Weepee + doorschakelen via Raspbx

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Hallo,

ik heb weer een probleem waar ik niet uit geraak :oops: .
Probleem: Bij het doorschakelen met Raspbx rinkelt het toestel naar waar wordt doorgeschakeld wel, maar als je opneemt hoor je aan beide kanten niets.

Volgende situatie werkte:
Inkomende ISDN lijn via fritzbox - voor de lijn van de fritzbox een trunk aangemaakt in Rapsbx - uitgaande gesprekken via Voiptiger of Freevoipdeal, via outbound routes. Doorschakelen met code *72 werkte prima.

Wijziging waardoor het niet meer werkt:
Inkomende ISDN lijn is vervangen door Weepee. Voor Weepee een trunk aangemaakt in Raspbx. Inkomende gespreken verlopen zoals het hoort. Alleen als ik nu de inkomende gesprekken voor een bepaalde extension doorschakel met *72nummer, dan rinkelt die telefoon wel, maar als je opneem is er in beide richtingen geen geluid. Ik snap totaal niet hoe het komt. De gewone uitgaande gesprekken via Voiptiger en Freevoipdeal werken nog. Als ik intern naar die extension bel die doorgeschakeld is werkt het ook. Alleen de gesprekken die binnen komen via Weepee geven het probleem.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Beste Kamiel,

Wel gerinkel en geen spraak wijst op een router/nat probleem.

Het verschil met vroeger is dat je router (fritzbox ?) nu 2 voip gesprekken moet routeren. Zijnde het inkomende van Weepee en het uitgaande via Freevoipdeal of Voiptiger.

Ben je in de mogelijkheid om het volgende te testen :
- 2 gelijktijdige uitgaande gesprekken, vanop 2 toestellen gekoppeld aan je Raspbx, via 2 verschillende Voip providers (voiptiger en freevoipdeal).
Als dit niet werkt dan zou dit bevestigen dat er een probleem is met de routering van 2 gelijktijdige gesprekken. Het zou ook kunnen dat er niet voldoende RTP poorten beschikbaar zijn.

Mvgr,

Peter.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik zal dit maandag eens testen om via 2 verschillende accounts te bellen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk ook aan een typisch NAT (port forwarding) probleem.
Als ik het goed begrijp, wordt je Fritzbox alleen als router gebruikt, niet voor Voip, en daarachter jouw Voip device (raspbx).
Voip achter een router is altijd wat problematisch, vooral als die router ook zelf nog Voip aan boord heeft, en bepaalde poorten "aanslaat" ...

Heb je een mogelijkheid om de raspbx een publiek ipv4 te geven (eigen pppoe sessie?).
Of anders eens proberen met de raspbx in dmz te zetten?

Voip op de Fritz volledig uitschakelen (zowel sip server als sip clients)?

Zorg er ook voor dat het binnenkomende en het doorgeschakelde gesprek dezelfde codec gebruikt, zo niet moet de raspbx nog zorgen voor een transcodering, daar kan het ook fout lopen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Beste Kamiel,

Ik heb gisterenavond de volgende opstelling uitgeprobeerd achter een volledig standaard bbox3 :
Raspbx :
- laatste image van september
- naast de installatie van de nodige modules om *72 te kunnen gebruiken geen andere aanpassingen gedaan, ook geen codecs veranderd.
- 2 trunks : Weepee en Stuntcalls
- 2 extensions : 1001 en 1002
- 2 outbound routes : 3299090XXXXX via weepee, 04XXXXXXXX via stuntcalls
- een inbound route voor alles wat binnenkomt naar extension 1002
- via *720475xxxxxx op toestel 1002 doorverbonden naar mijn gsm
Gigaset A580IP :
- 2 lijnen gemaakt naar de 1001 en 1002 op mijn Raspbx

Met extensions 1001 gebeld naar mijn eigen nummer bij Weepee (3299090xxxxx). Vrijwel onmiddellijk begon mijn gsm te rinkelen en het geluid in beide richtingen was goed. Ik was zelfs verbaasd door de lage latency.

Ik zou je aanraden om je Bbox terug in dienst te nemen als modem en router.

Ik heb zelf destijds mijn Fritzbox 7270 omwille van het door jou aangehaalde probleem aan de kant gezet. Ik was trouwens ook niet tevreden over het dect bereik en de dect geluidskwaliteit in combinatie met gigaset handsets.
philippe_d schreef: Voip achter een router is altijd wat problematisch, vooral als die router ook zelf nog Voip aan boord heeft, en bepaalde poorten "aanslaat" ...
Ik zou dit veranderen in "Voip achter een Fritzbox is altijd wat problematisch...."
Zowel achter een volledig standaard Bbox3, Telenet modem/router als een Mikrotik router met sip helper aktief heb ik geen geen enkel probleem.

Raspbx in DMZ zetten of een eigen PPPOE laten maken zou ik enkel doen om te testen en niet langer dan een half uur riskeren.

Mvgr,

Peter.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Hallo, bedankt om dit te testen. Ik heb nog niet veel tijd gehad om ermee bezig te zijn. Ik heb alles van voip uitgeschakeld op de fritzbox. Maar dit verandert niets.
Dit gaat niet over de opstelling in m'n onderschrift. De fritzbox wordt enkel als router gebruikt met een Telenet modem-only. En andere router kan ik ook nog eens testen.
Ik probeer nog met de tips die hier gegeven zijn, als ik eens tijd heb...

@PeterP: ik heb vandaag eens verschillende gesprekken gelijktijdig getest.
- 1 uitgaand via voiptiger
- 1 uitgaand via freevoipdeel
- 1 inkomend gesprek via Weepee ( naar mezelf gebeld dus nog een extra uitgaand via voiptiger)
Dit werkt allemaal perfect.

Ik probeer later nog eens met een andere router. Aangezien er nu geen ISDN lijn meer is hoeft het geen fritzbox meer te zijn.
Alvast bedankt voor de reacties

Update:
ondertussen werkt het wel. Bij de Sip settings heb ik het externe IP adres ingevuld en nu werkt het wel. Dit betekent dus dat als we een nieuwe IP krijgen van Telenet dat die doorschakeling weer niet meer gaat werken?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Beste Kamiel,

Zoals je zelf zegt is het invullen van het extern ip adres geen permanente oplossing.
Je zou ook het veld extern ip adres kunnen leeg laten en enkele velden daaronder een stun server kunnen invullen. Bijvoorbeeld deze van Weepee.
Hoewel dit een oplossing kan zijn ben ik ook hiervan geen voorstander. Ik vind in de eerste plaats dat een router dit probleem moet oplossen.

We weten eigenlijk nog altijd niet zeker of het wel degelijk een probleem is van de routing in de Fritzbox. Ik kan het zelf niet testen omdat ik geen Fritzbox bezit die ik van de recentste firmware kan voorzien.

Wat je ook zou kunnen doen is een packet capture op de Fritzbox. Eentje van de WAN kant en eentje van de LAN kant. In Wireshark zou je deze dan kunnen analyseren. Door beide te vergelijken kan je dan zien wat je Fritzbox uitspookt met de pakketjes die jou Raspbx verstuurt en ontvangt.

Verder weet ik ook niet hoeveel je al "gespeeld" hebt met je Raspbx. Als je al veel instellingen veranderd hebt zou ik je aanraden om eens van nul te herbeginnen met een installatie van de laatste beschikbare image en deze stap voor stap volledig opnieuw in te stellen. Probeer je Raspbx zo standaard mogelijk te laten.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”