HLN reclame blokeren? android chrome

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hoi,

Helaas heeft de "Het laatste nieuws " website nogal veel video reclame dat autoplays.
Echter heb ik autoplay en ads geblokkeerd op mijn android's chrome browser, Maar ze spelen nog altijd...

hoe kan ik deze blokkeren zodat ze niet meer afspelen en m'n data opzuipt
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Met mijn methode ga je waarschijnlijk niet veel zijn, maar het werkt wel dus share ik het hier toch maar even. :) De reden waarom je er denk ik niet veel mee bent is omdat je er namelijk moet voor betalen (het is een VPN, 35 euro per jaar) terwijl er voor gerootte toestellen gratis opties bij de vleet zijn (maar vraag me alleen niet dewelke want ik heb zelf nog nooit een geroot toestel gehad en heb bijgevolg ook geen kennis van apps daarvoor). Daar mijn toestel niet rooted is en ik toch al betaal voor de VPN is het voor mij wél ideaal.

Anyways; ik gebruik de Private Internet Access VPN. Daar zit een functie op genaamd 'PIA MACE', en die functie blokkeert werkelijk ALLE denkbare reclame, in apps, in de browser, gewoon alles wat reclame is is weg. :)

Hier een demonstratie in de HLN app. Zoals je ziet werd de verbinding met de adserver geweigerd.

Nu, deze methode mag dan wel betalend zijn maar het grote voordeel is wel dat je daarmee niet alleen op Android ads kunt blocken, maar ook nog eens op élk ander denkbaar platform (én je moet geen modificaties aanbrengen zoals bijvoorbeeld in het geval van Android in vele gevallen geroot moet worden voor dergelijke zaken). En ondertussen kun je de VPN ook nog eens inzetten voor andere doeleinden zoals een mooie vaartocht maken met een piratenschip enzo. :angel:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik gebruik nu al enige tijde de browser 'Brave'. Zowel op IOS, Windows en Android. Hier zit standaard een ad blocker in, trackers worden geblokkeerd en HTTPS upgrades worden uitgevoerd. Werkt perfect !
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik gebruik AdGuard voor Windows, iOS en Android al een paar jaar en ben er zeer tevreden over.
Victory Not Vengeance
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Thuis het hele netwerk via PiHole sturen en dan op de GSM een VPN'etje naar thuis. Verdeeld over twee RPi's maar kan perfect op eentje ook lijkt me.
essere
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2016, 07:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ik weet het niet, dit kan te wijten zijn aan adware. Nu is deze het meest actief in België.
https://macsecurity.net/view/256-myntre ... rect-virus
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Heb nu enkele maanden pihole draaien en redelijk wat sites detecteren ondertussen dat hun reclame urls niet bereikbaar zijn, met als resultaat dat video’s niet afspelen. oa gva.be is er zo één
Buzz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020, 01:55

Weet iemand hoe je een nieuw onderwerp kan plaatsen? Ik zou graag willen tonen hoe je op iOS reclame kan blokkeren in o.a. de HLN app, maar geen idee hoe je op deze website een nieuw onderwerp start.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je hoeft niet noodzakelijk een nieuw onderwerp aanmaken. Als je post on-topic is kan je beter een bestaande topic gebruiken :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Buzz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020, 01:55

Ja maar ik vind het toch belangrijk een apart onderwerp te starten omdat het specifiek gaat over reclame blokkeren in apps. Reclame in de HLN app blokkeren is het grote voordeel van de toepassing maar het kan ook van pas komen voor het blokkeren van in-app reclame in andere apps.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Sinds een maand gebruik ik nextdns.io als DNS-dienst. Een beetje pihole-as-a-service.
Zeer tevreden van, werkt ook prima op smartphones.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

johcla schreef:Sinds een maand gebruik ik nextdns.io als DNS-dienst. Een beetje pihole-as-a-service.
Zeer tevreden van, werkt ook prima op smartphones.
Heb je dan geen problemen bij bepaalde websites?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 4 keer

Op iOS kun je de Lockdown app gebruiken.
https://apps.apple.com/be/app/lockdown- ... 83711?l=nl

Wat ik zelf sowieso doe is de website gebruiken, eventueel door deze toe te voegen aan het beginscherm, kan ook via Siri opdrachten met een zelfgekozen icoon.

