Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hmm, Userbase is blijkbaar gestopt met me mailtjes te sturen wanneer er hier een reactie geplaatst wordt? Ik vond het al wat stil hier... Dit had ik wel al sneller moeten opmerken, want een jaar stilte is onwaarschijnlijk.

Het probleem met de spraakherkenning is gekend en onderzocht. Het probleem bevindt zich in de nieuwe manier om die functie in Android aan te roepen. Waze gebruikt nog de oude manier waarin Android zelf beslist naar welke taal er geluisterd moet worden, terwijl sinds Android 8 (denk ik) die verantwoordelijkheid bij de oproepende app is komen liggen. Aangezien Waze dit niet meegeeft kiest Android standaard voor Engels (VS). De denkwijze daarachter is me een raadsel, maar zo is het.
Waze HQ weet hiervan, maar ze zijn aan het werken aan een nieuw systeem dat anders werkt (nu actief in het Engels, Frans, Spaans, ... maar niet Nederlands). Daarom hebben ze niet veel zin om nog veel tijd te steken in het oude systeem. Ik vind het persoonlijk ook heel storend, maar ik vrees dat er niet meteen een oplossing voor bestaat.

Over de melding van de blauwe pop-up (@stefke): als ik me niet vergis gaat deze alleen weg als je een route instelt. Bij Waze beschouwt men het scherm zonder ingestelde route als het moment waarop zaken ingesteld gaan worden, maar zal je bij het rijden altijd een route hebben. Uiteraard wensen mensen ook gewoon rond te rijden zonder turn-by-turninstructies, maar op dit moment zijn er blijkbaar te weinig mensen die er last van hebben want ik heb er nog niet al te veel meldingen van gezien.

In verband met de community en hoe we werken: de ervaring leert ons dat de mensen die veel kilometers doen meestal inderdaad het beste voorhebben met de kaart. Het probleem is alleen dat we bepaalde regels volgen bij het opmaken van de kaart om zo tot duidelijke navigatie-instructies te komen. Om die reden is het best dat we zeker zijn dat mensen bepaalde editing-vaardigheden hebben en open staan voor communicatie alvorens we ze de mogelijkheid geven om drukbereden wegen te gaan aanpassen. Dat geeft geen 100% garantie dat er geen problemen zullen zijn, maar het is toch al beter. Verder blijft de beste manier om zaken te melden inderdaad het maken van een melding in de app met de oranje bol.

In verband met de trajectcontroles: ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken, maar over het algemeen zijn we zeer accuraat in het aangeven van trajectcontroles. We leggen vaak ook contacten met de (lokale) wegbeheerder om te weten te komen vanaf wanneer de controle actief is. Maar meestal kiezen we er wel voor om de trajectcontroles op voorhand al in te geven omdat we anders onszelf heel de tijd moeten herhalen in de vele meldingen die we dan krijgen. De Craeybeckxtunnel richting Brussel momenteel bijvoorbeeld. Die zal pas in februari/maart actief worden, maar we hebben ze er toch maar ingezet
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Zouden trajectcontrole ook in verticale modus kunnen geactiveerd kunnen worden.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

In verticale modus werkt de weergave van de trajectcontroles goed, dus ik vermoed dat je hiermee verwijst naar de ontbrekende vooruitgangsbalk in horizontale modus? Dit gebrek is gekend, maar we hebben van Waze HQ hier nog geen antwoord op gekregen. Ik vermoed dat men nog niet zeker is hoe men deze balk kan weergeven worden met de beperkte hoogte en de navigatieinstructies die al linksbovenaan staan.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het huidige weer toont wel ineens een serieuze limitatie, om niet te zeggen gevaar, van Waze. Ik ben in de gaten aan het houden hoe lang en langs waar de route voor onze kinderen naar school in Brugge is. Vannacht serieus pakje bijgesneeuwd en op Google Maps zie je dat alle wegen oranje tot rood kleuren.
Was dan ook verbaasd dat Waze vanmorgen vroeg eigenlijk nauwelijks tijd bijrekende om tot school te geraken. Al snel had ik het vermoeden dat Waze er gewoon van uitgaat dat we zonder vertraging tot aan de E40 zouden geraken, en hij dus ook enkel op de grote wegen vertraging gaf. Naarmate de ochtend vordert, zie ik Waze echter steeds andere routes nemen, en daarbij steeds meer ongebruikelijke straten nemen, waar je normaal ook zeer weinig verkeer hebt. Het is maw duidelijk dat er nog een hoop straten zijn waar Waze momenteel geen snelheidsinfo van heeft, en daar dus een normale snelheid veronderstelt, en hij daardoor langs daar routeert.
Niet alleen zorgt dat dus voor een totaal verkeerde inschatting van je reistijd, maar eigenlijk is het zelfs ronduit gevaarlijk aangezien hij je dan stuurt langs wegen waar er niet gestrooid is, en waar de berijdbaarheid zeer slecht is. EDIT: op dit moment stuurt hij me nu zelfs door een heel eind bosweg waar je serieus gejost gaat zijn als je er op dit moment zou door rijden.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

't is simpel: gebruik je gezond verstand.
Dagen als vandaag zijn uitzonderingen, als je dan puur afgaat op de technologie ben je gezien.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

devilkin schreef:'t is simpel: gebruik je gezond verstand.
Dagen als vandaag zijn uitzonderingen, als je dan puur afgaat op de technologie ben je gezien.
Da's allemaal goed en wel als je op dat moment sowieso de omgeving kent. Moet je ergens naartoe waar je totaal je weg niet kent, loop je dus wel een risico. Het is overigens ook enkel Waze die daar last van heeft, want het is bij mijn weten ook enkel Waze die sluiproutes gebruikt.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat lijkt me een terechte opmerking die ik zal doorgeven naar het team dat zich bezig houdt met het routeringsalgoritme.
Misschien zijn ze in staat om de algemene tendens op te merken wanneer het verkeer vertraagt in een regio en kunnen ze die tendens automatisch ook op de andere wegen toepassen. Maar dat lijkt me niet echt makkelijk om toe te voegen...
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eens iets helemaal anders : "wegsnoepjes". Toen ik begon met Waze zag ik ze regelmatig. Daarna soms eens. Daarna jaren niet meer. Een paar weken terug (iets voor kerst) zag ik er nog eens eentje, maar dat is nu ook passé.

Wat is de bedoeling eigenlijk van die wegsnoepjes? En waarom zien we die soms wel en dan weer een hele tijd niet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

De bedoeling van de wegsnoepjes was voornamelijk om mensen aan te zetten om eens langs een andere weg te rijden zodat er daar ook snelheidsdata verzameld kon worden. In zekere zin is dat vervangen door het systeem van het "munchen" van nieuwe straten (je figuurtje rijdt dan als een pac-man over die wegdelen).

Men heeft later nog enkele keren snoepjes op de weg geplaatst om speciale gebeurtenissen te vieren of soms ook om commerciële redenen zoals bij een nieuwe Star Wars film. Maar ik heb de indruk dat men daar stilaan mee aan het stoppen is, of toch veel zeldzamer aan het maken is. Ik heb hierover niets bij Waze gehoord, maar waarschijnlijk komt het toch iets te druk over op de kaart en willen ze de mensen minder afleiden tijdens het rijden.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vandaag issue gehad met Waze in Brussel.
Ik moest op parking C zijn van de Heizel, die volgens de site van LEZ Brussel (de lage-emissiezone) net buiten de LEZ valt.
Waze echter bleef insisteren dat er geen route was vanuit het Leuvense die mij niet door de LEZ zou brengen.
Ik heb op basis van deze onduidelijkheid maar afgezegd, want een boete van 350 euro vind ik er echt over.

Weet iemand van de Wazers hier wat er aan de hand is, en hoe het te fixen?

Terzijde, de LEZ warning is bij een Waze route door een LEZ in het rood.
Ik weet niet of het al bestaat, maar een waarschuwing in het geel/oranje wanneer een route je in de buurt van een LEZ brengt, zou ook leuk zijn.
Dan weet de chauffeur dat ie niet te ver mag afwijken van zijn route en/of moet opletten dat hij niet verkeerd afslaat.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hmm, dat is vreemd want in Waze ligt Parking C wel degelijk buiten de lage-emissiezone:

Afbeelding

Ik zal het vanavond zelf eens simuleren om na te kijken of er een of andere bug zou zijn, maar zo op het eerste zicht lijkt me alles in orde te staan zowel op de kaart als bij de polygoon die gebruikt wordt om de zone af te bakenen. Rond hoe laat ongeveer heb je die route berekend?
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Vanuit Leuven kan het mss. wel, maar moet je vanuit Gent niet over de Romeinse steenweg om op parking C te geraken? En die ligt wel in de LEZ zo te zien? Mogelijk toevallig op dat moment een afgesloten afrit of zo waardoor je via die Romeinse Steenweg moest?
edit: Er is een andere oprit op de parking waarmee je net niet de LEZ binnenrijdt via die weg, die mag je dan ook niet missen zeg (of mag niet afgesloten zijn). Altijd "leuk" ook, die verschillende emissiezones met hun verschillende regeltjes en normen. Je moet het maar ruiken hoe het zit.
Verder: Volgens de "officiële" LEZ kaart valt de Romeinse steenweg niet onder de LEZ, op die foto van Waze lijkt die er wél in te zitten.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Nu een weekje Waze eens uitgeprobeerd op de tablet en Mifi, en het valt me op dat ik steeds teruggrijp naar TomTom of Coyote.

