Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die "gemelde files" zijn, zo ik begrepen heb, iets puur visueels in de app. Waze berekent alles op basis van de doorstroomtijden. Zoals je zelf aangeeft was de ETA veel correcter dan je Garmin, dus dat bewijst die stelling.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Begint me nu de laatste tijd inderdaad meer en meer op te vallen dat de ingeschatte reistijd bij start er toch vaak wel wat naast zit.
Meestal wel in de goede zin maar op een traject van amper 40 a 60 min een verschil krijgen van 20min is toch wel wat..

Ik gok dat de vakantieperiode er toch wel voor wat tussen zit en dat de historische informatie iets teveel parten speelt bij de initiële berekening.
Gelukkig maar wordt het eens je wat aan het rijden bent toch al snel bij gesteld.

Hoewel irritant, liever iets te vroeg dan te laat zeker? :)
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zijn hier inderdaad twee zaken die spelen:
- de aanduiding van file op de route die bepaald wordt door andere Wazers en eigenlijk voornamelijk iets visueel is dat geen invloed heeft op de routering
- het gebruik van historische gegevens waarbij tijdens de zomervakantie een profiel gebruikt wordt dat niet echt overeenkomt met het reële verkeersbeeld

Die aanduidingen blijven trouwens aanwezig zolang mensen deze blijven bevestigen. Normaal gezien is er ook een knop om die melding te verwijderen, wat ervoor kan zorgen dat de meldingen sneller verdwijnen.

Ik vermoed (ik heb ook geen zicht op wat er zich in het routeringsalgoritme bevindt) dat Waze geen rekening houdt met de realtime snelheden die meer dan pakweg een uur rijden van je weg zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom je tijdens de rit plots 20 minuten winst kan zien verschijnen. Misschien zou het beter zijn dat hier wel rekening mee gehouden wordt, maar anderzijds kan er op zo'n uur tijd wel veel verschil komen in de files en is het wat gevaarlijk om op basis daarvan al beslissingen te nemen in het begin van de route.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bij ons was het gisteren zo dat er sterk vertraagd en stilstaand verkeer stond aangegeven (in een bubble, geen rode baan) op slechts 3 Km van ons vertrekpunt. We zagen al een stuk op voorhand, vanop een parallelweg dat het verkeer vlot ging. Ik ga er van uit dat die bubbles automatisch aangemaakt worden als andere wazers traag rijden of stilstaan? Indien dit klopt dan zou de rijtijd langer moeten zijn dus lijkt het alsof met traag/stilstaand meldingen geen rekening gehouden wordt. Ergens klopt dus iets niet, de reistijd moet ofwel langer zijn ofwel moeten de bubbles weg.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die meldingen/bubbels zijn geplaatst door andere gebruikers. Het is niet uitzonderlijk dat die daar nog even blijven staan wanneer er geen file meer is. Je moet rond 10u maar eens kijken naar de Brusselse ring. Die staat dan vol met meldingen, maar file staat er dan meestal niet meer. Deze meldingen zouden eigenlijk veel sneller automatisch mogen verdwijnen in onze regio, maar in regio's met minder gebruikers zijn deze meldingen wel nog nuttig. Persoonlijk zouden ze die meldingen ook mogen verbergen bij de weergave van de routeberekening en vervangen met een iets duidelijkere aanduiding van de files, maar dit blijkt iets te zijn dat wereldwijd verschillend is.

Het enige waar je bij ons naar moet kijken is de kleur van de lijn in de route. Deze bevat namelijk de bevestigde filegegevens.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mocht het zo simpel zijn ... 1 voirbeeldje, afrit Aalter vanuit Gent en zonder de huidige werken.
Wie de afrit nodig heeft staat vanaf 16u al meer dan 1km er voor aan te schuiven op de pechstrook.
De durvers onder ons willen zo dicht mogelijk bij de afrit nog een gaatje vinden en rijden te traag op de rechter rijstrook. Vrachtwagens kunnen zo snel niet remmen en bezetten de midden rijstrook à 90km/u of iets trager. Linker rijstrook blijft voor t snelverkeer, wat de GPS aan effectieve snelheid registreert.
Dus 4 snelheden voor dezelfde lijn én de diverse meldingen.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vrachtwagens (en motorbestuurders) worden als statistische buitenbeentjes niet meegenomen in die gegevens. We vragen al een tijdje om meer voertuigprofielen beschikbaar te stellen om betere instructies te kunnen geven qua wegbeperkingen (hoogte, gewicht, ...) zodat Waze ook voor hen accurate voorspellingen kan doen.

