FreePBX instellen voor Weepee

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

FreePBX 14.0.5.2 in VM op XCP-ng 7.6

Oorspronkelijk (in feb 2018) werd FreePBX geïnstalleerd op Xenserver ... daarna is Xenserver geüpdate naar XCP-ng 7.4.1 en heeft alles netjes blijven werken. Vorige zondag heb ik dan XCP-ng geüpgrade naar 7.6.0 en toen wou de FreePBX VM plots niet meer opstarten.
Ik heb dan een backup gerestored (die ik speciaal gemaakt had, begin nov, net omdat ik XCP-ng wilde upgraden), maar die wilde dus ook niet opstarten ... grrrr.

Dan zat er natuurlijk niks anders op dan een nieuwe VM de maken en FreePBX opnieuw te installen met de ISO ... Dat is de situatie vandaag ...

Ik kan inbellen (met mijn GSM) en de telefoon rinkelt effectief, ik neem op maar ik hoor niks, geen incoming audio, maar ook geen outgoing audio ...

En vanaf feb 2018 tot vorige week heeft alles PERFECT gewerkt, zelfs zonder port mappings op de router, maar omdat dit bijna een heel jaar gedraaid heeft zonder problemen, heb ik er in heel die tijd ook nooit meer naar omgekeken, en weet ik dus begot niet meer hoe ik indertijd die settings ingesteld heb ...

Tom Lawrence heeft een livestream gedaan, ik ken hem, en ik heb live een vraag gesteld, waar hij op antwoordt en zijn eigen FreePBX laat zien ...
https://www.youtube.com/watch?v=3-gDqee ... 0qTHtz%3A6 (kijk van 9:18 tot 12:47)

hij beweert daar dat er HELEMAAL GEEN portmappings nodig zijn voor FreePBX op voorwaarde dat de Trunk incoming en outgoing goed ingevuld zijn, en hij zegt dat ik deze details bij mijn provider (Weepee) moet opvragen ...

En aangezien het vroeger (tot vorige week) ook bij mij PERFECT gewerkt heeft zonder port mappings, ben ik geneigd om hem te geloven ...
zou het dan toch niet kunnen dat er in mijn settings iets ontbreekt of verkeerd staat ?

Wat een miserie ... vorige keer (feb 2018) is dat allemaal van een leien dakje gelopen en nu ... pffffffffff

Wat ik intussen wel gedaan heb is bij een maat een Yealink T23G geleend en deze succesvol rechtstreeks (achter mijn PFSense router weliswaar, maar zonder portmappings) naar Weepee geregistreerd om toch tenminste weer bereikbaar te zijn ... dus aan de trunk zelf ligt het blijkbaar niet ...

Het MOET iets in FreePBX zijn wat ik over het hoofd zie ... maar wat ?

Kan iemand (ik heb gemerkt dat hier heel wat ervaringsdeskundigen aanwezig zijn) me verder op weg zetten hoe ik deze settings weer goed krijg ?

als er verdere details (huidige settings ?) nodig zijn, hoor ik het wel ... Ik wil niet alles in 1 keer posten omdat het te lang zou worden ...

Dank bij voorbaat !
Pascal
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Helpt dit: Trunk Weepee Asterisk Configuratie

Als je het oude platform wilt gebruiken, dan moet je bij host ssw1.brussels.weepee.org (of 2,3, ...9) invullen in plaats van sip.voice.weepee.io (met DNS SRV), of sip0-a.voice.weepee.io (of b, c, d) bij geen DNS SRV
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef:Helpt dit: Trunk Weepee Asterisk Configuratie

Als je het oude platform wilt gebruiken, dan moet je bij host ssw1.brussels.weepee.org (of 2,3, ...9) invullen in plaats van sip.voice.weepee.io (met DNS SRV), of sip0-a.voice.weepee.io (of b, c, d) bij geen DNS SRV
Daar ligt het volgens mij niet aan, want zowel in de Yealink (die het perfect doet) als in FreePBX gebruik ik reeds de nieuwe URL (mij doorgegeven door Jonathan van Weepee support) :

in FreePBX :
trunk - outgoing - peer details :

username=<weepeeuser>
type=friend
trustrpid=yes
sendrpid=yes
secret=weepeepasw
insecure=invite
host=sip0-a.voice.weepee.io
fromuser=weepeeuser