De Waze kaart vind ik heel goed, net als de routebegeleiding, maar de snelheidswaarschuwing zou beter mogen en vooral duidelijker.
Een kort en nogal zacht waarschuwingstoontje tussen het beluisteren van muziek valt niet duidelijk op, bovendien hoor ik dit maar één keer.
Ik merk overigens dat dit toontje niet terugkeert na opnieuw de aangegeven snelheid te overschrijden en slechts opnieuw gehoord kan worden na een nieuwe aanpassing van de aangegeven snelheid op de weg.

Ik ben verre van een snelheidsduivel maar deze waarschuwing komt echt niet duidelijk over en het geeft me nogal een onvoorzichtig en gevaarlijk gevoel om voortdurend met één oog op de weg en het ander op het scherm te moeten gaan rondrijden. Idem voor de flits locaties, daar hoor ik zelfs geen auditieve waarschuwing bij en moet je via het scherm camera's zien te vinden...
PS: Vergeten te vermelden, ik gebruik Waze op Android.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

timmermc schreef: maar de snelheidswaarschuwing zou beter mogen en vooral duidelijker.
Vreemd, ik hoor snelheidswaarschuwing en stem even luid.
timmermc schreef: Idem voor de flits locaties, daar hoor ik zelfs geen auditieve waarschuwing bij en moet je via het scherm camera's zien te vinden...
Ik hoor (vaste?) flitslocaties alleen als ik sneller rijd dan toegelaten anders niet. Roodlichtcamera wordt altijd gemeld.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

on4bam schreef:
Vreemd, ik hoor snelheidswaarschuwing en stem even luid.
Bij mij is de toon van waarschuwing toch echt kort en wanneer je dan de radio op hebt, dan hoor je die wel op mute gaan maar alles gaat zo snel dat het zo voorbij is... en niet herhaald word tenzij er een nieuwe aanpassing van de aangegeven snelheid op het scherm word gemeld.
on4bam schreef: Ik hoor (vaste?) flitslocaties alleen als ik sneller rijd dan toegelaten anders niet. Roodlichtcamera wordt altijd gemeld.
Flitslocaties weet ik niet maar de roodlichtcamera's geven bij mij slechts een schermwaarschuwing, zonder enig wwarschuwingsgeluid.

Heb ik dan verkeerde instellingen ergens?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

timmermc schreef:
on4bam schreef:
Heb ik dan verkeerde instellingen ergens?
Yups, bij reports dien je te kiezen denk ik.

En snelheidsflitsers inderdaad enkel als je sneller rijdt dan de toegelaten snelheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Glodenox schreef:Hmm, dat is vreemd want in Waze ligt Parking C wel degelijk buiten de lage-emissiezone:
Ik zal het vanavond zelf eens simuleren om na te kijken of er een of andere bug zou zijn, maar zo op het eerste zicht lijkt me alles in orde te staan zowel op de kaart als bij de polygoon die gebruikt wordt om de zone af te bakenen. Rond hoe laat ongeveer heb je die route berekend?
Sorry, ik had je antwoord niet direct gezien.

Dat was rond 11u, iirc.

Vanop die map stuurde hij me zoals ik verwachtte, over de ring, afslag expo en dan quasi direct de parking op.
Ik verbaasde mij er ook over, en als het over 30euro ging had ik het geriskeerd; maar de boete is 350 (een absurditeit gewoon), en dan neem ik liever geen risico's.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

AfAX schreef:
timmermc schreef:
on4bam schreef:
Heb ik dan verkeerde instellingen ergens?
Kan je juist quoten? Ik schreef dat niet. :nono:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

on4bam schreef: Ik hoor (vaste?) flitslocaties alleen als ik sneller rijd dan toegelaten anders niet. Roodlichtcamera wordt altijd gemeld.
Dit vind ik de meest irritante "feature" van Waze. Ik rij vaak in de stad (Leuven, Antwerpen, Rotterdam, ...) en daar vind je dus een hoop vaste flitspalen aan 50Km of zelfs 30Km. Je rijdt beneden de limiet dus géén waarschuwing, één tikje op het gaspedaal en "Flits"...
En je kan dus nergens configureren dat je ALTIJD de waarschuwing wil horen. Net bij die lage snelheden is dat heel belangrijk.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

AfAX schreef:
Yups, bij reports dien je te kiezen denk ik.

