Arduino(/RPi)-project - wie wil/kan dat tegen betaling doen?

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Hoi

Ik heb een QBus domotica-systeem. Hiervoor hebben de makers een API ter beschikking gesteld (maakt gebruik van JSON). Je kan dus communiceren via de cloud, die dan op zijn beurt sync't met de controller en die dus uitleest of er wijzigingen in aanbrengt.

Voor de duidelijkheid, wat volgt, wil/kan ik zelf niet maken, dus ik zoek iemand die dat als een projectje wil maken tegen vergoeding (€, hardware, aankoopbonnen coolblue, ...)

Ik wil het volgende kunnen doen:

De Arduino moet uitgebreid worden met een bordje waarop een aantal relais komen en ook iets dat een status kan lezen, beide potentiaal vrij. Noem het maar een input-output module ofzo ?
Ik wil dit koppelen aan [email protected] (of een andere manier om IFTTT te besturen).

Als dit universeel wordt uitgevoerd komt het er op neer dat ik een configfile zou willen waarin ik kan zetten wat er moet gebeuren met elke input of output. Uitbreiding: display op de Arduino om de status van elke IO af te lezen.

Voorbeelden van wat ik wil kunnen:

Ik druk op een knop, input sluit, via QBus-API gaat er bericht naar de QBus en/of naar IFTTT.
Er gebeurd een actie op IFTTT, via de QBus-API gaat er een bericht naar de QBus en/of een relais gaat open/dicht (kort of permanent open/dicht).

Verdere info:
De QBus-bus (:-)) is een gesloten systeem, deze rechtstreeks aansluiten op een Arduino is uitgesloten.
Ik vernoem steeds Arduino, maar ik vermoed dat wat ik in de toekomst wil een een RPi nodig heeft.
Misschien kan het ook gewoon met enkel een RPi, dan kan uiteraard ook. Ik wil het gewoon doen met dingen die gemeengoed ondersteund worden.

Ik wil hier achteraf ook verder in gaan, maar dit hoort zeker niet tot “fase 1”.
Informatie vanuit een Netatmo invoeren in Bus
Informatie van Accuweather, Weatherpro, invoeren in QBus
Informatie uitvoeren naar een HDMI-uitgang (via de RPi ?)


Kan jij dit, of ken je iemand, dan mag je altijd contact opnemen via PM.

Bedankt alvast
Yves
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

je kan ook al eens spelen met tiny control : http://tinycontrol.eu/en/kontroler,lan- ... er,167,363
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik wil je wel (gedeeltelijk) en vrijblijvend helpen.
Een attentie zou wel fijn zijn natuurlijk, al blijft het ook voor mij hobby en ga daar niet mijn andere ontspanning voor laten vallen.
Een beetje leergierigheid daar doe je me ook een groot plezier mee.