Incoming - Register String : <weepeeuser>:<weepeepasw>@sip0-a.voice.weepee.io

met dezelfde gegevens (URL en usergegevens) werkt het dus in de Yealink T23G wel perfect, dus moet het een instelling in FreePBX zijn ...

in General SIP Settings staat nogtans NAT=Yes, IP Configuration op Dynamic IP (met dyndns.org account ingevuld) ...

ik snap er niks meer van ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

pascalspits schreef:hij beweert daar dat er HELEMAAL GEEN portmappings nodig zijn voor FreePBX op voorwaarde dat de Trunk incoming en outgoing goed ingevuld zijn, en hij zegt dat ik deze details bij mijn provider (Weepee) moet opvragen ...
Er zijn ook geen portmappings nodig... FreePBX (op RPI) en WeePee trunk werkt hier al jaren prima (en nu ook via de nieuwe servers).

Ik mis wel volgende settings bij jou;
insecure=port,invite
qualify=yes
nat=yes
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

zoiets dan ?

username=<username>
type=friend
trustrpid=yes
sendrpid=yes
secret=<pasword>
qualify=yes
nat=yes
insecure=port,invite
host=sip0-a.voice.weepee.io
fromuser=<username>

zonet getest en krijg verbinding maar geen audio, en na 5 sec wordt lijn automatisch verbroken ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het probleem is dat ik niet aan de FreePBX config kan op dit moment (VPN ligt eruit vanwege vervallen certificaat).

Misschien heb ik ooit wel ergens m'n config hier gepost... maar kan hem niet meteen vinden.

Werkt het uitbellen, inbellen... of geen van beide ?
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

het moet wel iets in de config zijn, denk ik, want het heeft vroeger perfect gewerkt ...

uitbellen heb ik nog niet getest, omdat ik uitsluitend incoming calls behandel (helpdesk) ...
ik zal proberen om later vandaag het uitbellen eens te testen, maar ik moet nu een beetje opletten, tijdens de kantooruren moet ik bereikbaar blijven ...

interne calls (binnenlijnen) werken wel goed, dus zijn de extensies goed ingesteld ?
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

r2504 schreef: Ik mis wel volgende settings bij jou;
insecure=port,invite
qualify=yes
nat=yes
vreemd, want dit zijn letterlijk de settings zoals ik ze van Jonathan (support Weepee) heb doorgekregen ...
heeft hij me dan iets doorgestuurd wat niet werkt ?

vreemd ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik moet toegeven dat ik ook nog niet iedere setting in detail heb bekeken dus ik kan ook niet oordelen of ze 100% noodzakelijk zijn.

Wat ik wel weet is dat ze werken bij een aantal mensen... dus fout lijkt het me ook niet te zijn.
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

r2504 schreef:Ik moet toegeven dat ik ook nog niet iedere setting in detail heb bekeken dus ik kan ook niet oordelen of ze 100% noodzakelijk zijn.

Wat ik wel weet is dat ze werken bij een aantal mensen... dus fout lijkt het me ook niet te zijn.
ik heb ze erbij gezet, maar toch werkt het nog steeds niet ...
als ik van buitenaf inbel, krijg ik geen connectie (ik krijg een weepee message dat het onbereikbaar is)


ik heb ook de poorten omgewisseld (op een video gezien van Crosstalksolutions) :
chan SIP op 5060
chan PJSIP op 5160

ook dat helpt blijkbaar niet ... :roll:


Asterisk System uptime: 1 day, 12 hours, 35 minutes, 22 seconds
Last reload: 5 minutes, 33 seconds
Active SIP Channel(s): 1 Active PJSIP Channel(s): 0 Active IAX2 Channel(s): 0
Sip Registry: 2 PJSip Registrations: 0 IAX2 Registry: 1
Sip Peers:
Online: 0
Online-Unmonitored: 0
Offline: 1
Offline-Unmonitored: 0 PJSip Endpoints:
Available: 3
Unavailable: 0
Unknown: 3 IAX2 Peers:
Online: 0
Offline: 0
Unmonitored: 0

Chan_Sip Channel(s)

Peer User/ANR Call ID Format Hold Last Message Expiry Peer
35.189.244.98 username 7c6c198608dc960 (nothing) No <guest>
1 active SIP dialog

Chan_Sip Registry

Host dnsmgr Username Refresh State Reg.Time
sip0-a.voice.weepee.io:5060 Y username 120 Request Sent
1 SIP registrations.