En snelheidsflitsers inderdaad enkel als je sneller rijdt dan de toegelaten snelheid.
Ik heb nu alle instellingen nog eens goed overlopen, diverse fora gelezen (waar overigens nog gebruikers eenzelfde probleem hebben).
In de instellingen 'gebied' op 'alle' aangevinkt en deze namiddag eens bij een rit uitproberen.
Misschien is mijn auditief probleem toestel gerelateerd (Samsung Tab S2) of moet ik anders een Engelstalige stem kiezen, want ik merk dat de voice command ook enkel Engels US begrijpt in Waze.
Het kan ook dat deze Samsung tablet te oud word, en ik misschien me een nieuw toestel moet aanschaffen waar Waze beter op werkt.

Je kunt natuurlijk nu alles gaan nuanceren, er is gewoon geen perfecte routebegeleiding die precies doet wat gebruikers ervan verlangen. Wat voor de één een overbodige functie is kan voor een ander een noodzakelijkheid zijn.
Bovendien is de eerste vereiste dat je jezelf in de hand houd en niet te snel rijd, maar op ons Belgisch wegennet dat zoveel verschillende max snelheden telt en bovendien meerdere keren aanpassingen in die snelheid doorvoert soms op een paar kilometer kan een op voorhand duidelijk auditieve functie soms een echte noodzaak zijn om je alert te houden in het verkeer.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

timmermc schreef:Misschien is mijn auditief probleem toestel gerelateerd (Samsung Tab S2)
Dat zou mij verwonderen, ik gebruik ook een Tab S2 tablet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Laatst toch nog 2 keer mis gereden wat ik had kunnen voorkomen met een Lane Guide. Dat is eigenlijk alles wat ik mis in Waze :) zeker binnenkort met Android Auto in de nieuwe wagen :).
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Opnieuw Waze eens geprobeerd na aanpassingen in de instelling, maar er is weinig verandert. De navigatie app op zichzelf is zeker een heel erg goede applicatie, geen twijfel.

Alleen snelheden, op veel plaatsen waar er 30Kmh mag gereden worden blijven die aangegeven bij Waze op 5OKmh.
Maar daar staat dan weer tegenover dat zowel Coyote of TomTom daar ook wel in tekort schieten, op andere locaties dan.

Het geluid komt maar éénmaal door bij een snelheidsoverschrijding en dat is echt niet genoeg, je ziet de snelheidsaanduiding opnieuw een waarschuwing geven visueel op het scherm maar zonder nog auditief extra te waarschuwen.
Een paar honderd meter voor een rood licht hoorde ik het geluidje dat ik te snel reed waar een zone 70Kmh overging in 50Kmh, na daarna te stoppen aan het rood licht trok ik opnieuw op tot boven 50Kmh en raar, er kwam geen waarschuwingsgeluid.
Wat dan wel kwam een eind verder toen de zone opnieuw in 70Kmh overging. Maar vermoedelijk kwam dit waarschuwing geluidje dan omdat ik boven de toen aangegeven snelheid van 70Kmh was...

Ik ga die Waze wel nog intenser proberen, maar zoals ik het nu ondervind kan het echt beter met die waarschuwingen... Hoewel de gesproken routeaanwijzingen subliem zijn.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef: Alleen snelheden, op veel plaatsen waar er 30Kmh mag gereden worden blijven die aangegeven bij Waze op 5OKmh.
Maar daar staat dan weer tegenover dat zowel Coyote of TomTom daar ook wel in tekort schieten, op andere locaties dan.
Heb je dat dan al eens gemeld in de app als kaartfout? Dat wordt vaak binnen de paar uur opgepikt en aangepast...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

AfAX schreef:
timmermc schreef:
Yups, bij reports dien je te kiezen denk ik.

En snelheidsflitsers inderdaad enkel als je sneller rijdt dan de toegelaten snelheid.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

vverbeke schreef:[...] Verder: Volgens de "officiële" LEZ kaart valt de Romeinse steenweg niet onder de LEZ, op die foto van Waze lijkt die er wél in te zitten.
Ik heb gisteren de polygoon die we gebruiken in Brussel nog eens vergeleken met de officiële van op de website en moest inderdaad vaststellen dat er verschillen op stonden. Ik weet niet exact wat de oorsprong van de verschillen is, maar de aanvraag voor verandering binnen Waze is gemaakt en normaal gezien zal dit bij de eerstvolgende kaartupdate aangepast zijn (normaal gezien morgen dus).
timmermc schreef:[...] Een kort en nogal zacht waarschuwingstoontje tussen het beluisteren van muziek valt niet duidelijk op, bovendien hoor ik dit maar één keer.
Ik merk overigens dat dit toontje niet terugkeert na opnieuw de aangegeven snelheid te overschrijden en slechts opnieuw gehoord kan worden na een nieuwe aanpassing van de aangegeven snelheid op de weg. [...]
Dat deze toon vrij zacht zou zijn lijkt me een instelling te zijn op je toestel. Ik weet niet meer welk geluidsprofiel er gebruikt wordt voor die toon, maar bij mij op Android is deze toon zeer luid. We hadden vroeger een tijdje een bug dat Waze al geluid probeerde af te spelen terwijl het muziekvolume nog naar omlaag aan het gaan was en daardoor deels niet hoorbaar was, maar die bug is al een tijdje opgelost. Persoonlijk maak ik wel gebruik van de optie "Gebruik de telefoonspeaker", deels omwille van die kleine ergernissen via bluetooth. Dat zal zeker ook wel een verschil maken.

