VoIP voor vzw: drie lijnen achter één nummer

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
stdh
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2018, 13:32

Hallo Userbase

Voor een vzw ben ik op zoek naar een oplossing om drie gelijktijdige gesprekken toe te laten, we hebben maar één telefoonnummer nodig. Om onze karige centen niet te moeten uitgeven aan een dure telefoonoplossing "in de cloud" zoals de grote providers aanbieden ben ik op zoek gegaan, en op dit forum al heel wat nuttigs gelezen - waarvoor dank.

Met VoIP heb ik helemaal geen ervaring, maar ik denk wel dat ik de nodige technische bagage heb om iets ineen te knutselen. Ik dacht een single board computer die ik nog heb liggen te gebruiken als PBX (Asterisk of zo), en van daar te verbinden met een trunk van Weepee voor inkomende gesprekken. Voor de uitgaande lijken de Dellmont/Betamax-klonen het interessantst - is het mogelijk om daar drie gesprekken tegelijk mee te voeren (en daar liefst hetzelfde telefoonnummer mee te sturen)? Vermoedelijk hebben we voldoende bandbreedte met een 'gewone' internetaansluiting (geen idee welke precies) bij Proximus? Is dit een goed plan, of rammelt het langs alle kanten? :-)

Ergens had ik gelezen dat een telefoonnummer laten overzetten wanneer dit nog geen jaar in gebruik is een soort 'boete' oplevert. Klopt dit? Wij hebben nog maar een paar maand een POTS van Proximus in gebruik...

Merci op voorhand voor feedback!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ipv zelf vanalles te hoeven in elkaar knutselen, zet je nummer over naar OVH met een "ligne voip entreprise" en 2 toegevoegde gelijktijdige oproepen.
kost je 8,39 btw inclusief / maand voor de lijn en 3 gelijktijdige oproepen.
kost je minder als 1 proximus lijn / maand.

wat betreft die boete, ik geloof niet dat die van toepassing is op telefoonlijnen, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb 1 telefoonnummer en kan sowieso meerdere gesprekken tegelijk voeren.
Zowel inkomend als uitgaand.

Setup:
- Gigaset C610IP
- 3 handsets (C610H, C610H, C300H)
- WeePee inkomend -> éénmalig €18
- DiscountVoipUK -> geen abo-kost, enkel gesprekskost -> 0,7 eurocent (€0,007) per minuut BE GSM of vaste lijn

Ik kan zoveel gesprekken voeren als er handsets zijn.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef:ipv zelf vanalles te hoeven in elkaar knutselen, zet je nummer over naar OVH met een "ligne voip entreprise" en 2 toegevoegde gelijktijdige oproepen.
heel juist.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Oplossing van heist_175 valt wat "knutselgehalte" betreft ook heel goed mee... Na wat informatie op te zoeken is dat zeker te doen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Tip ... 3CX is gratis :-) Indien het een vzw is die iets doet wat mij aanstaat wil ik dat gerust gratis voorzien vanuit een datacenter. Dan betaal je enkel je WeePee en verbruik.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
stdh
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2018, 13:32

Bedankt voor de feedback allemaal. Het is goed om te weten dat het ook (veel) eenvoudiger kan, maar ik zie het wel zitten om wat te bricoleren! In de school waar ik bezig ben als ICT-er gebruiken ze ook Asterisk, dus het kan geen kwaad dat ik wat ervaring opdoe en omgekeerd kan ik daar ook met mijn vragen terecht.

We zouden misschien duizend minuten per maand bellen, meeste naar gsm's, en dan zouden we bij OVH toch al rond de €40 zitten. Toch maar eens zien voor krediet bij DiscountVoipUK...