Heb ook de beste ervaringen met AdGuard addblock in Safari aangezien dat de browser is waar iOS het meeste gebruik van maakt. (Zeer handig ook op PC/Mac).
https://apps.apple.com/be/app/adguard-a ... 23162?l=nl

Het probleem is namelijk dat als je eigen apps van kranten e.d gaat gebruiken dat je veel meer last hebt van privacy en reclame issues.

Tot slot mijn eigen mening: Ondanks dat ik mezelf niet extreem links of naïef zou noemen vind ik het brave VRT nws zeker nu je een eigen overzicht kunt samenstellen veel fijner en vooral rustiger werken voor algemeen nieuws. HLN is toch een heel ander niveau he, vooral veel sensatie en speculatie, hoop gesponsorde artikels ook over handtassen trends e.d. die je er met een addblocker ook niet uit krijgt.. en vooral de discipline hebben om zeker niet tot aan de commentaren te scrollen, tenenkrommend :-)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Dizzy schreef:
johcla schreef:Sinds een maand gebruik ik nextdns.io als DNS-dienst. Een beetje pihole-as-a-service.
Zeer tevreden van, werkt ook prima op smartphones.
Heb je dan geen problemen bij bepaalde websites?
Nee, ik heb enkel de lijsten 'oisd' en 'notracking' geactiveerd. Oisd garandeert dat alle sites blijven werken:
https://oisd.nl/
Buzz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020, 01:55

Waarom kan iedereen een nieuw onderwerp starten en ik niet?
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik gok dat je al minstens 5 berichten zal moeten geplaatst hebben eer je dat kan.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik was een fervente aanhanger van AdGuard maar omdat er mdm software op mijn toestellen staan en dit niet meer kan installeren, heb ik een paar maanden geleden ook NextDNS gekozen.

Werkt zeer goed.
Victory Not Vengeance
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

En hoe zit het daar dan (nextdns) met embedded adds in video zoals bij HLN of Youtube?
Met pi-hole blijken deze adds vaak nog een probleem te zijn.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Dat gaat prima voor hln en gva.
Ook geen probleem voor play4 en videoland, daar is de reclame weg.

Nieuwsblad gaat op zwart. Ik heb nog niet gevonden welke domeinen ik moet whitelisten hiervoor.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

IK gebruik Blokada en doet het prima en werkt ook via VPN.
Is er anders nog verschil tussen Blokada en bv nextdns ? (zou anders nog een optie zijn voor onze pc's)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Hier ook Blokada. Werkt helaas niet bij alles en vaak ook serieus traag.
_ketter_
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

op laptop en pc kan je ook gewoon ublock origin gebruiken op zowel chrome als firefox? deze laatste draait ook ublock origin op android. maar dit is uiteraard een browser-only oplossing.
so, a chicken is not a sparrow
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

DidierS schreef:Thuis het hele netwerk via PiHole sturen en dan op de GSM een VPN'etje naar thuis. Verdeeld over twee RPi's maar kan perfect op eentje ook lijkt me.
Idem.
RPI 1 draait Adguard Home
RPI 2 draait WireguardVPN (en is enige toestel met open poort thuis)
Smartphone connecteert buitenhuis via VPN op mobiel netwerk met het thuisnetwerk
Smathphone connecteert binnenshuis via VPN op de gastenWifi met het thuisnetwerk
Zo kan je de VPN op je Smartphone "altijd aan" laten staan en hoef je er nooit meer aan te denken.

PS: het is maar de Sonos die ambetant doet in deze setting.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Die ads op zich storen me minder, ik begrijp dat ze het nodig hebben om de HLN-app gratis te kunnen aanbieden. Maar op iPhone of iPad zie ik geen mogelijkheid om het geluid daarvan standaard uit te zetten. Als je dus ergens in een wachtzaal zit of op kantoor en tijdens een vrij moment even de hoofdpunten op HLN wil doorkijken, loop je een grote kans dat er plots een loeiharde reclamespot of nieuwsvideo door de ruimte klinkt. Uiterst gênant is dat, het zou fijn als dit kon vermeden worden.
Plaats reactie

Terug naar “Development”