Vaste telefoon en telefoonspam

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Persoonlijk heb ik (nog) geen zware last van telefoonspam maar ik ben al verhalen tegengekomen van mensen die al jaren gespamt worden dubieuze bedrijven die pogen iets te verkopen. Die maar blijven bellen. Kunnen in verre landen zitten zoals India of Pakistan. Bedrijven die anoniem bellen of met een gespooft nummer bellen. Vooral in Engelstalige landen. Ik heb daar een beetje last van omdat ik een Brussels 02-nummer heb en dan Franstalige verkopers wel eens aan de lijn heb, al valt dat redelijk mee. Heb nog nooit Nederlandstalige telefoonspam gehad.

Wat zouden mensen kunnen doen die zoiets voorhebben?

Wat ik kan bedenken zijn allemaal zaken die je als burger zelf moet doen. Een voip-telefoon/software hebben met geavanceerde instellingen. Eentje waarin je anonieme oproepen kan blokkeren, een zwartelijst of wittelijst, blokkeren op landcode-niveau.

Mijn Siemens giga-set voip telefoon heeft totaal niets in die geest.

Misschien proberen een IVR op de lijn te zetten. En zo een pincode in te stellen op de lijn. Enkel met de juiste pincode gaat de oproep door.

Kan op twee manieren; een echte geheime pincode.
Of, een boodschap met instructie in een bepaalde taal. Daarmee blokkeer je toch al de anderstalige oproepen. Of automatische robotcalls.

Op niveau van de ISP is er zover ik weet niets. Nochtans zou dat het logische niveau zijn om dergelijke opties aan te bieden. Toch niet bij Scarlet (voip) en WeePee.

Nochtans is het in het voordeel van de ISP om dat wel te doen. Een product dat hinderlijk is voor de klant is niet positief commercieel.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Je kan al uw nummers registreren op https://www.bel-me-niet-meer.be/
Als er dan toch nog eentje is die het waagt om u te bellen zeg hen dan duidelijk dat je op deze lijst staat en niet meer wenst gebeld te worden.

Op een Gigaset basisstation kan je inkomende oproepen inderdaad niet routeren.
Op sommige handsets uit de C, E, S en SL reeks kan je anonieme oproepen wel stil zetten en dag/nacht instellingen maken.

Op een Asterisk gebaseerde centrale (Grandstream UCM6xxx, Raspbx, ...) kan je wel zeer strikte inkomende regels bepalen.
Bij mij komen alleen de volgende CID's er door : 0XXXXXXXX, _04[6-9]XXXXXXX, _0031XXXXXXXXX
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken van waar hij inkomende oproepen wil ontvangen.
Alle overige oproepen komen op het antwoordapparaat van een extensie terecht die enkel daarvoor dient.
Op dat antwoordapparaat krijgen ze de volgende melding : "U probeert ons te bereiken met een anoniem of ongeldig nummer spreek uw naam en telefoonnummer in na de biep, wij bellen u zo spoedig mogelijk terug". Na enkele maanden ben je verlost van uw anonieme bellers.
Ik zie trouwens niet in waarom iemand mij anoniem wil bellen, je stuurt toch ook geen anonieme brief of mail. Anoniem bellen vind ik zeer onbeleefd.

Wat je op een Fritzbox kan doen laat ik over aan anderen hier op het forum.

Isp's zouden dit inderdaad kunnen aanbieden als extra service. Doch zullen ze dit niet gratis doen want het is weer iets extra waar ze support zullen moeten op geven.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

WalterB1 schreef:Hallo,

Wat ik kan bedenken zijn allemaal zaken die je als burger zelf moet doen. Een voip-telefoon/software hebben met geavanceerde instellingen. Eentje waarin je anonieme oproepen kan blokkeren, een zwartelijst of wittelijst, blokkeren op landcode-niveau.
Met een Fritzbox kan je dat. Je kan anonieme oproepen blokkeren, en je kan nummers instellen die je wil blokkeren. Ik heb bv. "0044" geblokkeerd omdat ik soms werd opgebeld door (een) onbekend(e) nummer(s) uit Engeland.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Sorry als ik een oud(er) onderwerp even kaap:

De laatste paar dagen merk ik in mijn fritz callerlijst dat er vanop random 02 nummers gebeld wordt. Als we al eens opnemen wordt de lijn ingehaakt.. (omdat ze horen dat we NL talig zijn?)

Om die gasten een kl**t af te trekken wil ik die calls naar voicemail sturen op de fritz.

Volstaat het om een call diversion aan te maken "Calls from the telephone number 02" om simpelweg àlles van de zone 02 af te leiden??
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Staan uw nummers op de https://www.bel-me-niet-meer.be/ lijst ?
Dit is ook een mogelijkheid : https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

al mijn nummers staan idd op de de niet-bellen lijst (al jàren.. denk dat ik 1 van de eersten was die ooit ingeschreven hebben op die lijst :) :) )

Dat meldpunt is handig, maar als ik in de tussentijd die bellers het leven zuur kan maken via een call diversion is't voor mij al prima.. Meestal raken ze het dan wel beu na een tijdje..
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

philippe_d schreef:Ik stuur ongewenste gesprekken door naar "Lenny"
Vroeger was dat de SIP URI: [email protected], maar deze link werkt niet meer.
Nu kan je Lenny bereiken op: [email protected]

Dit is wel heel hilarisch, sommige marketeers denken echt dat ze iemand aan de lijn hebben, en het duurt minuten voor ze door hebben dat ze tegen een machine aan het zwanzen zijn :-D .
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 06#p627006
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”