Straks niet meer mogelijk om de eigenaar van een website te achterhalen

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

WhoIS, het protocol om gegevens achter een domeinnaam of IP-adres te achterhalen, nadert zijn einde. Het overtreedt namelijk de General Data Protection Regulation (GDPR) die op 25 mei wordt ingevoerd.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/str ... 87711.html
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Telt dit dan ook voor de gegevens die op de website van de privacycommissie staan als je een camera registreert, daar staan je gegevens ook open en bloot voor iedereen ?
Ik heb een tijd geleden wel een mail gehad van de privacycommissie waarin ze zeggen dat je je camera's niet meer kan registreren via hun website maar dit via de politie moet doen. Alhoewel dit waarschijnlijk niets te maken heeft met dit onderwerp.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

GDPR is toch alleen voor natuurlijke personen.
En ik ga ervan uit dat de meeste url's eigendom zijn van firma's
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AnD schreef:Telt dit dan ook voor de gegevens die op de website van de privacycommissie staan als je een camera registreert, daar staan je gegevens ook open en bloot voor iedereen ?
Mmm... klinkt best grappig of toch niet :roll:
Stroper schreef:GDPR is toch alleen voor natuurlijke personen.
En ik ga ervan uit dat de meeste url's eigendom zijn van firma's
Ondertussen kunnen we toch al een jaar of 10 domains registreren als natuurlijke persoon (ik heb er trouwens meerdere)... welk percentage dit uitmaakt (en dat zou wel eens groter kunnen zijn dan deze van firma's) speelt trouwens geen rol, ook al zou het maar één natuurlijke persoon zijn maakt het nog steeds een overtreding van de GDPR wetgeving.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

r2504 schreef:
AnD schreef:Telt dit dan ook voor de gegevens die op de website van de privacycommissie staan als je een camera registreert, daar staan je gegevens ook open en bloot voor iedereen ?
Mmm... klinkt best grappig of toch niet :roll:
Tja, privacycommissie en toch zetten ze je gegevens op het internet. Grappig en niet grappig, maar ik weet wat je wil zeggen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dan vind ik de oplossing van dns.be toch beter. Daar kan je nog steeds de eigenaar achterhalen maar hebben ze behoorlijk wat barrières opgebouwd om dat niet geautomatiseerd te kunnen.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens verschillende critici is dit echter een probleem dat ICANN zelf heeft veroorzaakt. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar waarschuwingen krijgen over de betwistbare legaliteit van WhoIS, en zelfs de GDPR-richtlijnen zouden ze pas zes maanden geleden serieus zijn beginnen nemen, terwijl ze die al twee jaar voor de invoering kenden.
Eigen schuld zou ik zeggen ... zoals zovelen: véél te laat begonnen met GDPR serieus te nemen :-(
Stroper schreef:GDPR is toch alleen voor natuurlijke personen.
En ik ga ervan uit dat de meeste url's eigendom zijn van firma's
Ja, maar ook bij firma url's staan namen en gegevens van individuele contactpersonen bij de firma's (en in sommige gevallen zelfs van personen die er niet meer werken :-) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dat klopt, maar het is aan de bedrijven om ervoor te zorgen dat die gegevens actueel zijn. Daar kan ICANN eigenlijk weinig aan doen, tenzij periodiek alle domeinnaamhouders gaan mailen om te vragen of de gegevens nog geldig zijn.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinna schreef:tenzij periodiek alle domeinnaamhouders gaan mailen om te vragen of de gegevens nog geldig zijn.
Ja, naar mails van medewerkers die er nimeer zijn ;-p
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

True! Je kan toch moeilijk verwachten dat ze brievenpost gaan gebruiken hé :) En dan maar hopen dat het bedrijf ondertussen niet van fysieke locatie veranderd is.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard :-)
Mijn punt is dat "checken of de info nog up to date is" enkel werkt als de info nog up to date is ;-)

Tenzij ze ervan uit zouden gaan dat iedereen die niet antwoordt per definitie out of date info heeft en dan de registrar contacteren zodat die verplicht een mail/brief kan sturen met eis om up te daten of je domain geblocked te zien, krijg je dat dus nooit voor mekaar.
En dit is serieuze overreach.

Het zou mss interessanter zijn (moest dit nog niet zo zijn) om de registrar in de whois te publishen en die te verplichten als middle man op te treden bij contact aanvragen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Even :twisted: spelen: als er niet meer gereageerd wordt op communicatie, noch rechtstreeks, noch via de registrar, zet dan de domeinnaam op slot. Als die domeinnaam nog actief is, zal er snel genoeg gereageerd worden...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

ok maar hoe weet je dan of de reactie van de juiste persoon komt ?
...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Omdat dat degene is die de factuur betaalt om de domeinnaam te kunnen behouden, al kan dat bij bepaalde registrars al voor jaren in de vooruit? 't Is maar een gedacht hé...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

mmh, dat kan jij als vragende-partij-met-een-fout-contact-in-je-database niet weten. denk ik dan zo maar effe.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vind dit jammer : ik gebruikte de WHOIS van dnsbelgium.be nogal vaak om te zien of het .be domein van een email zender spam-related was.
Ik vind het ook nog altijd jammer dat er op dit vlak door dnsbelgium niets gedaan wordt om spam te verminderen (voor zover ik weet)

Bijvoorbeeld limaneo dot be : geregistreerd door 'iemand' uit Litouwen via een gekende registrar die wel meer spamdomeinen beheert.
Plaats reactie

Terug naar “Development”