WeePee: SIP DNS SRV

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bij het raadplegen van de Klantentool zag ik onlangs dat WeePee de namen van zijn SIP servers (switchen) gewijzigd heeft.
Vroeger was dat:
  • ssw[0-9].brussels.weepee.org
Nu staat er:
  • SIP URI: sip.voice.weepee.io (indien uw toestel SIP DNS SRV ondersteunt).
    SIP SERVER: sip0-a.voice.weepee.io (indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt).
Weet iemand wat de betekenis is van SIP DNS REV?
Ondersteunt de Fritz!Box SIP DNS REV?
Laatst gewijzigd door philippe_d 29 jul 2018, 09:45, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Is zoals een MX record. Laat toe om aan te duiden naar welke server(s) de oproepen voor een bepaald domein moeten gaan. Kan je bv gebruiken om SIP op je eigen domein te hebben terwijl de oproepen door een derde-partij provider behandeld worden.

Code: Selecteer alles

ccatalyst:~ ccatalyst$ dig _sip._udp.sip.voice.weepee.io SRV

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> _sip._udp.sip.voice.weepee.io SRV
<snip>
;; QUESTION SECTION:
;_sip._udp.sip.voice.weepee.io.	IN	SRV

;; ANSWER SECTION:
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN	SRV	10 50 5060 sip0-a.voice.weepee.io.
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN	SRV	10 50 5060 sip0-b.voice.weepee.io.
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN	SRV	10 50 5060 sip0-c.voice.weepee.io.
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN	SRV	10 50 5060 sip0-d.voice.weepee.io.
<snip>
^ dit soort records kan je dus eigenlijk voor elk domein instellen. Een compatibel toestel zal die eerst opvragen en indien die records aanwezig zijn op basis daarvan de oproep routeren.

Of dat specifiek toestel dat ondersteunt weet ik niet, mss kan iemand anders dat beantwoorden of anders eens proberen, 't zal snel duidelijk worden.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

sip.voice.weepee.io lijkt in ieder geval te werken op de FB...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Belangrijk om te weten is of we iets moeten aanpassen in onze sip-toestellen !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als er aangepast zou moeten worden, dan mogen ze dat wel eens communiceren!
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 354 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Naar de partners werd het alvast gecommuniceerd. Wij moeten onze klanten zelf inlichten.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik ben sinds mei 2009 klant (particulier) bij hen, maar voor zover ik kan achterhalen, hebben ze hier nog niet over gecommuniceerd.
Computer(k)nul
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:Bij het raadplegen van de Klantentool zag ik onlangs dat WeePee de namen van zijn SIP servers (switchen) gewijzigd heeft.
Vroeger was dat:
  • ssw[0-9].brussels.weepee.org
Nu staat er:
  • SIP URI: sip.voice.weepee.io (indien uw toestel SIP DNS SRV ondersteunt).
    SIP SERVER: sip0-a.voice.weeoee.io (indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt).
Weet iemand wat de betekenis is van SIP DNS REV?
Ondersteunt de Fritz!Box SIP DNS REV?
Philippe moet in die 2e dat ook niet weepee zijn ipv weeoee ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

tdemeyer schreef:sip.voice.weepee.io lijkt in ieder geval te werken op de FB...
Bedankt voor de test!
MarkDM schreef:Belangrijk om te weten is of we iets moeten aanpassen in onze sip-toestellen !
Ik heb het intussen aangepast op alle Fritzbox en de ik beheer :-)
Tomsworld schreef: Philippe moet in die 2e dat ook niet weepee zijn ipv weeoee ?
Inderdaad, sorry.
Verbeterd...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 354 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

wat me ook opvalt is dat hun nieuwe switches een google cloud IP hebben en niet meer in de weepee DC's draaien. Iemand meer info?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinna schreef:Ik ben sinds mei 2009 klant (particulier) bij hen, maar voor zover ik kan achterhalen, hebben ze hier nog niet over gecommuniceerd.
Een KMO waarvoor ik een FreePBX configuratie heb gedaan heeft een mail ontvangen van WeePee waarin ze erop gewezen wordt dat ze nog connecteren op een SIP server die in de nabije toekomst gaat verdwijnen. Ik heb ondertussen de aanpassingen gedaan in hun FreePBX configuratie al heeft de gebruikte versie (moet ze dringend eens upgraden) geen ondersteuning voor SIP DNS SRV.

