Probleem met EDPnet Telephony

JoWannes
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 Jul 2017

Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor JoWannes » 01 Jul 2018, 16:06

Ik heb recentelijk de overstap gemaakt van Scarlet Trio naar EDPnet VDSL XL + Telephony. 3 jaar tevreden klant geweest bij Scarlet, maar mijn internet snelheid was te laag: 50/3 (mbps down/up). Dat is nu bij EDPnet nu een stukje beter: 83/33.
Mijn "Bbox3" (Technicolor o-box 3v volgens het label) die ik met Scarlet gebruikte, heb ik gehouden. Mijn internet is stabiel, maar mijn telefonie is dat alles behalve.

Als ik mijn modem herstart kan ik bellen en gebeld worden. Maar even later (dat kan zo kort zijn als een half uurtje later) kan ik niet meer uitgaand bellen, en kan ik ook niet gebeld worden. Ik hoor geen kiestoon, er gebeurt gewoon niks. Personen die mij bellen krijgen een bezettoon.

Iemand enig idee wat hier verkeerd loopt?

Extra info, maar allicht niet relevant:
- BBox3 gebruik ik enkel als modem, voor mijn internetconnectie hangt er een Ubiquiti EdgeRouter Lite achter die een PPPoE sessie maakt.
- Heb de telefonie ingesteld volgens deze guide (zie onderaan).

Volgens de Bbox is de lijn wel online (zowel volgens de blauwe LED als in de webinterface):
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoWannes op 01 Jul 2018, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13920
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2263 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 627 keer
Contact:

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor philippe_d » 01 Jul 2018, 16:23

JoWannes schreef:Extra info, maar allicht niet relevant:
- BBox3 gebruik ik enkel als modem, voor mijn internetconnectie hangt er een Ubiquiti EdgeRouter Lite achter die een PPPoE sessie maakt.

Allicht wel relevant.
Als de Bbox3 ingesteld is voor telefonie, moet deze natuurlijk een PPPoE verbinding hebben (EDPNet Voip gaat over internet).
Waarschijnlijk kan je geen meerdere PPPoE connecties hebben bij EDPNet. Probeer eens de PPPoE van je EdgeRouter uit te zetten, en herstart de B-box3.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25 Sep 2007
Locatie: Berlare (O-Vl)
Bedankt: 89 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor MarkDM » 01 Jul 2018, 16:26

Ben je er zeker van dat er 2 simultane PPOE sessies mogelijk zijn bij EDPNET ? Op dit forum is dit nog in vraag gesteld. Zonder duidelijk antwoord.
Koppel je Ubiquiti EdgeRouter eens af en kijk of je telefonie blijft werken ?
Edit: sorry, Philippe was me voor !
Voip: Edpnet/Voiptiger/Weepee met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra/Dvb-t op Xtrend met Open-Pli

Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 800
Lid geworden op: 27 Apr 2006
Locatie: 51RUI0
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Contact:

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor Roygenz » 01 Jul 2018, 16:29

Ja, ik kan bevestigen dat 2 pppoe sessies mogelijk zijn bij Edpnet, onlangs nog getest..

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Chromecast & Netflix
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: WeePee (incoming) - Freevoipdeal (outgoing)
- MOBILE: Proximus Intense 8GB

JoWannes
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 Jul 2017

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor JoWannes » 01 Jul 2018, 16:30

philippe_d schreef:Allicht wel relevant.
Als de Bbox3 ingesteld is voor telefonie, moet deze natuurlijk een PPPoE verbinding hebben (EDPNet Voip gaat over internet).
Waarschijnlijk kan je geen meerdere PPPoE connecties hebben bij EDPNet. Probeer eens de PPPoE van je EdgeRouter uit te zetten, en herstart de B-box3.

De Bbox3 heeft ook een actieve PPPoE sessie. Ik heb m'n laptop even op de Bbox3 aangesloten, en ik heb hier perfect internet (en een 2de WAN IP adres). Dat lijkt me alvast het probleem niet.

Afbeelding

Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 25 Mar 2012
Bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor Grigri » 01 Jul 2018, 17:58

Edpnet laat inderdaad 2 (of zelfs meer) PPPoE sessies juist om voor VOIP een aparte sessie mogelijk te maken. Heb hier al jaren een Fritzbox als modem-VOIP-ATA naast een eigen Cisco router draaien.

Op welke VLAN zet die BBox zijn WAN-poort?

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1362
Lid geworden op: 14 Nov 2008
Locatie: Brugge
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor Sinna » 01 Jul 2018, 21:32

Roygenz schreef:Ja, ik kan bevestigen dat 2 pppoe sessies mogelijk zijn bij Edpnet, onlangs nog getest..

Maar niet als je een fixed IP hebt! Dan krijgt het toestel dat de PPPoE-sessie als laatste opgezet heeft, het IP-adres toegewezen. Ook getest, maar niet onlangs...
Spreek me graag tegen, dat zou voor mij ideaal zijn :)
Laatst gewijzigd door Sinna op 02 Jul 2018, 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Computer(k)nul

Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 800
Lid geworden op: 27 Apr 2006
Locatie: 51RUI0
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Contact:

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor Roygenz » 02 Jul 2018, 07:11

Dat heb ik nog niet getest :-) Maar je kan je static ip natuurlijk maar 1x toewijzen... De andere PPPOE sessie(s) krijgen dan waarschijnlijk een gewoon dynamic adres?
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Chromecast & Netflix
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: WeePee (incoming) - Freevoipdeal (outgoing)
- MOBILE: Proximus Intense 8GB

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1362
Lid geworden op: 14 Nov 2008
Locatie: Brugge
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Re: Probleem met EDPnet Telephony

Berichtdoor Sinna » 02 Jul 2018, 07:28

Daar hoopte ik op, maar dat was toen niet het geval.
Misschien iets om binnenkort weer eens te proberen (als het niet zo erg is als de VDSL-lijn er even uitknalt).

En ik vrees dat het sowieso weer njet zal zijn: hoe kan EDP zien aan welk MAC-adres het vast IP-adres toegewezen moet worden als je nergens een MAC-adres kan opgeven (cfr. Mijn Telenet)?
Computer(k)nul


Terug naar “VoIP”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten