die met veel sterren geven af en toe vals alarm.

Dan toch maar ook voor de Nest V2 (batterij) gegaan en meer dan een jaar later is alles nog ok.

De batterijen zouden volgens de app rond 2025 moeten vervangen worden.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarschijnlijk bestaan er ook goedkope oplossingen met een raspberry pi en wat knutselwerk en programmeerwerk. Maar dan is het ook iets helemaal anders dan een Nest Protect. Dat is gewoon een alles-in-één-apparaat dat je koopt in een winkel. Hobbyprojecten zijn uiteraard goedkoper maar als je de uren telt dat je bezig bent met programmeren (pakweg een €60/uur), kostprijs RPI, etc etc etc dan is het al een heel ander kostplaatje denk ik?

De WiFi mag gerust plat gaan, ze werken dan gewoon als stand-alone verder. Je alarm zal nog steeds af gaan, alleen krijg je dan geen melding op je smartphone. Het is dus NIET zo dat de melding enkel en alleen op je smartphone toekomt, het toestel heeft zelf ook een zeer luide notificatie (verschillend voor CO en rook). De wifi/app moet je gewoon als bijkomstig bekijken, als extra leuk "gadget".

Wat de app betreft : er is een app voor zowel Android als IOS (https://nest.com/be/nl/app/). Dit lijkt me zowat meer dan 90% van de toestellen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb zelf gewone koppelbare rookmelders, waar een Roost batterij inzit: http://www.getroost.com/product-battery
Door de batterij wordt het smart en wordt je op je smartphone verwittigd van alarm, lage batterij, slechte wifi verbinding, ...
Service is alvast prima: ze hebben me zelf gecontacteerd dat er 2 batterijen te snel leegliepen en die zijn gratis vervangen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:De WiFi mag gerust plat gaan, ze werken dan gewoon als stand-alone verder. Je alarm zal nog steeds af gaan, alleen krijg je dan geen melding op je smartphone. Het is dus NIET zo dat de melding enkel en alleen op je smartphone toekomt, het toestel heeft zelf ook een zeer luide notificatie (verschillend voor CO en rook). De wifi/app moet je gewoon als bijkomstig bekijken, als extra leuk "gadget".
Uiteraard moeten ze lawaai maken, anders heb je er niks aan :-)
Maar ze zouden allemaal geinterconnecteerd moeten blijven, ook al valt de wifi uit, door een soort mesh netwerk.
Daarom dat ik me verbaas dat ik nog geen zigbee modelletjes gevonden heb, of ik zoek op de verkeerde plaats :-)

Persoonlijk ben ik natuurlijk tegen cloud modellen, wanneer die cloud niet in mijn handen is, wat de keuze wel wat beperkt; de geavanceerdere toestelletjes worden toch meestal onder het motto "wij zorgen wel voor de server, en verzamelen uw data om hem te verkopen terwijl we toch bezig zijn" aan de man gebracht.

Knoeien met doe-het-zelf is daarom een dubbeltje op zijn kant als het om veiligheid gaat.
Het basismechanisme, aka de sensor en sound unit, moet robuust zijn en mag onder geen beding uitvallen als de software problemen zou vertonen.

Ideaal zou dus een mesh systeem zijn, met een network bridge naar een server als secundair systeem, zodat de data op een website (geen app aub) bekeken kan worden.