Verder weet Waze een onderscheid te maken tussen afslaand verkeer en verkeer dat rechtdoor gaat. Als je een wegdeel op 2 manieren kan verlaten, dan zal Waze op dit wegdeel 2 verschillende snelheden bijhouden (en dan ook nog eens aparte snelheden voor het taxi-profiel). Verkeer dat de autosnelweg blijft volgen zal dus geen aanduiding van file zien, noch zal de routeberekening hierdoor beïnvloed worden. De meldingen van afslaande gebruikers zullen soms wel weergegeven worden bij mensen die rechtdoor gaan omdat deze meldingen zich nu eenmaal op dat wegdeel bevinden.

Alleen het verschil in rijstijl kan inderdaad niet verwerkt worden. Maar meestal zal het verschil in gemiddelde rijtijd daar nog wel meevallen. Vaak lijkt het alsof zulke mensen veel tijdswinst maken, maar als je het echt uitrekent is dat meestal uit te drukken in seconden (wat het eens zo ergerlijk maakt dat ze andere mensen of zichzelf daarvoor zo in gevaar brengen).
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

bruma schreef:De durvers onder ons willen zo dicht mogelijk bij de afrit nog een gaatje vinden en rijden te traag op de rechter rijstrook.
In feite zijn dit de enige personen die zich aan de wegcode houden... (al zou ik, in dat geval, ook aanschuiven op de pechstrook, geef ik toe, of omrijden via Beernem)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Glodenox schreef:Vrachtwagens (en motorbestuurders) worden als statistische buitenbeentjes niet meegenomen in die gegevens. We vragen al een tijdje om meer voertuigprofielen beschikbaar te stellen om betere instructies te kunnen geven qua wegbeperkingen (hoogte, gewicht, ...) zodat Waze ook voor hen accurate voorspellingen kan doen.
Dat zou een groot verschil maken.
Ik heb deze vakantie zo'n 2000 km met waze gereden, maar wel met een caravan achter mijn gat. Ik ben dus genoteerd als slak.
Afgelopen weekend zaten we in Klemskerke. Om naar huis te rijden neem ik dan de Driftweg naar Klemskerke centrum om er dan via Vosseslag naar Jabbeke te rijden en zo verder naar huis. Ik reed nu (foutief) naar links van de camping, dus richting Bredene. Dan maar even Bredene door, terug via de Koninklijke baan en dan via Vosseslag.
Er was jaarmarkt, dus was Vosseslag afgesloten (ik was de eerste wazer waarschijnlijk, 't was niet gekend), dus weer door Bredene en dan richting Oostende om daar de E40 op te rijden.
Welnu, de eerste keer dat ik door Bredene reed kreeg ik niets van melding, de 2de keer stond er een oranje lijn op om aan te duiden dat er vertraagd verkeer was. Ik denk dat ik de reden was. Ik reed er met caravan en die baan zit vol snelheidsdrempels, dus mijn gemiddelde snelheid was die van een trage fietser.
Mocht Waze weten dat ik met caravan reed zou mijn snelheid waarschijnlijk (hopelijk) minder doorwegen en zou ik minder door prutsbaantjes gestuurd worden.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zolang er geen manier staat om de breedte van een weg aan te duiden op de kaart van Waze vrees ik dat de toevoeging van zo'n voertuigprofiel niet veel zal verbeteren op dat vlak. Het zou er alleen voor zorgen dat je snelheden niet getoond worden aan Wazers in wagens en dat je hier en daar niet door een straat met een bepaalde restrictie gestuurd zal worden. Verder vrees ik dat het aantal caravanrijders wereldwijd veel te laag zal liggen om hiervoor iets te voorzien. Alleen als zo'n profiel je toelaat om zelf een gewicht en omvang in te voeren zou het nog kunnen werken.
blaatpraat schreef:In feite zijn dit de enige personen die zich aan de wegcode houden... (al zou ik, in dat geval, ook aanschuiven op de pechstrook, geef ik toe, of omrijden via Beernem)
Dit gaat ietwat off-topic, maar de enige manier om je daar aan de wegcode te houden is volgens mij de afrit niet te nemen en door te rijden naar de volgende en daar terug te rijden. Daar proberen invoegen terwijl de afrit al vol staat creëert een levensgevaarlijke situatie, dus dat zal nog veel zwaarder doorwegen mocht men daar ooit een boete willen uitschrijven. Dit is een puur theoretische benadering, voor alle duidelijkheid. Ik ken de situatie ter plekke niet goed genoeg.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik begin me de laatste tijd wat te ergeren aan waze. Hier zijn al een hoop lokale wegenwerken aan de gang. Je blokkeert die weg iedere keer via de app, en 2 dagen later of zelfs al 1 dag later stuurt hij je er weer door. Het ingeven van afsluitingen zou veel meer beschikbaar moeten zijn al was het daar via een approval systeem. Het in de slack droppen is niet zo handig vaak om uit te leggen.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