Edit: QBus is dus een rs485 protocol, dat zou relatief eenvoudig te interfacen zijn.
Arduino is zo moeilijk niet en zeker gebruiksvriendelijk, maar is zeker niet geoptimaliseerd voor prestaties maar het zal zeker en vast z'n ding doen (en vooral zuiniger zijn).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb een QBus domotica-systeem. Hiervoor hebben de makers een API ter beschikking gesteld (maakt gebruik van JSON). Je kan dus communiceren via de cloud, die dan op zijn beurt sync't met de controller en die dus uitleest of er wijzigingen in aanbrengt.
Heb had nooit van Qbus gehoord. Maar na wat opzoeken lijkt het mij een decentraal systeem dat heel erg vergelijkbaar (2draads) is met KNX/EIB (hiervan ben ik gecertificeerd partner , wegens opleiding in een vorig leven ;) )
Die controller is dus een gewone busdeelnemer die de opdrachten van de cloud 'vertaald' in telegrammen op de Qbus?
Het zal wel werken, maar het lijkt me eigenlijk wel een rare omweg..via internet dingen aansturen in uw huis als ge zelf ook thuis zijt
Voor de duidelijkheid, wat volgt, wil/kan ik zelf niet maken, dus ik zoek iemand die dat als een projectje wil maken tegen vergoeding (€, hardware, aankoopbonnen coolblue, ...)
Project voor iemands eindwerk ? Misschien een school proberen? Er waren in afstudeerrichting domotica vaak van deze projectjes. Deze kwamen niet altijd tot een goed einde , de aanvrager (meestal oud leerling die net gaat bouwen/of heeft gedaan) vraagt het immers ook omdat hij het niet (alleen) kan.
Edit: QBus is dus een rs485 protocol, dat zou relatief eenvoudig te interfacen zijn.
Data is gesuperponeerd op de spanning om de busdeelnemers te voeden. Je zal volgens mij dus eerst een analoog circuit moeten maken om deze te filteren.
De QBus-bus (:-)) is een gesloten systeem, deze rechtstreeks aansluiten op een Arduino is uitgesloten.
Had je voor EIB/KNX gekozen kon dit wel. Dit is wel open. Er bestaat een IC waarmee je telegrammen rechtstreeks op de bus kan zetten http://www.opternus.com/uploads/media/T ... 806_01.pdf Een microcontroller aankoppelen en je bent vertrokken.Vrij simpel (als ik het zelfs kan).
Vermoedelijk bestaat het voor Qbus ook ,maar geven ze het niet vrij
Laatst gewijzigd door Flup 23 feb 2015, 21:13, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is wel een tegenvaller dat het signaal bovenop de spanning staat...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

@honda4life Dat is dan ook gelijk de reden waarom ik het via de cloud wil doen. QBus is dichtgetimmerd en ik heb ook geen zin om dat open te breken.
De reden waarom ik voor QBus ben gegaan is omdat het Belgisch is, en ik dat wilde steunen, en dat het eenvoudig te programmeren is.

@Flup De controller was er eerst. De cloud is er pas later bij gekomen. Ik heb het systeem van in 2008. De controller maakt verbinding met de cloudserver van QBus en gaat daar kijken over er iets is gewijzigd, en voert de verandering door. Omgekeerd ook, veranderd er iets in huis, dan zal hij dat ook reflecteren naar de cloud, zodat je daar ook de huidige status kan zien.

@honda4life Bedankt voor je aanbod. Leergierig ben ik zeker. Ik heb een dagje cursus bij Qbus gevolgd gewoon om het zelf te kunnen programmeren. Wat ik niet zie zitten is het project starten. Eens het loopt er kleine aanpassingen aan doen uiteraard wel. Mee uitzoeken welke hardware bruikbaar kan zijn, graag. En ik wil echt niet dat iemand het voor niks doet. Ik heb geleerd in 't verleden dat het soms beter is duidelijk af te spreken tot hoever je komt voor een bepaald bedrag dan wel alles zo goedkoop mogelijk te doen of te laten uitvoeren en erna een bedrag/een voorwerp voor te geven, wat dan te weinig blijkt te zijn in de ogen van de andere.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb je skype ofzo? Pm dan eens

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ygeffens schreef:QBus is dichtgetimmerd en ik heb ook geen zin om dat open te breken.
De reden waarom ik voor QBus ben gegaan is omdat het Belgisch is, en ik dat wilde steunen, en dat het eenvoudig te programmeren is.
Regel nummer één (vooral bij domotica)... steun NOOIT dicht getimmerde oplossingen... zelfs niet als ze Belgisch zijn !

Regel nummer twee (vooral bij domotia)... zorg dat alles werkt ZONDER de cloud.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

't kan best zijn, maar die keuze heb ik nu eenmaal 6 jaar geleden gemaakt, en op zich nog geen spijt van. Maar dat is mijn keuze.

