FB7340: calls steeds onderbroken na 26,x minuut & i-net LED flasht

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Hallo guys

Heeft iemand van jullie dit voor (gehad): gesprekken via ovh (zowel in als uit) worden steevast na 26,x minuten onderbroken.
FB staat als client achter BBox.

Daarenboven flasht het internet LED ondanks dat alle berichten bij de provider beluisterd en gewist zijn en er lokaal ook geen nieuw bericht is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
E.
Heppie NY!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Niemand die een idee heeft waar dit aan kan liggen?

Heb de test gedaan met een softphone en dan gebeurt dat blijkbaar niet... :?
Heppie NY!
Topit
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Is de ingebouwde beveiliging tegen vrouwen die te lang aan telefoon hangen :beerchug:
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ernie schreef: Heeft iemand van jullie dit voor (gehad): gesprekken via ovh (zowel in als uit) worden steevast na 26,x minuten onderbroken.
FB staat als client achter BBox.
Is een gekend probleem. Bij mij is/was (gebruik op dit moment geen bbox meer) de onderbreking niet na een vaste tijd, maar wel willekeurig. Het zou kunnen dat de Bbox de poorten sluit en daardoor het besprek onderbroken wordt. Helaas te weinig deskundigheid hier om dat te controleren.

Zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=50369
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Hi TanknaT, bedankt voor die info.

Wat ik me dan afvraag: hoe komt het dat dit met een softphone niet gebeurt + dat heeft in dergelijke opstelling - FB als client achter BBox - wel probleemloos gewerkt.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ernie schreef: Wat ik me dan afvraag: hoe komt het dat dit met een softphone niet gebeurt + dat heeft in dergelijke opstelling - FB als client achter BBox - wel probleemloos gewerkt.
Op uw vraag kan ik geen zinvol antwoord geven, ik weet het gewoon niet.
Wat weet ik wel
- het ligt niet aan OVH. Ik heb ze het heel lastig gemaakt, maar de lijn werkt prima en zonder onderbrekingen als ik ipv de bbox3 een Fritzbox 7360 gebruik als modem.
- wijzigen van de poorten van de 7340 heeft geen goed resultaat gehad, dus ook daar ligt vermoedelijk niet de oorzaak, tenzij er meerdere oorzaken zijn.

Mocht jij of iemand anders een oplossing weten, dan hoor ik het graag. Dit was voor mij een teleurstelling omdat ik de Fritzbox 7340 achter de Bbox3 niet alleen wilde gebruiken als ATA voor telefoon, maar ook als printerserver, aansluiting voor NAS (via SMB in lagere firmware) en bijkomend WIFI access point. Dat was mij het extra meerverbruik wel waard. Een Fritzbox 7340 is én goedkoop te verwerven én heeft 2 telefoon uitgangen. Dat de modemfirmware niet meer up to date is, heeft dan geen belang meer omdat je die dan toch niet gebruikt in deze opstelling.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Kan je een wireshark trace nemen van de fritzbox op het moment dat de calls verbroken wordt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De meest voor de hand liggende methode om een FritzBox aan te sluiten achter een B-box3 is de FritzBox als router gebruiken, met een eigen PPPoE sessie.
Dan heb je ook geen last van een niet approved modem (oude FritzBox), maar krijgt de FritzBox een publiek IP adres, en heb je geen last van het VoIP port-forwarding gedoe.

Ik neem aan dat jullie een goede reden hebben om de FritzBox als ATA (IP Client ) te gebruiken achter de B-box3. Voor deze beslissing ben je ons geen verantwoording verschuldigd :wink:

Bij het gebruik van de FritzBox als ATA/IP Client is er misschien een mogelijke oplossing, door een aparte PPPoE sessie aan te maken voor de VOIP
- Hiermee blijft je FritzBox gewoon fungeren als IP Client, en is de managemnt interface gewoon bereikbaar via je interne LAN.
- Voor VOIP wordt dan een aparte verbinding opgebouwd, met andere woorden: de het ATA gedeelte van de FritzBox krijgt dan een eigen publiek IPv4 adres

Menu > Telefonie > Eigen telefoonnummers > Aansluitinstellingen
Helemaal onderaan kan je de optie "Verbindingsinstellingen voor DSL/WAN" die je verder kan open klappen.
Hier de optie aantikken "Voor internettelefonie een afzonderlijke verbinding gebruiken (PVC)".
Dan krijg je de mogelijkheid "Voer de toegangsgegevens in die u van uw internetprovider hebt ontvangen".
Hier zet je dan je PPPoE username (ab123456@SKYNET) en paswoord in, en druk op OK.

Nu krijgt je internet telefonie een apart publiek IP adres, en is er geen portforwarding etc. nodig?
screenshot_408.png
Kan iemand die de FritzBox als APA/IP client gebruikt dit eens testen? Dat is zonder risico, je verliest geen data.
Indien het niet lukt, gewoon de optie "Voor internettelefonie een afzonderlijke verbinding gebruiken (PVC)" terug uitvingen + OK.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Hallo Philippe, ik heb het ingesteld zoals jij beschrijft maar zie nergens dat de FB een publiek IP adres krijgt toegewezen, er staat nog steeds in het overzicht 'An existing Internet connection in the network will be shared. IPv4 address:192.168.1.5'
Ook in het logboek staat niets van een aparte PPPoE verbinding.
Ik heb VPI op 1, VCI op 32 en Encapsulation op PPPoE laten staan.

Het flikkerend internet LED is nu wel gestopt.
Heppie NY!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kan je niet bij je provider kijken met welk IP adres je geregistreerd bent
Als je een WeePee account hebt, zie je het laatse IP adres in de klantentool.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Nog geen toegang tot info bij provider maar bij WP staat het IP (met actuele laatste tijdstip van validering) van de modem, ook na het de- en activeren van het account en de reset v/d user agent beveilging.

Maak ik een PPPoE verbinding vanaf een pc, dan wordt die connectie wel gemaakt, dus maw: gegevens zijn juist en kan een 2de PPPoE verbinding maken.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef: Ik neem aan dat jullie een goede reden hebben om de FritzBox als ATA (IP Client ) te gebruiken achter de B-box3. Voor deze beslissing ben je ons geen verantwoording verschuldigd

Dat is om maar 1 netwerk te hebben en dan kan de externe HD, die via USB op de achterliggende 7340 Fritzbox wordt aangesloten, gezien kan worden in windows verkenner op elke PC in het netwerk.


Ik heb de instellingen die Philippe voorstelde ook even geprobeert met een proefopstelling, weliswaar Fitzbox 7340 achter 7360 en dus geen Bbox3.

Daarna ben ik bij OVH gaan kijken welk IP addres zij hadden geregistreerd. Het was ongewijzigd, zelf na het herstarten van de 7340.

Een ander invulveld zijn de ATM settings. Zou daar iets aan moeten aangepast worden?
Bijlagen
2018-10-09 09_49_51-Window.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Dit vervelende probleem was even weg.
Op LAN1 zat de modem en LAN2 ging naar een switch. Ik heb dan de modem met de switch verbonden en de FB via LAN1 op de switch, verder geen andere instellingen gewijzigd.
Dit is een tijd goed gegaan en dan weer de kop opgestoken.

Als ik de FB een eigen PPPoE verbinding liet maken kon ik er niet meer aan.

Ik begrijp niet waarom dit met een softclient wel probleemloos werkt.
Heppie NY!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”