Coderdojo: Wat naast scratch?

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoi UB ers,

Hebben jullie inspiratie om een coderdojo les te wijden aan een ander onderwerp dan scratch? Ik heb al een idee gevonden op de site van coderdojo izegem om eventueel een google site te maken.

Wat moet ik mij eigenlijk voorstellen bij een minecraft-sessie bij coderdojo? Gaat dat puur over het bouwen van een huis e.d. in Minecraft/Minetest of gaat dit veel verder(ik het spel een beetje, maar ken het zeker niet goed) ?

Gek genoeg zijn bij ons sommige kinderen snel uitgekeken op mbot/meetedison robotje.

Ik weet dat er hier wat coaches rondhangen op UB, dus wat werkt bij jullie goed? Elke tip is welkom !!

Alvast bedankt
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Lego Mindstorms lijkt me interessant als je dat ergens kan lenen anders is het niet te betalen.
dannyict
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jul 2008, 08:08
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 8 keer

is dat voor basis of sec?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

De Coderdojo geeft eigenlijk niets tenzij het kind het vraagt, dus gewoon vragen om eens een website te maken en dan helpen ze je kind.
In tegenstelling tot Codefever waar ze effectief les geven met Scratch en concepten uitleggen. Let op er is nog altijd de moeilijkheid van taal, namelijk programmeer talen zijn in het engels terwijl Scratch in het nederlands kan gezet worden.

Lego mindstorm en dergelijke is echt rap gedaan, tenzij je meerdere van die toestellen hebt en die dan kunt combineren. Enkel dan wordt het interessant. Wat misschien beter is dat je een toestel vindt dat ook nog nut heeft zoals een rPI of een Arduino. Je kan dan samen dingen ontdekken en uitproberen. De instap is zwaarder, maar het toestel biedt meer mogelijkheden, zowel Elektronica als programmeren.

Wat ik mis in veel kinderen is prutsen en gewoon dingen proberen, tegenwoordig wachten ze liever tot de oplossing op het bord komt en dan overschrijven. Zijn er hier ouders die hier al een oplossing voor hebben gevonden?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet dat er hier wat coaches rondhangen op UB, dus wat werkt bij jullie goed? Elke tip is welkom !!
Ik heb uw vraag eens voorgelegd aan een collega die zich erg actief inzet voor coderdojo, hierbij zijn antwoord:
Hangt af van de Dojo en de (ervaring van de) coaches.
Bijv. in Ieper en Menen werken we met een lokale Minecraft server en kunnen de kids hierin JavaScript programmas maken om bijv een huis te bouwen van een bepaalde hoogte, breedte, diepte.

Zie uitdagingen op http://drive.coderdojobelgium.be/ > Minecraft > de 4 pdf’s
En verslag online meeting op

Nog andere tips op http://webtechie.be/learning.php
Wat ik mis in veel kinderen is prutsen en gewoon dingen proberen, tegenwoordig wachten ze liever tot de oplossing op het bord komt en dan overschrijven. Zijn er hier ouders die hier al een oplossing voor hebben gevonden?
Dat is volgens mij omdat heel dat STEM-gebeuren nu ook aan ieder kind wordt opgedrongen. Ieder kind is anders, en je kunt dan ook niet verwachten dat alle kinderen graag prutsen en dingen proberen. Het zullen uiteindelijk ook niet allemaal ingenieurs worden hé! Dat is zoals zeggen dat alle kinderen opeens moeten voetballen. Je zult er hebben die zich helemaal gaan smijten en anderen die wat aan de zijlijn gaan staan schuifelen...

Als je kinderen hebt die graag prutsen en experimenteren bestaat er (in West-Vlaanderen alleszinds) iets als techniekacademie.
http://www.techniekacademie.be/
Probeert vele aspecten van techniek aan te halen, waaronder 2 sessie lego mindstorms
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Coderdojo's zullen vaak kijken of je nieuw bent of iemand die terugkomt...
de nieuwen trachten we bij elkaar te zetten en geven we een initiatie tot de kleuren/groeperingen/ en de puzzelstukken in scratch en wat een lus is enzovoorts... en hoe je met kleuren, beweging, knoppen werkt...

degenen die terugkomen en dus al een eerste "spel" gemaakt hebben krijgen vaak een uitdaging... of vinden uitdagingskaarten...
* maak eens een "scorebord" van je spel?
* stuiter tegen de schermrand
* maak een start/co knop om het spel te beginnen
* maak het multiplayer met extra 4 knoppen (WASD?)

wat voor spel heb je gemaakt?
- een race/vlieg spel van links naar rechts? (flappy bird?)
- een schietspel van omlaag naar omhoog? (xenon?)
- een doolhofspel (pacman?)
- een vang de chocolade paaseieren spel... eventueel met de webcam in je laptop met je handen (zonder dure kinect!)
- een "klik alle mollen/muizen" zo snel mogelijk weg spel?
- een pokemon go spel?
- een magisch domotica huis
- een multi level spel? parallax scrolling?
- een "teken" spel?
- een dobbelspel?
- colonisten van catan nagemaakt?
- een studio 100 spel gemaakt?
- een fifa spel gemaakt?

... scratch daar kan je wel verder dan 3h of 1 sessie mee bezig zijn

Greetz,
Coderdojo Izegem
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Daar ben ik het volledig mee eens dat Scratch voor vele sessies plezier zorgt en is hier de hoeksteen van coderdojo. Maar eens een sessie besteden aan google sites lijkt me ook wel leuk (idee heb ik van jullie website).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Development”