Chan_Sip Peers

Name/username Host Dyn Forcerport Comedia ACL Port Status Description
weepee/username 35.189.244.98 Yes Yes 5060 UNREACHABLE
1 sip peers [Monitored: 0 online, 1 offline Unmonitored: 0 online, 0 offline]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

gewoon als test: probeer eens met de oude brussel switch (vb ssw6.brussels.weepee.org)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef:gewoon als test: probeer eens met de oude brussel switch (vb ssw6.brussels.weepee.org)
net hetzelfde ... geen registratie
daar ligt het volgens mij niet aan, want mijn Yealink T23G kan wel op deze server inloggen, en doet het perfect !
Asterisk System uptime: 1 day, 12 hours, 48 minutes, 44 seconds
Last reload: 1 minute, 14 seconds
Active SIP Channel(s): 2 Active PJSIP Channel(s): 0 Active IAX2 Channel(s): 0
Sip Registry: 2 PJSip Registrations: 0 IAX2 Registry: 1
Sip Peers:
Online: 0
Online-Unmonitored: 0
Offline: 1
Offline-Unmonitored: 0 PJSip Endpoints:
Available: 3
Unavailable: 0
Unknown: 3 IAX2 Peers:
Online: 0
Offline: 0
Unmonitored: 0
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Mag ik eens een idiote suggestie doen: ik heb ooit ook eens een ongeluk gezocht waarom een machine niet het net opkon..

Bleek dat mijn default gateway verkeerd was ingesteld... (en hetzelfde kan in principe ook gelden voor je netmask)
pascalspits
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:38
Locatie: Wielsbeke
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

het werkt nog altijd niet ... alle hulp is welkom !

ik gebruik het voorlopig op mijn Yealink, maar FreePBX werkt nog altijd niet ... zeer frustrerend ...

bij Chan_Sip info zie ik :
Weepee/user 35.189.244.98 Yes Yes 5060 OK (30 ms)
de trunk lijkt dus goed verbonden ...

als ik van buiten (met mijn GSM) inbel, rinkelt de telefoon
als ik opneem hoor ik van beide kanten niets ... na paar seconden wordt de verbinding verbroken

in de log zie ik :
[2018-12-30 16:16:19] WARNING[2148] chan_sip.c: Retransmission timeout reached on transmission [email protected]:5060 for seqno 102 (Critical Response) -- See https://wiki.asterisk.org/wiki/display/ ... nsmissions
[2018-12-30 16:16:19] WARNING[2148] chan_sip.c: Hanging up call [email protected]:5060 - no reply to our critical packet (see https://wiki.asterisk.org/wiki/display/ ... nsmissions).
[2018-12-30 16:16:53] VERBOSE[48346][C-0000000f] pbx.c: Executing [3256968294@from-trunk:2] Log("SIP/Weepee-00000017", "WARNING,Friendly Scanner from 35.189.244.98") in new stack
[2018-12-30 16:16:53] WARNING[48346][C-0000000f] Ext. 3256968294: Friendly Scanner from 35.189.244.98
[2018-12-30 16:17:07] WARNING[2148] chan_sip.c: Retransmission timeout reached on transmission [email protected]:5060 for seqno 102 (Critical Response) -- See https://wiki.asterisk.org/wiki/display/ ... nsmissions
[2018-12-30 16:17:07] WARNING[2148] chan_sip.c: Hanging up call [email protected]:5060 - no reply to our critical packet (see https://wiki.asterisk.org/wiki/display/ ... nsmissions).
bij Chan Sip Settings staat NAT op Yes en IP op static ...

alle hulp is welkom ...
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”