Ik begrijp trouwens niet waarom men is overgestapt op DNS SRV records... men had hetzelfde toch kunnen bekomen door gewoon meerdere A-records aan te maken voor sip.mydomain.be (en dan hoef je niets aan de client aan te passen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef: Ik begrijp trouwens niet waarom men is overgestapt op DNS SRV records... men had hetzelfde toch kunnen bekomen door gewoon meerdere A-records aan te maken voor sip.mydomain.be (en dan hoef je niets aan de client aan te passen).
A record moet altijd naar een IP resolven en dat is in dit geval niet wenselijk.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:A record moet altijd naar een IP resolven en dat is in dit geval niet wenselijk.
Uiteindelijk verwijst alles naar een IP-adres, of het nu indirect via een SRV record is of een A-record... ik zie niet echt het verschil.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
Uiteindelijk verwijst alles naar een IP-adres, of het nu indirect via een SRV record is of een A-record... ik zie niet echt het verschil.
De SRV record laat toe dat je een domein dat los staat van de SIP-provider gebruikt als SIP-adres, maar dat de uiteindelijke A-records van de SIP-service zelf wel door de SIP-provider beheerd blijven worden. De SIP-provider kan dus vrij de IP-adressen aanpassen indien nodig zonder dat er enige interventie vereist is van de persoon die de SRV records beheert, wat niet het geval zou zijn indien er meteen gebruik gemaakt werd van A-records.

Het is dus zoals een MX record dat verwijst naar een externe mailprovider, MX is eigenlijk dezelfde toepassing als SRV, maar SRV is als algemene deferral record pas later ontstaan dan het specifieke MX, waardoor je beide naast elkaar hebt.

Hier is het idd zo dat alles onder het beheer van WeePee zelf valt, maar dit hoeft in de toekomst dus niet meer per se het geval te zijn, mogelijks staat dat ook op hun roadmap. Door het invoeren van deze records bevrijden ze zich alvast van deze vereiste.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

fryelectro schreef:Wat me ook opvalt is dat hun nieuwe switches een google cloud IP hebben en niet meer in de weepee DC's draaien. Iemand meer info?
Ik heb eens bij WeePee nagevraagd, en voor zover ik het begrepen heb is de situatie als volgt:
  • WeePee is inderdaad bezig met zijn klanten over te zetten naar het Google Cloud Platform (GCP).
  • Op dit ogenblik zijn er 4 switches actief: sip0-a.voice.weepee.io, sip0-b.voice.weepee.io, sip0-c.voice.weepee.io, sip0-d.voice.weepee.io
  • Deze switches zijn actief sedert mei voor klanten, maar zijn al van vorig jaar in gebruik voor uitvoerige testing door WeePee.
  • Klanten kunnen dus voortaan één van bovenstaande single switches gebruiken, in plaats van ssw[0-9].brussels.weepee.org
  • Indien jouw SIP toestel DNS SRV ondersteunt, kan je beter gebruik maken van sip.voice.weepee.io:
    het voordeel hiervan is load balancing en redundancy.
  • De oude manier van werken voor de trunks, met 2 verschillende usernames en een main registratie naar Brussel en backup registratie naar Antwerpen, wordt uitgefaseerd: redundancy wordt nu gegarandeerd via DNS SRV.
  • De backup switches in Antwerpen (ssw[0-9].antwerp.weepee.org) zullen dus vanaf 1 september 2018 niet langer operationeel zijn, gezien overbodig.
Sinna schreef:Ik ben sinds mei 2009 klant (particulier) bij hen, maar voor zover ik kan achterhalen, hebben ze hier nog niet over gecommuniceerd.
Wat communicatie betreft:
  • Gezien de onmiddelijke impact voor de trunk gebruikers (met reduncancy via brussels/antwerp) werden deze gebruikers reeds geinformeerd.
  • Gebruikers die (verkeerdelijk) een enkele registratie naar Antwerpen deden, zijn ook apart verwittigd (gezien zij zich niet meer zullen kunnen aanmelden vanaf september).
  • De main switches (de Brussel IP's) zullen normaal nog een aantal jaar in gebruik blijven. WeePee zal vanaf volgend jaar in fases klanten die de nieuwe switches nog niet gebruiken contacteren om te registreren naar de nieuwe switches.
WeePee zal dus wel tijdig communiceren ...
Maar Userbasers zijn altijd als eerste op de hoogte :-D .