In principe blijven wegafsluitingen die continu bevestigd worden door andere gebruikers wel staan op de kaart, maar het is inderdaad zo dat dit niet handig werkt. Binnen Waze is men echter zeer terughoudend om deze rechten al te gemakkelijk te geven omdat dit in realtime een zeer grote impact heeft op de kaart. Je wilt niet dat 5 vrienden met Waze zo maar even een autosnelweg kunnen afsluiten, bijvoorbeeld.

Als je de segmenten aanduidt op de Waze Map Editor (je kan Ctrl ingedrukt houden om meerdere segmenten te selecteren) en dan een permalink genereert (link-symbool rechtsonderaan) kan je op onze Slack zeer gemakkelijk wegafsluitingen doorgeven zonder al te veel uitleg erbij te moeten geven. Eigenlijk vragen we dan alleen nog een reden voor afsluiting, indien gekend, en een inschatting van hoe lang die straten afgesloten dienen te blijven. Via de app zou inderdaad makkelijker zijn, maar daar kunnen wij niet veel invloed op uitoefenen vrees ik. We hebben wel een systeem toegevoegd dat ons meldingen geeft van in-app afsluitingen, maar dat zijn er zo veel (en ook vaak foute) waardoor we ze niet allemaal kunnen nakijken.

Trouwens: het is nu niet dat andere navigatiesystemen wel die mogelijkheid geven, om het even in perspectief te plaatsen :wink:
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik, als level 1, kan gewoon afsluitingen toevoegen in het systeem via de map editor hoor...
Ofwel zijn rechten op een andere manier? Ik heb alvast veel wijzigingen doorgegeven in het verleden (omdat ik er de rechten niet voor had), misschien telt die betrouwbaarheidsfactor ook?

Wijzigingen die ik doorgegeven heb, zijn wijzigingen op plaatsen waar ik vandaag nog gereden heb alvast (met Waze), dat kan misschien ook tellen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat moet ik mij hier bij voorstellen, wegafsluiting en toch via daar geroot?
Root door zfgesloten straat?
Root door zfgesloten straat?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb de afsluiting hierboven even opgezocht en deze is maar actief in 1 richting. Je mag er (volgens de afsluiting in elk geval) alleen maar van west naar oost langs rijden. De weergave hiervan in de app is al een tijd lang een heikel punt. Dit is gekend bij Waze HQ en zal men ooit eens oplossen.
blaatpraat schreef:Ik, als level 1, kan gewoon afsluitingen toevoegen in het systeem via de map editor hoor...
Ofwel zijn rechten op een andere manier? Ik heb alvast veel wijzigingen doorgegeven in het verleden (omdat ik er de rechten niet voor had), misschien telt die betrouwbaarheidsfactor ook?

Wijzigingen die ik doorgegeven heb, zijn wijzigingen op plaatsen waar ik vandaag nog gereden heb alvast (met Waze), dat kan misschien ook tellen.
Ik vermoed dat je een beperking hebt ingegeven op wegdelen in plaats van een wegafsluiting? Hoewel vergelijkbaar gaat een beperking pas van kracht gaan wanneer de kaart vernieuwd werd (normaal gezien eens op de 1 à 2 dagen) en zal niet visueel zichtbaar zijn in de app. Het zal echter inderdaad hetzelfde effect geven. Over het algemeen gebruiken we deze optie liever niet omdat deze niet zichtbaar is in de app en het niet realtime toegevoegd kan worden, maar misschien nog belangrijker: ook niet realtime verwijderd kan worden.

