DIY DynDNS

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Dag, voor een raspberry pi heb ik een python script gemaakt dat regelmatig het extern ip-adres controleert en als het gewijzigd is doorgeeft aan een 'echte' php website. Als ik dan met een app (gemaakt met app inventor) een webserver op diezelfde pi wil bereiken gaat die naar die php website, die zet het ip-adres in de link en via port-forwardings in de modem werkt alles. Echter, sinds de omwisseling van de technicolor bbox3 naar een sagem werkt het niet meer van zodra de gsm met de app in hetzelfde netwerk staat als de pi, vanaf een ander netwerk of 3g/4g werkt het perfect.

Het lijkt er dus op dat de sagem niet via zijn eigen ip-adres buiten en weer binnen kan, terwijl het bij de technicolor geen probleem was.

Heeft iemand weet van een 'truuk' om dat te omzeilen? Hoe pakken echte dyndns-providers dat aan? Mss kan ik ook de app laten detecteren met welk wifi-netwerk hij verbonden is maar als er een ander mogelijkheid bestaat...

Bedankt,
David
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn beperkte kennis hierover is dat de Sagem niet aan "NAT refelection" doet waar de technicolor dat blijkbaar wél deed.
NAT reflection refers to the ability to access external services from the internal network using the external (usually public) IP address, the same as if the client were on the Internet. Many commercial and open source firewalls do not support this functionality at all.
bron (PFsense-specifiek, want niet alle routers implementeren dat dus)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ik gebruik volgend PowerShell-script om m'n dynamisch IP thuis bij te werken. Misschien dat je daar een tegenhanger van kan maken?

Code: Selecteer alles

$ip = Invoke-RestMethod -Uri 'https://api.ipify.org/?format=json'
$current = [System.Net.Dns]::GetHostAddresses('MYHOST.EXAMPLE.NET')

if ($ip -ne $current.ipaddresstostring) {
    $Cred = New-Object PSCredential('USERNAME',('PASSWORD' | ConvertTo-SecureString -AsPlainText -Force))
    $out = Invoke-Webrequest -Uri ('http://www.bnamed.net/dyn/dyn.asp?myip=' + $ip) -Credential $Cred -UseBasicParsing
    Write-EventLog -LogName Application -Source 'IPUpdater' -EntryType SuccessAudit -Message ($out.content + ': ' + $ip) -EventId 1
    return $out.content
} else {
    Write-EventLog -LogName Application -Source 'IPUpdater' -EntryType Information -Message ('no update' + ': ' + $ip) -EventId 0
    return "no update"
}
--Edit:
Ik zie dat je naar een interne webserver verwijst... Gewoon in je script je intern IP gebruiken? Of HOSTS-file gebruiken met intern IP?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het heeft niets met dyndns te maken he. Want vanop "het internet" werkt het wel. Wanneer zijn app wil verbinden in hetzelfde lan loopt het fout.
NAT-reflection dus... Mocht hij in zijn app het lokale adres ingeven en proberen op hetzelfde lan gaat het wellicht ook werken, maar dat manueel omschakelen is geen doen.
Er zijn apps (bv Unifi Video) die bij het aanmelden detecteren dat ze op hetzelfde netwerk zitten en dan ook alle traffiek op dat lan houden. Maar hoe dat in zijn werk gaat...
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Met nat-reflection ben ik wat op zoek gegaan en heb verschillende berichten gevonden dat het idd nat-loopback heet en met sagem niet werkt en met technicolor wel. Alweer wat bijgeleerd. Eens zoeken of ik met app inventor de naam van het gekoppelde wifi netwerk kan achterhalen dan kan ik het daarmee omzeilen.