En wat de cloud betreft, het werkt zonder de cloud, ik wil enkel een aantal zaken er aan koppelen die het gedrag van mijn installatie kunnen sturen, bvb het weer, mijn locatie, die van mijn vrouw, mijn kinderen.

@honda4life ik ga je nog contacteren, echter een paar drukke dagen achter de rug, 't gaat iets voor in de week op een avond zijn als dat goed is.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen probleem hoor.
Als het inderdaad zo is dat de spanning en data door dezelfde lijn gaat, dan denk ik dat het een slecht idee is om te experimenteren.
Ik zou niet graag jouw domoticasysteem om zeep helpen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad, ik zoek niet iemand die met de bus allerlei dingen wil doen, voor mij is het eerder iemand die softwarematig alles aan elkaar wil breien die ik zoek.
Ik ken uiteraard je capaciteiten niet :-) Maar ik blijf nog wel wat rondhoren in al dan niet de kennissenkring. Hopelijk vind ik iemand.

Nog steeds dank aan iedereen die wil mee denken !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waarom zijn de bestaande relaismodules niet goed genoeg?

Kan je zo'n bestaande module openen, met een beetje geluk zijn het vrij te verkrijgen IC's.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

De bestaande relais zijn heel goed. Maar ik wil eigenlijk een koppeling met de cloud maken (bvb IFTTT). Daarvoor heb ik bvb die RPi nodig (ik wil er geen volwaardige server voor reserveren omwille van kost en verbruik). Als ik dan toch die RPi heb (of de Arduino) dan dacht ik, ik kan er maar evengoed wat inputs en outputs aan koppelen. Omdat de bestaande relais wat te duur zijn om slechts een potentiaal vrij contact te leveren of om bvb een reedcontact in te lezen. Dus dacht ik, 2 vliegen in 1 klap.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eerst en vooral op die bus geraken...
Dat is al geen standaard dus ik zie niet direct een oplossing.

Uitzoeken hoe een bestaande relaismodule werkt en namaken dat is doenbaar. Volledig uit het niks beginnen niet. Omdat je amper weet hoe een relaismodule communiceert naar de controller.
Ik denk dat dit echt niet gemakkelijk is, hoe eenvoudig het protocol ook moge of kan zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Dat is nu net de reden waarom ik denk dat de API die beschikbaar is gemaakt voor qbus-cloud de perfecte oplossing is.
Je kan opdrachten geven tot lezen van informatie van een in- of uitgang, en tot wijzigen hiervan.
En aangezien qbus-cloud synct met de controller is binnen een fractie van een seconde de wijziging uitgevoerd.

Dan is 't nog slechts een koppeling te maken tussen IFTTT en bovenstaande.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Koenenko
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 maa 2015, 21:18

Hallo

Ik heb zelf ook een qbus installatie en ben zinde deze week aan het experimenteren met arduino. Zo had ik een tijdje geleden een energiemeter gekocht en wou ik de pulsen laten tellen door qbus maar dit ging niet owv teveel pulsen te snel na elkaar. Met arduino kan ik hier nu een mouw aan knopen en zelfs nog op een makkelijkere manier visualiseren.

Ik vind echter nergens iets terug van de qbus cloud api, heb je hier meer info van? Zou arduino evt willen gebruiken voor extra visualisatie en bediening...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Geoffrey
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2018, 08:06

Dag Yves,

Heb je dit werkende gekregen?
Iemand anders die qbus kan aansturen?

Iemand ervaring met het gebruik van google assistant?

Groeten,
Geoffrey.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Aangezien je met een gesloten systeem zit, gaat het niet eenvoudig zijn om daar dingen aan te koppelen of de fabrikant moet zelf al iets uitbrengen waarmee hij het toe laat.

Voor zover ik kan zien is die qbus cloud ook geen open systeem. API zal waarschijnlijk niet beschikbaar gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat ik niet helemaal mee ben.
Je wil een arduino uitrusten met een input/output bord, aan de input heb je knoppen, aan de output relais.
Je wil kunnen aangeven, via een config file, welk relais iets doen bij input op welke knop.
Waar heeft de qbus een toegevoegde waarde ?

