Deurbel

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op dit moment hebben we een traditionele deurbel : een knopje aan de deur en in de gang het toestel zelf. Maar, al enkele keren hebben wij ondervonden dat dit toestel niet luid genoeg gaat. Aan de ene kant heeft dit te maken omdat de eerste huiseigenaar dit aan de muur heeft gehangen, de tweede huiseigenaar er een kast heeft voor gebouwd (technische ruimte, gas/water/elektriciteitaansluiting/coax/telefoon, alle utp en coaxkabels voor het huis komen daar toe, ...) en wijzelf merken dat, zelfs met de bel aan de buitenkant van die kast, vinden dat dit nog altijd niet is wat we willen.

Dus : op zoek naar een nieuwe deurbel. En daarom ook eens aan het kijken naar de "nieuwe" oplossingen waarbij je meer een parlofoon hebt, waarmee je mensen kan te woord staan ook al ben je niet thuis etc. Als eerste idee : de nest deurbel (https://nest.com/nl/doorbell/nest-hello/overview/). We hebben reeds een aantal nest toestellen in huis (thermostaat en rook/co melder) dus het past wel in het rijtje. Maar uiteraard zijn er ook andere oplossingen (bvb ring.com) waar ik geen ervaring mee heb.

Dus : welke deurbel hebben jullie? Voldoet die aan bepaalde eisen? Of net niet? Waar op letten?

Eisen hier : een goed hoorbare bel op elk verdiep van het huis OF een mogelijkheid tot het plaatsen van één toestel op een centrale plaats in combinatie met een app op de GSM. Parlofoon/videofoonfunctie is leuk. Videoregistratie wie er passeert voor de deur is eveneens leuk maar de algemene prijs zal de doorslag geven of we hier voor gaan of niet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

geen idee of je een alarmsysteem hebt?
hier is het zo dat de deurbel gewoon een contact activeert op het alarm, en het alarm dan de "deurbel melodie" van de binnensirene activeert.
handig, en als je een (extra) draadloze binnensirene neemt, nog vrij eenvoudig te plaatsen waar je het wil.

als je reeds een alarmsysteem in huis hebt, is dit waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing.
natuurlijk wel geen fancy video gedoe dan, maar je kan normaal wel in de app van het alarm dan zien wanneer er aan de deur gebeld werd.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Hier een Ring Pro en zeer tevreden van.

Uiteraard is een stabiele wifi-verbinding tot aan de deurbel noodzakelijk. De "bel" is een ding dat je inplugt in een stopcontact en je kan er zo meerdere verspreiden in je huis, werkt goed. Enige minpunt is dat de videoverbinding soms hapert. Gebeurt niet vaak, maar allicht inherent aan het cloud-principe. Videosurveillance (dus automatisch opslaan van clips in de cloud bij beweging en/of bel) is ook betalend, maar vind het meevallen (3€/mnd per toestel of 10€/mnd voor oneindig veel toestellen + anti-diefstal warranty).
ooh. shiny.
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Toevallig net een Nest Hello gekocht en geïnstalleerd (Ring leek ook interessant, maar ik wou iets bekabeld, en we hebben ook al Nest Protect's hangen). Best wel tevreden van, meeste reviews zijn ook positief, maar toch enkele specifieke opmerkingen die ik niet in reviews tegen gekomen was:

- werkt op 16-24 VAC, wat hier in BE niet voorkomt, dus vervangen van transfo en gong. Hoeft niet zoveel te kosten, ik ben voor https://www.conrad.be/p/zamel-trm-24-be ... -a-1462949 en https://www.conrad.be/p/grothe-24083-be ... wit-431564 gegaan, maar toch wel een meerkost
- qua installatie compatibel met typische serieschakeling van transfo-Hello-gong, maar mits tussenschakelen van extra stukje hardware dat meegeleverd wordt zodat de Hello continu stroom krijgt. werkt perfect, maar moet wel degelijk nog steeds in serie staan (ik was er vanuit gegaan dat dit draadloos was, niet dus).
- oppikken van activiteit via de camera werkt uitstekend, maar zonder Nest Aware abbo is de info nogal vaag (persoon of beweging gedetecteerd). als je zicht op vb. de straat hebt krijg je ook veel meldingen, en je hebt Nest Aware nodig om de zone waar detectie moet plaatsvinden af te bakenen. vooralsnog zitten we nog op het gratis plan.
- parlofoon functionaliteit heeft veel last van echo, aangezien het met de speaker van de smartphone werkt. hebben blijkbaar nog mensen last van, maar kan ook aan de smartphone liggen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoeveel kost die cloudtoestand van Google Hello (Nest Aware)? ==> nvm, reeds gevonden : https://nest.com/be/nl/cameras/nest-aware/

Ik heb alvast geen alarm :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Heb de Ring Pro, transfo die we hadden was toevallig 16-24V, want deze zit blijkbaar in de muur ingebopuwd en kan hem niet vinden.