Je moet namelijk level 3 of meer zijn om wegafsluitingen te kunnen toevoegen binnen de Benelux. En level 3 kan je sinds een 3 jaar geleden alleen bekomen doordat de community je bijdragen goed vind en je bij Waze voordraagt om deze level te krijgen. Het gaat daarbij dus over actieve leden die hun aanwezigheid ook laten zien door op het forum of in Slack andere mensen te helpen of door het stellen van bepaalde vragen duidelijk maken dat ze het bewerken van de kaart stilaan onder de knie hebben.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Glodenox en in safari werkt het kopiëren van perm links bijna nooit :(

dropped in chat
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog nooit problemen gehad met permalinks in safari, of het zou moeten komen omdat ik het script toolbox draai over de Waze kaart. Die chat wordt ook niet echt gebruikt door de community, werkt gewoon niet goed. Als je eens de kaart refreshed is de chat weg en als er niemand online is om je te helpen, dan verschijnt dat ook nergens. Heb zelf al ondervonden dat dit totaal waardeloos is, via Slack of het forum is veel betere manier.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

De Toolbox kan daar inderdaad iets voor tussen zitten. Deze vervangt een groot deel van die code.
Tomsworld schreef:Glodenox en in safari werkt het kopiëren van perm links bijna nooit :(
Ik kan niet meteen een melding vinden van iemand anders die deze bug heeft tegengekomen op Safari. Normaal gezien zou het me wel moeten lukken om iOS virtueel te draaien en het zo te testen. Dat zal waarschijnlijk een projectje worden voor komend weekend.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 568
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Ik zit met huawei p9

Als ik waar gebruik en hang de p9 aan de lader dan laad deze niet op , wel vervelend want de batterij loopt snel leeg.

Iemand een idee ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Glodenox schreef:Verder weet Waze een onderscheid te maken tussen afslaand verkeer en verkeer dat rechtdoor gaat.
Heb me ook al paar keer afgevraagd of Waze ook backtrackt als hij ineens merkt dat je een andere route aan het nemen bent. Simpel voorbeeld is Brusselse Ring in Strombeek, richting Luik. Soms durft Waze je daar eraf te sturen om dan in Grimbergen er terug op te komen. Soms heb ik daar geen zin in, en rijd ik toch gewoon rechtdoor effen de file in. Waze heeft dan echter nog niet door dat ik eigenlijk gewoon de R0 blijven volgen ben en dus stilsta in een file die hij al kent. Het is pas wat verderop, als mijn GPS gegevens nog meer afwijken van wat mijn route zou moeten zijn, dat Waze beseft dat ik nog gewoon op de R0 zit.
De vraag is dus of Waze dan onterecht ook file zal registreren op het stuk afrit, of dat hij dan backtrackt tot de splitsing tussen waar ik effectief reed en waar hij me naartoe stuurde ?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dan betreden we het domein van informatie dat alleen de mensen in Waze HQ zeker zullen weten. Het enige dat ik weet is dat als je je ritten bekijkt in de Map Editor, de delen van de rit die in het oranje staan niet in acht genomen werden door het systeem. Ik vermoed dat die afrit bij jou dan ook in het oranje zal staan. Ik denk niet dat het systeem dan retroactief gaat redeneren en dit zo zal opslaan, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Een gelijkaardige situatie die effectief problemen heeft opgeleverd zijn de bypassen aan rotondes. Doordat deze zo dicht bij de rotonde zelf liggen is het niet mogelijk voor Waze om te bepalen of je de route gevolgd hebt of niet. We hebben zo enkele rotondes gehad waar Waze ervan uit ging dat het altijd sneller was langs de rotonde in plaats van de bypass. Hoewel dit tijdens de spits soms effectief het geval kan zijn omwille van een kleine file, is er voor Waze zo geen enkele manier om zich te corrigeren. Op zich hebben we dit deels kunnen oplossen door de route langs het rond punt als 'omweg' te laten detecteren, maar ideaal is dat ook niet.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

helmuteke schreef:Ik zit met huawei p9

Als ik waar gebruik en hang de p9 aan de lader dan laad deze niet op , wel vervelend want de batterij loopt snel leeg.

