Analoge tf centrale met voip toestellen

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Probleemschets: We hebben hier op 't werk een analoge telefooncentrale staan. Ik zou externe gebruikers (lees buiten onze organisatie) via voip (ofwel gsm met 3cx of iets dergelijks erop, ofwel 'echte' sip telefoons) willen koppelen aan een analoog nummer in de centrale.

Ik heb recent een afgedankte Grandstream GW4108 in buikleen gehad. Op het eerste zicht leek dat de oplossing: 8 analoge lijnen in vanuit de centrale maar de SIP kant heb ik nooit aan de praat gekregen. Ik vermoed dat ik hier nog iets miste qua hardware (een SIP centrale??)

Dus graag even jullie ideeën hierover.

Tim
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wil je die analoge telefooncentrale echt nog in leven houden? Ik heb bij mij op bedrijf de Belgacom Forum (ISDN) vervangen door een VoIP-oplossing waarbij een Linksys SPA8000 voor de analoge lijnen zorgt. Dit om te vermijden dat ik (duurdere) VoIP-toestellen zou moeten hangen op plaatsen die vandalismegevoelig(er) zijn.
Je hebt met die Grandstream GW4108 inderdaad het juiste toestel in handen (met FXO-poorten). Volgens de handleiding (scroll door naar FXS GATEWAY WITH GXW410X [NO SIP SERVER REQUIRED]) zou dat moeten lukken zonder SIP-server, maar dan moet de GW4108 wel van buitenaf bereikbaar zijn op verschillende SIP-poorten (5060 is hierbij een standaard poort). Je zou dan 5061 kunnen toewijzen aan analoge lijn 1, 5062 aan analoge lijn 2, enz...
Naar beveiliging toe zou ik dat niet al te hard vertrouwen, die Grandstream van buitenaf bereikbaar maken. Dan kan ook via een VPN, maar dan moeten je endpoints dat ondersteunen.
Computer(k)nul
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Een centrale met 1000 lijnen vervang je niet zomaar :)

Ik ga nog eens door die handleiding moeten bladeren, want ik kon zo op het eerste zicht niet vinden waar ik 8 SIP accounts kon aanmaken in dat ding.. Ik vond instellingen voor 2, maar gek genoeg niet meer dan dat...
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Zeker dat je centrale met 1000 poorten geen voip ondersteund?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Anders even merk en type noemen? Kan handig zijn voor het meedenken.
Computer(k)nul
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Is de Grandstream GW4108 niet vooral een toestel om FXO- of FXS-lijnen op een SIP-server van een IP-PBX aan te sluiten (en dus analoog om te zetten in SIP-signalisatie)? Dat toestel kan geen SIP-toestellen bedienen (het is geen IP-PBX met een SIP-server, het is enkel een gateway).

Wat jij zoekt is een SIP-server waarop externe SIP-toestellen kunnen aansluiten en die dan gebruik maakt van FXO/FXS-lijnen om uit te bellen. Er zijn maar weinig fabrikanten die dit - aan een redelijke prijs - geïntegreerd hebben. Patton heeft uitstekende gateway. En Grandstream heeft enkele mooie toestellen gemaakt met de UCM 6100 en 6200 reeks. Ik heb eventueel nog een UCM6102 liggen (heeft SIP-server voor 500 extensies en 2FXO en 2FXS-lijnen). Zie ook https://www.voipshop.nl/grandstream-ucm6102/pid=29700

In functie van het aantal lijnen dat je nodig hebt, kan je eventueel beide (UCM6102 en GW4108) combineren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tdemeyer schreef:Ik heb recent een afgedankte Grandstream GW4108 in buikleen gehad. Op het eerste zicht leek dat de oplossing: 8 analoge lijnen in vanuit de centrale maar de SIP kant heb ik nooit aan de praat gekregen. Ik vermoed dat ik hier nog iets miste qua hardware (een SIP centrale??)
Kan je die GW4108 dan niet combineren met bv. Freepbx op een RPI ?
Grigri schreef:Wat jij zoekt is een SIP-server waarop externe SIP-toestellen kunnen aansluiten en die dan gebruik maakt van FXO/FXS-lijnen om uit te bellen.
De vraag is of die externe medewerkers enkel moeten uitbellen... of ook bereikbaar zijn (op het analoge nummer) ? Ik denk dat de TS hier eigenlijk een één-op-één mapping zoekt tussen analoge lijn en VoIP toestel.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

tdemeyer schreef:Een centrale met 1000 lijnen vervang je niet zomaar :)
1000 buitenlijnen op 1000 extensies ? Je kan ook een E1 of PRA gebruiken om zo je centrale via een voip gateway op SIP te koppelen zonder met 1 op 1 analoge ata's te liggen knoeien.
Er bestaan trouwens ook 48 poort ATA's met 50 pin telco connectors indien je echt analoge toestellen wil behouden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Klopt, ik wil 1 op 1 mappen.

Ik heb de vraag ook eens gesteld in het Grandstream support forum, en daar kreeg ik direct als antwoord dat mijn scenario zou moeten werken.

Ik ga nog eens extra op zoek in die opties...
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”