Over het niet herhalen van de snelheidsovertreding op hetzelfde segment: hier was ik niet van op de hoogte. Ik heb bij mij de waarschuwing op "5% overschrijding" ingesteld omdat ik altijd de snelheidsbegrenzer van de wagen instel en dan alleen een melding dien te krijgen als ik een snelheidsverandering over het hoofd gezien heb. Ik zal dat in elk geval verder onderzoeken.
My_download schreef:[...] Je rijdt beneden de limiet dus géén waarschuwing, één tikje op het gaspedaal en "Flits"...
En je kan dus nergens configureren dat je ALTIJD de waarschuwing wil horen. Net bij die lage snelheden is dat heel belangrijk.
Die vraag hebben we een tijdje geleden overgemaakt naar Waze, maar hebben we jammer genoeg zelf geen controle over. We zouden wel nog eens kunnen kijken om de grens vanaf wanneer je een melding krijgt van een flitspaal gewoon op 0 km/u te zetten waardoor je altijd een melding zou krijgen, maar bij een vorige interne discussie kwam daar toch als resultaat uit dat veel mensen dit storend zouden vinden tijdens het rijden omdat er gewoon zo veel flitspalen staan. In tegenstelling tot Coyote is het doel van Waze nog altijd een navigatiesysteem te zijn met meldingen voor gevaren en flitspalen, en niet omgekeerd. Onze voorkeur gaat in elk geval uit naar een in te stellen optie, want ik denk niet dat we iedereen tevreden gaan kunnen stellen hier.
timmermc schreef:[...] Misschien is mijn auditief probleem toestel gerelateerd (Samsung Tab S2) of moet ik anders een Engelstalige stem kiezen, want ik merk dat de voice command ook enkel Engels US begrijpt in Waze. [...]
Het probleem van de voice command die Engels (US) verwacht zal sowieso los staan van je probleem. Dit is een gekend probleem dat we een maand of twee geleden bij Waze aangegeven hebben. Ik denk dat het snel opgelost kan worden, want in Nederland stelt dit probleem zich niet binnen Waze.
MClaeys schreef:Laatst toch nog 2 keer mis gereden wat ik had kunnen voorkomen met een Lane Guide. Dat is eigenlijk alles wat ik mis in Waze :) zeker binnenkort met Android Auto in de nieuwe wagen :).
Daar is binnen de Belgische Waze community ook eensgezindheid over: lane guidance is zowat de grootste ontbrekende feature binnen Waze op dit moment. Maar ik kan je verzekeren: Waze HQ is daar absoluut van op de hoogte ;)
timmermc schreef:[...] Alleen snelheden, op veel plaatsen waar er 30Kmh mag gereden worden blijven die aangegeven bij Waze op 5OKmh. [...]
Als je locaties hebt mag je die altijd doorsturen, dan passen we die meteen aan. En anders mag je ook altijd een kaartfout melden binnen de app, dan kunnen we dat zeer snel aanpassen. Op zich speel ik al een tijdje met een plan om eens alle scholen in België te overlopen om te kijken of de snelheidslimieten er correct ingesteld staan op de straat. Want dat is toch meestal de reden voor een verlaging naar 30 km/u. Tijdelijke snelheidsverlagingen zoals bij wegenwerken kunnen we echter niet altijd op de kaart zetten omdat er toch een vertraging van enkele dagen zit op het aanpassen van de kaart.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Glodenox schreef:[
timmermc schreef:[...] Een kort en nogal zacht waarschuwingstoontje tussen het beluisteren van muziek valt niet duidelijk op, bovendien hoor ik dit maar één keer.
Ik dacht dat het geluidje enkele tonen van een Xylofoon moet voorstellen. Zacht bij mij.
Glodenox schreef: Als je locaties hebt mag je die altijd doorsturen, dan passen we die meteen aan. En anders mag je ook altijd een kaartfout melden binnen de app, dan kunnen we dat zeer snel aanpassen. Op zich speel ik al een tijdje met een plan om eens alle scholen in België te overlopen om te kijken of de snelheidslimieten er correct ingesteld staan op de straat. Want dat is toch meestal de reden voor een verlaging naar 30 km/u. Tijdelijke snelheidsverlagingen zoals bij wegenwerken kunnen we echter niet altijd op de kaart zetten omdat er toch een vertraging van enkele dagen zit op het aanpassen van de kaart.
Goed ik probeer deze dan te melden, en het gaat inderdaad over de 30Kmh snelheidsgrens bij scholen. Wat toch een belangrijke veiligheidskwestie is.
Gisteren opgemerkt aan scholen in Zuienkerke, Wenduine...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Sinds deze week nog eens rondgereden met auto en flitsmeldingen kwamen ook niet binnen. Denk dat ik steeds sneller reed op autosnelweg.