Iemand een idee ?
Hoeveel Ampere levert je autlader momenteel? Je neemt best 1 die min. 2A output heeft (zorg er ook voor dat je kabel zo'n Ampere aakan)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 568
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

2a en deftige kabel

Het laden stopt als waze loopt
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waze vraagt nu éénmaal veel van je gsm en het is in feite niet de app zelf die het meeste verbruikt... Wel het scherm, dataverbinding, gps, processor...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

helmuteke schreef:2a en deftige kabel
Het laden stopt als waze loopt
Dat moet dan toch aan je GSM liggen. Zelfs wanneer ik de ingebouwde USB poort van mijn auto gebruik, blijft mijn OP3 nog altijd opladen, zij het wel maar aan iets van een 20% per uur rijden. Vrij zeker dat die poort niet meer dan 1A levert. Zal er eens mijn USB meterke tussenhangen.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Een issue dat ik nu al een paar maanden merk is het volgende.

Ik rij regelmatig in de avondspits voorbij Groot-Bijgaarden via de R0, komende van Bergen naar Zaventem toe.

In het begin (een jaar geleden of zo) gebruikte ik Waze sporadisch. Toen stuurde Waze me steeds rechts, via afrit Asse terug op de ring. Zo vermijdt hij gedeeltelijk de file die er meestal staat.
Sinds een aantal maanden gebruik ik Waze regelmatiger, maar hij stuurt me sindsdien steeds via de ring verder en geeft gewoon de file aan.
Vermits ik leerde dat het via die afrit dat hij me vroeger aangaf sneller gaat rijd ik dus meestal rechts, en telkenmale - als Waze doorheeft dat ik naast de R0 rijd - past hij zijn ETA aan en gaan er een 4-tal minuten af.

Is hier een specifieke reden voor? Het is geen uitzondering, het gebeurt is sinds maanden in 100% het geval.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daar heb ik niet meteen het exacte antwoord voor, vrees ik. Hier zijn enkele mogelijkheden:
- misschien ligt het aan een probleem in het gegenereerde profiel voor die dag waarbij de route langs de afrit foutief als trager wordt gezien (hoewel het blijkbaar wel meteen 4 minuten blijkt bij te stellen, dus die gegevens zouden er moeten zijn)
- misschien heeft Waze om een of andere reden de route langs de R0 als voorkeursroute gezet omdat je hier al vaker gepasseerd bent rond die tijd
- misschien is het systeem voor omwegpreventie aangepast waardoor die route als een niet toelaatbare omweg beschouwd wordt
- misschien wou het Waze-algoritme nakijken of die 4 minuten vertraging op dat stuk weg nog altijd actueel waren
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik heb zo ook een bizatheid op de ring rond brussel iets voorde afrit 17 dan stuurt hij je de afrit sintpieters leeuw en vraagt hij je links te houden waar je eigenlijk terug de ring op gaat ik vermoed dat hij een paar seconden denk te winnen maar in de praktijk is dat niet zo.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat heb ik ook al regelmatig voorgehad. Door de opstopping voor Machelen stuurt hij me regelmatig ter hoogte van Diegem even de ring af, om er dan weer in te moeten schuiven. Tegenwoordig laat ik het voor wat het is, en het tijdsverschil is meestal nihil.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomsworld schreef:Ik heb zo ook een bizatheid op de ring rond brussel iets voorde afrit 17 dan stuurt hij je de afrit sintpieters leeuw en vraagt hij je links te houden waar je eigenlijk terug de ring op gaat ik vermoed dat hij een paar seconden denk te winnen maar in de praktijk is dat niet zo.
Bedoel je aan de expo? Daar heb ik dat ook; het klopt ook dat dat vaak sneller is, want in die put op de ring zelf is het stapvoets terwijl via die afslag je toch iets sneller blijft rijden.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

ITnetadmin schreef:
Tomsworld schreef:Ik heb zo ook een bizatheid op de ring rond brussel iets voorde afrit 17 dan stuurt hij je de afrit sintpieters leeuw en vraagt hij je links te houden waar je eigenlijk terug de ring op gaat ik vermoed dat hij een paar seconden denk te winnen maar in de praktijk is dat niet zo.
Bedoel je aan de expo? Daar heb ik dat ook; het klopt ook dat dat vaak sneller is, want in die put op de ring zelf is het stapvoets terwijl via die afslag je toch iets sneller blijft rijden.
Expo is iets voor Grimbergen (afrit 7), ITNetadmin. Hij bedoelt wel degelijk iets voor afrit17: Anderlecht industrie, richting Bergen. Daar slibt het verkeer inderdaad toe tijdens de spits omdat het op 2 rijvakken komt. Als je dan rechts houdt (op de éénvaksbaan met ook de afrit 16:St-P-Leeuw) passeer je wel degelijk een aantal wagens vooraleer je weer op de R0 komt.