Ik denk dat ik iets mis.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Qbus is je centraal systeem, hij probeert gewoon een koppeling te kunnen maken met ander systeem.
Aangezien qbus gesloten systeem is, is dat zowat de enige mogelijkheid.
Heel omslachtig natuurlijk.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Het is er nooit meer van gekomen.
1 persoon heeft wel een poging ondernomen (om er tijd in te steken), maar dat is nooit afgewerkt geraakt.
Ik heb hier dus wel wat code liggen, maar ik kan er zelf niets mee.
Het was toen al wel mogelijk om opdrachten te sturen naar de Qbus. Ik kon door een email te versturen met een bepaalde opdracht in mijn Qbus iets aanpassen.

Op die code is ook nog eens door iemand verder gewerkt, om dat te koppelen aan mijn Homey, maar ook daar is niet meer op verder gewerkt.
Hier pleit ik deels schuldig, ik had niet de tijd op de moment dat die persoon tijd had (en omgekeerd).

Qbus heeft een API, dus dat is geen probleem. Voor alle duidelijkheid, ik heb hiervoor een document ondertekend dat die niet openbaar mag gemaakt worden. Ik mag dus wel iemand laten schrijven voor een specifieke opdracht, maar die code mag niet op Github komen volgens mij.

Ondertussen heb ik iemand op kantoor gevonden die dat zou willen doen voor mij, nu is het kwestie van ook hier weer tijd voor te maken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk, eerlijk gezegd, dat jij iemand nodig hebt die het kan maar vooral er zelf ook nood aan heeft, anders ga je nooit een hobbyist vinden die er helemaal in mee gaat.
Of anders gezegd iemand die het voor zichzelf doet en waar je op zijn/haar project mag meeliften, eventueel tegen vergoeding.
Anders moet je een pro zoeken maar dan spreek je niet meer over vergoedingen in grootte orde van een bak bier.
Ik heb hier ook een paar arduino's liggen en ik heb daar geweldig veel ideeen mee maar de nood is te klein om me ermee bezig te houden.

Op het nederlandse arduinoforum zit wel iemand die professioneel zo'n dingen doet, maar ik ken z'n prijzen niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

De verwachting is dus dat er iemand de gehele code schrijft en er vervolgens volledig afstand van doet, omdat de api niet publiek is...

Als je al iemand zal vinden, zal het niet goedkoop zijn!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Thomaz schreef:De verwachting is dus dat er iemand de gehele code schrijft en er vervolgens volledig afstand van doet, omdat de api niet publiek is...

Als je al iemand zal vinden, zal het niet goedkoop zijn!
Indien je betalend code schrijft die je inderdaad afstand, dit is niet het geval voor designwerk en lay-out.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
oneindelijk
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:52

Hoi,

Wij hebben ook een qbus.
Ik ben hier wel in geïnteresseerd, heb ervaring met arduino, json en python.
Ik heb nu even geen tijd, maar ik wil wel graag eens bekijken wat er mogelijk is met deze api

Sam
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Hier ook Qbus. Op zich een mooi systeem, maar heel erg gesloten, zeker het bus-gedeelte in huis. Het daaraan gekoppelde cloud-gedeelte, daar kun je dan wel iets mee doen als je kunt programmeren.

Ik zou ook heel graag die IFTTT-koppeling hebben, en Alexa-besturing. Aan dat laatste zou volgens Qbus gewerkt worden.

Ook dus interesse om mee te liften op RPI-code evt samen met Home Assistant.

Wat me vooral verbaast bij Qbus is dat er niks van forum ofzo bestaat. Alles zit potdicht. Het lijkt ook enkel in België te bestaan. Er zou een US-versie zijn met de naam GE HabiteQ, maar er is weinig te vinden.

