Welk CMS voor product website?

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Draai momenteel een oude joomla die ik dichtgetimmerd heb, maar deze heeft een 200X look en dus helaas niet responsive.

Dus ik wil m'n site vanaf 0 opnieuw beginnen. Dus ik heb de keuze opnieuw voor Joomla te gaan, of naar Wordpress of Drupal - of naar iets anders.
Een paar jaar geleden kocht ik een licentie voor Artisteer, om templates te maken voor joomla/wordpress maar deze software is blijkbaar ermee gekapt.

Requirements CMS:

- template moet makkelijk aan te passen zijn, bij joomla heb ik in de CSS code gedoken, maar als dat vlotter kan: ja graag
- zijn er alternatieven voor artisteer anno 2019?
- moet om kunnen met grote foto's, flickr style - gezien ondertussen een arsenaal aan professionele high-res photo's die ik in de site wil verwerken
- product pages: minder dan 10
- frontpage met nieuws items
- flickr style fotoalbums van show reports, dus ze moeten kunnen scrollen en het ding moet zelf de foto's in tiles rangschikken - of een plugin die flickr kan embedden

Op zich geen complexe site, maar het moet er modern uitzien. Ik kan natuurlijk ook een paar duizend euro aan een designer geven, maar in een ver verleden heb ik nog websites gemaakt voor grote bedrijven (20 jaar terug) dus hoe lastig kan het zijn om een CMS van 2019 een beetje te schikken naar je noden ;) Ik riskeer wel verloren te lopen in het aantal plugins die je kan downloaden voor de meeste van deze CMS'en.

Tips?
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Al eens naar Squarespace of Weebly gezien? Vroeger ook nog met Wordpress gewerkt maar redelijk wat uitbreidingen gedaan wat alles complexer maakt. Ook vele onderhoudswerken was me wat te veel geworden. Nu betaal ik 1 keer voor het pakket en dien ik me enkel nog met de inhoud bezig te houden.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Nadeel van diensten zoals squarespace, wix e.d. is dat je daar dan wel "vast" zit. Hun templates e.d. kun je niet meenemen naar een andere of eigen host.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

kijk eventueel eens naar anchorcms ?

veel kleiner en lichter en je kan er relatief veel mee.
ook templates zijn eenvoudig genoeg te maken als je een beetje de basis kent.

alleen naar plugins enzo lijken ze terug weggedraaid, geen idee dus of er nog werkende plugins zijn.
ik gebruik het voor mijn site met een eigen theme en een aantal php scripts die losstaan van de feitelijke cms.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ondertussen werd de nieuwe product site op een recente CentOS VM gezet die ik zelf host, met de laatste wordpress en de Remi PHP repo.

Als laatste stap wil ik een wiki voor de documentatie van ons product, dus er zijn nu 2 pistes:

- of ik voeg een wiki plugin toe aan wordpress
- of ik zet een volledig nieuwe vhost op op de apache, met zijn eigen wiki, bvb docs.mijndomein.be - en zet daar een wiki engine op die geen hooks heeft met wordpress

Ik wil af van documentatie in LibreOffice waarvan ik dan PDF's maak en die dan op een CD-ROM brand en bij het product steek. Vooral het duplicatieprobleem: veel handelingen met ons product, zijn hetzelfde tussen de modellen. Dus een wiki zou de oplossing zijn.

Maar welke wiki engine?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

eenvoudig... bookstack: https://www.bookstackapp.com/
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Sphinx zie je vaak terugkomen als documentatie tool in open source projecten. Maar dit is geen volledig wiki beheersysteem maar eerder een tool die vanuit een reeks van documentatie files een documentatie pagina maakt. Oogt zeer netjes maar niet handig als je vaak dingen moet aanpassen.

MediaWiki is ook een bekende maar ben onlangs overgestapt naar Bookstack, voornamelijk om de clean looks en de gebruiksvriendelijke editor.

Beveilig je Wordpress en onderliggende server goed want deze worden aangevallen als gek.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Plaats reactie

Terug naar “Development”