Misschien blijft hij dit nog een tijdje onthouden nadat het verkeert weer doorvloeit.....
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu ja, het kan ook niet anders dat iemand de pineut is hè. Uiteindelijk moet Waze zien dat X sneller geworden is dan Y, en dat kan maar als hij ook nog iemand richting Y gestuurd heeft en van die de info krijgt dat het trager is dan wie X nam (vraag me dan af of die via X Waze negeerde of dat Waze een gegeven moment mensen in de 2 richtingen stuurt).
Heb ook al gehad dat Waze mij op buitenring via afrit Expo stuurde en ik er uiteindelijk niets file meer stond op de R0. Maar de tijd die je dan verliest is vele malen kleiner dan de tijd die je wint als er wel file staat... zelfs van ver voor Waze of de smartphone reed ik al langs daar als ik zeg dat alles stil stond vanaf Wemmel.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren ook beide meegemaakt (Expo en anderlecht)
Rond 13u45 in Grimbergen gaf waze me aan om de uitrit A12 te gebruiken en zo terug op te rijden naar R0 richting Halle.
Er was aan de verkeerswisselaar A12 niks te zien dat op een file zou lijkne, zelfs geen remichten. Echter na de rotonde terug oprijdend naar de R0 begon het verkeer dicht te slibben om quasi tot stilstand te komen waar je recht kunt uitrijden (einde witte lijn) naar Wemmel.
Daar tegen het advies van waze de uitrit Wemmel genomen en rekening houdend met wat mag volgens het verkeersreglement terug opgereden in Wemmel richting Halle. Bij het nemen van de uitrit de vrachtwagen opschriften in de gaten gehouden van wie op dat ogenblik de R0 aan het inschuiven waren. Bij het oprijden in Wemmel gewoon samen met het verkeer meegereden langsheen een vrachtwagen die zijn snelheid niet voldoende kon opbouwen (het gaat daar immers omhoog) zodat ik plaats had om in te schuiven zonder iemand te hinderen. Ik zat dan ongeveer 4 wagens achter die referentievrachtwagens.
Ik heb wel, gezien het uur, geen oponthoud gehad bij uitrit/oprit Wemmel. Er waren veel vrachtwagens zodat de oprijtijd R0 voor wie de uitrit Wemmel niet neemt lang is anders haal je het niet in tijd bij het nemen van de uitrit.
--- halte---
Rond 15u30 dan in Anderlecht gepasseerd richting Halle omdat de E40 dicht zat.
Hier begon het verkeer dicht te slibben, waze stuurde me via de snelweg en niet de uitrit/oprit (17). De bestuurdster van de opvallend gekleurde twingo voor mij was van oordeel dat uitrit/oprit sneller zou zijn, wat in eerste instantie ook zo leek. Tot het punt waaar ze moest invoegen waar het verkeer vertraagde wegens vrachtwagen die dat ook deden (invoegen) zodat ze uiteindelijk net voor mij terug de ring kwam invoegen. Zelf heb ik op de rechter rijstrook gewoon mijn snelheid van 90 gewoon kunnen behouden zonder ook maar iets te vertragen.

Veel hangt af van welke types transport, hun belading en hun nog te halen max snelheid er op dat ogenblik welk rijvak gebruiken.
Ik denk niet dat een GPS app dit ooit zal kunnen behappen, zelfrijdende voertuigen platformen zullen wel de nodige rekenkracht hebben om de max flow te berekenen en aan te sturen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Volg waze gewoon altijd en je wint gegarandeerd in de grote meerderheid van de gevallen tijd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

AfAX schreef:
ITnetadmin schreef:
Tomsworld schreef:Ik heb zo ook een bizatheid op de ring rond brussel iets voorde afrit 17 dan stuurt hij je de afrit sintpieters leeuw en vraagt hij je links te houden waar je eigenlijk terug de ring op gaat ik vermoed dat hij een paar seconden denk te winnen maar in de praktijk is dat niet zo.
Bedoel je aan de expo? Daar heb ik dat ook; het klopt ook dat dat vaak sneller is, want in die put op de ring zelf is het stapvoets terwijl via die afslag je toch iets sneller blijft rijden.
Expo is iets voor Grimbergen (afrit 7), ITNetadmin. Hij bedoelt wel degelijk iets voor afrit17: Anderlecht industrie, richting Bergen. Daar slibt het verkeer inderdaad toe tijdens de spits omdat het op 2 rijvakken komt. Als je dan rechts houdt (op de éénvaksbaan met ook de afrit 16:St-P-Leeuw) passeer je wel degelijk een aantal wagens vooraleer je weer op de R0 komt.

