FreePBX met Weepee en VoipTiger

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Joost85
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 okt 2012, 11:05
Bedankt: 2 keer

Momenteel draai ik de laatste nieuwe versie van FreePBX waarop een Trunk staat gedefinieerd van Weepee. Tien extensies/telefoonnummers zijn in gebruik op deze centrale (intern en extern bereikbaar). Ik speel met het idee om een 2de VoIP Provider te kunnen nemen om bepaalde uitgaande oroepen te laten lopen via VoipTiger (GSM-gesprekken) omdat deze gesprekskosten merkbaar goedkoper zijn dan bij Weepee. Hoe pak ik dit aan? (Ik heb de FreePBX centrale en de 10 Yealink telefoontoestellen destijds volledig geconfigureerd en alles werkt perfect maar noem mij geen expert! :-) )

Ik heb een account aangemaakt bij VoipTiger maar ik ben eigenlijk op zoek naar de juiste instellingen die ik moet doorvoeren zodat er een Outbound Route wordt aangemaakt om via VoipTiger naar buiten te kunnen bellen naar GSM's.

Ik heb overal al rondgekeken maar ik vind nergens een heel erg duidelijke handleiding die deze setup in detail omschrijft...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joost85
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 okt 2012, 11:05
Bedankt: 2 keer

Ik denk dat ik één van de basisprincipes over bellen met meerdere providers niet goed doorheb. Ik heb een Weepee Trunk in FreePBX en heb indertijd de telefoonnummers naar deze provider geporteerd. Moet ik voor VoipTiger een 2de Trunk aanleggen in FreePBX? (ik mis wel de typische settings op de website van VoipTiger die ik gebruikt heb om mijn Weepee Trunk te laten werken) Mijn nummers kunnen toch niet zowel eigendom van Weepee als VoipTiger zijn?

Ik weet een Outbound Route te aan te maken maar ik vind nergens details van VoipTiger om mijn centrale het telefoongesprek naar hun verbinding te laten doorgaan...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Per provider heb je inderdaad een trunk (of connectie) nodig... en bij iedere provider heb je een nummer.

Natuurlijk kies je slechts één nummer dat je aan je contacten geeft, dus inkomend heb je eigenlijk altijd dezelfde provider.

Uitgaand kan je dan via rules definieren welke je voor wat wil gebruiken (met het nadeel dat je dan soms een ander nummer meegeeft).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Joost85 schreef:Mijn nummers kunnen toch niet zowel eigendom van Weepee als VoipTiger zijn?
Inderdaad, jouw nummers kunnen geen eigendom zijn van verschillende providers.

Maar bij sommige providers kan je een eigen gekozen nummer meesturen als CLIP (je moet dan wel op een of andere manier bewijzen dat dit nummer aan jou toebehoort). Het is dus mogelijk om:
  • - binnenkomende gesprekken te ontvangen op jouw WeePee nummer(s).
    - uitgaande gesprekken via VoIPTiger te sturen, met als CLIP jouw WeePee nummer (na verificatie).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”