Android auto via bluetooth met auto Seat Arona

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

timmermc schreef:[...] Gisteren opgemerkt aan scholen in Zuienkerke, Wenduine...
Hmm, West-Vlaanderen hebben we inderdaad iets minder kaartbewerkers in de omgeving. In Zuienkerke en Wenduine zijn de schoolomgevingen nu aangepast omdat de snelheidslimieten daar inderdaad fout stonden. Deze zullen over enkele dagen aangepast staan in de app.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Glodenox schreef: Dat deze toon vrij zacht zou zijn lijkt me een instelling te zijn op je toestel. Ik weet niet meer welk geluidsprofiel er gebruikt wordt voor die toon, maar bij mij op Android is deze toon zeer luid.
Ik heb zelf toch ook 'last' van het feit dat het geluidje voor te snel gewoon veel te stil is. Het geluidje dat hij route herberekent is dan weer belachelijk luid. Ik zie ook niet zo goed in welke instelling van mijn toestel dat zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu we toch klagen over de app die we wellicht het meest gebruiken en waarvoor nauwelijks een alternatief is...

1. Die dubbele moraal van Waze ergert me mateloos, alsmaar herhalen dat je niet mag typen terwijl je aan het stuur zit, maar wel verwachten dat je gevaarlijke situaties doorgeeft, je kan toeteren naar andere bestuurders, je kan (kon) snoepjes oprapen op weg, je duimpjes uitdeelt voor elke melding van een bananenschil op de weg. En dan maar moeten liegen dat je het toestel als passagier gebruikt , waardoor je intussen weer een fractie van een seconde bent afgeleid.
Allez kom. Het is een op de auto gebaseerde navigation app! In welke omstandigheden gebruiken we zoiets? In bad? Dus laten ze aub stoppen met die onzin.

2. Melding sturen = meestal tot 4 x op een knop duwen. Neem nu deze: gevaarlijke situatie, op de pechstrook, wagen, verzenden. Da's vier keer klikken en vier keer afgeleid. Het kan qua design toch niet moeilijk zijn om de 90% meest voorkomende meldingen in een directe knop te steken, of maximum één niveau diep te steken? Zie Coyote. Wat een binnenkopper is dit?

3. Hoeveel keer per dag geeft Waze niet aan dat hij de dataverbinding kwijt is en een server zoekt? De helft van de dag? Een derde van de dag? Op een toestel dat anders feilloos werkt en met quasi onbeperkte dataverbinding? Daarmee samenhangend. Op het moment dat ik mijn woning verlaat en ik mijn route ingeef voor mijn deur (want gezien punt 1 krijg ik anders onder mijn voeten van Waze), en daarna verlaat ik de straat. Wel op dat moment loopt het al scheef. Het moment dat de smartphone switcht van wifi op 4G raakt ie (lees: Waze, niet de smartphone) al zijn dataverbinding kwijt. Een andere route (IP adres) en hoppa eruit. Hatelijk. Enige oplossing is Waze volledig sluiten en opnieuw beginnen. Terwijl alle andere apps gewoon vrolijk verder doen.

4. Integratie muziek apps. Werkt goed. Maar heu... gezien Waze van Google is, waarom is de native Google Podcast app eigenlijk niet opgenomen in de applijst van compatibele muziek apps?

5. Een fout op kaart ingeven... wat een pita. Hier ook weer niet goed uitgekiende menu's met situaties die je vaak niet kan ingeven maar moet omschrijven. "teken een pijl op de kaart..." vraagt waze dan. Terwijl ik aan het rijden ben? En net op het moment dat ik zelf mijn route moet herbepalen want Waze werkt dan niet. Ik dacht het niet! Een suggestie: vaak staat de smartphone op een houder voorin, soms in staat om een foto te nemen van de omgeving. Waarom kunnen we niet meteen die foto opnemen, met locatie en een reminder in de app om bv. tijdens een pauze in veiligheid de situatie iets beter te omschrijven? Dat maakt al veel duidelijk en zou mapeditors ook wel kopbrekens kunnen besparen. Ik vind Waze (ondanks deze kritieken) best OK, en ik wil er mee aan helpen bouwen, maar mijn kaartcorrecties zijn tot nu toe bijna nihil omwille van deze ervaringen. Dat moet snel gaan en meteen duidelijk zijn. Als ik 2 te melden zaken zie op een dag dan kan ik daar geen uur mee bezig zijn en achteraf 4 mails over beantwoorden.

