VBA data bewaren, beste manier?

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Ik ben in Outlook een VBA-module aan het schrijven om me het leven gemakkelijker te maken.
Het doel is wat data te archiveren in de mapstructuur van Outlook, en mails en bijlagen als PDF op een netwerkdrive te stockeren.
Het is de bedoeling dat eenmaal een bepaald onderwerp wordt toegekend aan een map in Outlook en de netwerkdrive, het daaropvolgende gemail met een klik op de knop, ook in dezelfde mappen bewaard wordt.
Ik denk een soort tabel te gebruiken met onderwerp (of een soort uniek ID van de mail), en de twee mapnamen die de verbanden samenhoud (mini database dus).

> Deze data moet ergens bewaard worden, ik denk richting een blanco mail in Outlook te bewaren met daarin deze informatie als tekst/bijlage.
XML leek me het meest geschikt, maar lijkt me toch niet zo eenvoudig of overkill.
Heeft er iemand andere suggesties?
Ik denk richting CSV, INI, ... als het maar gemakkelijk te programmeren valt.


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Kan niet veel bijdragen maar is het niet eenvoudiger een pst file te maken (of meerdere pst files) en gewoon met VBA en/of regeltjes de mappen structuur te maken?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

tb0ne schreef:Kan niet veel bijdragen maar is het niet eenvoudiger een pst file te maken (of meerdere pst files) en gewoon met VBA en/of regeltjes de mappen structuur te maken?
Elke bijdrage is nuttig ;-)
Helaas is het hele verhaal uitgebreider dan dat.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mailclients hebben toch meestal een 'tag' functie waarmee je er een label kan opplakken? Bouw daar misschien iets van archivering rond ipv een apart systeem?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

De bezorgdheid is leesbaarheid voor iedereen en beschikbare software, daarom wordt alles gearchiveerd als PDF.
Hoe ik dit in Outlook zelf organiseer, is enkel voor persoonlijk gemak en en een goede zoekfunctie op inhoud te hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mails exporteren lijkt mij een enorm moeilijke opgave... je hebt plain text, rich text, HTML, ... mails dus voor ieder van deze formaten zou je een volledige parser moeten gaan schrijven die het kan converteren naar een PDF ! De eenvoudigste manier om dit te bekomen is door ze manueel te printen vanuit je mail client... maar dat is niet realistisch.

De attachments op zich extracten is het probleem niet echt (al moet je je realiseren dat je in een mail embedded mails kan hebben verschillende niveaus diep).

Conclusie... ik zou een andere oplossing zoeken :wink:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Is SharePoint een optie?
Je kan daar document libraries mail-enabled maken en dan via een soort routing rules dingen in een juiste map (in SharePoint) droppen.
Emails worden als .msg opgeslagen en bijlages worden geëxtraheerd en allemaal samen in een mapje gezet met als naam het onderwerpveld van de mail.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mails naar pdf is net het eenvoudigste van het verhaal.
Ik ben meer aan het sukkelen om het toewijzen van het archief categorie op te vangen in een event...

@meon, bedankt voor de tip, dat zal ik eens bekijken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

honda4life schreef:Mails naar pdf is net het eenvoudigste van het verhaal.
Misschien kan je ons dan een tipje geven hoe je dit precies doet... heb wel interesse.

Zou eigenlijk een plugin voor Outlook kunnen gebruiken die een mail (PDF en attachments) doorgeeft aan bijvoorbeeld een webservice om op die manier de mail te koppelen aan een backend database.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Development”