Conclusie
- Gebruikers mogen nu al zo veel als mogelijk naar de nieuwe switches registreren.
- FritzBox gebruikers kunnen voor al hun WeePee lijnen sip.voice.weepee.io gebruiken (gezien de FritzBox wel degelijk SIP DNS SRV ondersteunt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef: Een KMO waarvoor ik een FreePBX configuratie heb gedaan heeft een mail ontvangen van WeePee waarin ze erop gewezen wordt dat ze nog connecteren op een SIP server die in de nabije toekomst gaat verdwijnen.
Jouw klant gebruikte waarschijnlijk (verkeerdelijk) een van de Antwerpen switches, die alleen als backup bedoeld waren ?
Deze gebruikers werden inderdaad reeds per email verwittigd van het verdwijnen van de Antwerp IP's.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Afbeelding

Hoe moet dat dan in een Gigaset?
Ik laat alle settings ongewijzigd, behalve
- DNS SRV lookup: ()No > (v) Yes
- General data of your Service Provider:
- Domain + Proxy Server veranderen naar "sip.voice.weepee.io"
- Proxy + registration server port: leeg maken
Juist?

https://www.osso.nl/blog/gigaset-n300a-respect-srv/
https://teamwork.gigaset.com/gigawiki/p ... d=28540959
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

[EDIT]
Voor Gigaset gebruikers is er volgend artikel: https://weepee.zendesk.com/hc/nl/articl ... ee-Account

Dus alléén domain invullen, al de rest (proxy en registration server) leeg laten.
Proxy en registration server poort maakt waarschijnlijk niets uit, gezien proxy en registration server velden leeg blijven.
Bij domain kan je geen poort invullen.
En onderaan "outbound proxy mode" op automatic zetten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Jouw klant gebruikte waarschijnlijk (verkeerdelijk) een van de Antwerpen switches, die alleen als backup bedoeld waren ?
Deze gebruikers werden inderdaad reeds per email verwittigd van het verdwijnen van de Antwerp IP's.
Zowel Antwerpen als Brussels stonden geconfigureerd in backup configuratie.

Momenteel staat er enkel sip0-a.voice.weepee.io geconfigureerd tot ik een upgrade heb gedaan voor de SIP DNS SRV.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

settings bij gebruik van Weepee Android Zoiper/Csipsimple

Zoiper
sip.voice.weepee.io

Csipsimple
sip.voice.weepee.io gebruiken
Bij 'netwerk' wel 'DNS SRV oplossen' aanklikken
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Door iemand die mij belde opmerkzaam op gemaakt.

Je hoort geen beltoon als je mij opbelt. Met diverse operatoren getest, en klopt als een bus.

Naar mijn ovhnr. wel beltoon.

Niets te maken met wijziging sipservers?

En oplossing?

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
viper-srt10
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2018, 15:55
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hier hetzelfde probleem. Als iemand mij belde kreeg die geen toon dat de lijn over ging en ik kreeg geen beltoon te horen. Persoon kwam na enkele ogenblikken op de voicemail terecht.
Uit bellen lukte zonder problemen

Heb momenteel SSW5 terug actief gezet en probleem is verholpen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik krijg wel rinkelende telefoon (weepee: ontvanger)

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Hier geen probleem met de dnssrv records, ik heb wel ringbacktoon als ik de weepee nummer bel. Zowel via mobiel als vaste lijn van Telenet. Misschien stuur je de 180 ringing niet terug naar het correcte adres?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik mijn nr. bel: 'De lijn is bezet, la ligne est occupé' :-(
Bel ik naar mijn OVH nr., geen probleem.

Kan ook uitgaand met Weepee bellen.
weepee_fritz.jpg
Heb wel 2 internetproviders, en nu momenteel gebruik ik Orange. Heb Useragent beveiliging gereset.
Stond: Provider (cached): 213.***.***.*** - EDPNET - Brussels/Belgium

Kan dat de oorzaak zijn?

Heb ssw4.brussels.weepee.org gebruikt, en het werkt terug!!! ook rinkelen aan de bellerzijde!

Pfff. Als dat nog lang duurt, zet ik mijn nr. gewoon over naar OVH hoor. :-(
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Mijn SPA3102 meldt registration failed als ik omzet naar dat .io-adres. ssw7 werkt nog zonder problemen.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier zowat hetzelfde. Dit krijg ik op de Weepee klantentool:
Account Type: SIPTRUNK

Suported Codecs: g729,g723,speex,ilbc,gsm,g711,g726,g722,h264,h263

SIP TRUNK Username: [ 32990900xxxx ]
SIP TRUNK Password: [ EenWachtWoord ]

SIP URI: [ sip.voice.weepee.io ] (High Availability) (Indien uw toestel SIP DNS SRV ondersteunt)
SIP SERVER: [ sip0-d.voice.weepee.io ] (Indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt)

STUN SERVER: [ stun.l.google.com:19302 ] (enkel gebruiken indien echt noodzakelijk!)