Apps worden na verloop van jaren toch niet meer ondersteund, en alarmsystemen die wat gekost hebben ga ik niet om de spreekwoordelijke 5 jaar vervangen omdat de app niet meer gesupport wordt en zou crashen op de nieuwste android of ios van dat moment. Geef mij dan maar een webservertje met adaptieve site.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ITnetadmin schreef:Maar ze zouden allemaal geinterconnecteerd moeten blijven, ook al valt de wifi uit, door een soort mesh netwerk.
Dat is ook het geval, ze communiceren niet met elkaar via de wifi, de wifi is voor Smartphone meldingen.
ITnetadmin schreef: Knoeien met doe-het-zelf is daarom een dubbeltje op zijn kant als het om veiligheid gaat.
Het basismechanisme, aka de sensor en sound unit, moet robuust zijn en mag onder geen beding uitvallen als de software problemen zou vertonen.
Enkel een mechanisme om een sms te krijgen he, de rookmelders gewoon van erkende bedrijven en zo zijn er redelijk veel die onder elkaar gekoppeld kunnen worden, zonder wifi.
krisken schreef:maar als je de uren telt dat je bezig bent met programmeren (pakweg een €60/uur)
Als je het als hobby doet mag je dat niet onder werkuren rekenen (+ ik verdien lang niet zoveel per uur). Tuurlijk heb je dan al een ander kostenplaatje, maar wel universeel voor als je voor simpele/gewone melders gaat :) ik zeg ook niet dat dat de ideaaloplossing is, gewoon dat het geen slechte zou zijn voor wie gewone melders hangt en toch op de hoogte wil blijven van thuis.
krisken schreef: Dit lijkt me zowat meer dan 90% van de toestellen.
Android heb ik niet liggen, mijn IOS device is te oud en momenteel is men daily driver een Windows Phone :lol: Om nog veel mensen te vergeten die geen smartphone/tablet hebben (die durven we al eens vergeten ;) ). Maar inderdaad, het grootste deel van de markt zullen ze daarmee wel hebben. In hun geval is de app echter geen extra, want je hebt het nodig om ze in te stellen (volgens de site toch) :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Persoonlijk ben ik natuurlijk tegen cloud modellen, wanneer die cloud niet in mijn handen is, wat de keuze wel wat beperkt; de geavanceerdere toestelletjes worden toch meestal onder het motto "wij zorgen wel voor de server, en verzamelen uw data om hem te verkopen terwijl we toch bezig zijn" aan de man gebracht.
Er zit zelfs een microfoon in die dingen... ideaal voor mensen die privacy paranoia zijn 8)
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

johcla schreef:Ik heb zelf gewone koppelbare rookmelders, waar een Roost batterij inzit: http://www.getroost.com/product-battery
Door de batterij wordt het smart en wordt je op je smartphone verwittigd van alarm, lage batterij, slechte wifi verbinding, ...
Service is alvast prima: ze hebben me zelf gecontacteerd dat er 2 batterijen te snel leegliepen en die zijn gratis vervangen.
Hoelang had je die batterijen dan al in gebruik vooraleer gemerkt werd dat ze te vlug leeg liepen?
Als ze u daarvoor zelf gecontacteerd hebben, dan kunnen ze dus ook hun producten zelf achteraf nog (blijvend) monitoren, zo'n beetje big brother toestand?
Ook op Amazon lopen de meningen toch precies wat uiteen m.b.t. de beloofde 5-jarige levensduur:

Ik vind dit op zich wel geen slechte oplossing om van bijvoorbeeld een 'Action' rookmelder een smart model te maken...
Heb je die batterijen via hun site besteld, en geen problemen gekend met de douane?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb er 3 sinds oktober 2015 (door hun kickstarter-project te steunen).
Van de eerste batterij heb ik een melding gekregen in november 2016, van een twee was het begin deze maand.
De batterijen sturen 1 keer per dag hun status (batterij-level en wifi-sterkte) door naar Roost. Als dat niet gebeurt, krijg je ook een melding (ik had eens wifi-paswoord vervangen en vergeten de batterijen aan te passen).
Zowel met de eerste levering als met de vervangingen heb ik geen problemen gehad met de douane.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Argon schreef:Als het brandt in ons waskot dan vrees ik dat ik het geluid niet zal horen terwijl ik ligt te slapen. Dus ben ik op zoek naar rookmelder/brandalarm die allemaal afgaan als er ééntje brand/rook detecteert.
Indien je de reacties op van die dagaanbiedingssites erop naleest (koppelbare met keurmerk), dan hoor je vaak dat het toch niet zo evident is om uit te pluizen welke melder nu voor de valse melding zorgde. Iedereen wakker, goed, voor lang, niet goed, en de lange zoektocht naar niks
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat laatste is spijtig, en zou makkelijk op te lossen zijn met een paar ledjes.
De primary knippert bv rood, de anderen blauw of een andere kleur.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

bruma schreef:Indien je de reacties op van die dagaanbiedingssites erop naleest (koppelbare met keurmerk), dan hoor je vaak dat het toch niet zo evident is om uit te pluizen welke melder nu voor de valse melding zorgde. Iedereen wakker, goed, voor lang, niet goed, en de lange zoektocht naar niks
Hager TG500 (heb ze zelf nog niet, later dit jaar pas). De alarmgevende melder geeft een continu signaal en knipperende led, de andere een modulerend signaal en geen led. Te krijgen op netstroom, dus ook geen gepruts met batterijen. Ze zijn ook nog eens niet zooo lelijk en kosten maar ongeveer € 30 per stuk. Minpunt is dat ze afraden ze te plaatsen in ruimtes met condensatie/vocht zoals badkamer/wasplaats, maar dat is bij (bijna?) elke melder wel denk ik. Hittemelder lost dat probleem op.