Misschien blijft hij dit nog een tijdje onthouden nadat het verkeert weer doorvloeit.....
Inderdaad die :-D
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Goztow schreef:Volg waze gewoon altijd en je wint gegarandeerd in de grote meerderheid van de gevallen tijd.
En zelfs al is de tijdswinst beperk of nihil, het feit dat je kan blijven rijden is ook veel waard voor mij. Niets zo frustrerend als in de file stilstaan zonder uitweg. Het nadeel is dan weer dat Waze dikwijls kiest voor kleinere wegen met veel voorrang van rechts, woonstraten, snelheidsbeperkingen. Dat vergt meer aandacht om veilig te rijden. Maar je leert wel nieuwe wegen en soms pittoreske plaatsen kennen.

Ik gebruik Waze doorgaans altijd. En die enkele keren dat ik het niet deed heb ik het mij al flink beklaagd. Zelfs op korte routes binnen Brussel is de tijdswinst aanzienlijk. Of op het traject Leuven-Brussel. Een ongeluk op de E40 en je kan een uur vaststaan.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Goztow schreef:Volg waze gewoon altijd en je wint gegarandeerd in de grote meerderheid van de gevallen tijd.
Laatste tijd laat Waze toch steken vallen, je negeert Waze even en gaat rechtdoor bvb opeens is de reistijd 2 minuten minder volgens Waze!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

silencer schreef:
Goztow schreef:Volg waze gewoon altijd en je wint gegarandeerd in de grote meerderheid van de gevallen tijd.
Laatste tijd laat Waze toch steken vallen, je negeert Waze even en gaat rechtdoor bvb opeens is de reistijd 2 minuten minder volgens Waze!
Wat zijn nu 2 rode lichten, als je 2 keer moet inhouden voor een slak op de linker rijstrook of op t eind van je rit 2 keer rood hebt aan een driekleur dan ben je die ook kwijt. Don't worry be happy only 2 min :banana:

Wat ik merk is dat veel keer een zone geel of rood gekleurd is terwijl er niks aan de hand is. O ja 6 maand terug moest iedereen op 1 rijvak, misschien komt het nog van daar (bv R32 tussen Hoogledesteenweg net na de driekleur naar de Diksmuidsesteenweg) e.a.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

bruma schreef:
silencer schreef:
Goztow schreef:Volg waze gewoon altijd en je wint gegarandeerd in de grote meerderheid van de gevallen tijd.
Laatste tijd laat Waze toch steken vallen, je negeert Waze even en gaat rechtdoor bvb opeens is de reistijd 2 minuten minder volgens Waze!
Wat ik merk is dat veel keer een zone geel of rood gekleurd is terwijl er niks aan de hand is. O ja 6 maand terug moest iedereen op 1 rijvak, misschien komt het nog van daar (bv R32 tussen Hoogledesteenweg net na de driekleur naar de Diksmuidsesteenweg) e.a.
Mss dat waze inderdaad rekening houdt met werken die al lang weg zijn.
In juni tot begin juli waren er werken onder de brug na afrit 17 op de Industrielaan - Anderlecht. Hij stuurde je er dan uit via afrit 16 Sint-Pieters-Leeuw via kleine straten het kanaal over. Je won er inderdaad 5 minuten mee doordat je bij de werken over 1 rijvak moest ipv 2.
Sinds de werken gedaan zijn stuurt hij je nog steeds via afrit 16. Heb deze telkenmale genegeerd (intussen een keer of 10), en deze morgen deed hij het nog steeds.
Eens ik Sint-Pieters-Leeuw voorbij was geeft hij de normale weg aan en trekt er 2 minuten af.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Spijtig dat jullie de verkeerssituaties van Google Maps niet kunnen aanpassen.
Bij jullie iets doorgeven en dan is dat zeer snel in orde, bij GM twee weken geleden iets doorgeven en het staat nog steeds op de map.
Zeer handig wanneer je een rit wilt plannen en je de andere richting van België wordt gestuurd: NOT
Victory Not Vengeance
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”