Laatste validering: 2018-10-22 16:27:53.186031
IP Adres: 178.33.23.166 Last latency: 19ms
Provider (cached): 178.33.23.166 - OVH SAS - France
Useragent (cached): FPBX1301901111251 Useragent (lastcall):
Huidige Switch: ssw9
Als je een ping doet naar sip.voice.weepee.io krijg ik zelfs geen antwoord?
Al tig keer de User Agent knop ingeduwd, maar zonder resultaat ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Het lijkt erop dat WeePee zijn zaakjes in de Google Cloud nog niet helemaal op orde heeft.
Hopelijk lezen ze mee voordat die ssw's definitief uit dienst gaan.
Computer(k)nul
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

aanvraag ingediend, met link naar hier. :-D
Hou jullie op de hoogte (of mss. posten ze zelf iets hier)
jdooren
ISP Official
ISP Official
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hi Allemaal

Zoals Philippe reeds postte hebben we bij Weepee inderdaad de oude backup switches uitgefaseerd en geven we in de Klantentool reeds de nieuwe switches met Google IP's mee. Deze hebben lange tijd in test gedraaid en geven we nu al een aantal maanden vrij.

Als jullie omschakelen en problemen zouden ondervinden, stuur ons gerust een berichtje via https://weepee.zendesk.com/hc/nl/requests/new of mail naar [email protected]. Wie de laatste tijd al eens naar support gemaild heeft weet hij snel een antwoord kan verwachten.

Op onze nieuwere switches zijn er 2 verschillen met de Brussel switches: De keepalive en security. In de oude manier van werken deden wij de keepalive naar jullie device toe. Bij de .io switches dient de user agent / device de keepalive te doen. Wat security betreft zijn we strikter en is de security verder op punt gezet.

Op de nieuwe switches hebben we tevens veel meer live logging om makkelijk te gaan debuggen. Dus als je een probleem hebt, stuur ons via support en dan kunnen we zeker meekijken.

Voor de uitfasering van de backup switches in Antwerpen hebben we inderdaad onze partners op de hoogte gebracht, alsook de mensen die de backup oplossing verkeerdelijk als main connectie gebruikten.

Wat de Brussel switches betreft blijven deze nog in werking maar zullen we in fases vragen om over te schakelen, hier zal tijdig over gecommuniceerd worden hoor als het zover is, geen zorgen ;-).

Satsurfer heeft reeds een ticketje aangemaakt dus dat zullen we alvast eens bekijken.

Cheers!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Als je een ping doet naar sip.voice.weepee.io krijg ik zelfs geen antwoord?
Omdat het ook geen server is ! sip.voice.weepee.io is een domain waarop SIP DNS SRV records zitten die verwijzen naar x-aantal effectieve servers (beetje zoals de MX records voor mail servers).

Als je VoIP software dus niet in staat is om te werken met SIP DNS SRV records dan kan je deze naam ook niet gebruiken maar moet je effectief een SIP server opgeven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jdooren schreef:Op onze nieuwere switches zijn er 2 verschillen met de Brussel switches: De keepalive en security. In de oude manier van werken deden wij de keepalive naar jullie device toe. Bij de .io switches dient de user agent / device de keepalive te doen. Wat security betreft zijn we strikter en is de security verder op punt gezet.
Wat een snelle respons ;)

Ik heb de laatste tijd ook regelmatig hetzelfde probleem: mensen kunnen ons niet bereiken, we kunnen zelf wel opbellen.
Ik ben geen VoIP specialist, maar mijn vermoeden wordt hierboven door Jonathan bevestigd:
Sedert de overgang naar het nieuwe platform gebeuren er geen re-registrations / re-authentications meer.

In de screenshot die krisken hierboven heeft gepost zie je duidelijk:
Laatste validering: 18-10-22 16:27:53.186031, dat is dus 13 dagen geleden :(!
Bij de vroegere switches gebeurde zo'n re-registration ongeveer om de 30 minuten, en zag je inderdaad in de klantentool dat de laatste validering veel recenter was ...

Blijkbaar gebeurde deze re-registrations vroeger op initiatief van de switch (korte expiry time?), nu gaat WeePee ervan uit dat onze SIP toestellen hiervoor moeten zorgen!