Edit: dacht eerst dat ze enkel met kabel te koppelen waren, blijkbaar ook draadloze versies beschikbaar, TG510A bvb.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Rverm schreef:Te krijgen op netstroom, dus ook geen gepruts met batterijen.
Dan moet je huis hier toch op voorzien zijn... op de plaatsen waar ik ze zou willen hangen heb ik zeker geen netstroom.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Rverm schreef:
Hager TG500 (heb ze zelf nog niet, later dit jaar pas). De alarmgevende melder geeft een continu signaal en knipperende led, de andere een modulerend signaal en geen led. [....]
Edit: dacht eerst dat ze enkel met kabel te koppelen waren, blijkbaar ook draadloze versies beschikbaar, TG510A bvb.
Schneider Electric heeft koppelbare rookmelders.
Zowel met kabel als draadloos koppelbaar.
Werken op een RF signaal met instelbare codes (8 dipswitches) tot 10 melders koppelbaar per code.
Ideaal voor gemiddelde gezinswoning dus.

Indien meer dan 10 melders moet je 2 zones maken waarvan telkens 1 detector bekabeld verbonden wordt met andere zone.
Type: Argus MTN5480-1119

Te koop in gespecialiseerde Elektro groothandel of online als particulier.
De mijn 9 melders besteld bij www.tibo-elektro.Be.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Dan moet je huis hier toch op voorzien zijn... op de plaatsen waar ik ze zou willen hangen heb ik zeker geen netstroom.
Ook verkrijgbaar op batterijen met draadloze onderlinge communicatie ;) TG510A :) Maar misschien zijn die van Schneider die fvhbrugge noemt beter dan, bij Hager heb je extra prul nodig om ze draadloos te koppelen :roll:
Laatst gewijzigd door Rverm 25 apr 2017, 17:45, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

MClaeys schreef:
ITnetadmin schreef:Maar ze zouden allemaal geinterconnecteerd moeten blijven, ook al valt de wifi uit, door een soort mesh netwerk.
Dat is ook het geval, ze communiceren niet met elkaar via de wifi, de wifi is voor Smartphone meldingen.
ITnetadmin schreef: Knoeien met doe-het-zelf is daarom een dubbeltje op zijn kant als het om veiligheid gaat.
Het basismechanisme, aka de sensor en sound unit, moet robuust zijn en mag onder geen beding uitvallen als de software problemen zou vertonen.
Enkel een mechanisme om een sms te krijgen he, de rookmelders gewoon van erkende bedrijven en zo zijn er redelijk veel die onder elkaar gekoppeld kunnen worden, zonder wifi.
krisken schreef:maar als je de uren telt dat je bezig bent met programmeren (pakweg een €60/uur)
Als je het als hobby doet mag je dat niet onder werkuren rekenen (+ ik verdien lang niet zoveel per uur). Tuurlijk heb je dan al een ander kostenplaatje, maar wel universeel voor als je voor simpele/gewone melders gaat :) ik zeg ook niet dat dat de ideaaloplossing is, gewoon dat het geen slechte zou zijn voor wie gewone melders hangt en toch op de hoogte wil blijven van thuis.
krisken schreef: Dit lijkt me zowat meer dan 90% van de toestellen.
Android heb ik niet liggen, mijn IOS device is te oud en momenteel is men daily driver een Windows Phone :lol: Om nog veel mensen te vergeten die geen smartphone/tablet hebben (die durven we al eens vergeten ;) ). Maar inderdaad, het grootste deel van de markt zullen ze daarmee wel hebben. In hun geval is de app echter geen extra, want je hebt het nodig om ze in te stellen (volgens de site toch) :).
Dan gebruik je gewoon de webinterface?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het is mij niet duidelijk dat dat gaat, want op de site staat om te configureren dat de app nodig is.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”