Waarschijnlijk hebben we dus geen hosting voor een IPBX nodig, maar voor wat het waard is: de vzw is Booms Welkom, de telefoons zijn voor de vrijwilligers die erkende vluchtelingen aan een woonst helpen op een niet al te gemakkelijke huurmarkt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Bricoleren is leuk, maar bedenk dat bij uitval je ook (snel) paraat moet staan om het op te lossen.
Ik heb op bedrijf ook een Asterisk-gebaseerde oplossing uitgewerkt (RasPBX) met een 40-tal VoIP-telefoontoestellen en dat loopt vlot (er wordt niet zoveel gebeld). Vorige zomer heb ik echter problemen gehad met een overhoopgeschreven SD-kaart, en was het meteen alle hens aan dek!
Computer(k)nul
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

zoals 6 dagen bij Argenta :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

"Mijn oplossing" is zelfs helemaal niet bricoleren.
Dat is gewoon de standaard functionaliteit van de Gigaset, met de meest eenvoudige setup die je kan indenken:
- 1 inkomende provider
- 1 uitgaande provider
- 3 handsets gelinkt aan de Gigaset

(werkt ook met meerdere inkomende of uitgaande providers overigens)
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ja, maar een Gigaset basis laat eigenlijl maar 2 simultane gesprekken toe. En er worden er 3 gevraagd. Dus zal die gigaset toch niet voldoen...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Pico
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 maa 2007, 19:56
Locatie: Belgium
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 27 keer

kamiel schreef:Ja, maar een Gigaset basis laat eigenlijl maar 2 simultane gesprekken toe. En er worden er 3 gevraagd. Dus zal die gigaset toch niet voldoen...
Hier zal een SNOM M215SC beter voor geschikt zijn:
6 verschillende voip accounts & 4 simultane gesprekken.
slkmb
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2017, 08:13

Beter naar een echte VOIP oplossing gaan.
Modbreak:
We zijn hier geen reclameblaadje he ;-)
Ik ben partner van AlloCloud.
1 telefoonlijn kost 1,5 euro per maand.
Hiermee kan je 8 uitgaande gesprekken ter gelijkertijd voeren en 22 inkomende.
Heb verschillende klanten die hun andere telegoonnummers wensen te behouden, geen probleem, ook die nummers komen toe op 1 en hetzelfde toestel.
Er zijn zovele mogelijkheden met oplossing van AlloCloud.
Heb alleen maar te vrede klanten die zijn overgestapt naar AlloCloud.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je gaat bricoleren met voip, moet je wel opletten dat bij een druk netwerk al je switchen en router QOS capable (en for gods sake een aparte voice vlan) zijn, of heel dat voip verhaaltje zou wel ns in mekaar kunnen stuiken.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

voiptiger doet ook cloud pbx maar dan goedkoper dan ovh https://www.voiptiger.com/
Heb er alleen geen ervaring mee, zit zelf bij 3starsnet omdat dat net goedkoper is om te bellen & abo.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

ITnetadmin schreef:Als je gaat bricoleren met voip, moet je wel opletten dat bij een druk netwerk al je switchen en router QOS capable (en for gods sake een aparte voice vlan) zijn, of heel dat voip verhaaltje zou wel ns in mekaar kunnen stuiken.
Aangezien hij slechts 3 gesprekken nodig heeft zal het alvast geen groot netwerk zijn ... en zal er alvast geen probleem zijn met het volume van het lokale netwerk ... Dat is eigenlijk zelden een probleem ... het is eerder het internet gedeelte dat voor problemen zorgt ...
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Splitter schreef:ipv zelf vanalles te hoeven in elkaar knutselen, zet je nummer over naar OVH met een "ligne voip entreprise" en 2 toegevoegde gelijktijdige oproepen.
kost je 8,39 btw inclusief / maand voor de lijn en 3 gelijktijdige oproepen.
kost je minder als 1 proximus lijn / maand.

wat betreft die boete, ik geloof niet dat die van toepassing is op telefoonlijnen, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Gaat dat ook als je nu isdn lijnen hebt via telenet? is porteren dan net zo makkelijk?
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Ja, maar dan moet je wel degelijke hardware voorzien om ISDN naar SIP-signalisatie om te zetten. Een Fritzbox 7490 heeft slechts 1 S0 poort dwz 2 gelijktijdige oproepen over die S0-poort. Voor meer dan 2 gelijktijdige gesprekken is Patton onvergelijkbaar (set and forget).
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dankje, ik bedoelde echter het porteren, kan ik bij WeePee of OVH gewoon een porteringsverzoek indienen voor onze 2 isdn nummers en dan wordt bij telenet die 2 isdn-ba opgezegd?
elegast
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 jul 2013, 09:54
Bedankt: 3 keer

Perfect mogelijk
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”