PS. (business) klanten met heel veel gesprekken blijken dit probleem niet te hebben. Door het veelvuldig telefoneren (inkomend/uitgaand) heb je waarschijnlijk deze keepalive niet nodig?

PS2. Ik zou hierbij Weepee willen vragen om deze manier van werken toch nog eens te herbekijken. Want dit probleem zien we niet bij onze andere VoIP providers :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Als je VoIP software dus niet in staat is om te werken met SIP DNS SRV records dan kan je deze naam ook niet gebruiken maar moet je effectief een SIP server opgeven.
Dus één van deze:
sip0-a.voice.weepee.io, sip0-b.voice.weepee.io, sip0-c.voice.weepee.io, sip0-d.voice.weepee.io
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dit staat er in mijn FreePBX bij Trunk Details:

Code: Selecteer alles

host=sip0-d.voice.weepee.io
fromdomain=sip0-d.voice.weepee.io
username=32991900xxxx
fromuser=32991900xxxx
secret=WachtWoord
type=peer&friend
insecure=port,invite
trustrpid=yes
sendrpid=yes
qualify=yes
canreinvite=no
allow=ulaw&alaw
nat=yes
Helaas komt er geen verbinding tot stand.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jdooren
ISP Official
ISP Official
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

krisken schreef:Dit staat er in mijn FreePBX bij Trunk Details:

Code: Selecteer alles

host=sip0-d.voice.weepee.io
fromdomain=sip0-d.voice.weepee.io
username=32991900xxxx
fromuser=32991900xxxx
secret=WachtWoord
type=peer&friend
insecure=port,invite
trustrpid=yes
sendrpid=yes
qualify=yes
canreinvite=no
allow=ulaw&alaw
nat=yes
Helaas komt er geen verbinding tot stand.
Hi

Ik zie dat je de backup usernames van vroeger gebruikt met de 1 vooraan.

username=32991900xxxx moet zijn: 32990900xxxx
fromuser=32991900xxxx moet zijn: 32990900xxxx

Kan je aanpassen en testen? Mocht het verder blijven mis gaan, stuur ons een mailtje op support en we kijken verder na.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Blijkbaar gebeurde deze re-registrations vroeger op initiatief van de switch (korte expiry time?), nu gaat WeePee ervan uit dat onze SIP toestellen hiervoor moeten zorgen!
De "qualify=yes" in krisken z'n config is normaal voor de keep-alive.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Hier ondertussen ook idem fenomeen op de FB7490: uitbellen lukt, inbellers horen "lijn bezet".

Dacht eerst dat er ergens gewoon iets vastgelopen was, want na een reboot leek alles weer in orde.. Maar er is dus meer aan de hand..
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb fritzbox 7590 (achter een Orange HGW met MAC passthrough of een Proximus BBOX 3 in modem only stand afwisselend)
dus geen dubbele NAT

SIP URI: sip.voice.weepee.io / Werkt enkel outgoing, ingoing hoor je de telefoon wel rinkelen, maar de persoon die belt hoort geen beltoon. :-o
Gisteren ook voorgehad dat er gezegd werd: 'de lijn is bezet', terwijl er geen kat aan het bellen was. (tenzij ik als tester)

sip0-d.voice.weepee.io (Indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt) => dit werkt! oproeper hoort het rinkelen en weepee ingoing rinkelt ook.

Dus voorlopig gebruik ik deze SIP server.

euhm: 'reset useragent beveiliging' werkt volgens mij niet. Staat nog altijd op EDPNET, terwijl ik al +1 week Orange gebruik.

Laatste validering: 2018-11-05 23:26:31.829695
IP Adres: 94.***.***.** Last latency: 29ms
Provider (cached): 213.211.***.*** - EDPNET - Brussels/Belgium :eek:
Useragent (cached): AVM FRITZBox 7590 154**** Oct 9 2018 Useragent (lastcall):
Huidige Switch: ssw4 :eek:
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 14 keer

hier ook probleem : busy
geswitched naar sip0-d.voice.weepee.io: werkt weer

Bel nooit uit met weepee ,alleen inkomend

fritzbox 7490

laatste validering: 2018-11-05 23:38:22.12043
IP Adres: 77.109.xxx,xxx Last latency: 0ms
Provider (cached): 212.71.xx.xx - EDPNET - Colfontaine/Belgium
Useragent (cached): AVM FRITZBox Fon WLAN 7390 840683 Mar 21 2017 Useragent (lastcall):
Huidige Switch: ssw-weepee0-d-
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”