Wat uitbreiding naar Hue en sonos betreft heeft Qbus zelf de Ubie box uitgebracht. https://www.ubiebox.com/nl/ubie-apps
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ygeffens, je hebt ondertekend dat de API niet op github mag komen maar mag je ze eventueel delen met andere gebruikers? Of hoe heb je die API voor de Qbus cloud te pakken gekregen. Ik zoek nog steeds ifttt integratie... vooral eigenlijk om alexa te kunnen gebruiken om savonds licht uit te doen of om screens te bedienen etc.
Gebruikersavatar
Koen Schockaert
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2020, 13:07
Locatie: Brakel

Misschien interessant om te weten dat Qbus momenteel een openHAB binding in test heeft staan, dus als je Qbus wil openmaken is dit de manier.
Je kan meer informatie hierover vinden op het forum van qbus: http://www.qbusforum.be
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Leuk je hier te ontmoeten Koen. Ik kan alvast bevestigen (en heb ook ergens op Userbase gemeld, dat Qbus 'geopend' werd en bij mij alvast prima samenwerkt met Home Assistant. Al heb ik daarvoor wel devastator iets laten programmeren om Openhab naar MQTT te vertalen ;)

Meer op qbusforum.be
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Leuk dit te lezen! Nadat Niko een project zoals Openhab omarmt, nu ook QBUS. Mooi zo!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Robert Ford, hoe doet Niko het? Met MQTT of ook Openhab?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Robert Ford schreef:Leuk dit te lezen! Nadat Niko een project zoals Openhab omarmt, nu ook QBUS. Mooi zo!
Laten we wel wezen, anno 2020 kan je ook echt niet anders meer. Mensen willen met vanalles en nog wat integreren, google assistant/alexa, IFTTT, ... gebruiken om dingen te bedienen etc etc. Ze zijn zich ook steeds meer bewust van de nadelen van een vendor lock-in.

Als je daar niet in mee gaat, kan je over een paar jaar de boeken toe doen. Er zijn genoeg 'open' alternatieven: knx, zwave, zigbee, ... Het IoT tijdperk heeft gelukkig al veel gesloten systemen ietwat geopend, en maar goed ook.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

devastator schreef:Er zijn genoeg 'open' alternatieven: knx
Open is niet altijd gratis natuurlijk... als je je eigen KNX oplossing wil aanpassen mag je een duur stukje software kopen.

Alternatief is steeds terug naar je installateur gaan... geen idee of dat "open" is ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb niet gezegd dat het gratis moest zijn he.
Maat van me heeft zelf zijn KNX systeem geinstalleerd, geen installateur nodig. SW licentie kreeg hij ook.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

liegebeestig schreef:Robert Ford, hoe doet Niko het? Met MQTT of ook Openhab?
Je kan bij NHC2 de controller rechtstreeks aanspreken via secure MQTT. Er draait een mosquitto broken op de connected controller. Ze gaan de authenticatiemethode dit jaar wel wijzigen van username+password+certificate naar json tokens en een API key die je moet genereren op https://mynikohomecontrol.niko.eu.

De binding met Openhab ondersteunt reeds de nieuwe methode (tis te zeggen, de pull request staat klaar)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

devastator schreef: Laten we wel wezen, anno 2020 kan je ook echt niet anders meer. Mensen willen met vanalles en nog wat integreren, google assistant/alexa, IFTTT, ... gebruiken om dingen te bedienen etc etc. Ze zijn zich ook steeds meer bewust van de nadelen van een vendor lock-in.
Hadden ze het 2 jaar vroeger gedaan hing er hier nu Home Controll, uiteindelijk voor din-rail z-wave modules gegaan.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Hier ook MClaeys. Moet zeggen dat ik er tot op heden nog geen spijt van heb gehad, ondanks mijn 'aversie' voor draadloze verbindingen :-)
Plaats reactie

Terug naar “Development”