Bedankt,
David
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vieten schreef:dat het idd nat-loopback heet
Een andere term is hairpinning.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

meon schreef: Ik zie dat je naar een interne webserver verwijst... Gewoon in je script je intern IP gebruiken? Of HOSTS-file gebruiken met intern IP?
Dat zou gaan maar dan werkt het weer niet buiten het eigen netwerk.
Daarom ga ik zoeken of ik de app kan laten detecteren met welk wifi netwerk de gsm verbonden is. Dan kan ik intern naar een ander ip-adres
laten versturen dan extern. Een andere manier kan ik zo direct niet bedenken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vieten schreef:Het lijkt er dus op dat de sagem niet via zijn eigen ip-adres buiten en weer binnen kan, terwijl het bij de technicolor geen probleem was.
Heeft iemand weet van een 'truuk' om dat te omzeilen?
Zoals je zelf schrijft: het probleem wordt veroorzaakt door jouw modem (sagem die geen NAT-loopback ondersteunt).
De simpelste oplossing is dan ook: de modem :wink: .
  • - Tracht bij Proximus de Sagem om te wisselen voor een Technicolor (met deze reden).
    - Of tracht iemand te vinden die zijn Technicolor ruilt voor een Sagem (er zitten hier mensen die liever een Sagem zouden hebben wegens supprt voor de VDSL2 modem tool)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

philippe_d schreef:
Vieten schreef:Het lijkt er dus op dat de sagem niet via zijn eigen ip-adres buiten en weer binnen kan, terwijl het bij de technicolor geen probleem was.
Heeft iemand weet van een 'truuk' om dat te omzeilen?
Zoals je zelf schrijft: het probleem wordt veroorzaakt door jouw modem (sagem die geen NAT-loopback ondersteunt).
De simpelste oplossing is dan ook: de modem :wink: .
  • - Tracht bij Proximus de Sagem om te wisselen voor een Technicolor (met deze reden).
    - Of tracht iemand te vinden die zijn Technicolor ruilt voor een Sagem (er zitten hier mensen die liever een Sagem zouden hebben wegens supprt voor de VDSL2 modem tool)?
Bedankt voor de tip maar de app is aangepast zodat als niet binnen de 3 seconden een bepaalde tekst ontvangen is het lokale ip-adres gekozen wordt.
Werkt perfect.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom drie seconden wachten... vraag gewoon je IP-adres op en kijk of dit een 192.168.x.x adres is (of laat toe in je app het lokale subnet in te geven).
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:Waarom drie seconden wachten... vraag gewoon je IP-adres op en kijk of dit een 192.168.x.x adres is (of laat toe in je app het lokale subnet in te geven).
In dat geval zou het veel plaatsen waar de gsm ook met wifi verbindt niet werken. De ssid controleren en op basis daarvan kiezen was een optie maar is niet standaard voorzien in app inventor. De vertraging is dan weer om de webserver wat tijd te geven om te reageren.

Wat bedoel je met het lokale subnet? Met de aanpassing heb ik in de app wel voorzien om het lokale ip-adres van de server in te geven. Dat moest daarvoor enkel gekend zijn in de modem ivm de port-forwarding.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het lokale subnet is dat waar je server staat... als die 192.168.1.100 heeft dan is 192.168.1.x je lokale subnet... maar inderdaad als je elders op WIFI zit werkt het dan ook niet.

Nu lijk me 300ms wel meer dan genoeg ipv 3 seconden... of is de server zo traag ?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:Het lokale subnet is dat waar je server staat... als die 192.168.1.100 heeft dan is 192.168.1.x je lokale subnet... maar inderdaad als je elders op WIFI zit werkt het dan ook niet.

Nu lijk me 300ms wel meer dan genoeg ipv 3 seconden... of is de server zo traag ?
De website waar de php-pagina die de dyndns doet staat is bij one.com en de lokale website staat op een raspberry pi waarop openmediavault staat, daarvan de nginx service. Maar als dit een tijdje goed bolt kan ik idd de vertraging eens proberen in te korten.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik heb een Bbox 3V+ gekregen. Blijkbaar werkt NAT loopback niet. Weet iemand of je dit op een of andere manier kan aanzetten ? Hartelijk dank !
Plaats reactie

Terug naar “Development”