6. De herroutering is niet fijnmazig genoeg. Het gebeurt regelmatig 's morgens dat ik een Waze file beland. Je weet wel: zo een 10 tal auto's die worden uitgenodigd een afrit van de snelweg te nemen, en vervolgens samen doorheen een middelgrote weg worden geleid, aanschuivend achter een tractor, een bus, door druk marktverkeer, overstekende bejaarden, enz... Gezamenlijk wachten op een trage tegenligger. Da's hemeltergend en niet ok. Je wint daar niets mee, je kan evengoed in de file blijven staan dan. Al meermaals meegemaakt bv. in de file vanuit Gent naar Antwerpen dat ik later op de Antwerpse ring een vrachtwagen terug tegenkom die ik tevoren al lang was gepasseerd. Het nut van die omleiding was voor mij dus nul (tenzij voor die vrachtwagen natuurlijk ;-) ) Als Waze ons dat toch laat draaien en keren langs binnenwegen, dan maakt het me heus niet uit of ik langs een éénvaksbaan boerenweg of een tweevaksbaan wordt geleid, het maakt me niet uit of ik 20 keer moet veranderen van richting of 40 keer. Ik heb de indruk dat het algortime zijn "cliënten" absoluut niet genoeg spreidt over alle beschikbare wegen. Ik merk dat ik veel snelheidswinst haal door (afgaande op de kaart van mijn ingebouwde GPS) nog eens shortcuts te nemen langs kleinere of andere binnenwegen op hetgeen Waze zelf voorstelt. Vaak zitten daar van die nobrainers tussen. Ligt dat gewoon aan reken- of servercapaciteit tekort? Of is dat strategie? Ik heb de indruk (proof me wrong?) dat Waze nogal de voorkeur heeft/geeft aan wegalternatieven met veel winkelpanden, restaurants, enfin... alles wat ads kan opleveren. Dit zijn natuurlijk niet dit soort wegen die lekker rijden...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt om de LEZ zone van Brussel ns te herbekijken.

Qua flitspalen:
Ook ik mis de optie om ten allen tijd een flitspaal warning te krijgen; zo leer je ze ook staan.

Qua omleidingen:
Hatelijke interface.
Hij wil nl altijd "een volgende straat" om een closure in te geven, maar soms is een closure gewoon van de baan zelf, maar eenmaal op een straat zelf kan je geen closure opgeven; enkel vanaf de volgende kruispunten, en dan moet je nog een straat kiezen; volledige afsluiting vanaf "hier" is niet op te geven.
En da's vervelend want als ik de weg niet ken moet ik *nu nu nu* een full closure kunnen melden zodat ie direct kan rerouten en ik niet de rest van het verkeer ophoudt terwijl ik probeer dat allemaal in te vullen.

Qua rerouting:
Het hatelijke is dat ie bij files je naar straten stuurt die iets sneller gaan, ook al zijn dat bv straten met bloembakken, fietsers, kinderen, ... ipv de hoofdweg die dan mss wel iets trager ging maar tenminste een rechte lijn vormde zonder obstakels.
Zeker van en naar werk vind ik het leuk om te kunnen "op autopilot" rijden, zonder teveel te moeten opletten.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik vind de batterijstand goed. Het zou nog beter zijn dat je kan kiezen onder welk batterijpercentage het moet geactiveerd worden en niet hardgecodeerd op 30% voor iedereen.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Tomby schreef:
Ik heb zelf toch ook 'last' van het feit dat het geluidje voor te snel gewoon veel te stil is. Het geluidje dat hij route herberekent is dan weer belachelijk luid. Ik zie ook niet zo goed in welke instelling van mijn toestel dat zou kunnen zijn.
Inderdaad, ik ga niet beweren dat het bij mij 'belachelijk' luid gaat, maar het valt op dat het duidelijker scherper en daardoor beter hoorbaar is. Waze zou er goed aan doen om de functie van deze tonen om te draaien....
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

ITnetadmin schreef:Bedankt om de LEZ zone van Brussel ns te herbekijken.

Qua flitspalen:
Ook ik mis de optie om ten allen tijd een flitspaal warning te krijgen; zo leer je ze ook staan.

Qua omleidingen:
Hatelijke interface.
Hij wil nl altijd "een volgende straat" om een closure in te geven, maar soms is een closure gewoon van de baan zelf, maar eenmaal op een straat zelf kan je geen closure opgeven; enkel vanaf de volgende kruispunten, en dan moet je nog een straat kiezen; volledige afsluiting vanaf "hier" is niet op te geven.
En da's vervelend want als ik de weg niet ken moet ik *nu nu nu* een full closure kunnen melden zodat ie direct kan rerouten en ik niet de rest van het verkeer ophoudt terwijl ik probeer dat allemaal in te vullen.