Zoals hierboven gemeld zit de bel met een keuze uit bepaalde geluiden en melodieën in een stopcontact naar keuze. Als je bvb gaat boren in de garage en je verwacht een PostNL pakje, dan neem je je bel gewoon mee en plugt die daar in.

Bijkomend voordeel: voordat er iemand belt weet je al dat die er staat want je kan beweginsdetectie inzetten met een ander geluid op je bel.

De app met buitenzicht popt hier open bij beweging op een dedicated yoga tablet die je mooi op een schap kan zetten.
En geeft een signaal op de andere tablets, smatphone en PC. Deze laatste is handig: als je op je PC aan t werken bent zie je wat er buiten gebeurt bij beweging.

En moet me ook aansluiten dat het cloud-gegeven heel zelden glitcht, maar daar kan ik gerust mee leven.

O ja, en verschillende contacten gehad met hun support, die is fantasctisch.
Je bel wordt regelmatig automatisch gepatcht met de laatste versie.

Heb eveneens de Amerikaanse module zodat de bel in de hall eveneens gebruikt wordt. Heeft voor mij volgend voordeel: De persoon komt aan: de bewegingsmelder gaat - de persoon belt: je bel in het stopcontact gaat - 3 seconden later gaat de binnenbel die de persoon aan je deur ook hoort, dit geeft je ruim tijd om te checken op je app wie er aan de deur staat. Zonder het 2e belgeluid in de hall zou de beller niets horen en als het pakjesleveranciers zijn is de vogel snel gevolgen ;-).

PS: denk dat er op het forum reeds een deurbel draadje de ronde deed.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

De bel hier is vervangen door een Raspberry PI die via pushover een push bericht naar de smartphones stuurt en een zelf gekozen melodie afspeelt via de audio output op een speaker die de gong vervangt. Klein printje er tussen als versterker. Leuke is dat via pushover je dan eigenlijk naar de camera kan kijken wie er aan de deur staat. (aangezien er toch al camera's hangen)

De raspberry PI hing hier al, dus gewoon de bel kabel hierop aangesloten.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Z-Wave deursensor aan bestelde bel gehangen. Op de contacten een reed switch die aan de transfo in de deurbel hangt.
Sensor aangesloten op mijn domotica systeem (HomeSeer)

Bij bellen:
- Aankondiging op Sonos speakers
- Foto nemen van camera aan de voordeur (BlueIris) en doorsturen naar telefoon
- Televisie (indien ingeschakeld) switchen naar input met camerabeelden.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Die aankondiging op Sonos wil ik ook!! Kun je meer uitleg geven?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Voor HomeSeer is er een plugin om je Sonos speakers te bedienen, waarschijnlijk zal dat voor andere HomeAutomation platforms ook wel zo zijn.

In het event dat de bel gaat, laat ik HomeSeer via de plugin een mp3 file afspelen ("Er staat iemand aan de deur"). Deze MP3 heb ik gegenereerd met Amazon Polly, waarna de Sonos state gerestored wordt. Playback wordt dus gerestored naar datgene wat bezig was.

Ben ook bezig om met Python en Amazon Rekognition de speakers te laten zeggen WIE er precies aan de deur staat. (bijv "Rob staat aan de deur"). Dat werkt best aardig, maar zit natuurlijk extra delay op. Ik zal dus waarschijnlijk overschakelen naar dat de Sonos eerst een gong afspeelt, en daarna (als er een match is), de naam aankondigt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jul 2008, 15:37
Locatie: Zwitzerland
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Kijk eens bij https://www.doorbird.com/.
Ik ben daar zeer tevreden van en je kan je NAS gebruiken voor 24/7 recording.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier een Ring doorbell. Best tevreden over. Heb abo voor een jaar gekocht voor de video opname.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 5 keer

Deep4Space schreef:Kijk eens bij https://www.doorbird.com/.
Ik ben daar zeer tevreden van en je kan je NAS gebruiken voor 24/7 recording.
Hier ook een zeer tevreden Doorbird gebruiker, al heb ik de mijne na een tijd toch maar aangesloten via een nieuwe rj-45 kabel. Met Wifi moet je toch wat geluk hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”