Ikea Tradfri

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Hallo,

Iemand ervaring met het Ikea Tradfri smart light systeem? Ben eventueel van plan om een 9-tal GU10 spotjes te kopen voor aan ons overdekt tuinhuis. Prijs lijkt alvast mee te vallen. Ik lees echter wel nogal verschillende ervaringen.

Iemand die dit zelf reeds in zijn bezit heeft en zijn ervaring wil delen?
Alfrodo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 mei 2018, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Goed systeem met degelijke ondersteuning,
hun publiceren zelfs de nodige info om met opensource software hun lampen aan te sturen!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb hier 4 GU10 lampjes in mijn bureau en dat werkt zeer goed. De 4 zitten in een oude armatuur die naar de 4 hoeken gericht zijn. Met die Tradfri (of eender welk smart lighting systeem) kan ik nu elke lamp afzonderlijk regelen. Is dan heel gemakkelijk om scenes te maken voor bepaalde activiteiten: werken, gamen, enz... Bedienen doe ik dan via de Tradfri app of met Apple Homekit (i.e. iPad/Siri).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Wat op Tweakers zitten lezen en ik ga morgen eens naar Ikea rijden om 9 GU10 led's te halen, afstandsbediening en hub.
Ga wel naar de Ikea in Lille gaan. Prijzen zijn beduidend lager dan in België.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Woon je ver van Nederland ? TRÅDFRI prijzen zijn daar nog veel lager.

Voorbeeld : Led-lamp GU10 400 lumen 803.652.70
B: € 9,99
FR: € 8,99
NL: € 6,99

Dat is maar liefst 30% goedkoper!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Heb ik ook gezien, maar Nederland is mij een beetje TE ver voor dat prijsverschil. Ik ben van regio Kortrijk. Dus Ikea Lille is ongeveer even ver als Ikea Gent.

Toch straf dat er zo'n groot verschil zit op de prijzen van hetzelfde product en dezelfde winkel.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

En? Wat is je ervaring?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Mijn ervaring is redelijk positief, zeker voor die prijs.

Alle negatieve zaken op een rijtje: Tijdens de setup heb ik wat geknoeid om alle lampen op dezelfde kleur en toestand te krijgen. De app is zeer acceptabel, maar als je Home Assistant koppelt (pijnloos) verliest je app precies wel vaak de connectie. Ook verliezen de lampen met remote hun remote-functie eens je de boel aan een gateway koppelt (tenzij iemand dit werkend heeft, geef me dan zeker een seintje).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik ben vooral fan van de funktie om alle lampen uit te zetten op het moment dat ik (ttz mijn telefoon) het huis verlaat ;)
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

bitbite schreef:Mijn ervaring is redelijk positief, zeker voor die prijs.

Ook verliezen de lampen met remote hun remote-functie eens je de boel aan een gateway koppelt (tenzij iemand dit werkend heeft, geef me dan zeker een seintje).
normaal gezien nietes.
voor mij ook eerst idd. maar er zat een of andere bug in de app, waardoor de volgorde van koppelen niet juist was. geen idee hoe het uitendelijk toch is goedgekomen, (denk door eens mijn smartphone te rebooten en hub rebooten).
nu kan ik én de tradfri app gebruiken, én apple Home support (hé Siri), én de bijgeleverde remote gebruiken. (per lamp óf per lamp-groep)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

bitbite schreef: Ook verliezen de lampen met remote hun remote-functie eens je de boel aan een gateway koppelt (tenzij iemand dit werkend heeft, geef me dan zeker een seintje).
Bedoel je de Tradfri gateway? Dat zou gewoon moeten werken hoor. Ik kan hier probleemloos mijn lichten bedienen met zowel remote als app/HomeKit. Wat overigens handig is want de kinderen vonden het plezant om papa te plagen door de remote buiten te smokkelen en dan met mijn licht te spelen :p. Totdat de remote ineens verdween en maanden later tevoorschijn kwam tussen hun speelgoed :p.
Gebruikersavatar
SUNWfrk
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Ik koppel deze lampen met Homey (http://www.athom.com) en andere Zigbee / Z-Wave apperaten. Werkt perfect!
For great justice, take off every Zigg!
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

SUNWfrk schreef:Ik koppel deze lampen met Homey (http://www.athom.com) en andere Zigbee / Z-Wave apperaten. Werkt perfect!
ook al aan een Homey zitten denken
ik heb o.a. de zigbee Xiaomi Philips Zhirui smart led lampen in gebruik, en wou deze ook graag in domoticz laten werken, maar dat schijnt onbegonnen werkt te zijn, vandaar mijn vraag of deze op de Homey wel werken? (ik dacht dat ze met home assistant wel werken)
let wel, niet te verwarren met yeelight smart led lampen!
het zijn deze:
https://www.gearbest.com/smart-lighting ... id=1433363
heeft er iemand ervaring mee? (in combinatie met domoticz of home assistant - en in 2de instantie in combinatie met Homey)
THX

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 26361/last
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

momenteel heb ik enkel een E27 lamp hangen in de keuken die doet wat ie moet doet. De andere Gu10 spotjes dienen voor in de tuin als verlichting, maar die moet ik nog installeren. Dus op zich nog niet zoveel ervaring.

Ik denk echter wel dat het aan mijn verwachtingen zal voordoen. Reeds enkel GU10's + E27 gekoppeld aan de Hub alsook aan de afstandsbediening en dit werkt zoals het hoort te werken.

De Ikea App zou misschien wel nog wat volwassener mogen worden, maar wie weet...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Tradfri al een paar dagen in huis. Nmlk de hub, 2 kringen van 5 lampen met elke kring met twee dimmers geregeld. De twee lampen boven het bed zijn beide bedienbaar met een afstandsbediening, waarvan de kleur gekozen kan worden tussen warm en koud en 1 nachtlampje die met een afstandsbediening werkt voor onze dochter.

Tot nu toe ben ik er tevreden van, maar we missen ons soms met het bedienen van de schakelaar ipv de draaiknop. :oops: , Ik heb de lampen ook getest met Google Home en Apple Home, maar de app van Ikea blijft voor mij de beste, dan Google, en op de laatste plaats deze van iOS.

Volgende fase is om de gang boven en de inkom beneden te voorzien met een bewegingsdetector en de verlichting in de kamers op dimmers te plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”