Qua rerouting:
Het hatelijke is dat ie bij files je naar straten stuurt die iets sneller gaan, ook al zijn dat bv straten met bloembakken, fietsers, kinderen, ... ipv de hoofdweg die dan mss wel iets trager ging maar tenminste een rechte lijn vormde zonder obstakels.
Zeker van en naar werk vind ik het leuk om te kunnen "op autopilot" rijden, zonder teveel te moeten opletten.
Daar zouden dan best keuze in de opties moeten staan. Ik verkies actief te rijden ipv passief in de file te staan.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Glodenox schreef:Daar is binnen de Belgische Waze community ook eensgezindheid over: lane guidance is zowat de grootste ontbrekende feature binnen Waze op dit moment. Maar ik kan je verzekeren: Waze HQ is daar absoluut van op de hoogte ;)
In Google Maps zit het wel dacht ik, dus de kennis hebben ze alleszins in huis :-)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zou ik niet durven zeggen, want de kaarten zijn helemaal anders opgebouwd. Als Waze dit implementeert (wat ze in mijn ogen niet anders kunnen), dan zal de community dit op 1 of andere manier moeten ingeven. Ik denk wel dat het veel vraagt om dit te implementeren, zowel van Waze zelf als van de community uit.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat valt uiteindelijk wel mee hoor. We zijn met voldoende mensen om dit vrij snel te regelen als het eindelijk toegevoegd zou worden. Maar het is inderdaad zo dat we geen gebruik maken van de gegevens in Google Maps. De kaart van Waze staat er los van en we hebben meer vertrouwen in de juistheid van onze gegevens dan die van Google Maps. Het gaat makkelijker zijn om van niets te beginnen dan overal te moeten nakijken of de gegevens wel juist zijn (los van de licentieproblemen die er zouden zijn bij zo'n kopie).

Toen het een jaar of twee geleden mogelijk werd om de snelheidslimieten in te geven op alle wegsegmenten hebben we dit in slechts enkele weken toegevoegd voor het hele land en waren we het eerste land binnen Waze om op 99% van de straten de limiet ingesteld te hebben (en ik denk dat de kwaliteit toch in orde gebleven is). Vandaar ook dat België de feature als een van de eersten beschikbaar had.

Nog in verband met de interface om afsluitingen in te geven in de app: ik stoor me er zelf ook regelmatig aan. Maar eigenlijk is het efficiënter om deze afsluitingen door te sturen naar de community via social media, want een melding in de app blijft meestal slechts voor een korte tijd staan.

In verband met het typen tijdens het rijden: een tekst ingeven is honderden malen gevaarlijker dan een knop of twee aanklikken! Je moet namelijk veel langer naar het scherm staren tijdens het typen. Het is trouwens ook gewoon mogelijk om de meldknop aan te klikken en dan op "later" te klikken om op een later moment meer informatie toe te voegen. Persoonlijk zou ik dat liever gewoon als standaardgedrag willen zien in de app als je meer dan 10 km/u aan het rijden bent. Het ideale zou natuurlijk zijn dat de automatische stemherkenning gewoon werkt binnen België en dat je geen knoppen meer moet aanraken, maar dat blijft jammer genoeg momenteel aanslepen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

In t weekend een snelheid willen aanpassen (50 langer, de 70 komt te vroeg).
Was de eerste keer. Indien je dat nog nooit deed dan pushen ze wel op je achterbumper omdat je nog 50 aan t rijden bent. De tekst van de icoontjes moet je dan nog lezen maar na 5km op de parking dan alles ingevuld. Op verzenden gedrukt, Nada, nogmaals, Nada beide 4g. Overgeschakeld naar wifi 2* Nada, dan terug naar 4g 2 pogingen, Nada dan maar op de knop later.
En nu status onbekend, geen bericht of knop of iets waar ik kan weten hebben ze nu de info gekregen.
En ja in W-VL zijn er veel fouten maar als ik me niet vergis kan je geen meerdere keren later drukken?
En nog zo eentje: elk jaar is er onderhoud op de tramlijnen aan de kust, ook spooroversteken. Indien je daar op de pijl drukt om aan te geven dat er werken zijn dan gaat het de mist in.
Idem indien je wil aangeven dat 1 van de 2 bruggen openstaan aan de sluizen. Duurt toch zo'n half uur en er is een alternatieve route (a11).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb dit nog niet kunnen testen maar ik vond dit als oplossing voor de stille stem van waze over ee phone speaker.

I finally found a solution for the low volume on the Waze voice. The volume is driven by the phone speaker volume. Make a phone call and put the phone on speaker. Turn the volume all of the way up and then hang up the phone. Waze volume will now work.

Ik zal het binnenkort testen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”